Oecophylla smaragdina (GvG)

Vragen en opmerkingen over de blogs
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Hier kan je vragen en opmerkingen plaatsen voor deze blog.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Lvet »

Je hebt goede voorbereidingen getroffen en zo te zien gaat het goed met de kolonie. Ze is dus goed terechtgekomen, daar ben ik blij om. Heel veel succes met de kolonie! Ik zal deze blog zeker volgen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door AntF »

Lijkt me een zeer interessante soort. Goed dat je de kolonie hebt overgenomen :)
Veel succes!
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Tristan »

Ik ben ook blij dat jij deze kolonie overgenomen hebt!
Zou jammer geweest zijn als deze verloren gegaan zou zijn...
Je hebt dat zeer goed gedaan! Leuke muziek in het filmpje ook :)
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door cerris »

Mooie blog :)
1X Formica fusca
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Thyxar »

Ze zijn blijkbaar goed terechtgekomen.
Ik ga ook wat experimenteren met larven als voedselbron.

Verder wens ik je nog veel succes!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door ProXi »

Daar zijn ze dus gebleven. Zo te zien zijn ze goed terecht gekomen.
Heel erg veel succes en houdt ons op de hoogte :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Dank allen. Ik zal jullie op de hoogte houden.
estuart
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 juni 2013
Locatie: boxtel
Leeftijd: 41

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door estuart »

:D ik vind dit geweldig!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Ha, Estuart! Leuk dat je meeleest!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door MorbidMike »

Veel succes! Dit lijkt me ongetwijfeld een van de leukere soorten om te houden.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Westdijk »

Ik vind het knap waarop je het hebt aangepakt. Ook de wijze waarop je al deze informatie in je blog met ons deelt. Mijn bewondering daarvoor. Ik vroeg me namelijk ook af wat er met de mieren was gebeurd. Zo te zien zijn ze bij de juiste persoon beland.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Bedankt, dat waardeer ik.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Westdijk »

Je bent creatief bezig met je kunstboom. De foto verschaft een heleboel duidelijkheid, maar heeft ook vragen bij me opgeroepen. De ringen houden me bezig. Wat ga je hier door heen steken of ga je het misschien wel ophangen? Waar dient de verticale buis voor? Is het de bedoeling dat de mieren ook door de buizen lopen of heb je alle uiteinden dicht gemaakt? Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.

Is het misschien een optie om onder je constructie een heel schuin liggende ondergrond te gebruiken waardoor al het afval op één plek beland en het makkelijk te verwijderen zal zijn. Zomaar wat hardop aan het meedenken, als je het tenminste op prijs stelt. Nu lijkt het me namelijk lastig gaan worden als je de constructie op de bodem van de bak zet of zie ik dit verkeerd?

Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Meedenken wordt zeker op prijs gesteld, dat is één van de doelen van dit blog. Door de ringen komen ook reageerbuisjes. Ik heb nu ruimte voor 7 buisjes. Op het verticale stuk pijp komt een petri-platform (ff patent aanvragen :D ). Ik heb de stukken pijp dichtgemaakt om te voorkomen dat ze straks met zn allen in een pijp en uit het zicht zitten.

Als de mieren hun afval naar beneden gooien ben ik al een stuk verder, de bodem schoonhouden wordt inderdaad lastig. Een schuine bodem zie ik niet gebeuren. Dat gaat volgens mij niet werken. Uitgeholde krekeltjes rollen niet zo best.

Ik heb ze net gevoerd, ze hadden al een tijdje niks gehad. Er kwamen heel at werksters op af zodat ik een beetje kon tellen. Ik denk dat het er al bijna 100 zijn.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door ProXi »

Altijd fijn als je een beetje handig en creatief bent.
Zelf ben ik dat niet zo heel erg helaas. Als ik dan iets gemaakt heb, kom ik er vervolgens achter dat ik ergens niet aan gedacht heb.

Leuk dat je alles met ons deelt en met mooie en duidelijke foto's erbij.
Je kolonie groeit al lekker aan!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Mika »

Heel interessant. Ik ben ook geïnteresseerd, want ik heb nog geen goede setup gevonden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Tristan »

Fantastische opstelling! Het doet me denken aan een knikkerbaan :D
Ook goed gevonden met die waterbarrières, je moet er maar opkomen.
Ik ben benieuwd naar de oplossing voor die condens, hou ons maar op de hoogte :)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Westdijk »

Nou is het totaalbeeld van de opstelling compleet. Jammer dat het niet helemaal is wat je er zelf van verwacht had, maar je moet toch ergens beginnen.
In mijn beleving ziet het er goed uit en je hebt er mooie foto's van gemaakt. Het maakt het alles bij elkaar een leerzame blog.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door FenixGoesEvil »

Heey, hoe gaat het met de kolonie, vindt dit zowat de mooiste soort die ik tot nu toe al gezien heb gefeliciteerd ermee! :)


Veel succes nog
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Westdijk »

Hoe gaat het met de mieren? Ik mis de mooie opnamen die je er elke keer weer opnieuw van maakte.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Grappig, ik kreeg gisteren een PB met dezelfde vraag. Ik ga zaterdag op vakantie, ik zal kijken of ik morgen iets kan plaatsen.

