Blog

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Other en Hertcerf

Bericht door Westdijk »

Ik weet dat de Lasius niger veel kan verdragen, maar ik wilde stress en andere factoren wel benoemen om een duidelijk beeld te verschaffen aan jou en ieder ander die het leest. Als ik iets verkeerd doe, dan wil ik dat de dood van de kolonie niet voor niets is geweest en daarvan leren en ik hoop anderen met mij. Hertcerf geeft aan dat het wel kan hebben bijgedragen.
Other schreef:Heb je de dode mieren nog bekeken voor eventuele parasieten of mijten?
Ik heb geen vergrootglas in huis, maar visueel heb ik niets waargenomen. Ook niet in het ytong nest. Over het karton waarop ik alles had gegooid zag ik niets lopen. Nadat ik de mieren in de beker had geschoven heb ik deze afgesloten en gewacht. De volgende dag zag ik ook niets bewegen. Daarna heb ik me van hen ontdaan. Ik zag er niet langer het nut van in om ze te bewaren.
Other schreef:Dat op deze korte periode de gehele kolonie is gestorven lijkt me op iets van een ziekte.
Daar was ik ook bang voor, in verband met de nabijheid van de kolonie Foxtrot, maar deze kolonie is de diapauze goed doorgekomen en vertoond weinig sterfte onder de werksters.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Westdijk en Hertcerf

Bericht door Other »

Westdijk schreef:Ik weet dat de Lasius niger veel kan verdragen, maar ik wilde stress en andere factoren wel benoemen om een duidelijk beeld te verschaffen aan jou en ieder ander die het leest. Als ik iets verkeerd doe, dan wil ik dat de dood van de kolonie niet voor niets is geweest en daarvan leren en ik hoop anderen met mij. Hertcerf geeft aan dat het wel kan hebben bijgedragen.
Het kan er aan hebben bijgedragen, ik denk alleen dat het te makkelijk is om het op stress te gooien.
Als er in de natuur een boom omvalt en een nest word verstoord, zullen ze niet van de stress omkomen.
Dit neem ik natuurlijk aan en kan ik niet bewijzen.
Maar omdat Lasius niger redelijk succesvol is lijkt het mij vreemd dat ze om deze omstandigheden zo massaal sterven.

Ik zou voor mij zelf ook graag willen weten wat de oorzaak zou zijn, zodat ik dat voor de volgende keer kan vermijden.
Ik las in je blogs dat je buiten je eigen insecten vangt, Grote kans dat die een ziekte hebben mee genomen.
Of gingen deze nog wel de vriezer in?
Hertcerf schreef:Hmm, ik denk dat storen tijdens de winterrust wel degelijk schadelijk kan zijn, ook voor Lasius niger. In de winter zouden ze eigenlijk stil moeten zitten en geen energie verbruiken.
Als ik het blog lees zijn ze verplaatst in het begin van de winterslaap, dus dat ze "diep" in winterslaap zitten is niet het geval.
Ook neem ik aan dat Westdijk dit niet rennend heeft gedaan, en dat in de natuur ook wel trillingen in de grond voorkomen.
En zoals ik bovenstaand zei, een succesvolle soort als Lasius niger zou dit normaal gesproken wel overleven.
Natuurlijk heb ik hier ook geen bewijs van, en zouden ze natuurlijk door de stress kunnen zijn overleden.
Maar zoals ik tegen Westdijk al zei vind ik het te makkelijk om het op de stress te steken ;)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Other

Bericht door Westdijk »

