Lasius niger (Lvet)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Bedoel je de schroef voor de focus? In het filmpje in mijn blog is de microscoop zo dicht mogelijk bij de mieren én gefocust en dat filmpje lijkt mij 20x. Dichterbij lukt me niet.

EDIT: Ja! Ik heb hem helemaal de andere kant opgedraaid en daarmee zoomt hij inderdaad 200x! Ik ben je echt heel erg dankbaar Phantom. :D
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Elan »

Offtopic: Verrek, de mijne heeft er ook 2! :lol:
(al zegt hij 5x-500x, maar ik geloof het niet zo)

Sun Sep 25 17-06-52.jpg
Sun Sep 25 17-06-07.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Mooi man. :D
De kleine vergroting is leuk voor filmpjes en dergelijke en de grote vergroting is handig voor determinaties en stacking. Hier kun je meer van Phantom zien, de benodigde software staat op pagina 2. Ga ik ook een keer proberen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Floris »

Lvet schreef:Afgelopen woensdag (19 oktober) heb ik beide kolonies in de koelkast gezet voor hun winterrust. Daarbij is er veel condens ontstaan op het glas van hun nest, waarin een aantal werksters verdronken zijn. Ik heb zicht op Kolonie 2, maar niet op Kolonie 1, want hun nest ligt onder die van Kolonie 2 in de koelkast en ik wil ze niet te veel verstoren door alles op te tillen.
Ze zijn zo langzaam dat je ze niet erg zult storen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Floris schreef:
Lvet schreef:Afgelopen woensdag (19 oktober) heb ik beide kolonies in de koelkast gezet voor hun winterrust. Daarbij is er veel condens ontstaan op het glas van hun nest, waarin een aantal werksters verdronken zijn. Ik heb zicht op Kolonie 2, maar niet op Kolonie 1, want hun nest ligt onder die van Kolonie 2 in de koelkast en ik wil ze niet te veel verstoren door alles op te tillen.
Ze zijn zo langzaam dat je ze niet erg zult storen.
Ah, dan kan ik wel een kijkje nemen. Maar ik kan eigenlijk toch niets doen, de mieren en de condens zitten onder het glas en daar kan ik niet bij. De koninginnen zullen niet verdrinken, ze lopen nooit op het glas, alleen op de ytong.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door ANThousiasteling »

Lvet, hoe groot is je kolonie eigenlijk op dit moment? Als ik het zo lees dan willen ze nogal graag uitbreken. Tot nu toe heb ik dat nog niet mee hoeven maken. (na al dat microscoop gedoe weer even on topic :lol: )
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik weet niet hoe nauwkeurig deze schatting is, maar ik schat tussen de 100 en 200 werksters. Waar die ontsnappingsdrang vandaan komt, snap ik ook niet. Was eerder niet zo. Ik ben wel veel afwezig de laatste tijd, maar ze krijgen om de dag gewoon hun honingdauwsurrogaat en suikerwater (suikerwater lijken ze lekkerder te vinden) en wat meelwormen. In de weekenden soms iets langer zonder eten. Ook is er veel broed. Dus ik denk niet dat ze voedingsstoffen tekort komen.
Ik had last van schimmel onder het ytongnest, misschien is dat een reden. Maar dat heb ik nu schoongemaakt. Hoe dan ook, misschien zeuren ze om een nieuw, schoon en groter nest. Maar daarvoor moeten ze toch echt op de zomervakantie wachten. :P
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door ANThousiasteling »

Een groter nest? Is je nest nu zo klein dan...hangen ze er als het ware met de benen uit? 100 a 200 is nog niet zo'n grote kolonie. De mijne is nu ongeveer 400 werksters groot maar ze doen geen poging om uit te breken. Mieren gaan van nature altijd op onderzoek uit op zoek naar voedsel, of dit altijd met de intentie is ook met het de gehele kolonie te verhuizen denk ik niet. Als de omstandigheden in het huidige nest goed zijn is er geen reden om te verhuizen...maar op onderzoek gaan met een vrouwtje of 30 naar nog meer voedsel zullen wel snel doen, denk je niet?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Je hebt gelijk, ze zijn nog niet uit dit nest gegroeid (het nest is 13x18cm om je een indicatie te geven). Het is er wel aardig druk nu. Maar het nest is al wel aardig verkleurd enzo. Ze zullen inderdaad wel naar voedsel op zoek gegaan zijn. Ik was, voor zover ik weet, ook geen broed kwijt.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie