Formica fusca (Menph)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Formica fusca (Menph)

Bericht door ANThousiasteling »

Reacties op Formica fusca (Menph)


Ik dacht:Laat ik eens leven blazen in een oude blog! Ik kon geen "reactie blog" vinden. Mijn simpele vraag is, heb je deze kolonie nog en hoe gaat het ermee? Je blog hield namelijk ineens op.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 31 okt 2012, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Formica fusca (Menph)

Bericht door Menph »

Hoi KM!

Neen, helaas is de kolonie in 2011 overleden. Ze heeft de winter van 10/11 niet bijzonder koel gestaan vanwege een verhuizing. In 2010 had ik nog wel een bruidsvlucht van deze kolonie. F. fusca maakt net als bosmieren of alleen mannetjes, of alleen nieuwe koninginnen aan. Bij mij waren het koninginnen. In april! begin juni heeft de kolonie de koninginnen geexecuteerd. Het is een leuke soort om mee te beginnen!

Bedankt voor je interesse!
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Formica fusca (Menph)

Bericht door SirLenz0r »

Zou het kunnen dat zo'n soort om het jaar mannetjes kan produceren en het andere jaar vrouwtjes, of is dit altijd hetzelfde?


PS: die KM kijkt hier wel goed rond he. Mijn favoriet is een rijtje van drie opgesomde vragen wat je meestal hebt, haha :D
Ants never lend, ants never borrow.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca (Menph)

Bericht door ANThousiasteling »

SirLenzOr, ik heb de volgende soorten zitten: Messor barbarus, Formica fusca, Camponotus lingniperda, Lasius niger, Lasius flavus en Pheidolo pallidula. Ik ga er altijd vanuit dat mierenhouders die instaat zijn zo'n kolonie tot enkele duizenden of zelfs 10 duizenden exemplaren op te kweken gewoon heel goed weten wat deze beestjes nodig hebben. Ik wil ook grote kolonies, zo simpel ligt dat. Waarom zou je dan niet profiteren van hun ervaring. Ik zoek dus alle blogs af van deze soorten en pik die personen er uit (meestal zijn het er maar 1 of 2) die zo succesvol waren (nu of in het verleden). Aan hun stel ik gerichte vragen. Ik heb van alle bovengenoemde soorten echt alle blogs gelezen. Vele blogs gaan over kleine kolonies die uiteindelijk niet succevol zijn en vaak zijn blogs niet afgemaakt en stoppen ineens. Daarnaast vermelden deze blogs vaak niet of onvolledig onder welke omstandigheden een kolonie wordt gehouden (hoeveelheid rust en lichtgevoeligheid, vochtigheids graad in % van het nest, ontsnappingservaringen, temperatuur en verwarmingsduur (warmtematje), winterslaap ervaringen). Deze gegevens vraag ik juist na. De rest van de info haal ik uit de caresheets.

Menph, ook jij bent volgens mij 1 van de weinigen die succesvol zijn geweest met F. fusca ook als is dat een aantal jaar geleden. Ook jou zou ik graag wat meer willen vragen. Jou antwoorden hoeven echt niet zo lang te zijn als mijn vragen als je dat niet wilt, ik heb nml. moeite met korte zinnen maken al doe ik nog zo mijn best.

Wat zijn jou ervaringen met
1. de storingsgevoeligheid. Hield jij deze soort afgedekt met rode folie of met onderschijnende of stonden ze gewoon open in het daglicht?
2. de hoeveelheid vocht in het nest. Maakte je het nest gedeeltelijk vochtig of juist niet? Zo je hoeveel % van het nest was dan vochtig?
3. de temperatuur. Maakte jij gebruik van een warmte matje? Zo ja, welke wattage was de mat en welke temp. werd er bereikt en hoe lang stond het matje aan per dag?
4. de ontsnappingskans. Graven ze door Ytong heen? Hoe hield jij deze soort binnen de poorten?
5. de winterslaap. Jij laat ze een winterslaap doormaken, hoelang dan en bij welke temp. ?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Formica fusca (Menph)

Bericht door Menph »

Leuk dat mijn oude blog je nieuwsgierigheid heeft gewekt ANThousiasteling.

