Blog

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog

Bericht door Westdijk »

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Floris »

Westdijk schreef:Hoe poreus het gasbeton aan de binnenkant is werd al snel zichtbaar, maar een deel leek door het zagen ook dicht te zijn 'gesmeerd'.
Als dat fijn stof is, dan kun je het eruit spoelen. Om te voorkomen dat mieren verstopt raken met dit stof, is dat sterk aan te raden.
Een goede soort om mee te beginnen lijkt me de Lasius niger. Deze mier lijkt overal waar ik kom aanwezig te zijn en een bruidsvlucht zal me volgend jaar vermoedelijk niet ontgaan.
Er volgen er dit jaar nog meer! Er wordt volgende week woensdag regen verwacht. Daarvoor zullen er zeker weer vele mieren uitvliegen.
Ik heb gelezen dat voor de Lasius niger een winterslaap van belang is en de koningin na deze rustpauze weer volop broed gaat produceren. Alleen zullen de mieren in de woning weinig gaan merken van de lagere temperaturen buiten, in de aanloop van de winter. Het is de reden waarom ik betwijfel of de biologisch klok van de 'huismieren' gelijke trend zal houden met de mieren buiten. Om te voorkomen dat de mieren onverwachts midden in de zomer inactief worden, door gezamenlijk rond de koningin of de larven te gaan zitten en de productie van eieren tijdelijk stil komt te liggen, wil ik tegen oktober het formicarium in de berging plaatsen.
Zo werkt dat. Heb je de informatie onder de menuknop 'Mierenhobby' gelezen? :)
Mag ik tenminste aannemen dat zodra de temperatuur buiten overdag onder de 10 °C komt, de winterslaap zal aanvangen?
Voor Lasius niger werkt dat zo. Er zijn ook soorten die hun eigen ritme aanhouden, ongeacht de temperatuur.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Floris

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor het achterlaten van een reactie, Floris. Een paar zaken zag ik aan de hand van jouw reactie bevestigd en aan een paar andere besteed ik zeker aandacht. Er is zoveel informatie op de site, dat ik nog wel even bezig ben om deze te verzamelen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Floris »

Dat is een flink verhaal. :) Heb je er foto's van?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Floris

Bericht door Westdijk »

Misschien, Floris, heeft het te maken met mijn andere hobby, schrijven van korte verhalen. ;) Het onderwerp leende zich in ieder geval al voor een kort verhaal, als een soort mix van hobby's. Een formicarium of deze hele hobby was voor mijn lezers in ieder geval onbekend terrein, als ik naar de achtergelaten reacties keek. :D Daarnaast zeggen afbeeldingen soms inderdaad meer dan woorden.
Alleen vraag ik je in dit geval nog even geduld te hebben. Ten eerste ben ik niet zo fantastisch in omgang met de computer en het geld eigenlijk ook voor het gebruik van mijn fototoestel. Het derde probleem waarop ik onverwachts gestoten ben is het type bierbekers dat ik heb gebruikt. Helaas ben ik noodgedwongen overgestapt op een andere variant, eveneens van 0,25 l, maar met iets andere afmetingen. Het was een onvoorzien obstakel, maar echter ook een kans om met reeds verkregen voortschrijdend inzicht nieuwe exemplaren in aangepaste vorm te gaan maken.
In het volgende deel ga ik proberen foto's te plaatsen bij een voor mij nieuw onderwerp dat ik dan aan bod laat komen. Het zal me enige ervaring doen verstrekken voor je tenslotte werkelijk beelden van het kunstmatige nest krijgt te zien.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door ProXi »

Ik zat ook te denken aan, waar zijn de foto's voor een nog betere sfeer impressie!
Leuk verhaal!! :D en ben ook erg benieuwd naar het resultaat van je eerste formicarium-bouw ervaringen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Proxi

Bericht door Westdijk »