Other schreef:ik denk alleen dat het te makkelijk is om het op stress te gooien.
Even een correctie. Ik gooi het niet op stress, maar ik vind het kortzichtig om het te negeren wat Hertcerf heeft ingebracht voor ik er over na kan hebben gedacht. Ik trek stress momenteel als belangrijkste sterftefactor in twijfel, omdat de kolonie Foxtrot aan dezelfde stress is bloot gesteld en deze uitstekend de periode in de koelkast is doorgekomen. Natuurlijk kan ik deze koloniën niet één op één met elkaar vergelijken, maar de invloed had in mijn beleving dan veel zichtbaarder moeten zijn dan nu het geval is.
Other schreef:Ik las in je blogs dat je buiten je eigen insecten vangt, Grote kans dat die een ziekte hebben mee genomen.
Of gingen deze nog wel de vriezer in?
Dit blijft samen met een andere mogelijkheid wel door mijn hoofd spoken. Alleen wel met een kanttekening erbij. De enige insecten die ik gedurende de diapauze heb gevangen en aan de koloniën gevoerd waren zilvervisjes. Deze kwamen (helaas) niet van buiten. De beestjes die ik heb gevangen waren verrekte snel. Ik stel me zo voor dat een al ziek dier zich veel moeizamer voort beweegt en zich juist schuil houdt. Een zilvervisje kan heel slecht koude verdragen. Het bezwijkt er, volgens mijn beperkte kennis, aan voor het in de koelkast ziek kan worden van blootstelling aan een lagere temperatuur. De werksters hoefden er dus geen moeite voor te doen en dat verkleint toch aanzienlijk de kans voor overdracht van een besmettelijke ziekte.
Other schreef:Ook neem ik aan dat Westdijk dit niet rennend heeft gedaan
:lol: Je aanname is correct.

Wat ik me vandaag ook bedacht was iets wat ik eerder niet heb vermeld. :oops: In de pillendrukstrip lag een dode mier, herinnerde ik me. Alleen kan ik niet met zekerheid zeggen hoelang deze erin heeft gelegen. Ik heb nagelaten om dit exemplaar nader te bekijken of het bezig was te vergaan. Het kan het water hebben vervuild en als de werksters alles met elkaar delen na het drinken kan een besmetting zich razendsnel verspreiden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door GvG »

Begrijp ik het goed dat je ze prooidieren hebt aangeboden in de koelkast?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG

Bericht door Westdijk »

In het kort, ja. Vervolgens de langere versie: verspreid over de periode vanaf eind oktober tot en met januari heb ik vier zilvervisjes in de buitenwereld gedropt. Al deze beestjes werden in mijn afwezigheid door de werksters het nest in getrokken. Tijdens het leegmaken van het nest kwam ik daar de restanten van tegen en twee gedeeltelijk ontmantelde vliegen, die ik vermoedelijk ergens in oktober heb gegeven. Één zilvervisje was half opgegeten.

Denk je dat het voeren tijdens de diapauze het doodvonnis voor deze kolonie betekende?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door GvG »

Sorry voor de late reactie.

Ik weet het niet, het zou kunnen. Het was maar weinig, dus het lijkt me stug, maar uitgesloten is het volgens mij niet. Volgens mij eten ze niet tijdens de diapauze, zeker niet bij lage temperaturen. De stofwisseling van de larven staat dan nagenoeg stil, dus ik kan me niet voorstellen dat deze voedsel aannemen.

Het verbaast me dat de prooien meegenomen zijn door de werksters. Misschien zijn ze in het nest blijven liggen, omdat ze wel meegenomen werden, maar niet opgegeten. Misschien zijn ze bedorven en heeft dat bijgedragen aan het ten gronde gaan van deze kolonie.

Het blijft gissen natuurlijk, ik denk hard op. Ik geef mijn kolonies in ieder geval helemaal geen eten als ze in de koelkast staan.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Other »

Zag van de week iemand met zo een bus met ongedierte bestrijding lopen.
Het zou ook kunnen dat de prooidieren die je zelf heb gevangen bijvoorbeeld pesticiden met zich mee hebben gedragen.
Natuurlijk blijft het gissen, maar toen ik deze meneer bezig zag moest ik gelijk aan kolonie Hotel denken :roll:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG & Other

Bericht door Westdijk »

Ik beschouw mieren als opportunisten, dus ik dacht dat het geen kwaad kon om incidenteel een zilvervisje in de buitenwereld uit te zetten. De werksters verspillen er nauwelijks energie aan, omdat het beestje al aan de koude is bezweken voor ze het hebben gevonden. In mijn veronderstelling leverde het de kolonie een onverwachts meevallertje, want tot zover ik kon zien waren van de overige zilvervisjes alleen de kopstukken nog over. Ik trek daar de conclusie uit dat er dan wel van gegeten is, op die laatste na.

