Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
kjeld13

Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Plaats hier je opmerkingen over deze blog.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door Martijn »

Mooi, hoop dat er veel plezier van hebt, zonder al te veel en grote ontsnappingen.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door mn »

Succes!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door McK »

Oei oei, persoonlijk zie ik liever deze soort niet meer in gevangenschap na wat ik er zelf allemaal heb met meegemaakt :P
Maar toch veel succes!
We are always running for the thrill of it.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Hopelijk kan ik leren van andermans fouten, bedankt.
Er zijn trouwens wat eieren gelegd en de pop begint al donker te worden. Ik heb ook niet vermeld dat ik een warmtemat gebruik en dat ik ze krekeltjes voer.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door mn »

Hej kjeld,
Hoe zijn je bevindingen met het talk? Lukt het ze om er grip op te krijgen of vallen ze meteen naar beneden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Tot nu toe zijn er geen uitgekomen, maar dat zegt niet dat het goed werkt want de kolonie is nog zo klein dat de werkers volgens mij nog niet tot de rand van de buitenwereld reizen. Ik heb ze nog niet erg ver van de uitgang gezien.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door jeroenbeekman »

Zou je alsjeblieft een recente foto kunnen laten zien? ben erg benieuwd!
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Alles is nog hetzelfde hoor, het zijn er alleen meer. Mijn foto's zijn trouwens ook niet al te best. :?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door dondiablo »

Er wordt veel gezegd dat deze soort snel groeit, maar is dat door een korte ontwikkelingstijd of gewoon omdat de gyne meer eitjes dan gemiddeld legt?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door ameiseman »

Het is een vrij kleine soort, dus de ontwikkelingstijd is kort. Over de eitjes weet ik niet, in de blog van McK staat dat zijn gyne vier grote ballen met eitjes heeft, maar je weet niet of ze altijd zoveel eitjes legt. :?
Laatst gewijzigd door ameiseman op 27 feb 2011, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door mn »

dondiablo schreef:Er wordt veel gezegd dat deze soort snel groeit, maar is dat door een korte ontwikkelingstijd of gewoon omdat de gyne meer eitjes dan gemiddeld legt?
Werksters zijn redelijk klein en de ontwikkeling gaat dus sneller ook de herkomst (warmer) is hier van groot belang. Bij Camponotus soorten zie je vaak dat ze pas nieuwe eitjes leggen wanneer het meeste broed poppen zijn. Zo zal het verzamelde eten voornamelijk naar de gyne gaan omdat er nog maar erg weinig larfjes te voeden zijn. Ze zal dus pas nieuwe eitjes leggen als de vorige eitjes poppen zijn geworden. Bij Crematogaster scutellaris legt de gyne continu eitjes waardoor er dus steeds poppen zijn en er dus (zeker bij grote kolonies) dagelijks nieuwe werksters. Ik neem dus aan dat de gyne bij Crematogaster scutellaris continu gevoed wordt.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door Martijn »

Mooi nest!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door Gortello »

Woauw! Mooi nest hoe heb je dat gemaakt ik zie interesse om het ook te maken voor een kolonie Pheidole pallidula, die ik van plan ben aan te gaan schaffen als ze weer verkrijgbaar zijn bij antstore voor een +2 euro. Werkt bij jou de fluon af wat gebruik je ik heb nog geen 1x succes gehad met aanbrengen :( .
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

In mijn blog staat de link naar het topic over dit nest. Ik gebruik droge talk, werkt erg goed. Gewoon erop smeren, drukken, wrijven of aanbrengen met een kwast(je). Als het er niet goed op blijft zitten (heb ik nog nooit echt gehad), zou ik het oppervlak waar je het erop smeert horizontaal houden.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door ProXi »

Ziet er goed uit.
Ben benieuwd hoe het gaat als de kolonie flink gegroeid is.
Lijkt me een lastig soort, omdat ze vaak ontsnappen.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door ameiseman »

Helaas heeft mijn kleine kolonie niet lang meer te leven... Er worden gewoonweg geen eitjes gelegd, en de laaste poppen zijn opgegeten. Lijkt me echt een gave soort als grote kolonie! Bij mij is er pas een werkstertje ontsnapt.
Laatst gewijzigd door ameiseman op 06 apr 2011, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

ameiseman schreef:Helaas heeft mijn kleine kolonie niet lang meer te leven... Er worden gewoonweg geen eitjes gelegd, en de laaste poppen zijn opgegeten. Lijkt me echt een gave soort asl grote kolonie! Bij mij is er pas een werkstertje ontsnapt.
De meesten soorten zijn gaaf als grote kolonie. :P Ik heb nooit problemen gehad met deze kolonie, gaat allemaal heel vlot.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door mn »

ameiseman schreef:Helaas heeft mijn kleine kolonie niet lang meer te leven... Er worden gewoonweg geen eitjes gelegd, en de laaste poppen zijn opgegeten. Lijkt me echt een gave soort als grote kolonie! Bij mij is er pas een werkstertje ontsnapt.
Ik weet niet hoe het komt, ik heb hier zelf 2 kolonies staan, 1 heeft nu een honderd werksters, en eentje heeft er 6 nu. Beide gynes zijn op dezelfde dag uit hun winterslaap gehaald. Je gyne heeft bewezen dat ze vruchtbaar is dus daar kan het niet aan liggen. Het probleem ligt inderdaad aan het feit dat de gyne weinig tot geen eitjes legt. Ik weet niet wat hiervoor de reden is.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door ameiseman »

Achja, weinig aan te doen. Ik ga ze gewoon nog even optimaal verzorgen en kijken wat het brengt...
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door mn »

Zeker doen, mijn nigriceps was ook ten dode opgeschreven ze hadden na een aanval van een andere kolonie nog maar een 5 werksters over, welke door toetakeling van het gevecht moeilijk tot niet voldoende voor de resterende larven konden zorgen, of dat is toch waar ik vanuit ga. Na maanden van problemen waren vorige week op dezelfde dag 3 nieuwe werksters uitgekomen, de eerste maanden na het gevecht, samen met dit gebeuren stierf ook de laatste werksters die samen met de gyne de laatste larfjes in leven heeft probeerde te houden. Van de 20-25 larfjes die er toen lagen zie ik er nog een 4 tal liggen. Nu heeft de gyne nieuwe eitjes gelegd en worden de larven terug gevoed. Ik vermoed dat de kolonie nu wel terug zal groeien. Dus ik zou zeggen, geef het niet te snel op.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door mn »

Je nestje ziet er erg leuk uit!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Altijd leuk om te horen. :D
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door Elan »

kjeld13 schreef:Deze kolonie is dood. Er vond een ontsnapping plaats bij mijn Camponotus vagus kolonie. Tien of meer C. vagus mieren kwamen in het nest van deze Crematogaster scutellaris kolonie terecht. Ze hebben alles uitgemoord, inclusief de gyne. Jammer.
Wat zonde zeg! Erg jammer...

Eerlijk gezegd doet dit me erg denken aan die ene overbekende scene uit een documentaire waarin een klein aantal grote hornets een enorme slachtpartij in een bijenkorf veroorzaakt.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door mn »

Jammer, ken het voorval.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie