Blog

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG

Bericht door Westdijk »

GvG schreef:Ik vrees dat je de klassieke fout maakt
Nee, het is eerlijk gezegd nog veel erger dan dat! Een rationele handelswijze gaat niet geheel meer op als je niet langer het geduld kan opbrengen te wachten tot minstens alle huidige eieren in de kolonie zijn uitgekomen. :oops: Ik wilde gewoon het formicarium in gebruik zien. Het enige wat ik wel doe is de omstandigheden in de bierbeker hetzelfde als voorheen houden. De aan het licht blootgestelde vertrek van de bierbeker word spaarzaam 'bewoond' en de overige kamers zitten vol met mieren en eieren. Ook het waterreservoir aan de onderzijde van de beker bevat mieren. De mieren hebben in mijn theorie dan ook geen reden om te gaan verhuizen. Het laatste is beslist niet om mijn beslissing goed te praten, GvG, maar met drie koloniën van dezelfde mierensoort in huis heb ik eerder van de week eenvoudig besloten om de gok te wagen. Nu heb ik iets groters om naar te kijken en ik vind het geweldig om de kleine rakkers over de 'rotsen' te zien lopen. Op de bierbeker vormt zich al een looppad waar de meeste mieren gebruik van maken. Als de kolonie besluit toch te verhuizen dan wacht ik de gevolgen af en accepteer deze.

Bedankt voor het compliment voor het formicarium. Het was en in zekere zin is het nog altijd een heel leerzaam project. Hoe degelijk het in de praktijk is zal in de toekomst moeten blijken. Via het Blog blijven jullie op de hoogte, inclusief de ervaren tegenslagen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

De kolonies doen het goed in de bekers. Ik vind het een prachtige vorm voor een formicarium en bekijk jouw werk dan ook met veel genoegen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Blog

Bericht door tempant »

Leuk te lezen dat je kolonies het zo goed doen in de bekerformicaria. Ik heb eerlijk gezegd dezelfde ervaring: de kolonies groeien als kool in dit soort nesten (al zijn de mijne nog wel een stuk kleiner dan die van jou). Hoe gaat het verder nog met het grote, nieuwe nest dat je maakte?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge & tempant

Bericht door Westdijk »

Je kan het eigenlijk geen bekers meer noemen waar de kolonies Charlie en Foxtrot momenteel in verblijven.
Afbeelding
De koeken smaakten lekker en nu bevat elk van de twee 'koekdozen' een droog, gekleurd stuk ytong en vochtig stuk ytong. Het is een grotere versie van de plastic bierbeker met meer gangen, vertrekken en een grotere buitenwereld.
Het knutselen blijf ik enorm leuk vinden. Het ontwikkeld zich ook steeds verder. Je maakt het ingewikkelder, leent ideeën van andere mensen, probeert problemen vooruit te zien en oplossingen hiervoor te bedenken tot de mieren op een onweerlegbare manier bewijzen over een eigen willetje te beschikken. Neem als voorbeeld de waterreservoirs van de plastic bierbekers. De mieren namen het als een groot vertrek in gebruik en daar sta je dan overrompeld, zacht onaardige dingen mompelend naar te kijken, tot je deze les weer tot je hebt genomen om vervolgens te genieten van wat je ziet.

De groei van de kolonies heb ik eerlijk gezegd een beetje onderschat. Een jaarlijkse verdubbeling in omvang gaat dus niet op. Al heb ik me hier op het forum totaal niet in verdiept. Om de paar dagen ben ik wel in de weer met mijn netje om insecten voor de mieren te vangen. Als je dan zoveel poppen ziet liggen dan geeft me dat toch wel het gevoel dat ik goed bezig ben.
Of de groei mede afhankelijk is van de bierbekers durf ik niet te zeggen, Kegge. Ik heb inmiddels wel reageerbuizen, maar geen enkele ervan in gebruik om een vergelijking te kunnen maken. Persoonlijk beschouw ik het als een succes.

Ik ga van de winter pas weer verder, tempant, met het formicarium in het aquarium of beter gezegd het is de bedoeling dat ik met het deksel aan de slag ga, want het formicarium zelf is voor mijn gevoel af. Het geeft mijn huidige kolonies bovendien de tijd om verder in omvang te groeien. ;) Daarna breekt er een spannende tijd aan of het daadwerkelijk geschikt is om een kolonie te huisvesten. De toekomst zal het ons leren.