Pesticiden sluit ik in dit geval uit, Other. Deze gebruik ik niet. Gemiddeld vang ik één keer in de twee weken een zilvervisje. Ik kom de beestjes namelijk niet zo dikwijls tegen in huis. Al is het wel weer mogelijk dat ze ergens anders zijn vergiftigd, want ik las op het internet dat ze reislustig zijn. Maar zelfs dan verwacht ik dat ze toch verzwakt zijn en ze makkelijk te vangen zijn. Dat laatste was beslist niet het geval.

Bedankt jullie beiden voor het hardop meedenken.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door KoenTheAnt »

leuk topic! Mag ik vragen wat dat witte goedje is wat je ze voert?
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: KoenTheAnt

Bericht door Westdijk »

Het is suikerdeeg. Het is poedersuiker in een andere verhouding met water dan het gewone suikerwater, dus heel veel suiker en heel weinig water. Ik krijg het van een imker. Er zijn nog andere variaties op dit gebied mogelijk waarin onder andere honing is verwerkt, maar daarvoor struin je het internet maar af. Het blijft zeer lang goed heb ik ondervonden. De werksters graven er soms letterlijk gangen in als je genoeg ervan aanbied. Af en toe laat ik er een druppeltje water opvallen voor de werksters.
Voor beginnende kolonies bied ik het aan in een pillendrukstrip. Ik bied de kolonie Foxtrot meestal een brok suikerdeeg aan op een bol glaasje dat ik uit een halogeenlamp heb gesloopt. Het vloeit dan heeeeel langzaam uit en de omgevingstemperatuur lijkt er na verloop van tijd voor te zorgen dat het beetje water dat de suikerdeeg bevat verdampt waardoor het geheel harder wordt. Daarom bevochtig ik het onregelmatig met een druppel of twee druppels. Heel weinig in ieder geval en het gebeurt ook op gevoel. Soms zitten er weken tussen, maar tijdens warme dagen waarop de temperatuur in de woonkamer mee stijgt komt het voor dat ik twee keer in de week een paar druppels water op laat vallen.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door KoenTheAnt »

Bedankt voor de uitleg. Daar ga ik ook es mee experimenteren. Ik merk toch dat suikerwater snel verdampt met dit weer. Niet handig als je es een weekje op vakantie wil :)

Net ff gegoogled. 2.5 g suiker deeg kost 5 euro. kant en klaar. Spul blijft voor eeuwig goed lijkt me. 2.5 kg, daar doe je wel ff mee en het scheelt geklooi in de keuken :D
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Blog

Bericht door Antlucky »

Ik krijg echt enorm veel inspiratie door uw blog en de nesten die u heeft gemaakt, zelf ga ik maar eens aan de gang met een jodenkoek bakje om een gips nest van te maken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Antlucky

Bericht door Westdijk »

Het is altijd leuk om zoiets te vernemen. Veel plezier met het maken van een nest.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door KoenTheAnt »

Ik heb om te proberen eerst poedersuiker geprobeerd. Ze vinden het heerlijk! Heb nu een paracetamol ding gevuld en ga eens kijken hoelang het duurt voordat het op is.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door MBS »

Ziet er weer gaaf uit!.
Hoe maak je die ytong nesten zo mooi op maat voor zo een beker?.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: MBS

Bericht door Westdijk »

Ik heb geen handigheid hiervoor. Het bestaat uit passen en schuren. Ik geef het ook aan in mijn handleiding, http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=7763. Als je er een stel achter elkaar maakt dan krijg je er een 'oog' voor. Toch zijn niet oneffenheden een probleem, het plastic van de beker geeft enigszins mee.

Ik denk dat je met een draaibank het hele proces kan vereenvoudigen en versnellen als je een soort productielijn wilt opzetten. Een goedkoop, klein verpakt, verticaal ytong nest waarvoor mensen zelf de plastic bierbekers kunnen aanschaffen in een plaatselijke supermarkt. Het zal kopers er meer bij betrekken, althans in mijn beleving. Het past alleen jammer genoeg niet door een brievenbus.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blog

Bericht door Arrowing »

Superleuk blog! Zeer boeiend geschreven!
Als ik het zo bekijk hou je al je mieren enkel in toom met een waterbarriere klopt dit? En heb je hier nooit uitbraak mee gehad? Hoe doe je dat exact?
Het lijkt mij zeer intressant om ook zo een setup te gaan opstellen voor mijn eerste kolonie (als ze groot genoeg word uiteraard en ik zou voor gips gaan ipv ytong)
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Arrowing

Bericht door Westdijk »

Leuk om te vernemen dat het blog je is bevallen. Het wordt echter steeds lastiger om iets te beschrijven dat niet al eerder aan bod is gekomen. Ik verwacht dat er dit jaar nog een enkel deel zal worden toegevoegd.

