Blog

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge & Antsps

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor jullie reacties, Kegge en Antsps. Ik betwijfel echter of ik zelfs maar een enkeling heb kunnen bekeren tot het houden van mieren, maar ze stonden er na mijn verhaal niet afwijzend tegenover en dan vind ik dat ik ook al iets heb bereikt. De bekendheid van het formicarium is in ieder geval wel uitgedragen en ik schat de kans hoog in dat ze bij thuiskomst iets hadden te vertellen over wat ze nu toch hadden gezien op het werk...
Antsps schreef:Mooie uitstalling ook, maakt het voor een leek vast makkelijker :)
Daar had ik thuis al grondig over nagedacht en ook uitgestald op de vloertegels, met uitzondering dan van de formicariums. Ik ben aardig wat aan het schuiven geweest tot het naar mijn zin was. Alleen in mijn plan stond er een laptop tussen opgesteld. Gelukkig kwam de bode met een veel betere suggestie en hielp bij de uitvoering ervan. In plaats van met z'n allen naar een klein scherm te turen konden de mensen kijken naar een groot scherm aan de muur. Het stelde mij in staat om mijn verhaal bij de tafel te doen en vervolgens de opnamen die op het scherm verschenen te bespreken.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Ik vertel steeds vaker collega's dat mierenhouden mijn hobby is. En al heb ik nog niemand weten te overtuigen ook te beginnen, is er zeker interesse en wordt me regelmatig gevraagd hoe het met mijn miertjes gaat. Dan ga ik natuurlijk helemaal los en vertel ik bijvoorbeeld dat er een wevermier gevonden is in een tros bananen bij de Lidl. En dat ze leeft, en eitjes heeft gelegd. De collega's (collegae eigenlijk) vinden mijn enthousiasme dan weer heel leuk. Ik denk dan: misschien dat één van de collega's het thuis de kinderen verteld en dat die geïnteresseerd raken. Und so weiter.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Blog

Bericht door Antsps »

Tja, het is ook een behoorlijk grote stap qua interessegebied van bijvoorbeeld een konijn/hamster/kat naar een mierenkolonie ;)

In ieder geval leuk dat het goed ontvangen werd! Beter dan bij mij zo te lezen :lol:
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge, Antsps en overige leden

Bericht door Westdijk »

Als jullie vertellen wat je hobby is, word je dan ook wel eens verrast door wat de mensen intrigeert? Misschien een onduidelijke vraag. Ik zal het daarom toelichten. Het verraste mij bijvoorbeeld dat niemand blijkbaar voor mogelijk had gehouden dat de buitenwerelden voor de mieren open zijn. Iets waar ik zelf eigenlijk al helemaal niet meer bij stil sta. Als je het immers afsluit bevorder je schimmelvorming en het openmaken van een deksel veroorzaakt trillingen, wat weer stress bij de mieren te weeg kan brengen. Ik begreep ook niet meteen wat daar de achterliggende gedachten voor waren en wees ze op het feit van de aanwezigheid van barrières. Alleen was het daarmee voor hen niet afgedaan. Ik heb er later over nagedacht en kwam tot de conclusie dat zij waarschijnlijk minder vertrouwen hadden in deze barrières na het zien van al die mieren.
Dus, wat zijn de vragen die jullie verrasten?
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Blog

Bericht door Antsps »

Nog niet eens vragen in die trend, maar meer dat mensen eigenlijk geen flauw idee hebben hoe een mierenkolonie "werkt". Dus vragen als; "dus je hebt een paar werkstermieren van buiten gepakt en die in een nest gestopt; en voila je hebt een kolonie".

Veel mensen hebben daar eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. Nog nooit van een bruidsvlucht en mierenkoningin gehoord zeg maar. Maar goed, het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je interesses zijn :) Maar dat hele proces, dat je uitlegt/laat zien dat al die werksters afkomstig zijn van een gyne, vinden mijn vrienden meestal wel leuk om te zien.