Bedankt voor jullie reacties, Kegge en tempant.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Wat leuk om je prachtige formicarium in gebruik te zien. Ik herken het gedrag van de mieren als je een nieuwe buitenwereld aanbiedt. Ook bij mij verkennen ze eerst de omvang van hun domein en gaan dan pas op zoek naar eten. Goed om te lezen dat er niet veel sterfte is onder de werksters. Ik ben heel benieuwd hoe het de kolonie verder zal vergaan in hun geweldige nieuwe huis.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Blog

Bericht door Antsps »

Prachtige foto's, de formicariums die je gemaakt hebt zijn echt indrukwekkend om te zien!

Ook een mooie waterbarriere, ik vroeg me af hoe vaak je het water moet vervangen? En gebruiken de mieren dit nu ook om uit te drinken? Of hebben ze na een tijdje door dat er niks te halen valt en laten ze de uitstapjes voor wat het is?

Misschien is het onnodig om te zeggen; maar mocht je nog een bodembedekking overwegen zou ik geen zand of iets dergelijks nemen. Mieren schijnen het bij mij namelijk maar wat leuk te vinden om zand en "open water" te mengen en er wat 'leuks' van te fabriceren ;)
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Blog

Bericht door Benno »

Erg mooi en inspirerend om te zien! Zo in verhouding ziet de barriere er ineens een stuk groter uit.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge, Antsps en Benno

Bericht door Westdijk »

Kegge schreef:Wat leuk om je prachtige formicarium in gebruik te zien. Ik ben heel benieuwd hoe het de kolonie verder zal vergaan in hun geweldige nieuwe huis.
Bedankt voor je reactie, Kegge. Ik zal blijven posten om mijn ervaringen met jullie delen.
Antsps schreef:Prachtige foto's, de formicariums die je gemaakt hebt zijn echt indrukwekkend om te zien!

Ook een mooie waterbarriere, ik vroeg me af hoe vaak je het water moet vervangen? En gebruiken de mieren dit nu ook om uit te drinken? Of hebben ze na een tijdje door dat er niks te halen valt en laten ze de uitstapjes voor wat het is?

Misschien is het onnodig om te zeggen; maar mocht je nog een bodembedekking overwegen zou ik geen zand of iets dergelijks nemen. Mieren schijnen het bij mij namelijk maar wat leuk te vinden om zand en "open water" te mengen en er wat 'leuks' van te fabriceren ;)
Voorzichtigheidshalve hoop ik naast indrukwekkend dat het vooral een praktisch formicarium zal zijn dat de mieren zal bevallen. Al is het heel leuk om de mieren over de rotsen en paddenstoelen te zien lopen.
Gedurende de afgelopen zomer ik mijn formicariums in bakjes met water gezet om te testen hoe de mieren hier op reageerden en hoe snel water verdampt. Tijdens testen met in verhouding veel kleinere bakjes bleek het heel lastig te voorspellen zijn wanneer ik het water moest aanvullen. Was het overdag bewolkt bijvoorbeeld dan was de temperatuur in de huiskamer ook weer lager en dan verdampte er minder water. Bevond het water zich in een plastic schaal of eentje van staal. Etc. Het was heel leerzaam. Daar zijn de huidige afmetingen van het deksel op gebaseerd. Het is echter nog veel te kort om definitief te kunnen zeggen of ik er goed aan heb gedaan of beter voor een ander ontwerp, middel, etc. had kunnen gaan.
Ik betwijfel of de mieren op het moment water uit de gracht halen, want het waterreservoir van het 'oude' formicarium bevat nog water en dat is voor de werksters veel dichterbij. In de toekomst komen de werksters hier waarschijnlijk wel drinken, tenzij ik een andere watervoorziening op bijvoorbeeld de bodem regel, maar ik zie hier nog niet de noodzaak van in.
Ik overweeg geen bodembedekking, maar toch bedankt voor de tip. De werksters hebben me nu al een verrassing bezorgd met het zand dat ik over de lak had gestrooid, maar dat is iets voor in mijn blog. ;) Bedankt, Antsps, voor je achtergelaten bericht.
Benno schreef:Erg mooi en inspirerend om te zien! Zo in verhouding ziet de barriere er ineens een stuk groter uit.
Een foto zegt soms meer dan met woorden mogelijk is, Benno. Leuk dat je een reactie hebt achter gelaten en ik hoop dat het formicarium je op ideeën heeft gebracht.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Je update is weer leuk om te lezen. Je hebt een paar hele aardige kolonies om te volgen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge

Bericht door Westdijk »

Dankjewel. Ik vraag me weleens af of het blog boeiend genoeg is voor degenen die hier komen rond neuzen en dat heb je zojuist beantwoord. Het is leuk om de bijna altijd actieve Lasius niger bezig te zien.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Kegge

Bericht door Kegge »

Westdijk schreef:Dankjewel. Ik vraag me weleens af of het blog boeiend genoeg is voor degenen die hier komen rond neuzen en dat heb je zojuist beantwoord. Het is leuk om de bijna altijd actieve Lasius niger bezig te zien.
Ik vind het blog zeer boeiend en volg het met heel veel plezier. De Lasius Niger is een heerlijk actieve soort, ook als de kolonie nog klein is.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Blog

Bericht door Tristan »

Dat nest en de kolonie zien er super uit, Westdijk! Komt helemaal goed.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Tristan & Kegge

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je reactie, Tristan. Het is een pronkstuk voor in de woonkamer geworden.