In het kort: flink wat sterfte en ontsnappingen gehad, groter terrarium en grotere waterbarrière in gebruik genomen, nu krabbelen ze weer op. Lastige mieren.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door FenixGoesEvil »

Update? :P
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door MorbidMike »

Hey! Leuk om weer een nieuwe update te lezen van je kolonie, dit is zo een leuke soort! Ik heb zelf een relatief kleine kolonie sinds 2011 die ik tot dit jaar niet goed op weg heb kunnen helpen (ik weet niet wat het probleem was maar er kwamen gewoon veel te weinig mieren bij en ze namen geen eten aan). Ik heb je idee over de PVC buizen overgenomen en ondertussen is deze kolonie enorm veel aangegroeid, sinds april zeker verdriedubbeld. Ik geloof dat deze mieren een voorkeur hebben voor hoogte (ze zaten eerst in een eenvoudig buizennest waar ze het niet goed in deden).
Ik had eerst een laag water in het terrarium als anti ontsnapping maar omdat ze hun opgegeten etensresten daarin dumpen ging het schimmelen en werd het behoorlijk smerig dus was ik ook overgestapt op kleine waterbakjes. Hier kwamen ze bij mij ook overheen met levende bruggen maar werkte wel grotendeels tegen de schimmel. En een warmtemat aan de onderkant bleek bij mij ook niet warm genoeg, dus heb ik een 50 Watt lamp aan de linkerbovenkant hangen voor overdag, en aan één zijkant heb ik een warmtemat geplakt (30 Watt) die ik 's nachts aan zet. Nu heb ik veel grotere waterbakken waar ze niet overheen komen met levende bruggen. Bij de AH heb ik van die plastic magnetrondozen gehaald waar de poten van de constructie in staan. Ik heb ook twee andere waterbakken aan de zijkanten (één zit recht tegen het glas van de warmtemat) van het terrarium staan om de luchtvochtigheid hoog te houden, deze is als de bakken goed gevuld zijn en de warmtelamp aan staat tussen de 65 en 75. Overdag als de warmtelamp aan staat is het in de bak tussen de 28 en 32 graden, afhankelijk van de temperatuur van mijn kamer. 's Nachts als de warmtemat aan staat tussen de 23 en 25 graden. Nu is dit terrarium wel een stuk kleiner dan degene die jij gebruikt maar misschien kan je hier wat mee verzinnen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door MichaelB »

Ik zelf had bij mijn Diacamma's ook een schimmel probleem. Dit heb ik toen opgelost met springstaartjes.
Ik had gezien dat deze door de lasius gangen liepen en ook niet werden aangevallen maar juist verzorgd.
Daarnaast las ik later dat deze helpen de boel schoon te houden.
Een van de meest puinhoop makende soorten vind ik nog wel de Diacamma!
Deze deponeren het vuil ook niet in één hoek maar verspreiden de rotzooi overal.
Vandaar dat ik een stofzuiger gebruik om het grootste deel schoon te houden in mijn terrarium.
Maar door de luchtvochtigheid begint dit al redelijk snel te schimmelen. (meestal binnen 2-3 dagen)
De springstaartjes zorgen ervoor dat de minuscule restjes van bv. de blaptica en meelwormen opgegeten wordt.
ook het fruit zoals appel of komkommer word door de springstaartjes gretig gegeten terwijl de diacamma ernaast staat en vakkundig blokjes uit het fruit snijdt en mee naar het nest neemt.
Door de springstaartjes blijft er van de meelworm en blaptica alleen nog maar het harde exoskelet over, wat zover ik nu ervaar nagenoeg niet schimmelt. Ook het fruit droogt beter uit terwijl dat normaal door temperatuur ed snel gaat rotten en schimmelen.
Nu is dat bij de Oecophylla natuurlijk een stuk lastiger omdat deze geen grond/zand heeft in het terrarium maar wellicht dat het mogelijk is een petrischaaltje op pvc te maken met een beetje grond.

Ook zag ik dat een probleem was dat de schaaltjes bevuilt worden door troep en lijkjes.
Hoewel ik begrijp dat de schaaltjes nu niet meer gebruikt worden, dacht ik dat het misschien een optie was om een soort paraplutje te maken met opstaande rand om de poot van het nest, of een opvang bakje in de huidige setup.
Dat grootste deel van het vuil wat uit de nestbuisjes of via de poten van het nest naar beneden word gesmeten, wordt opgevangen zonder dat het in het water valt.

Ik denk er maar even wild op los he!
Maar wie weet geeft het inspiratie..

Succes! Michael
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Art747 »

Prachtig project. Technisch zeer lastig lijkt mij. Voor zeer gevorderden. Complimenten voor dit soort projecten en de creatieve oplossingen die iedereen bedenkt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

@MorbidMike: leuk dat ik je geïnspireerd heb en nog leuker dat werkt! Ik herken je problemen met vies water en uitbraken. Het zijn echt geen makkelijke mieren, maar jij weet inmiddels alles van moeilijke mieren, als ik me niet vergis! :D
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Art747 »

@ GvG: Hoe is het met de Oecophylla smaragdina?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Niet goed. Ze zijn al een tijdje dood. Zie blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... f19#p55010
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Art747 »

Dat is een treurig bericht. Erg jammer
Plaats reactie