Jullie hebben gelijk, Proxi. Beelden zeggen in dergelijke gevallen meer dan ooit met woorden mogelijk zal zijn. Voor de rest heb ik bij de reactie op het bericht van Floris al alles gezegd en op een herhaling ervan zit niemand te wachten. Je zal gewoon geduld met me moeten hebben.
Soms wens ik wel eens dat er een soort speelgedeelte zou zijn, waarin je alles anoniem kan uitproberen en dat op het einde van de dag automatisch word gewist. Nu word mijn blog de testbank, maar ik moet zeggen dat het bijzonder leerzaam voor me is. Bovendien zal hulp op deze site nooit ver weg zijn, als het allemaal toch moeilijker blijkt te zijn dan verwacht. ;)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door ProXi »

Geduld is een schone zaak ;)
Van je verhaal heb ik in ieder geval al genoten en zonder beelden kan je ook mooi zelf er een beeld bij vormen.
Dat kan ook leuk zijn.
Het gaat vast wel goed komen! Misschien niet in één keer. Maar dat had ik zelf ook. Dan heb je aan bepaalde dingen nog niet gedacht en daar kom je dan later pas achter. Maar daar leer je dan ook weer van. En hier is ook veel info te vinden dat je goed op weg kan helpen en ook mensen die mogelijk hulp kunnen bieden.
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Blog

Bericht door Voske »

Leuk zo die verschillende soorten vergelijken! Weet je al welke het wordt?
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Blog

Bericht door Thyxar »

Originele manier om de ytong te kleuren!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door ProXi »

Bedankt voor de inspiratie!
Ik ga dat ook eens proberen. Geeft een mooi effect.
Ben overigens wel benieuwd of de kleur blijft, wanneer je het Ytong meerdere keren bevochtigd hebt.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Blog

Bericht door Artilux »

Geweldig om te zien, alle kleuren thee in de ytong blokjes!
Ik heb zelf net Oker gekocht, maar als dit na een proef niet het gewenste effect geeft ga ik misschien jouw kleurenhandboek gebruiken :)

Super mooi om te zien!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Voske, Thyxar, ProXi en Artilux

Bericht door Westdijk »

De persoon die het heeft verzonnen om thee te gebruiken als kleurmiddel was heel vindingrijk. Ik heb slechts de hier zo vaak geroemde rooibos uitgebreid met meerdere smaken. Ik ga er verschillende van proberen, Voske, maar de Pickwick Green Tea cranberry en de Pickwick Zoethout Liquorice krijgen mijn speciale aandacht. Natuurlijk is de kleur weer anders als je andere tijden hanteert, maar dat zou te veel van mij gaan vergen als ik dit echt wilde gaan onderzoeken.

De eer voor de originaliteit ervan kan ik helaas niet opeisen, Thyxar. Het leek me echter wel goed om de resultaten van mijn testen met het forum te delen.

Het is een goede vraag, ProXi, en ik moet je daarop het antwoord helaas schuldig blijven. Ik heb geen idee hoe ver thee in het ytong trekt en hoe goed het vervolgens bestand is tegen een afwisseling van droogte en vocht. Ik kan me eigenlijk ook niet herinneren dat ik informatie daarover op het forum ben tegen gekomen.

Artillux, er zijn mogelijkheden te over. Succes met het zoeken wat het beste voor jou is.

Bedankt allemaal voor het achterlaten van een reactie. Misschien breid ik de lijst wel uit, als ik in de toekomst nog meer smaken tegen kom.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Blog

Bericht door AntF »

Creatieve manier om een nest te maken in een bierbekertje, zeker iets om te onthouden ;) .
Je blog is erg leuk om te lezen en de foto's vullen het goed aan.

Kijk qua kleur ytong uit dat het niet te donker wordt.
De zichtbaarheid van de mieren wordt minder en bovendien kan je minder goed zien of het blok vochtig is of niet.
(Pickwick Green Tea cranberry heeft mijn voorkeur :D )
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: AntF

Bericht door Westdijk »

AntF schreef: Creatieve manier om een nest te maken in een bierbekertje, zeker iets om te onthouden ;) .
Het is wat anders voor het oog dan een reageerbuis, maar of het ook beter is zal nog moeten blijken in de praktijk. Het prikkelde in ieder geval mijn creativiteit. Na het zien van een aantal verticale formicariums was ik eigenlijk meteen verkocht, maar ik weet inmiddels dat het tijd en geduld vergt voor je een kolonie van enige omgang hebt. Daarom begin ik bewust klein en een bierbeker legt je automatisch beperkingen op. Het is een uitdaging om er een succes van te gaan maken.

Bedankt voor je overige opmerkingen. Het schrijven van een blog is een nieuwe ervaring voor me, maar wel leerzaam. Soms sta ik er versteld van als ik de blog van iemand anders lees. Heel interessant.
Ik leer bovendien mijn Nikon coolpix nu ook hanteren. Het plaatsen van foto's verliep niet bepaald gladjes, maar het is uiteindelijk toch gelukt.
AntF schreef: Kijk qua kleur ytong uit dat het niet te donker wordt.
De zichtbaarheid van de mieren wordt minder en bovendien kan je minder goed zien of het blok vochtig is of niet.
Bedankt voor de tip. Ik had zelf wel aan de zichtbaarheid van de mieren gedacht, maar een visuele controle kunnen uitvoeren van de vochtigheid van het ytong zal inderdaad wel makkelijk zijn. Als het op deze manier zo door gaat dan beschik ik zo meteen over voldoende theoretische kennis om een formicarium te laten bewonen.

Bedankt voor het reageren, AntF.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door GvG »

Waar een avondje bankhangen al niet goed voor is. Ik begrijp dat je graag een excuus hebt om een paar bussen pringles in huis te halen (once you pop... ;) ), maar heb je de optie van talkpoeder al overwogen?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG

Bericht door Westdijk »

GvG schreef: Waar een avondje bankhangen al niet goed voor is. Ik begrijp dat je graag een excuus hebt om een paar bussen pringles in huis te halen
Jij hebt het door. ;) Tja, ik zat op de bank met de koker in de hand en het deksel ervan had ik achteloos op de tafel gegooid, maar deze rolde een beetje door tot het vlakbij het formicarium lag. Mijn ogen bleven er een kort moment op rusten, voor ik naar het formicarium keek en weer terug. Daarna moest ik het natuurlijk proberen.
GvG schreef: heb je de optie van talkpoeder al overwogen?
Overwogen en om verscheidene redenen verworpen. Het geringe formaat van een bierbeker speelt een belangrijke rol bij deze beslissing. De buitenwereld begint bij de kraag, maar deze is slechts vier centimeter hoog. Als ik hier een talklaag aanbreng, dan word het zicht op de buitenwereld al snel beperkt tot ik er alleen nog recht op neer kan kijken. Een beetje zonde. Bovendien brengt het meer en langer werk met zich mee dan een met paraffineolie ingesmeerd deksel te vervangen. Dat is tenminste mijn theorie, of deze onderbouwing stand zal houden zullen de mieren en ik nog moeten gaan bewijzen.

Bedankt voor het achterlaten van een reactie.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Blog

Bericht door ProXi »

Wanneer het Ytong vanaf de onderkant bevochtigd wordt, zal het vocht inderdaad niet helemaal opgezogen worden tot aan de bovenkant van het Ytong (afhankelijk van de hoogte van het Ytong).
Ik ga er in dit geval echter vanuit, dat de bovenkant niet vochtig wordt vanwege de 'gleuf' in het midden. Want normaal gesproken zou het vocht volgens mij wel een stuk hoger opgezogen worden. Omdat het bovenste gedeelte echter niet volledig aansluit op het onderste gedeelte, kan het bovenste gedeelte niet/nauwelijks vocht opnemen. Dat kan eigenlijk juist wel handig zijn, zodat een deel van nest droog blijft en deel van het nest vochtig is.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: ProXi

Bericht door Westdijk »

ProXi schreef:Dat kan eigenlijk juist wel handig zijn, zodat een deel van nest droog blijft en deel van het nest vochtig is.
Ik ben er zeer mee ingenomen, ProXi. Ook al was het meer een gelukkige bijkomstigheid, dan iets dat vooraf door mij was gepland. Het onderste gedeelte ziet grijs van het vocht en het deel er boven is gewoon nog wit. Het was voor mij voldoende reden om het in te sturen en deze informatie met jullie te delen. Misschien kunnen andere mensen er hun voordeel mee doen.
Ik overweeg nu zelf immers hetzelfde te gaan doen op een kleinere schaal met een ytong in een bierbeker. Alles om het ontwerp te optimaliseren.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Heb je enig idee of je dit ook met gips kan doen ? Of iets anders waar ik gips mee kan kleuren?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Blog