En Kegge, bedankt voor het nogmaals reageren.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Blog

Bericht door Manimaner »

Ik blijf me ook bij jou verbazen over de mooie nesten die er geproduceerd worden en vind het leuk om het nu ook eindelijk in gebruik te zien! Hopelijk groeien ze er ook goed in!

Het lijkt overigens wel een redelijk groot nest voor de kolonie of ligt dat aan mij?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Manimaner

Bericht door Westdijk »

Ik vond deze zo goed gelukt, dat ik er maar vanaf heb gezien om het eerder gemaakte formicarium in gebruik te nemen. Ik hoop met je mee dat de kolonie er goed in gaat groeien en bedankt voor je reactie.
Manimaner schreef:Het lijkt overigens wel een redelijk groot nest voor de kolonie of ligt dat aan mij?
Het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Het nest is in zijn totaliteit inderdaad groot, maar het is opgesplitst in drie gedeelten en ik ben niet van plan om de kolonie meteen toegang tot het gehele nest te verschaffen. Dat maakt het weer tijdelijk een heel stuk kleiner, nietwaar? ;)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Fraaie update. Ik lees dit blog heel graag. Het formicarium vind ik echt mooi geslaagd en ik kan me voorstellen dat je er menig uurtje bij doorbrengt om de avonturen van de miertjes te volgen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge

Bericht door Westdijk »

Kegge schreef:Fraaie update. Ik lees dit blog heel graag.
Altijd leuk om te vernemen.
Kegge schreef:Het formicarium vind ik echt mooi geslaagd en ik kan me voorstellen dat je er menig uurtje bij doorbrengt om de avonturen van de miertjes te volgen.
Ik kijk inderdaad veel, maar voornamelijk naar de mieren in de buitenwereld. Er is altijd zoveel te zien, terwijl bij mijn kolonie Foxtrot ik ook de mieren in het nest aandachtig bekijk om te zien wat daar allemaal gebeurd.

Bedankt voor het achterlaten van een reactie.
Gebruikersavatar
FelixSch
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2016

Re: Blog

Bericht door FelixSch »

leuk dat je dit doet!
Marjolein
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2016

Re: Blog

Bericht door Marjolein »

Dankzij jou blog lijken mieren mij een erg leuke hobby! Dankjewel voor je informatieve maar fijne schrijfstijl. En de kunstwerken die je maakt zijn prachtig!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: FelixSch en Marjolein

Bericht door Westdijk »

Welkom allebei op Antforum.

Ik beleef er een heleboel plezier aan, FelixSch. Het is een fascinerende hobby waarin niet alleen de mieren aan bod komen, maar ook het nest waarin ze leven, hoe je aan voedsel komt, op welke wijze je ze te eten geeft, hoe je over ze schrijft, hoe je ze op de foto vastlegt, etc. Het maakt het alles bij elkaar heel boeiend om met mieren bezig te zijn.

Je hebt me stil gekregen, Marjolein. Bedankt voor deze woorden.
Mocht je met de Lasius niger willen beginnen aan deze hobby dan zal je niet lang hoeven wachten op de bruidsvluchten. Gebruik de tussenliggende tijd om te lezen. Er is een heleboel informatie op deze prachtige site te vinden.

Bedankt voor jullie achtergelaten reacties.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Blog

Bericht door Antsps »

Weer mooie plaatjes! Zoals anderen ook al noemen is dit inderdaad een erg leuke blog om te lezen :)

Hoe oud zijn de kolonies nu ondertussen? 3 a 4 jaar? Ze zijn dan best hard gegroeid kan je wel stellen.
Gebruikersavatar
MvdW
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 december 2015
Locatie: Nieuw-Vennep
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door MvdW »

Ook ik vind je blogs zeer interessant om te volgen.
Ik heb ook een beker formicarium gemaakt en in gebruik voor mijn lasius flavor.
Messor barbarus
Lasius niger 3x
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Antsps & MvdW

Bericht door Westdijk »