Ik gebruik inderdaad alleen een waterbarrière. Zorg er in ieder geval voor dat het minimaal zo breed is als driemaal de lengte van een werkster. Deze worden in de natuur tot 0,7 mm groot. Er zullen de eerste tijd helaas werksters gaan verdrinken, maar na deze slachtoffers stopt het, is mijn ervaring. Het redden van drenkelingen werkte niet altijd, want ik heb een aantal keren gezien hoe dezelfde werksters het even later steeds weer probeerden om het water over te steken, maar vaak op een andere plek. Bij een kleine kolonie probeer je nog elke werkster te redden, maar eenmaal groter dan wordt je houding onbewust toch wat onverschilliger moet ik bekennen. De dode mieren die je daarna zal aantreffen zijn al eerder overleden werksters die in het water worden gedeponeerd, omdat dit het verst van de kolonie is gelegen.

Het belangrijkste zal worden dat je met regelmaat het afval verwijderd dat de mieren in het water zullen gaan gooien. Er zal van zelf een brug ontstaan als je de werksters hun gang zal laten gaan.
Onregelmatig zal je ook het water zelf moeten vervangen. Er zal na verloop van tijd een soort van vlies op ontstaan. Iets wat ik jammer genoeg niet goed op foto heb kunnen vastleggen. Hier over zijn mieren in staat te lopen.

Voor de kolonie Charlie, die ik inmiddels heb verkocht, had ik een gracht laten maken. Hier is het bouwverslag: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... m+2#p53819

Ik quote even een stukje ervaring dat ik in het bouwverslag heb staan:
Westdijk schreef:De afgelopen maanden zijn wel een aantal dingen naar voren gekomen waar ik achteraf bekeken beter over na had moeten denken. De gracht is hier een goed voorbeeld van. Het werkt zoals was voorzien. Ik ben er heel tevreden over. Tijdens het aanbreken van het najaar bleek de uitdaging om een passende box van tempex te vinden te groot voor mij en degenen die mij in de zoektocht hebben geholpen. Ik had mijn neef twee deksels moeten laten maken, eentje met de gracht aan de binnenkant, zou me een heleboel werk hebben bespaard.
In mijn blog zal je meer over mijn ervaringen lezen met de gracht, maar daar was je immers al mee bezig.

Als ik langere tijd van huis ben dan voeg ik vaak een paar druppels afwasmiddel toe om de oppervlaktespanning te breken. Alles wat dan in het water beland zinkt dan meteen naar de bodem. Ik geef de mieren daarnaast ook toegang tot schoon water.

Zorg er voor dat je geen licht gekleurde bodem hebt, want het is geen fraai gezicht om de resten van insecten langzaam uit elkaar te zien vallen.

Verder kan ik niets meer bedenken om je op weg te helpen. Ik hoop dat het antwoord voldoende informatief was en als je nog meer vragen hebt die je met lezen of de zoekmachine niet kan beantwoorden dan verneem ik het wel.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blog

Bericht door Arrowing »

Super, bedankt!
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door Luna »

Ik heb met veel bewondering je blog gelezen, het was veel tekst, maar super leerzaam. Ik heb mijn man al opdracht gegeven om een ytong blok mee te nemen als hij weer bij de bouwmarkt is, want ik wil ook zo een nest!!! Bedankt voor het delen van je mooie kolonies. Oh ja en ook super gaaf dat je dit met Lasius niger doet, ik lees overal over bijzondere soorten, maar jij maakt deze soort ook heel bijzonder!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je reactie. Persoonlijk vind ik de Lasius niger heel interessant. Klein, maar talrijk. Wat het beter verkoopt is inderdaad een mooi formicarium. Iets wat ik eerlijk gezegd wel een beetje mis sinds het verkoop van mijn andere grote kolonie. Het is gewoon leuk om de ontwikkeling te beschrijven, vooral gedurende de eerste jaren. Er horen hier ook leermomenten bij. Daarna raak je meer gewend aan wat er gebeurd en is het nieuwe er een beetje af. Tot er na jaren weer zoiets gebeurd als een bruidsvlucht! Het voederen is nu het gebruikelijke hoogtepunt geworden. Zo blijf je er toch mee bezig.

