V&O bij Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

V&O bij Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Hier kunt u uw vragen en/of opmerkingen neer zetten en dan zal ik zo snel mogelijk reageren.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O bij Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door Hexednl »

Het afkoelen schijnt niet zo uit te maken, ik begreep het op warmen na de rust is meer van belang dat dat niet te snel gaat.
8-)
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: V&O bij Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door Nanitic »

"Na de kerst heb ik de mieren weer geleidelijk uit de koelkast gehaald. ze hebben al weer poppen, maar zijn niet erg actief. ze nemen het eerste voedsel nog niet aan. ik zou juist heel erg honger hebben als ik een paar maanden niet gegeten heb :p. Verder willen ze nog niet echt uit het buisje komen maar dat laat ik hun lekker bepalen. Ik denk dat het formicarium dat ik nu heb, iets te groot is voor de mieren. dus het zal wel even wachten worden. ik ben al helemaal enthousiast voor de groei van het komende jaar!"

Je hebt je mieren eind oktober in de winterslaap gedaan, en eind december er weer uit gehaald. Ze hebben dus maar 2 maanden winterslaap gehad, terwijl dit zeker 4 of 5 maanden is in de natuur. De koudste maand van het jaar is januari. Je hebt ze dus midden in de winter er weer uit gehaald, dat gaat tegen hun ritme in. Dat zal de reden zijn dat ze nu zo weinig doen en niet eten denk ik.
Je kan ze volgend jaar beter minimaal 4 maanden in winterslaap laten. November tot en met februari bijvoorbeeld.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: V&O bij Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Je hebt je mieren eind oktober in de winterslaap gedaan, en eind december er weer uit gehaald. Ze hebben dus maar 2 maanden winterslaap gehad, terwijl dit zeker 4 of 5 maanden is in de natuur. De koudste maand van het jaar is januari. Je hebt ze dus midden in de winter er weer uit gehaald, dat gaat tegen hun ritme in. Dat zal de reden zijn dat ze nu zo weinig doen en niet eten denk ik.
Je kan ze volgend jaar beter minimaal 4 maanden in winterslaap laten. November tot en met februari bijvoorbeeld.

Dank je voor deze opmerking, daar had ik nog niet echt over na gedacht. Ik heb een paar vrienden, en die zeiden dat ze nog helemaal geen winterslaap nodig hadden totdat ze in de honderdtallen zitten. Maar dat zeiden ze net nadat ik ze er in heb gedaan. Daarom heb ik ze er versneld uit gehaald, Maar ze beginnen alweer wat meer actief te worden.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: V&O bij Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door mannes »

ikke1402 schreef:Na heel veel forumberichten te hebben gelezen, heb ik besloten om de mieren weer terug te doen in een reageerbuisje omdat het broed zich nog niet ontwikkeld heeft, en ik nooit een mier naar buiten zag lopen. [...] Ik zou zo even niet meer weten, of ik nu dingen verkeerd heb gedaan of juist niet? Of kan het zijn dat ik gewoon hele “verlegen” mieren heb? :p
Het is moeilijk van een afstandje te zeggen. Wat mij opvalt, als ik jouw blog lees, is dat je de kolonie door omstandigheden al best vaak verhuisd hebt. Dat geeft stress. Dat terugstoppen in een reageerbuisje is natuurlijk ook een flink stressmoment voor ze geweest.

Zorg dat je hun nest niet hoeft te openen of bewegen, als je ze voert. Leg hun buisje voorzichtig in een buitenwereld en laat ze zelf het voer naar binnen halen. Denk ook aan andere bewegingen. Ik zag bijvoorbeeld bij mijn eigen Lasius niger dat ze ook al schrikken van de trilling (tik), als ik een pincet op de tafel leg, naast het formicarium.

Ik weet natuurlijk niet zeker of dit het is, maar hier denk ik aan, als ik je blog lees.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Plaats reactie