welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Determinaties van mieren
Plaats reactie
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door LaurenszFM »

Hallo allemaal :D
ik woon nu al een tijdje hier op Aruba en ik heb een aantal mooie interessante mierensoorten gevonden :P
Alleen weet ik zelf niet wat ze allemaal zijn.. Ik weet wel dat ik een crematogaster soort heb met ongeveer 30 werksters,en ik heb nog een een soort camponotus? Ove deze soort twijvel ik.. misschien weten jullie het ;) Het is een gele meenkoningin met 6 werkstes, ze zijn geel met donkegele/buine driehoekjes op hun achterlijf..
dit is een foto:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door LaurenszFM »

sorry van de slechte qualiteit van de foto, ik stuur later nog wat foto's. ik hoop dat jullie weten wat voor soort het is :)
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door ntume »

Sowieso Camponotus. Het zou C. substitutus kunnen zijn maar het is moeilijk te determineren vanaf deze foto's.
Laatst gewijzigd door GvG op 20 jan 2017, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door GvG »

Dat is inderdaad een heel mooie Camponotus sp., moeilijk te zeggen welke soort. Wat ik wél durf te zeggen is dat dat nest te groot is voor een kolonie met 6 werksters. Jammer dat je onze adviesen niet ter harte neemt, maar die keuze mag iedereen natuurlijk zelf maken. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt en dat je kolonie zich gezond ontwikkelt. Het zijn prachtige mieren!
Laatst gewijzigd door GvG op 20 jan 2017, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door LaurenszFM »

hallo allemaal,
dank ullie wel dat jullie me al een beetje op weg hebben geholpen :) Ik zal wel nog wat fotos sturen.
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door LaurenszFM »

GvG schreef:Dat is inderdaad een heel mooie Camponotus sp., moeilijk te zeggen welke soort. Wat ik wél durf te zeggen is dat dat nest te groot is voor een kolonie met 6 werksters. Jammer dat je onze adviesen niet ter harte neemt, maar die keuze mag iedereen natuurlijk zelf maken. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt en dat je kolonie zich gezond ontwikkelt. Het zijn prachtige mieren!
Heel erg bedank voor je support GvG,
Ik had deze mieren in een heel klein buisje en ik had geen grotere.. Ik kon ze niet eens meer voeren :oops: dus had ik maar geprobeert om ze in een klein formicarium te stoppen met 3 kamers :? en dat was gelukt. ik heb als ondergrond zand gebruikt en dat gebruiken ze ook om de kamers wat te verkleinen/af te sluiten. Ik heb aan de buitenwereld (die niet zo groot is) een veel groter buisje met water geplaatst waar ze perfect in zouden kunnen leven, deze plek heb ik natuurlijk een stuk donkerder gemaakt zodat ze daar liever willen zijn dan in het formicarium. Tot nu toe zitten ze nog steeds in het formicarium en willen ze nog niet verhuizen dus kijk ik het maar aan hoe het af loopt en wat ze willen doen. :)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door Aljosha »

Camponotus nicobarensis is mijn gok.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: welke soort mier is dit?(Op Aruba)

Bericht door GvG »

C. nicobarensis vind je niet op Aruba. C. substitutus is wel mogelijk, maar het geslacht Camponotus is zó divers in die regio, dat determineren op basis van foto's nagenoeg onmogelijk is.
Plaats reactie