Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Phantom »

Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Martijn »

Prachtige kolonie en mooie blogpost Phantom!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door ProXi »

Een hele mooie kolonie :D
Was al benieuwd hoe het met je mieren ging.
Zo te zien erg goed :D

Mooie blog ook :D
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Phantom »

Bedankt. Dit is één van de weinige kolonies die succesvol is, dat is vooral debet aan het feit dat ze nogal weinigeisend zijn. Een nieuwe voorraad water per twee weken en een scheut zaden wanneer de buitenwereld leeg lijkt te zijn. De andere kolonies behoeven meer aandacht die ik moeilijk kan geven. :(
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Beffie »

Wat een mooie en vooral informatieve post! Wat een mooie mieren trouwens. Lopen deze mieren helemaal niet bij het glas omhoog? Zie dat je wel uitbraakpreventie aan de bovenkant hebt; of is dat voor het geval dat?
Hoe zit het met de warmtemat? Zit die tussen het stuk karton en het glas aan de zijkant aan?

Leuke opzet van het aquarium! Heb hier ook nog een bak van 60*30*30 staan; geeft weer inspiratie! Wordt deze kolonie nog groter? Hoe ga je dan uitbreiden?
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Phantom »

Deze mieren kunnen absoluut niet tegen of over glas lopen. Ze glijden gewoon weg. De enkele die je tegen het glas ziet lopen, lopen eigenlijk langs een flinke hoeveelheid vuil die er zit. De talk zit er slechts als laatste redmiddel, maar kan eigenlijk weggelaten worden. Langs de kit kunnen de mieren wel met moeite lopen, dus daar moet wel een vorm van beveiliging zitten.

De warmtemat zit normaal gesproken inderdaad tussen het glas en het stuk karton. Het karton isoleert daarbij de warmte, waardoor het nest warmer kan worden. Als ik de warmtemat strak tegen het nest plak, dan kan de temperatuur dankzij het karton tot ver boven de 40 °C uitkomen. Daarom hangt het warmtematje meestal ook een beetje los, omdat de mieren hun broed weer weghalen bij zulke hoge temperaturen.

Deze kolonies kunnen nog veel groter worden in de natuur. Ik zit te bedenken hoe ik ze kan overplaatsen, want deze bak is echt veel te klein aan het worden. Hier zal ik zeker nog een update over doen in de toekomst. :)
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Beffie »

Dank je wel voor je antwoorden. Had zelf ook al even op internet zitten zoeken naar deze mierensoort. Op Ted.com staat ook nog een interessante video over deze mierensoort in combinatie met het gedrag van mieren in het algemeen.

Ik ben zelf op zoek naar een (tropische) mierenkolonie die naast "vlees" ook zaden tot zich neemt. En die fourageert en niet klimt. Deze soort voldoet aan die criteria: maar ik lees via de verschillende blogs dat het opstarten relatief moeilijk is. Kun je mij vertellen waar dit hem in zit? Het zijn/lijken mij erg mooie én interessante mieren...
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Phantom »

Dat ze moeilijk zijn om op te starten heb ik mogen merken, maar dit kan ook komen door het gebrek aan tijd voor de jonge kolonies, die erg veel aandacht nodig hebben. Bij deze kolonie had ik twee bakjes om mee te beginnen, beide met ongeveer evenveel werksters (gebooste werksters, als ik het wel heb). De kolonie van de blog deed het direct veel beter dan de andere, waar vele doden vielen zonder reden. De beide kolonies werden precies hetzelfde behandeld. Als eenmaal de eerste werksters uitkomen zijn gaat het bijna vanzelf.

Het is inderdaad de opstartfase die problemen geeft. Maar met wat aandacht zou het zeker moeten lukken. ;) Ik vermoed overigens dat de mieren ook niet erg happig zijn op verhuizingen en dat ik daar vele doden bij zal krijgen. Maar verder groeien in dit kleine aquarium is geen optie.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Martijn »

Leuk om te horen dat het waarschijnlijk nog steeds goed met ze gaat!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door ProXi »

Zonde Wouter,
Was een mooie kolonie.
Heb je nu nog anderen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pogonomyrmex occidentalis (Phantom)

Bericht door Phantom »

Ik ben momenteel bezig een kolonie C.scutellaris uit zuid-Frankrijk op te laten groeien, daar lijkt schot in te zitten. Verder hebben de meeste van mijn kolonies de verhuizing anderhalf jaar terug niet of nauwelijks overleefd. Dit is met name mijn schuld, ik heb ze te weinig aandacht geschonken.

Het is heel jammer dat deze kolonie gestorven is. Deze mieren zijn erg leuk om te zien, ze zijn zeer actief en eigenlijk verrassend gemakkelijk te houden. Ondanks de giftigheid van de mieren ben ik nooit bang geweest dat ze zouden ontsnappen, ze kunnen gewoon effectief niet tegen glas oplopen. Hoe ideaal is dat? Kit bijten ze niet door en graven in gips willen ze ook niet (niet in dit nest, althans).
Plaats reactie