De koninginnen van de kolonies Charlie en Foxtrot zijn op 22 juli 2013 gevangen. Tegelijk met nog vijf prinsessen, waarvan een stel zijn overleden en een paar wel kolonies hebben gesticht, maar deze later nieuwe eigenaren hebben gekregen. De koningin van de kolonie Hotel heb ik op 17 juli 2015 gevangen. De groei van de eerste kolonies liep achter als ik de verstreken tijd en de aantallen werksters vergeleek met wat ik las in andere blogs waarbij reageerbuizen voor de koloniestichting werd gebruikt. Ik wijtte het om te beginnen aan mijn gebrek aan ervaring en het ontwerp van het formicarium. Inmiddels heb ik meer ervaring opgedaan en de formicariums hebben ook diverse veranderingen ondergaan. Reageerbuizen blijven echter nog altijd zeer geschikt om koninginnen een kolonie in te laten stichten, alleen wilde ik wat anders.

Het maken van foto's lukt gelukkig steeds beter. Al wis ik per keer wel een kwart tot soms wel de helft van alle gemaakte opnamen. De verhuizing van de kolonie Foxtrot is daar een uitstekend voorbeeld van. Ik had wat katoen bevestigd tussen de nesten, maar de wijze waarop het gebeurde had alle mieren het nest in laten vluchten. Hier heb ik wel foto's van, maar alle opnamen van werksters die over het katoen liepen met soms larven of poppen waren tot mijn teleurstelling wit uitgeslagen, wazig, etc. De verhuizing vond grotendeels plaats in mijn afwezigheid, maar op dat moment was het spoor van dertig of meer werksters over het gele katoen een prachtig gezicht. Alleen heb ik er nu geen enkel bewijs van.
Soms maak ik ook zomaar opnamen, zonder me ergens op te richten, en word ik weleens aangenaam verrast.

Het schrijven van het blog vergt wel enige tijd ben ik achter gekomen, maar ik heb er plezier in.

Bedankt voor jullie reacties, Antsps en MvdW.
MvdW schreef:Ik heb ook een beker formicarium gemaakt en in gebruik voor mijn lasius flavor.
Heb je hier een recente foto van, MvdW? Ik zou het leuk vinden als jij en je zoontje het met ons delen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Elke aflevering van dit blog is het lezen meer dan waard. Je hebt niet alleen een fijne schrijfstijl, maar weet ook door de vele opnames het verhaal goed in beeld te brengen. Dan zijn er ook nog eens de experimenten met formicariumvormgeving en dan is succes gegarandeerd. Het is inderdaad best veel werk om een episode te publiceren en net als jij heb ik het er voor over omdat het leuk om te doen is en het blijkbaar veel leesplezier bij lezers oplevert.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
MvdW
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 december 2015
Locatie: Nieuw-Vennep
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door MvdW »

Daar heb je een goed punt.
Ik wil al weken enkele blogs maken over mijn kolonies, maar ga het dus maar gewoon doen.
Foto's heb ik al gemaakt, wel met mobiel maar toch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus
Lasius niger 3x
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge & MvdW

Bericht door Westdijk »

Er gaat zoals eerder gezegd veel tijd in zitten en dan maakt het niet uit of ik met schrijven, knutselen of andere taken die met het houden van mieren te maken hebben bezig ben, maar meestal besef ik dat pas nadat ik klaar ben, Kegge. Dan kijk ik op mijn horloge en schrik vaak even. :D Bedankt voor je reactie.

Ik zou graag je blog(s) lezen als je deze gaat opstarten, MvdW. Opnamen zoals deze zouden je verhaal uitstekend ondersteunen. Bovendien ben ik extra geïnteresseerd als iemand een klein formicarium in gebruik heeft in plaats van een reageerbuis. Iedereen maakt het weer net iets anders en dat maakt het altijd bijzonder interessant. Wie is er gefascineerder door deze hobby, je zoontje of jij zelf? Nee, laat maar. Ik lees het antwoord wel in je blog(s). ;)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door XToF »

Erg leuk dat je je verhaal met ons zo uitvoerig hebt gedeeld! Proficiat met jouw presentatie!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: XToF

Bericht door Westdijk »

Dankjewel. Ik was redelijk zenuwachtig, maar het is veel beter gegaan dan ik had verwacht. Het is leuk als mensen oprecht interesse in onze hobby tonen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Blog

Bericht door Kegge »

Heel leuk te lezen hoe je presentatie gegaan is. Heel stoer om zoiets persoonlijks aan een groep mensen te vertellen. Ik ben ervan overtuigd dat je nu een aantal collega's hebt die aan het overwegen zijn ook een kolonie in huis te nemen.

Je bent topreclame voor deze hobby!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Blog

Bericht door Antsps »

Dat zullen ze zeker interessant hebben gevonden! Mooie uitstalling ook, maakt het voor een leek vast makkelijker :)
Plaats reactie