Mieren zijn een leuke, tijdrovende en dure hobby. Toen ik van m'n ouderlijk huis in Brabant (grote tuin, bos en heidevelden aan m'n voeten) naar de randstad verhuisde en een flat betrok wilde ik graag iets blijven verzorgen. Ik houd van katten en planten, maar daar kun je moeilijk een kamer voor reserveren. Ik vergelijk een mierenkolonie graag met een digitale stad die je uitbouwt, of een plant die groeit. In het voorjaar van 2012 heb ik m'n laaste twee (mini) kolonies weggegeven (C. Ligniperda, L. emarginatus). In de augustus 2011 zijn m'n vrouw en ik verhuisd naar een twee-onder-een-kap. Vanwege het binnenklimaat en het vanaf februari verwarmen van de kolonies met warmtematjes was de periode na augustus hun eigenlijke winterrust. Ideaal met vakanties, maar niet als je gaat verhuizen en ze in de hektiek vergeet gelijk in de koelbox onder te brengen. Veel kolonies zijn daarna verzwakt. Ze zijn 'te mager' de winterrust ingegaan. In het voorjaar waren er veel doden te betreuren, ook gynes. Ik heb toen besloten te stoppen met deze hobby. Omdat het me teveel tijd koste. Inmiddels had ik een zelf een huis en een tuin om bij te houden. Tuinieren, mijn andere hobby won het uiteindelijk van de mieren. In oktober word ik vader. Dan komt die hobby ook op een langer pitje te staan. Achteraf bezien had ik veel te veel kolonies de afgelopen jaren. Eigenlijk had ik van F. fusca en C. vagus nog het meeste plezier omdat deze kolonies zo snel groeide. Ik wil mensen aanraden niet teveel kolonies onder hun hoede te nemen. Hoe enthausiast je ook bent.


Wat zijn jou ervaringen met
1. de storingsgevoeligheid. Hield jij deze soort afgedekt met rode folie of met onderschijnende of stonden ze gewoon open in het daglicht?

Rood folie met daaroverheen een doek. F.fusca kan rood licht zien, alleen L. niger kan dit niet. De kolonie raakte gewend aan tijdelijke verstoring van de lichtbalans als ik het doek optilde.

2. de hoeveelheid vocht in het nest. Maakte je het nest gedeeltelijk vochtig of juist niet? Zo je hoeveel % van het nest was dan vochtig?

1/8 deel was vochtig. Ik had een uitsparing in het y-tong gemaakt waarin ik een bakje had geplaatst. door cappilaire werking zoog het y-tong zich op deze plek vol. Gem. eens per week/twee weken deed ik hier een bodempje water in.

3. de temperatuur. Maakte jij gebruik van een warmte matje? Zo ja, welke wattage was de mat en welke temp. werd er bereikt en hoe lang stond het matje aan per dag?

24/uur per dag. Van feb. tot aug. Wattage en temperatuur zijn niet belangrijk. Het matje lag op het glas en niet in de buurt van het waterbassin. Direct onder het matje was geen activiteit, dit gedeelte was voor de mieren te warm. Een verwarmingselement, vochtelement (waterbassin; cappilaire werking) en koelbox zijn een absolute must om mieren te kunnen houden.

4. de ontsnappingskans. Graven ze door Ytong heen? Hoe hield jij deze soort binnen de poorten?

Als de kolonie groot genoeg is graven ze door het y-tong heen. Mieren zijn niet op te sluiten, nooit.

5. de winterslaap. Jij laat ze een winterslaap doormaken, hoelang dan en bij welke temp. ?[/quote]

3 tot 5 graden, van aug tot feb. Minstens 6 maanden. Wat ik nog graag had willen doen was het ritme van de mieren gelijkdelijk opschuiven naar volledige winteractiviteit (dan zat ik meer binnen dan s'zomers) en het uitproberen van nesten bestaande uit glas. Dit ivm een betere warmtegeleiding voor Camponotus.

Ik hoop je een beetje op weg te hebben geholpen!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formica fusca (Menph)

Bericht door Phantom »

Een dure hobby? :P
Plaats reactie