Westdijk schreef:Ik weet dat de Lasius niger veel kan verdragen, maar ik wilde stress en andere factoren wel benoemen om een duidelijk beeld te verschaffen aan jou en ieder ander die het leest. Als ik iets verkeerd doe, dan wil ik dat de dood van de kolonie niet voor niets is geweest en daarvan leren en ik hoop anderen met mij. Hertcerf geeft aan dat het wel kan hebben bijgedragen.
Het kan er aan hebben bijgedragen, ik denk alleen dat het te makkelijk is om het op stress te gooien.
Als er in de natuur een boom omvalt en een nest word verstoord, zullen ze niet van de stress omkomen.
Dit neem ik natuurlijk aan en kan ik niet bewijzen.
Maar omdat
Lasius niger redelijk succesvol is lijkt het mij vreemd dat ze om deze omstandigheden zo massaal sterven.
Ik zou voor mij zelf ook graag willen weten wat de oorzaak zou zijn, zodat ik dat voor de volgende keer kan vermijden.
Ik las in je blogs dat je buiten je eigen insecten vangt, Grote kans dat die een ziekte hebben mee genomen.
Of gingen deze nog wel de vriezer in?
Hertcerf schreef:Hmm, ik denk dat storen tijdens de winterrust wel degelijk schadelijk kan zijn, ook voor Lasius niger. In de winter zouden ze eigenlijk stil moeten zitten en geen energie verbruiken.
Als ik het blog lees zijn ze verplaatst in het begin van de winterslaap, dus dat ze "diep" in winterslaap zitten is niet het geval.
Ook neem ik aan dat Westdijk dit niet rennend heeft gedaan, en dat in de natuur ook wel trillingen in de grond voorkomen.
En zoals ik bovenstaand zei, een succesvolle soort als
Lasius niger zou dit normaal gesproken wel overleven.
Natuurlijk heb ik hier ook geen bewijs van, en zouden ze natuurlijk door de stress kunnen zijn overleden.
Maar zoals ik tegen Westdijk al zei vind ik het te makkelijk om het op de stress te steken