Qua ontsnappen, er lopen meer mieren in de keukens van mijn vrienden dan dat bij mij ooit ontsnapt zijn. Dus dat kan ik wegstrepen :lol:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Het niet afgesloten zijn van de buitenwereld verbaast de mensen die ik over mieren spreek het meest. Het idee dat ze zomaar door je huis kunnen gaan wandelen vinden ze heel naar. Ook dat ik fruitvliegjes in de vriezer heb liggen en dat de kolonies overwinteren in de koelkast doet wenkbrauwen fronsen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Weer een mooie update. Net als jij blijf ik mij verbzen over het gedrag van mieren. Ze doen heel vaak precies niet wat je verwacht. Je grote kolonie heeft nu een mooi groot nest en ik verwacht dat ze uiteindelijk tch er dde voordelen van gaan inzien.

Ik kijk erg uit naar je nieuwe project voor de rap groeiende bierbeker kolonies.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge

Bericht door Westdijk »

Gelukkig dat mieren onvoorspelbaar zijn, want anders word het blog zo saai. ;) Bedankt voor je achtergelaten reactie.
Kegge schreef:Ik kijk erg uit naar je nieuwe project voor de rap groeiende bierbeker kolonies.
De winter is hier altijd een uitermate geschikte tijd voor. Eerst wat ideeën opdoen en plannen maken. Als het zover is dat ik ermee aan de slag ga dan zal ik het echt met jullie gaan delen. :D
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blog

Bericht door Loesje »

Hartstikje leuk blog om te lezen en ook prachtige formicaria om te zien!
Ik heb wel een vraagje over je nieuwe bekerformicarium:
Ik heb eerder op het forum ergens gelezen dat schuinlopende gangen af te raden is doordat de larven en poppen naar beneden kunnen rollen. Heb je hier last van bij dit formicarium en een bepaalde manier om dat tegen te gaan gebruikt of kan dit geen kwaad voor het gebroed?

Alvast bedankt voor antwoorden!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Altijd fijn om je updates te lezen en te bekijken.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Loesje en Kegge

Bericht door Westdijk »

Loesje schreef:Ik heb eerder op het forum ergens gelezen dat schuinlopende gangen af te raden is doordat de larven en poppen naar beneden kunnen rollen. Heb je hier last van bij dit formicarium en een bepaalde manier om dat tegen te gaan gebruikt of kan dit geen kwaad voor het gebroed?
Je hebt geen enkel idee hoeveel ironie deze vraag bevat, Loesje. Ik had bewust voor schuin op- en aflopende gangen gekozen om juist te voorkomen dat de mieren hier eieren, larven en poppen zouden gaan neerleggen. Alleen bestaat deze kolonie uit kleine, snelle, temperamentvolle, onvoorspelbare psychopaten! Ik heb de situatie deze ochtend met enige verwondering gade geslagen. Ik dacht dat de mieren slechts tijdelijk de gangen hadden benut om alles op heel kort termijn ondergronds kwijt te kunnen, terwijl de verhuizing nog in volle gang was, maar nu begint het er op te lijken dat er niets tijdelijks aan is geweest en het permanent is. Tot voor zeer kort hadden de mieren slechts de beschikking over vier vertrekken, tegenover nu dertien. Een verdrievoudiging van beschikbare ruimte en wat doen ze...
De poppen lijken wel naar beneden te rollen, maar hier ben ik geen getuige van geweest. Het kan ook zijn dat de werksters ze op een zeer rommelige wijze neerleggen. Voor de eieren en larven lijken de mieren de minst schuin aflopende gedeelten van gangen te kiezen. Waarschijnlijk draagt de ruwe afwerking met de boormachine en de structuur van het ytong zelf er aan bij dat deze wel goed op hun plek blijven. Ik accepteer eenvoudig wat ik niet kan veranderen met de geruststellende gedachte dat de mieren weten wat zij doen.

Ik zag vandaag nog wel meer dingen bij deze kolonie die mij verbaasde, maar dat is voor de volgende post van mijn blog. Er zal echter nog wel meer tijd moeten verstrijken dan een paar dagen voor ik over mijn ervaringen met dit ontwerp van het formicarium in een plastic wegwerp bierbeker kan typen. Bedankt voor je achter gelaten reactie.
Kegge schreef:Altijd fijn om je updates te lezen en te bekijken.
Bedankt, Kegge. Ik heb wel het gevoel dat het langzaam een fotoblog begint te worden, maar soms zegt een foto meer dan duizend woorden. :)
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blog

Bericht door Loesje »

