Pheidole capellinii (Gortello)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Hier lees ik graag alle reacties en dergelijke.

Blog: Pheidole capellinii (Gortello)
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Darkant »

Om te weten wat een goede keuze is, zal het belangrijk zijn te weten wat je precies met de mieren (kolonie) gaat doen voor je pws. Ik begrijp uit je verhaal dat het daarvoor van belang is dat er slechts één koningin aanwezig is in het nest? In dat geval zou je een nest met twee koninginnen kunnen bestellen, deze opsplitsen voor je onderzoek, en later weer samenbrengen als je de kolonie zelf gaat onderhouden. Ik zal sowieso een grotere kans op geslaagd samenvoegen geven dan op voorhand twee aparte kolonies bestellen.

Wellicht is er het risico dat tijdens het onderzoek een nest het niet gaat halen (wederom afhankelijk van het soort onderzoek dat je gaat doen). In dat geval zou ik ook de kolonie opsplitsen met twee aparte koninginnen, zodat je altijd een reserve kolonie achter de hand heb. Ofwel voor je onderzoek, ofwel voor jezelf als het onderzoek is afgerond.

Creatieve manier om goedkoop aan een leuke kolonie te komen ;) Ik neem althans aan dat de school gaat betalen?

Ben ook zeer benieuwd naar wat je onderzoek precies gaan inhouden! Dus als je hier een voorstel voor hebt geschreven of iets dergelijks dan zou het leuk zijn dat hier terug te lezen. Als je het niet online wilt zetten, dan hoop ik dat je het via een privé bericht alsnog wilt doorsturen :roll:

Succes alvast!
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Unexisted »

De koninginnen komen oorspronkelijk uit hetzelfde nest, dus de mogelijkheden zijn er. Ik denk wel dat als je ze individueel opvoedt, dat ze koloniegeur zodanig verandert is dat je ze niet meer kunt samenvoegen, maar dat is speculatie.
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Darkant »

Het is geheel afhankelijk van de reden (blijkbaar het pws?) waarvoor je de koninginnen apart wilt zetten wat de beste oplossing is. Je loopt inderdaad het risico dat in de loop van de tijd de kolonie geur sterk veranderd en ze niet meer samen te voegen zijn. Om dit te voorkomen zou je ze apart kunnen houden, maar door een buis tussen de kolonies, gescheiden door gaas, kunnen ze de geur wel blijven uitwisselen. Dit zou kunnen voorkomen dat de kolonie geur te sterk gaat afwijken.
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Hoe is een Pheidole capellinii kolonie opgebouwd en hoe veranderd de activiteit van de kolonie naarmate die groeit? Tot nu toe heb ik dit als onderwerp ingeleverd, ik moet nog een p.v.a. maken met deelvragen. Maar het draait rondom deze 2 vragen, je weet al natuurlijk al wat van mieren dus je weet wel waar het ongeveer naartoe gaat, maar wie weet.
Darkant schreef:Creatieve manier om goedkoop aan een leuke kolonie te komen ;) Ik neem althans aan dat de school gaat betalen?
Helaas is dit niet het geval, de kosten zijn helemaal voor mij, zou ook wel een beetje gek zijn als school (dus eigenlijk gewoon je ouders) alles moeten betalen voor zoveel werkstukken.

Verder ga ik hier gewoon een blog bij houden en uiteindelijk zou ik kijken of ik mijn verslag hier nog kan posten, maar dat word sowieso wel eind dit jaar/begin 2013.
Unexisted schreef:De koninginnen komen oorspronkelijk uit hetzelfde nest, dus de mogelijkheden zijn er. Ik denk wel dat als je ze individueel opvoedt, dat ze koloniegeur zodanig verandert is dat je ze niet meer kunt samenvoegen, maar dat is speculatie.
Dit vind ik daarom ook een best groot risico, ten eerste vind ik het jammer van een mooie kolonie en ook lullig om iemands leven daardoor per ongeluk te beëindigen.
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Darkant »

Gortello schreef:Helaas is dit niet het geval, de kosten zijn helemaal voor mij, zou ook wel een beetje gek zijn als school (dus eigenlijk gewoon je ouders) alles moeten betalen voor zoveel werkstukken.
Voor zover ik mij kan herinneren werd er bij ons op school wel degelijk geld voor gereserveerd. Uiteraard gaat het hier niet om hele grote bedragen, maar er zijn altijd kosten verbonden aan het doen van onderzoek. Waarom zou jij die zelf moeten maken als je dit voor een school opdracht moet doen? Anyway, des te meer reden om zelf te kiezen wat jij belangrijk vind aan de kolonie.

