Pheidole pallidula

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Pheidole pallidula

Bericht door boboy123 »

vragen en opmerkingen
schrijf er maar op los ;)
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Pheidole pallidula

Bericht door MichaelB »

Zelf geef ik als voedseldieren fruitvliegjes.
Heb er een kweekbak van gemaakt. Ze doen het super goed!
Ik heb een 5 tal beginnende kolonies van max 20 werksters en ik geef nu dagelijks 2-3 vliegjes per kolonie (bij een kolonie onder de 10 werksters geef ik één vliegje.)
Daarbij heb ik ook Blaptica Dubia besteld via een website. (Argentijnse Kakkerlak)
Ook hier heb ik een kweekbak van gemaakt voor later.
Deze geef ik momenteel nog niet veel. Af en toe een kleintje in stukken gesneden.
Gelukkig heb ik niemand die daar problemen mee heeft thuis.
Mocht dat bij jou anders zijn raad ik je aan meelwormen in de dierenwinkel te halen.
Deze koop je voor 0,5-1,00 euro en kun je in een plastic bakje met wat gras en eventueel havervlokjes houden.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Pheidole pallidula

Bericht door boboy123 »

Meelwormen nemen ze jammer genoeg niet aan hoe kweek je eigenlijk fruitvliegjes ?
Al vast bedankt voor het antwoord !!!
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Pheidole pallidula

Bericht door MichaelB »

Ik heb een plastic bak van 20x15x10.
Daar heb ik een laagje zand in gedaan.
Vervolgens een eierdoosje aan de ene kant voor ze op te zitten.
En aan de andere kant een open boterkuipje met het volgende mengsel:

- 1 eetlepel azijn.
- Aantal stukjes appel of banaan
- Paar eetlepels zelfrijzendbakmeel
- Paar eetlepels water
- Ahoorn Siroop (Had ik nog van het maken van honingdauwsurrograat)
- scheutje melk.

Ben begonnen met de stukjes appel, water, melk en het bakmeel dit op gevoel bij elkaar gedaan en tot een prakje gemixed.
Vervolgens wat Ahoornsiroop en het eetlepeltje azijn (tegen de schimmel) en weer geblend/ gemixt.
Tot dat er een dikte is van pannekoekenbeslag. Dus kun je zelf of wel meer water erbij doen als het te dik is of meer appel of bakmeel als het te waterig is.

Als laatste heb ik er met karton een aantal brugjes in gemaakt zodat ze via het brugje naar het prakje kunnen zonder er in te vallen.
Dit alls afgesloten met deksel met fijnmazig gaas en voila wachten maar.
Als een eitje gelegd is duurt het een week voor het eitje een larve wordt en nog een week voor de larve een vliegje word.
Let wel, de fruitvliegjes kunnen in de winkel niet vliegen maar na een paar keer de hele cyclus te hebben doorgelopen heb ik gemerkt dat er weer een aantal kunnen vliegen.
Als je interesse hebt kan ik je er 10-20 opsturen, tegen enkel de verzendkosten.
Bij mij gaan de fruitvliegjes toch veel te hard.

Overigens om reacties voor te zijn zijn er meerdere recepten voor fruitvliegen. Op internet vind je al snel 10 verschillende recepten.
Ik zou gewoon kijken wat jij toevallig in huis hebt waar je iets mee zou kunnen doen.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Pheidole pallidula

Bericht door boboy123 »

hoeveel vraagje voor de verzending van de fruitvliegjes ?
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Pheidole pallidula

Bericht door ProXi »

Voordat mensen je kunnen helpen, moet je denk ik veel meer informatie geven over hoe jij de mieren verzorgd en veel meer informatie geven over je set-up.
Bijvoorbeeld of je de kolonie verwarmt, of je dat heel de dag doet en hoe warm het is.
Ook is de luchtvochtigheid eventueel van belang. Bij sommige soorten, kan dit de ontwikkeling van de kolonie in de weg zitten of zelf tot sterfte leiden als de luchtvochtigheid niet in orde is.
Zonder deze informatie, wordt helpen moeilijk voor iemand die ervaring heeft met dit soort mieren (ik heb die ervaring helaas niet).

En voor mijn gevoel stoor je ze ook teveel. Een beginnende kolonie moet je vooral met rust laten en zo min mogelijk storen.
Dus niet steeds kijken, foto's maken en verhuizen.
Ook de set-up moet je eigenlijk zo maken, dat je de kolonie niet of weinig stoort bij het geven van voedsel.
Dit kan ook stress veroorzaken bij kleine kolonies, met als gevolg dat het broed opgegeten wordt.

Ik zie dat je al meerdere soorten hebt en ook dat het al aantal keer mis gegaan is.
Heb je al eens succesvol een beginnende kolonie met enkel een koning (+ eventueel een klein aantal werksters), op kunnen laten groeien tot een grote kolonie van +1000 werksters?
Ik kan dat niet snel terug vinden, maar wellicht moet je anders ook toch wat meer ervaring opdoen met de beginnerssoorten.
Misschien gaat het daarom ook nog niet heel erg goed. Juist in het begin is een goede verzorging en de juiste omstandigheden heel belangrijk voor de ontwikkeling van een kolonie.
Als de kolonie al wat groter, kan je soms iets meer foutjes maken. Maar ook dan kan een foutje soms al fataal zijn.
Door te weinig ervaring is de kans groter dat het fout gaat. En zelfs met veel ervaring is die kans er nog altijd.
Dit is niet vervelend bedoeld. Zie het als feedback waar je eventueel over na kunt denken als het van toepassing is op jou.

Ook zou je misschien nog wat beter op de spelling kunnen letten. Ik maak ook veel fouten, maar probeer het zo leesbaar mogelijk te houden.
Als het niet prettig is om te lezen, slaan mensen je berichten gewoon over en krijg je ook weinig feedback en hulp.
Ik had nu namelijk ook in eerste instantie niet willen reageren daardoor.
Ik weet niet zeker of jij het was of een ander lid, maar mocht je problemen hebben met taalvaardigheid.
Probeer dan je bericht eerst in Word te typen. Dan wordt meteen aangegeven welke zinnen en woorden niet kloppen. Word geeft vaak ook suggesties hoe je woorden wel moet spellen.
Ook dit punt is niet niet negatief bedoeld, maar als feedback waar je uiteindelijk alleen maar profijt van zult hebben.
Als je berichten en blog beter leesbaar is, zullen mensen je ook sneller helpen en je blog doorlezen.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Pheidole pallidula

Bericht door boboy123 »

Mijn grootste kolonie bevat zoon 100 mieren lasius niger . Dan een kolonie van zoon 40 lasius flavus . Een dan camponotus ligniperdus ook zoon 40 . deze gaan allemaal heel goed nog geen probleem gehad .alleen deze soort lukt me niet ik Stoor de kolonie om de 3 dagen ik verwarm ze dag een nacht . ik heb een fles gevuld met water en dit ver bonden met wc papier naar het ytong dus vochtig staan ze altijd .
( erig bedankt voor het antwoord )
Ik hoop dat je hier iets meer aan hebt .
Gr boboy123
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Floris »

Als de eitjes al niet uitkomen, zijn ze misschien te droog.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Pheidole pallidula

Bericht door boboy123 »

Ik heb het nest vochtiger gemaakt het is nu 55 % is dit beter ?
Ik ga ze ook meer met rust laaten ( al mijn mieren ) ik ga nog maar om de week kijken .
Is er nog iets dat ik kan doen ?
Al vast bedankt boboy123
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Plaats reactie