Messor Barbarus (Thad) - V&O

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Thad
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 juni 2017
Locatie: Willebroek Belgie
Gender:

Messor Barbarus (Thad) - V&O

Bericht door Thad »

hier mogen alle opmerking over mijn Blog
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Messor Barbarus (Thad) - V&O

Bericht door cerris »

succes. :)
1X Formica fusca
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Messor Barbarus (Thad) - V&O

Bericht door mannes »

Leuk. Ik ga je volgen. Wat zijn de afmetingen van de buitenwerelden?
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (Thad) - V&O

Bericht door Westdijk »

Thad schreef:De rede hiervoor is in tweevoud graag had ik gevraagd aan de lezers om me zo een beetje te helpen door mijn acties onder de loep te nemen en extra tips voor een beginner te geven.
Je presenteert met een plezierige schrijfstijl je kolonies aan de lezers. Ik vind het leuk hoe je stap voor stap alles doorloopt en hoe uitgebreid je eerste post is.
Thad schreef:Ook heb ik daar een deal gesloten voor geregeld een insectje te gaan halen om te voederen.
Een kleine kolonie heeft gedurende de eerste tijd overwegend interesse in kleine insecten of kleine stukken van grote insecten. Ze zijn met weinigen en zullen opportunisten zijn. Straks, als de kolonie verder in omvang is toegenomen, zal je veel vaker werksters in de buitenwereld zien foerageren. Probeer wel voor afwisseling in het voeren met insecten te zorgen.
Thad schreef:Toen ik na het werk thuiskwam zag ik dat de mieren van Links het wattenstaafje voor hun nestopening hadden gelegd zodat het wat beter was afgesloten.
Je kan overwegen om in de opening van het buisje een rietje te leggen en er om heen af te sluiten met een watje. Hoe kleiner de opening hoe beter de mieren in staat zullen zijn de vochtigheid in het buisje op peil te houden.
Thad schreef:Later op de avond zag ik dat Rechts er toch enkele had opgeraapt maar de meeste had laten liggen, Links had ze allemaal meegenomen.
Het verschil in gedrag kan inderdaad aan stress te wijten zijn, maar het kan ook met verschil in karakter van de kolonie hebben te maken. Je zal dit gedurende de tijd zelf gaan ervaren. De koninginnen komen immers niet van de lopende band uit de fabriek, al lijkt het soms wel zo als je later het stapel broed zal bekijken. De ene kolonie is voorzichtiger ingesteld dan de andere. Waar de ene kolonie op samenwerking is gericht zal een werkster bij een andere kolonie proberen in haar eentje een klus te klaren in plaats van meteen hulp te gaan halen. Het gedrag zal ook veranderingen ondergaan als de kolonies groeien. De opportunisten van eerst worden avontuurlijke verkenners die geen enkele dreiging uit de weg gaan.
Wat de namen van de kolonies betreft moet ik zeggen dat ik deze met lezen nog niet eerder was tegengekomen. Na wat peinzen kwam ik zelf niet verder dan de letters van het NAVO alfabet.

Op welke wijze ga je het warmtematje gebruiken?

Veel plezier met je mieren. Noteer alles wat je ziet voor je zelf in klad. Het maakt het makkelijker om later het volgend deel van je blog te schrijven. De eerste tijd zal je genoeg hebben om over te schrijven, maar later wordt de uitdaging groter om niet voortdurend in herhaling te komen vervallen.
Thad
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 juni 2017
Locatie: Willebroek Belgie
Gender:

Re: Messor Barbarus (Thad) - V&O

Bericht door Thad »

cerris schreef:succes. :)
Bedankt
mannes schreef:Wat zijn de afmetingen van de buitenwerelden?
10 op 20cm
Westdijk schreef: Ik vind het leuk hoe je stap voor stap alles doorloopt en hoe uitgebreid je eerste post is.
Ik probeer het interessant te maken voor te lezen anders gaat niemand het willen lezen. Dan zal ik geen tips krijgen en zit ik ook mijn tijd te verdoen. Eigenlijk wil ik zoveel mogelijk mijn doen en laten, laten nakijken door de lezers terwijl ik ze entertain.
Daarom ga ik vrij uitgebreid te werk, ik ga dit proberen vol te houden maar je tip om alles op te schrijven is zeker geen slechte, heb al pen en papier in de buurt van mijn mieren neergezet.
Westdijk schreef:Probeer wel voor afwisseling in het voeren met insecten te zorgen.
Via deze weg krijg ik al zeker meelwormen en krekels, ik hoop dat dit in afwisseling met zaadjes voldoende is, zo niet zal ik zelf toch nog iets moeten proberen te vangen of in slechtste geval te gaan kopen. Iets wat met mijn werkuren niet makkelijk is.
Westdijk schreef:Hoe kleiner de opening hoe beter de mieren in staat zullen zijn de vochtigheid in het buisje op peil te houden.
interessant (en eigenlijk logisch) weetje. Hier zal ik toch zeker eens bij stil staan.
Westdijk schreef:Wat de namen van de kolonies betreft moet ik zeggen dat ik deze met lezen nog niet eerder was tegengekomen
Momenteel ga ik deze zo behouden later hoop ik wel het iets toffer te maken.
Westdijk schreef:Op welke wijze ga je het warmtematje gebruiken?
Hier had ik op voorhand eigenlijk niet genoeg bij stil gestaan wel gedacht dat ik dit nodig had voor de herfst en de lente.
Aangezien het momenteel hier binnen toch rond de 25 graden schommelt ligt het nog gewoon opzij.

ik zit namelijk met een aantal "problemen" als je de setup bekijkt.
- als ik het onder de buitenwereld leg ligt het op papier dat eronder ligt om de mieren op de zwarte steen waar ze op staan makkelijker te bekijken en een verwarmingsbron op papier laten liggen lijkt mij niet het slimste idee.

- als ik het in de buitenwereld onder het nest leg dan verwarm ik het glas en zal zo een groot deel van de warmte verdwijnen.
ook kan ik dan maar 1 kolonie verwarmen. ik zit er niet mee in om een 2de te bestellen hier is nog budget voor.

- momenteel zit het nest in een buisje van isolerend materiaal dit leek mij slim om de warmte beter bij te houden dan zilverpapier. nadeel dit geleid nu eenmaal geen warmte zilverpapier is hiervoor veel beter.

de beste oplossing lijkt mij iets te vinden van melkglas, metaal of bakkeliet waar ik een gat in kan boren en zo verbinden met de buitenwereld waar al gaten in aanwezig zijn. maar dit vinden zal niet makkelijk zijn. misschien dat ik zelf wel iets in elkaar timmer als we richting herfst gaan.
Articus
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 juni 2017
Gender:

Re: Messor Barbarus (Thad) - V&O

Bericht door Articus »

hey, ik was ook aan het denken om via anthouse.es een messor kolonie te bestellen maar ik heb een vraagje.
Aangezien het nu nog voor de bruidsvluchten van messor is betekent dit dat de kolonie van vorig jaar is?
En is het dan normaal dat ze nog zo klein is? Of komt dit doordat hun bruidsvlucht zo laat gebeurt, dat plus de winterslaap?

Alvast bedankt
Thad
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 juni 2017
Locatie: Willebroek Belgie
Gender:

Re: Messor Barbarus (Thad) - V&O

Bericht door Thad »

Ik ga er inderdaad van uit dat deze van 2016 zijn.
Over de grote en of dit normaal is kan ik niet veel zeggen.
Nu denk ik wel als je wilt je een kolonie minimaal kan houden door minder eten te geven.
Plaats reactie