Ik zie niet in waarom je voor deze onderzoeksvraag geen twee koninginnen kan gebruiken. Het zou juist erg interessant zijn om twee koninginnen te houden. Je kan dan in je verslag meteen wat vertellen over het verschil tussen mieren soorten met een enkele koningin of met meerdere koninginnen etc. Waardevolle toevoeging zou ik zeggen! Daarbij begrijp ik dat het een relatief korte periode is waarin je de ontwikkeling van het nest gaat bekijken. Als je een nest met twee koninginnen houd zal het zich sneller ontwikkelen en heb je dus meer om te observeren en te beschrijven in een kortere tijd.
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Unexisted »

Darkant schreef:Ik zie niet in waarom je voor deze onderzoeksvraag geen twee koninginnen kan gebruiken. Het zou juist erg interessant zijn om twee koninginnen te houden. Je kan dan in je verslag meteen wat vertellen over het verschil tussen mieren soorten met een enkele koningin of met meerdere koninginnen etc. Waardevolle toevoeging zou ik zeggen! Daarbij begrijp ik dat het een relatief korte periode is waarin je de ontwikkeling van het nest gaat bekijken. Als je een nest met twee koninginnen houd zal het zich sneller ontwikkelen en heb je dus meer om te observeren en te beschrijven in een kortere tijd.
Heb is ergens gelezen dat een kolonie met 2 koninginnen zich niet sneller ontwikkelt dan een kolonie met slechts een enkele koningin. Dat zou ook een mooi onderwerp zijn om te onderzoeken trouwens. :mrgreen:

Pheidole sp. is trouwens wel een geschikte soort om te gebruiken als je ontwikkeling van een kolonie wilt onderzoeken, want ze groeien relatief snel.
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Darkant »

Hahaha, zeker een mooi onderwerp om te onderzoeken!

Voor zover ik op de hoogte ben van de ontwikkeling van de kolonie, gaat het per koningin inderdaad niet sneller (dus er worden nog steeds evenveel eitjes per koningin gelegd). Maar aangezien er twee koninginnen rondlopen zal er in dezelfde tijd toch 2x zo veel broed geproduceerd worden als in een nest met slechts één koningin. Als je twee aparte kolonies met één koningin hebt, of één kolonie met twee koninginnen geeft uiteindelijk dus in totaal evenveel mieren. De kolonie met de twee koninginnen is echter wel groter, en heeft het voordeel dat al deze werksters samenwerken.

Ik zei niet dat Pheidole niet geschikt zou zijn voor het onderzoek, enkel dat het met twee koninginnen nog sneller gaat ;)
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Unexisted »

Darkant schreef:Ik zei niet dat Pheidole niet geschikt zou zijn voor het onderzoek, enkel dat het met twee koninginnen nog sneller gaat ;)
Die laatste zin was niet specifiek voor jou bedoelt hoor :) Sorry voor de onduidelijkheid.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Unexisted schreef: Pheidole sp. is trouwens wel een geschikte soort om te gebruiken als je ontwikkeling van een kolonie wilt onderzoeken, want ze groeien relatief snel.
Dit was ook precies de reden dat ik voor een Pheidole sp. heb gekozen. Mijn voorkeur gaat na al dit lezen toch wel naar 2 in 1. Als er nog iemand is met een argument voor 2 aparte kolonies hoor ik het graag. Ik heb nog tot het weekend voor wat ik heb afgesproken (:.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Phantom »

Let er wel op dat de middelen de mieren mogelijk niet per se afschrikken, maar natuurlijk ook het feromoonspoor onderbreken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Daar ging de hele proef over (:
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Meesz »

Ziet er gaaf uit! Wel één vraagje zijn ze groter dan Pheidole pallidula ? Voor de rest heel veel succes met alles gozer :D !
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Plaats reactie