Je maakt me erg nieuwschierig nu naar je volgende update over die psychopaten! Bedankt voor je antwoorden, geeft weer meer ideeen qua formicaria.
Ik wacht met smart op je volgende update!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Blog

Bericht door Hessel »

Super leuk en goed blog weer. Zit het bibberend te lezen terwijl ik wacht tot ik aan de beurt ben van mijn operatie :cry:
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Other »

Gaaf hoor! Leuk om te lezen, je maakt er een leuk verhaal van! Oorlog voeren met je water spuit :lol:

Lijkt me ook gaaf om levende insecten te geven, zodat ze er wat meer moeite voor moeten doen.
Maar na mijn aanvaring met mijten durf ik het echt niet meer.

Je vangt je insecten overigens met een net? hoe moet ik dat zien? een visnet of zo?
En hoe groot zijn je kolonies momenteel, een schatting qua aantallen?

Heb trouwens je idee met het plastic bekertje gebruikt, heb alleen met gips gewerkt. Er zit nu een Lasius niger kolonie in.
Vind het een leuke goedkope oplossing om kleine kolonies in te houden. Ga er denk ik wat meer maken voor mijn kolonies uit 2016!

Ik hou je blog ziezo in de gaten, Bedankt! :D
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door RicardoR »

Ik volg je blog op de voet, want je schrijft boeiend.
Bent je niet bang voor eventuele parasieten of ziektes die levende prooidieren met zich meebrengen?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Een heerlijke episode weer! Ik zie het "gevecht" met de watersuit helemaal voor me. Mieren doen ALTIJD hun eigen zin heb ik ook gemerkt.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hessel, Other, RicardoR en Kegge

Bericht door Westdijk »

Bedankt, Hessel en ik hoop dat je spoedig hersteld bent van de operatie.
Other schreef:Lijkt me ook gaaf om levende insecten te geven, zodat ze er wat meer moeite voor moeten doen.
Maar na mijn aanvaring met mijten durf ik het echt niet meer.

Je vangt je insecten overigens met een net? hoe moet ik dat zien? een visnet of zo?
Het is een klein, goedkoop visnet met een bamboesteel. Ik loop er zigzaggend zwaaiend mee door grasland, langs of niet ver van de waterkant en laat het net over het gras en kruidachtigen 'glijden'. Bloeiende planten vermijd ik in veel gevallen, omdat bijen en hommels het zwaar genoeg hebben en omdat het net dan snel vol raakt met afgebroken bloemstelen. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen. De bloemen van de kleine berenklauw trekken bijvoorbeeld hier veel vliegachtigen aan, maar deze zijn inmiddels uitgebloeid. Na een korte voettocht draai ik de steel tot er niets meer uit het net kan ontsnappen. Beter weet ik deze handeling niet uit te leggen. Het geeft me tijd om een plastic zak te voorschijn te halen waarin ik het net vervolgens leeg schud. Hierbij ontsnapt er soms wel iets, maar er blijft altijd genoeg over voor een dagelijkse portie vers voer en soms wel meer.
Other schreef:En hoe groot zijn je kolonies momenteel, een schatting qua aantallen?
Dat is een vraag waarop ik je een precies antwoord schuldig moet blijven. Gedurende het eerste jaar is het altijd fantastisch om deze ontwikkeling te volgen en het aantal werksters te zien toenemen, maar vaak na honderd werksters geef ik het al weer op.
De kolonie Charlie bevat zesendertig bewoonde vertrekken en twee lege. Ik schat met een vinger in de lucht en mijn ogen dicht dat momenteel elk vertrek gemiddeld dertig werksters bevat. Sommige kamers zitten tjokvol en bij andere ben ik nog in staat het ytong te zien. Het zou betekenen over de duizend werksters. De mieren in het gangenstelsel, in één waterreservoir en de buitenwereld niet meegeteld.
Bij de kolonie Foxtrot probeer ik niet eens te gokken. Elk vertrek en centimeter gang zit vol met mieren. De kamers zijn hier van verschillende omvang.
De kolonie Hotel zou in theorie nog het dichtst benaderbaar moeten zijn, maar met dertien vertrekken van elk ongeveer een kubieke centimeter, een waterreservoir en een gangenstelsel blijkt het lastig tot onmogelijk te zijn. Één vertrek telde net nog vijf mieren, drie anderen een stuk of vijftien tot twintig werksters en de rest bevat naar mijn schatting dertig of meer werksters. Het waterreservoir is helemaal een uitdaging. Vooruit, een poging. De omtrek bedraagt zeventien centimeter. Ik schat per strekkende centimeter twintig werksters en een lengte van drie centimeter zit vol gestampt met broed. In totaal komt het dan uit op 600+. :shock: Volgens mij heb ik hier ergens een inschattings- of rekenfout gemaakt, alleen heb ik geen idee waar. Hier zal ik me op een later moment nog eens in gaan verdiepen of als jij een makkelijkere berekening kan presenteren dan neem ik deze graag van je over.
Other schreef:Heb trouwens je idee met het plastic bekertje gebruikt, heb alleen met gips gewerkt. Er zit nu een Lasius niger kolonie in.
Vind het een leuke goedkope oplossing om kleine kolonies in te houden. Ga er denk ik wat meer maken voor mijn kolonies uit 2016!
Leuk! Zou je een paar opnamen ervan in de post plastic wegwerp bierbeker, http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=7763, willen plaatsen met je ervaringen tot zover? Hier heeft tempant ook opnamen van zijn versies achter gelaten, waaronder ook een type met ytong en gips. Prachtig bewerkt en al. Jouw versie kan andere mensen weer op ideeën brengen.

