Lasius Niger II - Lollol3r

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Lasius Niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Reacties etc.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door ameiseman »

Volgens mij komt het water nu niet bij het groene gedeelte van het nest. Kan ook zijn dat het nest niet zo groot is als ik denk.

Besef wel dat een kolonie een bepaalde grootte moet hebben voor het in het groene gedeelte kan! Met 20 werksters is dit zeker nog te groot. Het is het beste een kolonie eerst in een preofbuisje met waterreservoir te houden.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door ProXi »

Is het een horizontaal of een verticaal Ytongnest?
Als het een verticaal nest is, zijn de kamers erg groot namelijk.
Maar volgens mij wordt het een horizontaalnest en heb je hem nu alleen verticaal neergezet.

Sowieso zijn de kamers erg groot voor een beginnende kolonie inderdaad.
Grote kans dat ze nu afval gaan dumpen in het Ytongnest
En het eten geven gaat nu ook niet heel makkelijk wellicht, omdat de kolonie erg voorzichtig is in het begin.

Ook zou ik eerst even testen of de bewatering het groene gedeelte wel bereikt.

Als het kan zou ik ze eerst nog een tijd in een reageerbuisje houden.
Dan is de kans op succes echt het grootste. Daarna kan je ze dan hierin verhuizen eventueel.

Ik weet trouwens niet zeker of die buitenwereld van Antstore is?
Maar als je kolonie groter wordt kan die buitenwereld ook misschien problemen gaan geven.
Lasius niger mieren zouden daaruit kunnen ontsnappen, dus je zou ook andere anti-ontsnappingsmiddelen moeten gebruiken.
Ook kan je de deksel niet open maken, zonder dat ze ontsnappen als je geen anti-ontsnappingsmiddelen gebruikt.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Bedankt voor de reacties!

Het nest is vrij klein, slechts 50 x 20 cm. Het plan was om hem diagonaal neer te zetten, dus zoals hij nu staat alleen nog iets schuiner. Voor de buitenwereld wordt een randje talk gebruikt + de mechanische afsluiting, dit is goed toch?

Ik ben sowieso van plan ze eerst nog met verduisterd proefbuisje in de buitenwereld te laten liggen, zodat ze geen 'gedwongen' verhuizing meemaken maar dat ze vanzelf gaan als ze de de omstandigheden in het Ytongnest beter vinden.

En in het begin dus even één kamer extra bevochtigen? Of gaat het zo wel goed omdat het nest niet zo heel groot is?

Alvast heel erg bedankt!
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Gortello »

50x20 is best groot hoor, ik weet niet hoeveel werksters je kolonie telt maar ik zou je eens willen door verwijzen naar mijn lasius niger blog. Zodat je ziet hoeveel wersters ik heb en de groote van mijn nest, wel moet ik hierbij vermelden dat ze momenteel alleen de groote kant gebruiken. Dus een nog kleiner stuk.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Gortello schreef:50x20 is best groot hoor, ik weet niet hoeveel werksters je kolonie telt maar ik zou je eens willen door verwijzen naar mijn lasius niger blog. Zodat je ziet hoeveel wersters ik heb en de groote van mijn nest, wel moet ik hierbij vermelden dat ze momenteel alleen de groote kant gebruiken. Dus een nog kleiner stuk.
Onthoud wel dat slechts 1/3 bereikbaar is op het moment he! Dus het is momenteel zeg maar 15x20, even kort door de bocht. (alleen het groene gedeelte dus) Nog steeds te groot of valt het opzich wel mee?

Het aantal werksters moet ik nog even afwachten, ik heb ze momenteel nog niet voor deze 2e kolonie maar ben alvast begonnen met het nest om te zorgen dat alles in orde is.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Gortello »

Dan is het idd nog steeds aan de grote kant, als je na gaat dat een kolonie l. niger tot ±100 mieren in een reageerbuisje met water reservoir kan zitten. dan kun je in jou kamers ± 100 mieren per kamer rekenen. Dus de eerste 3 kamers zou ik aanbieden als je reageerbuisje vol is. Heb je er al over nagedacht hoe je die ingang naar de andere kamers gaat blokkeren? En na die tijd weer gaat openen?
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Er is een mechanische afsluiting, die zit er al. ;) Zoals je in de blog ook kunt lezen! Bedankt voor de tip, ik zal er zeker rekening mee houden dat ik een stuk meer werkster nodig heb.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door ameiseman »