Bericht door Hertcerf »

Ideal voor messor soorten! dank :)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: FenixGoesEvil en Hertcerf

Bericht door Westdijk »

FenixGoesEvil schreef:Heb je enig idee of je dit ook met gips kan doen ? Of iets anders waar ik gips mee kan kleuren?
Een verrassende vraag, maar als ik een antwoord had op je vraag dan is de kans heel groot dat ik mijn blog met deze informatie zou hebben uitgebreid. Tot zover heb ik alleen met het bekende y-tong geëxperimenteerd. Na je vraag bij de zoekmachine in de rechterhoek te hebben ingetoetst kwam dit http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ps+kleuren te voorschijn. Je komt op deze site zelden iets tegen waarvan je denkt dat je de enige bent die deze vraag heeft of dat niemand anders jouw probleem kent of heeft gekend. Het is ook de reden waarom ik weinig post. ;)
Hertcerf schreef:Ideal voor messor soorten! dank
Ik hoop dat het ook ideaal is om een koningin van een Lasius niger een kolonie in te laten vormen. :mrgreen: Het maken van nesten is voor mij wel een gewaardeerd onderdeel van deze hobby geworden. Soms probeer je iets en andere keren kom je toevallig ergens achter en dat deel ik graag met de lezers.

Bedankt voor het achterlaten van een reactie.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Blog

Bericht door Feone »

Ik vind het bekernest er mooi uit zien.
Lijkt me een leuk project om te oefenen met ytong.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Feono

Bericht door Westdijk »

Altijd leuk om te vernemen. :mrgreen: Succes met oefenen. Uit een blok ytong ben je in staat een heleboel bekernesten te maken. Je hebt er ook het voordeel van dat je gedwongen word kleinschalig te denken. Ik denk dat het mij heeft behoed om veel te groot te gaan denken. Zelfs met een plastic beker kan deze neiging niet geheel bedwongen worden. ;)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blog

Bericht door Floris »

Mieren zijn goed in het in toom houden van schimmels in het nest, tenzij het nest echt veel te groot is. Op vochtige watjes groeien wel eens bacteriekolonies, maar daar lijken ze geen last van te hebben.
Dus, tenzij er in een te groot nest schimmelende afvalhopen zijn, is er geen reden tot zorg over schimmels en bacteriën.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Feono

Bericht door Feone »

Westdijk schreef:Altijd leuk om te vernemen. :mrgreen: Succes met oefenen. Uit een blok ytong ben je in staat een heleboel bekernesten te maken. Je hebt er ook het voordeel van dat je gedwongen word kleinschalig te denken. Ik denk dat het mij heeft behoed om veel te groot te gaan denken. Zelfs met een plastic beker kan deze neiging niet geheel bedwongen worden. ;)
Ja inderdaad, ik vind het ook een heel origineel idee om een beker te gebruiken. Ik heb wel rond gekeken naar kleine containers voor nesten maar een 0,5l flesje was toch wel het kleinste waar ik aan gedacht had. Een stukje doorzichtige buis misschien, maar bekers zijn toch een stuk makkelijker te krijgen (en goedkoper).

Heb je problemen gehad met de balans van die bekers? Ze zijn wel een beetje topzwaar lijkt me.

Oh, en zijn er nog mieren tussen het plastic en de ytong gekropen? Het zal niet eenvoudig zijn om het perfect rond te krijgen toch?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Floris & Feono

Bericht door Westdijk »