Bedankt voor je achtergelaten reactie en me geen hoofdpijn meer bezorgen door vragen te stellen over het aantal mieren dat ik in huis heb. ;)
RicardoR schreef:Bent je niet bang voor eventuele parasieten of ziektes die levende prooidieren met zich meebrengen?
Eigenlijk niet. Het weegt in mijn beleving op tegen wat de mieren mij te bieden hebben als ze jagen op levende prooien. Berichten over mijten zetten je wel aan het denken, hoor, maar mijn standpunt is tot zover er niet door veranderd.

Leuk dat je meeleest.

Je hebt helemaal gelijk, Kegge. Mieren laten zich niet zomaar sturen. Toch weerhoud het mij er niet van om het te blijven proberen. :)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Blog

Bericht door iasimov »

Leuk, Westdijk !
Jij maakt van mieren houden een literaire sensatie en een creatief genoegen !

Chapeau!
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: iasimov

Bericht door Westdijk »

Bedankt. Ik heb er plezier in om maandelijks te delen wat ik heb vastgelegd met het fototoestel en ervaren. Goochelen met alle korte aantekeningen die ik gedurende de weken ervoor heb gemaakt zodra me iets is opgevallen om er een verhaal van te maken die ik aanvul met opnamen om het te completeren.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blog

Bericht door ntume »

Leuk om te zien dat je zelfs van je balkon box nog een plaatje weet te maken..! Haha :-) lijkt een beetje op een plantenbak en zal niet eens opvallen op je balkon gok ik zo. Past de rest van je bekers/koektrommel erbij? Groetjes!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Blog

Bericht door Hessel »

Wat een geweldig blog zeg :) erg leuk om te lezen weer. Ik merk wel dat door de lange lappen tekst en vele foto's het een beetje begint te buggen voor mij, misschien is het een idee voor een 'deel 2'?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: ntume & Hessel

Bericht door Westdijk »

De box is alleen voor de kolonie Charlie bestemd. De overige koloniën staan al in de koelkast. Ik ben nog een beetje huiverig bij het idee om de kolonie op het balkon de winter door te laten komen. Ik heb geen idee of de hoeveelheid isolatie voldoende is om voor een constante temperatuur in de box zelf te zorgen. We zullen het wel gaan zien.

