Kegge schreef:Wat leuk om je prachtige formicarium in gebruik te zien. Ik ben heel benieuwd hoe het de kolonie verder zal vergaan in hun geweldige nieuwe huis.
Bedankt voor je reactie, Kegge. Ik zal blijven posten om mijn ervaringen met jullie delen.
Antsps schreef:Prachtige foto's, de formicariums die je gemaakt hebt zijn echt indrukwekkend om te zien!
Ook een mooie waterbarriere, ik vroeg me af hoe vaak je het water moet vervangen? En gebruiken de mieren dit nu ook om uit te drinken? Of hebben ze na een tijdje door dat er niks te halen valt en laten ze de uitstapjes voor wat het is?
Misschien is het onnodig om te zeggen; maar mocht je nog een bodembedekking overwegen zou ik geen zand of iets dergelijks nemen. Mieren schijnen het bij mij namelijk maar wat leuk te vinden om zand en "open water" te mengen en er wat 'leuks' van te fabriceren

Voorzichtigheidshalve hoop ik naast indrukwekkend dat het vooral een praktisch formicarium zal zijn dat de mieren zal bevallen. Al is het heel leuk om de mieren over de rotsen en paddenstoelen te zien lopen.
Gedurende de afgelopen zomer ik mijn formicariums in bakjes met water gezet om te testen hoe de mieren hier op reageerden en hoe snel water verdampt. Tijdens testen met in verhouding veel kleinere bakjes bleek het heel lastig te voorspellen zijn wanneer ik het water moest aanvullen. Was het overdag bewolkt bijvoorbeeld dan was de temperatuur in de huiskamer ook weer lager en dan verdampte er minder water. Bevond het water zich in een plastic schaal of eentje van staal. Etc. Het was heel leerzaam. Daar zijn de huidige afmetingen van het deksel op gebaseerd. Het is echter nog veel te kort om definitief te kunnen zeggen of ik er goed aan heb gedaan of beter voor een ander ontwerp, middel, etc. had kunnen gaan.
Ik betwijfel of de mieren op het moment water uit de gracht halen, want het waterreservoir van het 'oude' formicarium bevat nog water en dat is voor de werksters veel dichterbij. In de toekomst komen de werksters hier waarschijnlijk wel drinken, tenzij ik een andere watervoorziening op bijvoorbeeld de bodem regel, maar ik zie hier nog niet de noodzaak van in.
Ik overweeg geen bodembedekking, maar toch bedankt voor de tip. De werksters hebben me nu al een verrassing bezorgd met het zand dat ik over de lak had gestrooid, maar dat is iets voor in mijn blog.

Bedankt, Antsps, voor je achtergelaten bericht.
Benno schreef:Erg mooi en inspirerend om te zien! Zo in verhouding ziet de barriere er ineens een stuk groter uit.
Een foto zegt soms meer dan met woorden mogelijk is, Benno. Leuk dat je een reactie hebt achter gelaten en ik hoop dat het formicarium je op ideeën heeft gebracht.