Leer in ieder geval van wat ik heb gebouwd. Ik heb diverse projecten opgestart. Sommige met meer succes dan anderen. Misschien kan je dan voorkomen dat je mijn fouten herhaalt. Een bouwverslag zal altijd op prijs worden gesteld. Het brengt andere mensen altijd weer op een idee.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door Luna »

Manlief haalt morgen een blok ytong voor mij! Gereedschap hebben we in overvloed, dus dan kan ik los! Eind deze maand komen hopelijk mijn 1e werksters uit.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door Luna »

Leuk om weer over je kolonie te lezen, ik kan alleen je foto's niet zien (ligt wellicht aan mijn telefoon, dat weet ik natuurlijk niet).
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Luna

Bericht door Westdijk »

Heel erg bedankt voor het doorgeven. Het is nu gecorrigeerd als het goed is. Ik kijk nooit op mijn telefoon naar deze site, dus het was mij volkomen ontgaan. Een leer voor de volgende keer.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Blog

Bericht door ricardovdh »

ah man, een van m'n favoriete blogs was dit, zal sowieso vaak terug kijken ernaar, ben je eigenlijk van plan nu een andere kolonie te nemen?
ik kan helaas veel foto's niet zien, vooral dat laatste bericht van je, geen ene foto komt binnen, zowel op telefoon als computer niet,
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door Luna »

Hier zijn de foto's ook niet te zien helaas, maar ook ik ben fan van je blog. Mijn iniminikolonie doet het goed in een 'westdijkytongnest'. Ik verheug me al op dat deze net zo groot wordt als die van jou.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: ricardovdh en Luna

Bericht door Westdijk »

Ik dacht van je eerdere opmerking te hebben geleerd, Luna en op mijn iPhone was het toen zichtbaar, maar nu dus ook niet meer. Het laatste bericht heb ik opnieuw aangepast, hoop ik althans. Ik heb mijn foto's op mijn google account opgeslagen en ik heb ze altijd zonder problemen kunnen kopiëren en na je waarschuwing heb ik het op een andere manier gedaan en nu opnieuw op een andere wijze, maar mijn mogelijkheden beginnen nu wel uitgeput te raken. Ik weet het anders ook niet meer.

Het ytong nest zag er heel netjes uit, Luna. Ik had eigenlijk wel verwacht dat je het een kleur zou geven.

Aan alles komt een einde, ricardovdh. De kolonie is goed voor me geweest. De mieren hebben me veel fouten vergeven en ik heb een heleboel over deze hobby geleerd. Het is fantastisch om uit een enkele prinses gedurende de afgelopen jaren een kolonie te zien ontstaan met een koningin en duizenden werksters. Na het meemaken van een bruidsvlucht had de kolonie me wel alles gegund wat er in deze hobby te bewonderen valt en ik beschouw het als een afsluiting zoals ik het me graag herinner.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: ricardovdh en Luna

Bericht door Luna »

Ik zie je foto's helaas nog niet, wel die van vorig jaar, maar van dit jaar niet. Op Android telefoon. Ik zal het morgen eens op de iPad proberen.
Westdijk schreef: 16 mei 2020, 14:11 Het ytong nest zag er heel netjes uit, Luna. Ik had eigenlijk wel verwacht dat je het een kleur zou geven.
Ja, had ook gekund, was misschien natuurlijker geweest, maar ik vind het wel een mooi contrast die zwarte miertjes op dat grijs. Maar ik heb nog ytong genoeg en zit ook nog vol plannen en heb nog meer groeiende kolonies, dus volgende kan ik kleuren. Al ik er aan denk.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door Luna »

Op mijn iPad zijn de foto’s ook niet te zien. Als ik de link kopieer en open, krijg ik een plaatje van grijs rondje met witte streep erdoor te zien. Kun je de foto’s niet uploaden via de bijlagen van het forum?

Ik heb net wel de foto’s van vorig jaar aan mijn oudste dochter laten zien en zij was onder de indruk. Ze hoopt dat onze kolonie ook zo groot gaat worden :D
Plaats reactie