Lasius emarginatus? Of iets heel anders...

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Tom
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 januari 2008
Gender:
Leeftijd: 114

Lasius emarginatus? Of iets heel anders...

Bericht door Tom »

Locatie:
-Geografische ligging: Ossiach, Oostenrijk
-Type vegetatie: Gras/rotsachtig, maar bos op ongeveer 100 meter afstand.
-Nestplaats: Onbekend

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Koningin
-Grootte: 8 mm
-Kleur: Achterlijf zwart/grijs, middenstuk bruin
-Aantal delen petiolus: Onbekend
-Uitgebreide beschrijving: Tijdens de vakantie in Oostenrijk heb ik 4 koninginnen uit een bruidsvlucht gevangen, het was geen massale bruidsvlucht, er liepen slechts enkele koninginnen rond. Ik heb die koninginnen gevonden rond 10 juli 2008. Op dat moment was het zonnig weer, er was niet veel wind en ik schat dat de temperatuur zo rond de 25 graden geweest zal zijn. Er is een eerste generatie werksters aanwezig van van tussen de 11 en 15 werksters.

Het achterlijf van de koningin is grijs tot donkergrijs, het middenstuk is bruin tot donkerbruin en de kop is meer zwart. De pootjes van de koningin zijn ook bruin van kleur.

De werksters zijn erg klein, 2,5 mm, hierbij dient er wel rekening mee te worden gehouden dat het nanitics zullen zijn. Wat verder opvalt zijn de in verhouding erg groot lijkende voelsprieten.

Ik vermoed zelf dat het hier gaat om Lasius emarginatus, maar wellicht is er een soort die ik bij mijn zoektocht volledig over het hoofd gezien heb en die het ook heel goed zou kunnen zijn.

-Foto:
Afbeelding

Afbeelding

Bij de meest linker mier zijn goed de grote voelsprieten te zien:
Afbeelding
The Summer Is Magic
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius emarginatus? Of iets heel anders...

Bericht door McK »

Het is moeilijk om ze te determineren met foto's van die lage kwaliteit, het kan inderdaad Lasius emarginatus zijn, maar evengoed ook Lasius brunneus.
Op Antweb vind je de meeste voorkomende Lasius soorten in Oostenrijk, misschien kan dat helpen.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius emarginatus? Of iets heel anders...

Bericht door XToF »

Lasius emarginatus is ook het eerste waaraan ik dacht.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius emarginatus? Of iets heel anders...

Bericht door Mika »

L. emarginatus is inderdaad het waarschijnlijkste, maar om zeker te zijn zal je met een microscoop naar de kop kijken naar de aanwezigheid van een frontaalnaad.

Zoals ik al veel opgemerkt heb: alle mieren 'lijken' op elkaar.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius emarginatus ? Of iets heel anders...

Bericht door mn »

De gyne is volgens mij bijna 100% zeker lasius emarginatus, de werksters daarin tegen lijken me lasius niger, maar dat zullen ze wel niet zijn.

( Even voor de duidelijkheid ik heb zo'n kolonie gekocht van hem. )
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius emarginatus ? Of iets heel anders...

Bericht door Mika »

mn schreef:De gyne is volgens mij bijna 100% zeker lasius emarginatus, de werksters daarin tegen lijken me lasius niger, maar dat zullen ze wel niet zijn.

( Even voor de duidelijkheid ik heb zo'n kolonie gekocht van hem. )
Mag ik toch eens mijn wrevel uitdrukken over deze laatste post: Ik hou ervan als posts werkelijk bijdrages zijn, dus dat ze werkelijk iets toevoegen.

Uit je bijdrage is er alleen nieuw, dat je zelf een dergelijke kolonie in je bezit hebt gekregen. Verder zaai je alleen maar twijfel over de determinatie. 'Lijken op' is waardeloos, zoals je één berichtje hoger kan lezen. Bijna 100% zeker is ook waardeloos, als je ook niet naar de frontaalnaad hebt gekeken, en dat de koningin 1 soort is, en de werksters een andere soort, daar zijn we verder ook niets mee.

Je schrijft heel veel posts, en je wordt heel veel gelezen, maar kan je er ook eens op letten dat je iets toevoegt, eerder dan dat je twijfel zaait. Heel wat beginners zullen immers in contact komen met je posts, en er zijn er een heel aantal waar je het blijkbaar niet nodig vindt om de raadgevingen te volgen die er vlak boven staan.

"Dat paard lijkt meer op een geit dan op een walvis, dus volgens mij is het een geit. De jongen lijken echt wel kalfjes, maar dat zal dan wel niet."

Dus: is het een paard, of heeft het horens?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie