Mika schreef:De mieren zijn mogelijk het slachtoffer geworden van een toxine waarvoor de schimmel ongevoelig is. De schimmel zal een groot aantal toxine detoxifiëren voor de mieren, maar niet allemaal... Het kan zijn dat één van de planten die je de laatste tijd gegeven hebt dit toxine bevatte. Het is altijd lastig om te achterhalen welke plant het nu geweest kan zijn. Ik heb zo een episode ook meegemaakt met mijn Atta.
Is er ook een bepaalde incubatietijd tussen het aanbieden van een plant die toxine bevat en de dood van de werksters? Dan kan ik proberen na te gaan aan welke soort plant het eventueel gelegen zou kunnen hebben.
Mika schreef:En mieren die het einde voelen naderen, zorgen er soms inderdaad voor dat ze niet doodvallen in het nest
Ik dacht inderdaad al dat ergens hierover gelezen had. Wel een mooie én beschermende eigenschap van de mieren!
Dumdidum schreef:Is het noodzakelijk de schimmel te laten groeien om de kolonie groter te maken? Of is het voldoende als je de schimmel constant houdt?
Er zit wel een bepaalde verhouding tussen het aantal werksters in de kolonie én de grootte van de schimmel. Ik zou zo niet weten wat deze verhouding precies is. Het aantal werksters moet natuurlijk wel de schimmel kunnen onderhouden, maar de schimmel moet ook niet weer te klein zijn. Het laatste omdat dan de schimmel snel zal krimpen. Ik ben er wel achter gekomen dat als je de goede factoren te pakken hebt de schimmel relatief snel kan groeien!
Over de schimmel gesproken:
De schimmel, met een volume van 10 liter, zit nu in een 13 liter bak. Iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat de mieren in een andere bak ook schimmel gaan maken? Ik zou graag willen dat de mieren niet alleen in de grote linkerschimmelbak hun schimmel houden, maar ook in de kleinere rechterschimmelbak (rechter zilveren bak; achter het bruggetje) schimmel gana bouwen. Ik heb daar dezelfde temperatuur én vochtige kleikorrels als in de linkerbak. (Zie foto)

Alvast bedankt voor de recaties!