Lasius Niger (Tristan)

Vragen en opmerkingen over de blogs
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door GvG »

Nou daar is wel iets aan te doen hoor... Die laag kan veel dunner en smaller. Als je het mengsel dunner maakt, ongeveer als pannenkoekenbeslag, en het dun opsmeert, werkt het vaak beter dan zo'n plamuur laag zoals hier. 2 cm breed is ruim voldoende. Ik zal kijken of ik een fotootje kan plaatsen straks.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door GvG »

Hoi Tristan,

Ik heb mijn Lasius niger kolonie deze week uit winterslaap gehaald, omdat ik ze morgen mee wil nemen naar de open dag op de school waar ik lesgeef. De andere kolonies mogen nog even doorslapen. Tijdens de winterslaap zijn er twee mieren verdronken in condenswater in de buitenwereld. Verder geen sterfgevallen. Ook totaal geen schimmel. De schimmel en sterfte wordt niet veroorzaakt door het materiaal van het nest. Schimmel ontstaat door teveel aan afval en/of vocht. Dat probleem los je dus niet op door een nest van een ander materiaal te gebruiken.
IMG_20150213_174129256.jpg
IMG_20150213_174215838_HDR.jpg
IMG_20150213_174259719.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Mooi formicarium, GvG! Misschien komt het dan omdat ik het te vochtig hield en/of door de kleine afvalhoop die ze in de hoek hebben. Nooit gedacht dat deze zo veel schade kon aanrichten. Het is altijd een beetje gissen bij deze hobby. :)
Ik ga alleszins een nieuw nestje voor ze maken en hopelijk houden de sterfgevallen dan op!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Art747 »

Met belangstelling volg ik dit verhaal. Mooi dat het weer beter gaat en leerzaam dat te vochtig dus ook een probleem is.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door tempant »

Een van mijn favoriete blogs! En dat is niet (alleen) omdat het verhaal zich in mijn thuisstad afspeelt ;)
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door ProXi »

Hoe wil je ze straks gaan verhuizen?
Heb je daar al over nagedacht?
Dat lijkt me namelijk nog best lastig gezien de set-up die ik zie op de foto's.
Gaat zo te zien wel weer goed met de kolonie! :D
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ik dacht eraan om het oude nest uit te drogen en te verlichten. Dat terwijl ik het nieuwe nest verduister, bevochtig en licht verwarm met een warmtematje.
Maar ik kan me perfect voorstellen dat dit een moeilijke klus wordt! :roll:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Kegge »

Deze kolonie heeft al heel wat meegemaakt de afgelopen jaren. Het is boeiend te lezen wat er is gebeurd en hoe leerzaam het voor jou is. Dat is het voor mij ook. Elk blog geeft mij weer meer informatie hoe het beste voor de miertjes te zorgen. Wat betreft het verhuizen van deze kolonie zou ik er denk ik nog mee wachten. De mieren hebben nog genoeg ruimte en het afval+schimmel is een probleem waar ze nog wel raad mee weten. Ik denk dat verhuizen meer stress oplevert, dan ze gewoon tot volgend voorjaar laten zitten.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt voor je reactie, Kegge! Ze hebben inderdaad al veel meegemaakt. Het is een beetje m'n oefenkolonie. :)
Zeer leuk om te lezen dat ik je kan inspireren! Ik zal ze inderdaad best nog laten zitten tot volgend jaar.
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Redneck »

Mooi om zo de gehele opstart mee te mogen maken is voor mij als beginner zeer leerzaam. in het begin kan het hard gaan voor het gevoel maar dan moet je vervolgens babystapjes nemen, tenminste dat is wat ik er op dit moment met mijn zero ervaring van denk. Ziet er verder top uit Tristan. Gave hobby helemaal enthousiast hier :D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Kegge »

Ziet er goed uit Tristan. Deze kolonie zou dit mierenseizoen wel eens uit haar voegen kunnen barsten.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door MiekeRoth »

Mooi hoor, deze kolonie. Merk je al dat ze rustiger worden richting winterrust?
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt voor je reactie, Mieke. Ik ben nu al niet meer thuis maar voordat ik vertrok, merkte ik wel al dat ze rustiger waren.
Plaats reactie