Floris schreef:Dus, tenzij er in een te groot nest schimmelende afvalhopen zijn, is er geen reden tot zorg over schimmels en bacteriën.
Bedankt, je hebt me weer helemaal gerustgesteld.
Feone schreef:Heb je problemen gehad met de balans van die bekers? Ze zijn wel een beetje topzwaar lijkt me.
Hier heb ik enig probleem om me precies voor te stellen wat je bedoeld, Feono. In plaats van een drinkbare vloeistof zit er nu ytong in de beker. Als er bijvoorbeeld bier in had gezeten, dan maak ik me ook geen zorgen dat het uit zich zelf omvalt. Het enige verschil bestaat uit de aanwezigheid van de voet in het waterreservoir. Het kan niet uit balans raken, tenzij je de beker op een schuin oppervlak neer zet. Misschien is dit een antwoord op je vraag en anders moet je het nog maar eens stellen, maar dan met iets andere woorden.
Feone schreef:Oh, en zijn er nog mieren tussen het plastic en de ytong gekropen?
Hier kan ik heel kort over zijn: nee. Daar bied ik ze geen enkele ruimte voor. De enige keer dat ik wel dacht dat dit het geval was bevond de mier zich aan de buitenkant van de beker.
Feone schreef:Het zal niet eenvoudig zijn om het perfect rond te krijgen toch?
Ik heb voor deze bekers gekozen, omdat het plastic ervan enigszins meegeeft. Mijn eerste exemplaar mislukte, maar hierdoor kreeg ik wel de beschikking over de maten en dat werkte beter dan het zo maar schatten. Het meeste werk verricht ik met de zaag, voor ik met de rasp aan de slag ga, daarna volgt de vijl en tenslotte het schuurpapier. Wat ik heb geleerd is dat je heel veel moet passen. De tweede was vrijwel perfect, maar zelfs dat belooft niets, want ik dacht dat nummer vijf of zes weer enigszins te klein was. Deze belandde dan ook in de vuilnisbak.
Ik vind het meevallen hoeveel moeite het mij koste om passende exemplaren te maken. Bovendien ben ik er steeds handiger in geworden. Alleen zal je dit zelf moeten ondervinden. Mijn blog bestaat beslist niet uit één groot jubelend verhaal. Lees het en trek er lering uit voor je er zelf mee aan de slag gaat. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Blog

Bericht door Feone »

Westdijk schreef:
Feone schreef:Heb je problemen gehad met de balans van die bekers? Ze zijn wel een beetje topzwaar lijkt me.
Hier heb ik enig probleem om me precies voor te stellen wat je bedoeld, Feono. In plaats van een drinkbare vloeistof zit er nu ytong in de beker. Als er bijvoorbeeld bier in had gezeten, dan maak ik me ook geen zorgen dat het uit zich zelf omvalt. Het enige verschil bestaat uit de aanwezigheid van de voet in het waterreservoir. Het kan niet uit balans raken, tenzij je de beker op een schuin oppervlak neer zet. Misschien is dit een antwoord op je vraag en anders moet je het nog maar eens stellen, maar dan met iets andere woorden.

Ik bedoel meer dat een beker niet extreem stabiel is, toch? Aangezien ytong ook behoorlijk licht is dacht ik dat het misschien makkelijk omvalt als de tafel een schok krijgt, of een windvlaag of iets dergelijks als je een raam open zet.

Aan de andere kant zal het vocht het gewicht flink verhogen, daar had ik nog niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Feono

Bericht door Westdijk »

Feone schreef:Ik bedoel meer dat een beker niet extreem stabiel is, toch? Aangezien ytong ook behoorlijk licht is dacht ik dat het misschien makkelijk omvalt als de tafel een schok krijgt, of een windvlaag of iets dergelijks als je een raam open zet.

Aan de andere kant zal het vocht het gewicht flink verhogen, daar had ik nog niet aan gedacht.
Zonder inhoud zou een dergelijke beker een speelpop van de wind zijn, maar met een ytong nest zijn ze 'stabiel'. In mijn woonkamer is er tot zover nog nooit één omgevallen. Al moet ik hier wel bij zeggen dat ze niet worden bloot gesteld aan de wind.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Blog

Bericht door GvG »

Wat een prachtig formicarium! Hoeveel werksters heeft de kolonie die je er nu in hebt gezet? Ik vrees dat je de klassieke fout maakt: een te kleine kolonie in een te groot nest. Ik weet dat ze niet het hele nest tot hun beschikking hebben maar zelfs het eerste deel is nogal groot voor een kleine kolonie.

Als het nieuwe nestdeel donker is en het oude (de beker) niet, is de kans goed aanwezig dat ze snel verhuizen.
Plaats reactie