Als je het nest diagonaal zet, rolt het broed dan niet naar beneden? Of heb je de kamers recht uitgehakt toen je het blok diagonaal hield (zodat ze een horizontale bodem hebben)?
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

ameiseman schreef:Als je het nest diagonaal zet, rolt het broed dan niet naar beneden? Of heb je de kamers recht uitgehakt toen je het blok diagonaal hield (zodat ze een horizontale bodem hebben)?
Uhm nee, maar ik was in de veronderstelling dat als het blok diagonaal staat dat het niet zomaar door het nest gaat rollen? Of moet ik hier maar van uit gaan? Dat ik hem toch horizontaal moet plaatsen? (Wat ik erg vervelend vind ivm ruimte gebrek)
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door ameiseman »

Je kan ook een nieuw verticaal nest maken, dit neemt nog minder ruimte in.

Als het blok diagonaal staat kunnen ze maar een klein deel gebruiken om broed neer te leggen e.d..

Lees net ook nog even je blog: Als de bevochtiging achter de kamer doorloopt (het is niet uit de foto te halen, dat bedoel je denk ik met snel photoshoppen), dan is het volgens mij wel goed.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Ik heb idd een gat achter de kamer geboord, en daar zit nu met een stuk katoen en een waterflesje de bevochtiging. Het staat nu ongeveer een uurtje en het Ytong boven de kamer en een deel aan de rechterkant van de kamer begnnen al donker te worden dus ik denk dat het goed gaat zo. Even kijken wat het morgen doet!

Bovendien vind ik het juist fijn om alle tips en kritiek te krijgen, dan gaat het bij mijn volgende Ytong teminste in 1x goed.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Gortello »

Ik zet hier even een link neer naar je blog zodat je niet steeds zo vaak hoeft te klikken om nog eens even te kijken wat er ook al weer stond:

link naar Lollol3r's blog
____________________________________________________________________________________________________________________________

Verder heb ik het nu eens goed doorgekeken en ik hoop voor je dat ze het watje zelf gaan verwijderen, heb je verder je ''mechanische afsluiting'' al eens getest?
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Nee hij is niet getest. Dit is zoals eerder gezegt mijn eerste Ytong nest. Maar alles zit potdicht dus neem aan dat ze er niet door kunnen.

Het watje heb ik gedaan omdat ik in erg veel topics las dat de mieren dit weghalen.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Gortello »

Met getest bedoel ik of je het weg krijgt en dat als het weg is dat de mieren ook in het blok blijven. En ik hoop voor je dat jou kolonie dat dan ook maar doet, anders zit je wel met een probleem.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door ameiseman »

Dit ziet er goed uit! Maar nog steeds moet een kolonie echt groot genoeg zijn, anders laten ze afval slingeren.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

ameiseman schreef:Dit ziet er goed uit! Maar nog steeds moet een kolonie echt groot genoeg zijn, anders laten ze afval slingeren.
Bedankt, en ik snap dat ik eerst zeker 100 werksters moet hebben.

Het blokje waar ze in zitten is trouwens ongeveer 12 x 18 cm, stukje kleiner als de 20 x 60 die ik eerst had gemaakt.. :P
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Gortello »

Ziet er mooi uit en zoals ameiseman al zei is dit nest idd nog steeds aan de grote kant, maar wel een mooie vooruitgang. Ik wil je wel adviseren om dit nest ook echt pas aan te bieden wanneer je kolonie groot genoeg is.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Bedankt voor alle tips! Zeker omdat dit de eerste keer is dat ik Ytong doe waardeer ik alle support.

Ik zal iig zeker wachten tot er een stuk of 100 werksters zijn, dit is een mooi aantal toch? Het nest is kleiner als de meeste kleine nesten op het forum met die 4 kamers en buitenwereld op 1 blokje.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door ProXi »

Let je nog wel op de tips in mijn bericht betreffende de buitenwereld ;)
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door Lollol3r »

Ja er zit een laag talk plus de mechanische afsluiting op. Ik ben nog op zoek naar PTFE.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger II - Lollol3r

Bericht door ricardovdh »

Leven ze nog :?: :) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Plaats reactie