Tips gevraagd

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Petraloos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 juli 2017
Gender:

Tips gevraagd

Bericht door Petraloos »

Beste leden,

Ik ben ten einde raad en vandaar dit bericht aan jullie. Mijn huis wordt sinds een aantal jaar "aangevallen" door mieren met als gevolg een probleem van opstijgend vocht te wijten aan de bouw van nesten waarschijnlijk tussen binnen- en buitenmuur.
Vandaag hebben we een deel van de grond tegen buitenmuur kruipkelder weggehaald en zien de leuke beestjes ijverig kruipen an nest buiten naar kleine gaatjes in buitenmuur. Knap om te zien maar minder leuk aangezien de vochtschade binnen zeer vervelend is.
Aangezien jullie toch heel wat ervaring hebben met deze intelligente soort kunnen jullie mij misschien helpen en laten weten met welk materiaal ik deze gaatjes kan dichten zodat de kolonie liefst enkel nog buiten het nest verder uitbreid en ons "nest" links laat liggen.
Alvast bedankt voor jullie tips !

Mvg,

Petra Loos
Ant86
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: Leiden
Gender:

Re: Tips gevraagd

Bericht door Ant86 »

Als je echt last van hebt dan zou ik een professional inhuren. Zo te horen is het een langlopend probleem.
Wat ik op Internet gevonden heb is kokend water over het nest gooien. Het belangrijkste is dat je de koningin uitschakelt/weg krijgt. Als je dit gedaan hebt dan zullen geen nieuwe werkmieren komen en na een tijdje ben je van je probleem af. Succes
2x Messor barbarus
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Tips gevraagd

Bericht door Sneeuwuil »

Hallo Petra,

Meestal is het ondersom hoor. De mieren veroorzaken geen vocht, maar je hebt dus mieren omdat het daar vochtig is. Als je dat oplost zullen de mieren wel weggaan, al kan dat langer duren.

Dit is een goede source. De site is superlelijk, maar de informatie erg goed.
http://www.nlmieren.nl/websitepages/LAS ... IEREN.html
Petraloos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 juli 2017
Gender:

Re: Tips gevraagd

Bericht door Petraloos »

Alvast bedankt voor jullie reactie. Kan best zijn dat het vocht er was voor de mieren maar de vochtschade was er pas na de mieren.
Link van website is idd zeer interessant. Vochtprobleem kan helaas niet achterhaald worden, reeds 2x detectie laten uitvoeren door experten maar zonder resultaat vandaar de redenering dat mieren een verbinding hebben gemaakt van buiten naar binnen. De aanwezigheid van vloerverwarming maakt het voor de beestjes waarschijnlijknlijk interessant om hier te vertoeven.

Weten jullie een materiaal waarmee de gaatjes kunnen gedicht worden zodat ze geen toegang meer hebben tot woning ?
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 juni 2017
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Tips gevraagd

Bericht door Adriaan »

Petraloos schreef:Weten jullie een materiaal waarmee de gaatjes kunnen gedicht worden zodat ze geen toegang meer hebben tot woning
dit zou ik nog maar eens serieus heroverwegen. In het algemeen geldt de regel hoe dichter je je huis maakt hoe vochtiger het wordt en hoe groter de problemen. Hoe beter je lucht hoe droger alles wordt, hoe onaangenamer voor de mieren die zich nu hebben gehuisvest.
Het zou me niets verbazen als er geïsoleerd is in o.a. de spouw zonder de ventilatie in de gaten te houden.
Ik zou overwegen om een expert op het gebied van huisisolatie te laten kijken voor ook maar met iets de gaatjes te dichten.

sterkte met je probleem
Plaats reactie