Hessel, helaas voor jou geen deel twee. Zijn de bugs een technisch probleem of is het slechts gevoelsmatig en dan bedoel ik of je denkt dat de balans tussen woorden en opnamen weg is? Wat denk je van een deel 27? ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door GvG »

Ik denk dat Hessel bedoelt dat het lang duurt voordat de hele pagina geladen is. Omdat alle tekst en foto's geladen moeten worden, ook als je alleen het laatste bericht wilt lezen. Ik merk dat ook, vooral als ik het via mijn smartphone lees. Een nieuwe blog starten zou dat probleem inderdaad oplossen. Ik ben er echter geen voorstander van, het maakt het geheel minder overzichtelijk.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG & Hessel

Bericht door Westdijk »

Oh, ik heb geen smartphone, dus ik was me ook niet bewust van het feit dat alles geladen moet worden voor je de laatste pagina kan lezen. :? Nou begrijp ik waarom Hessel het over lange lappen tekst had. Iets wat ik eerst niet helemaal begreep, omdat het in mijn beleving juist wel mee viel in de laatste post, maar nu wel begrijp. Ach, iedereen heeft recht op zijn eigen problemen. :D Nee, grapje, dat is jammer voor iedereen met een smartphone.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door GvG »

Als ik me niet vergis worden er 30 berichten per pagina weergegeven, dus nog 3 berichten in de blog en dan is het weer (even) opgelost. :)

De tekst is overigens niet het probleem, het zijn de foto's die het laden vertragen. Daarentegen maken foto's een blog natuurlijk nóg interessanter!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Blog

Bericht door Hessel »

Nog even doorbijten dus :lol:
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Other »

Sonde van je kolonie, enig idee wat ze fataal is geworden?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Other

Bericht door Westdijk »

Een hele goede vraag. Als ik kijk naar de tijd die verstreken is moet het volgens mij in korte tijd zijn gebeurt. De eerste werksters die overleden werden naar de buitenwereld getransporteerd. Dit heb ik nog net meegemaakt. Ik schat dat er tien tot vijftien lijkjes lagen. Het verontruste me op dat moment niet. Ik vulde het water aan en vertrok. Een paar dagen later zag ik naar schatting tweehonderd lijkjes in de buitenwereld liggen en in het nest bewoog niets meer! De pillenstrip bevatte nog een heel klein beetje water. Ik zag geen condens in het nest. Tijdens het verwijderen van het nest uit de beker zag ik ook nog broed liggen. Ik zag nog een half opgevreten prooidier in de gang en een half dozijn restanten van eerdere prooien waarop geen spoor van schimmel was te vinden.

Eind oktober is de kolonie verhuist naar de koelkast. Dit gebeurd bij mij op een geleidelijke manier waarin de kolonie met kleine sprongen met een lagere temperatuur te maken krijgt. De werksters vormden in de onderste vertrekken van het nesten al dichte kluwen en de activiteit in de buitenwereld was nihil. Ze waren zich dus al aan het voorbereiden op de diapauze. De verhuizingen brachten wel stress met zich mee, omdat het onmogelijk is om met een nest in je handen zodanig te lopen dat er geen enkele mier iets van merkt. Deze kleine aardbevingen waren echter van korte duur. Van de woonkamer naar hobbykamer, naar de berging tot de eindbestemming en dat is de koelkast. Tussen elke verplaatsing zat verscheidene dagen waarin de werksters van eventuele stress hadden kunnen herstellen.
Als het uitdroging was geweest dan hadden de werksters toch wel elke molecuul water dat ze konden vinden opgedronken en gedeeld met hun zusters. Als het voedselgebrek was geweest dan hadden de mieren ook al het broed opgevreten. In november, december en januari zag ik werksters traag door de buitenwereld bewegen. De weinige prooidieren die ik heb gegeven werden het nest in getrokken. Suikerdeeg was ook voorradig.

Ik heb geen antwoord voor je, Other. Ik had het je graag verteld, want dan had ik geweten waar ik de volgende keer op moet letten of meer aandacht aan moet besteden. Als jij of iemand anders een idee hebt dan verneem ik het graag.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Other »

Stress zal het niet zijn geweest Lasius niger kan zo veel hebben.
Vocht ook niet, als dat nog in de strip aanwezig was zouden ze dat hebben meegenomen.
En ze stonden naast de andere kolonie, dus iets van temperatuur lijkt me ook sterk.

Heb je de dode mieren nog bekeken voor eventuele parasieten of mijten?
Dat op deze korte periode de gehele kolonie is gestorven lijkt me op iets van een ziekte.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Blog

Bericht door Hertcerf »

Hmm, ik denk dat storen tijdens de winterrust wel degelijk schadelijk kan zijn, ook voor Lasius niger. In de winter zouden ze eigenlijk stil moeten zitten en geen energie verbruiken.
Plaats reactie