Zeer kleine gyne.

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Zeer kleine gyne.

Bericht door Gregglz »

Locatie:
-Geografische ligging: Veen
-Type vegetatie: Tegelpad in achtertuin
-Nestplaats: NVT.
Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Koningin
-Grootte: 6-8 mm
-Kleur: Bruinzwart met rode gloed
-Aantal delen petiolus: -
-Uitgebreide beschrijving: -
-Fotos:

Toen ik vanavond een paar bijen uit het zwembad redde viel er een van het schepnet op de grond, toen ik naar beneden keek zag ik ,naast de bij ,een gyne, het was een bijzonder kleine, dat wel. Ze was net bezig met haar vleugels afbijten en ze had er nog een (de andere lag er los naast). Ik heb haar naar binnen gehaald en in een testbuisje gestopt maar breek mijn hoofd over welke soort het is. Ik dacht eerst Lasius flavus maar later zag ik dat ze daar veel te klein voor was, heeft iemand enig idee? (Oranje poten, een bruin/zwart lichaam met een rode gloed)
Foto's volgen.
Lasius niger 2016
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door GvG »

Klinkt als Lasius umbratus, of een verwante soort als L. meridionalis. Maar met een foto kunnen we er meer over zeggen.
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door Gregglz »

Sorry voor de ongeordende linkjes, kon het niet anders krijgen.
Lasius niger 2016
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door Other »

Afbeelding
GvG schreef:Klinkt als Lasius umbratus, of een verwante soort als L. meridionalis. Maar met een foto kunnen we er meer over zeggen.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door GvG »

Ja, dat lijkt me inderdaad L. umbratus (of een nauw verwante soort).
lasius-france-identification.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door Gregglz »

Dan laat ik haar gaan, parasitaire soort wordt eem no-go voor een beginner als ik, bedankt voor de hulp.
Lasius niger 2016
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door Other »

Het verschil tussen Lasius fuliginosus & umbratus is met het oog alleen de kleur? Zijn deze beide een parasitaire soort?
Aan de bouw van fuliginous te zien zeg ik beide inderdaad.
Dacht gisteren een umbratus te hebben gevangen, maar vind haar nogal zwart kleurig vergeleken met umbratus. Dus zou het dus ook een fuliginous kunnen zijn :o
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door Gregglz »

Ik weet niet of Lasius fuliginosus ook parasitair is, ik heb haar in iedergeval maar bij een van de vele kleine zandhoopjes losgelaten, ze dook er gelijk in! Ik hoop volgende zomer kleine gele miertjes over ons terras te zien lopen :P
Lasius niger 2016
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door GvG »

Ze zijn inderdaad beide sociaalparasieten. L. umbratus parasiteert voornamelijk bij L. niger en L. fuliginosus parasiteert weer voornamelijk bij L. umbratus.

De verschillen zag ik een paar jaar geleden ook slecht, de kleur was wel het voornaamste. Inmiddels zie ik meer verschillen. De vorm van de kop bijvoorbeeld maar ook het gedrag is wat anders. Maar dat zijn allemaal kleine verschillen die je in de loop van tijd leert kennen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door ProXi »

Ik vind de verschillen best wel duidelijk persoonlijk. Lasius fuliginosus is eerder zwart en lichaamsbouw is ook heel anders (wat minder 'breed'/'stevig'). Lasius fuliginosus kan wel bij Lasius niger parasiteren toch, aangezien je voornamelijk zegt. Anders heeft mijn koningin een probleem haha :p
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door GvG »

ProXi schreef:Ik vind de verschillen best wel duidelijk persoonlijk.
Ja, maar jij bent ook al zó lang met deze hobby bezig! Vergelijken met jou kom ik maar net kijken! :)
Lasius fuliginosus kan wel bij Lasius niger parasiteren toch, aangezien je voornamelijk zegt.
Aangezien ik dit niet weet uit eigen ervaring, maar enkel uit wat ik heb gelezen, zal ik antwoorden met een quote van de website van Peter Boer:
Schaduwmieren (Lasius umbratus) zijn zonder twijfel de meest voorkomende tijdelijke tussengastvrouwen. Zeer waarschijnlijk zijn in Nederland ook de wintermier (L. mixtus) en de breedschubmier (L. sabularum) geregelde tussengastvrouwen, terwijl dat ook moet worden vermoed van de veldmier (L. meridionalis). Dit zijn, net als de schaduwmier, alle gele parasietmieren (subgenus Chthonolasius)
In de natuur parasiteren ze dus niet op Lasius niger. Het is voor ons de makkelijkste bron van werksters en broed, aangezien Lasius niger kolonies overal en makkelijk te vinden zijn. De kans van slagen is wellicht hoger als er broed en werksters van de bovengenoemde soorten gebruikt worden. Maar goed, daar is een stuk moeilijker aan te komen.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door Aljosha »

Om eerlijk te zijn denk ik totaal niet dat dit een L. umbratus is maar een L. flavus, de grote van de gaster en vooral de kleur, lijkt sprekend op een jonge flavus gyne.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gregglz
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 juli 2016
Gender:

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door Gregglz »

@Aljosha, als dat echt zo is, dan had ik haar misschien beter wat langer kunnen houden.. :P
Lasius niger 2016
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door GvG »

Hmm... Nu je het zegt... Daar zou je best gelijk in kunnen hebben Aljosha.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zeer kleine gyne.

Bericht door ProXi »

GvG schreef:
ProXi schreef:Ik vind de verschillen best wel duidelijk persoonlijk.
Ja, maar jij bent ook al zó lang met deze hobby bezig! Vergelijken met jou kom ik maar net kijken! :)
Lasius fuliginosus kan wel bij Lasius niger parasiteren toch, aangezien je voornamelijk zegt.
Aangezien ik dit niet weet uit eigen ervaring, maar enkel uit wat ik heb gelezen, zal ik antwoorden met een quote van de website van Peter Boer:
Schaduwmieren (Lasius umbratus) zijn zonder twijfel de meest voorkomende tijdelijke tussengastvrouwen. Zeer waarschijnlijk zijn in Nederland ook de wintermier (L. mixtus) en de breedschubmier (L. sabularum) geregelde tussengastvrouwen, terwijl dat ook moet worden vermoed van de veldmier (L. meridionalis). Dit zijn, net als de schaduwmier, alle gele parasietmieren (subgenus Chthonolasius)
In de natuur parasiteren ze dus niet op Lasius niger. Het is voor ons de makkelijkste bron van werksters en broed, aangezien Lasius niger kolonies overal en makkelijk te vinden zijn. De kans van slagen is wellicht hoger als er broed en werksters van de bovengenoemde soorten gebruikt worden. Maar goed, daar is een stuk moeilijker aan te komen.
Hahah maar jij weet veel meer ervan af! :p
Ik ben benieuwd of het gaat werken met Lasius niger. Die kan je inderdaad makkelijk vinden. Ik wist ook niet dat die andere soorten beter zouden werken. Ik zal morgen eens kijken of ik al wat eitjes kan spotten. :D
Plaats reactie