V&O Atta cephalotes (Merijn)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Hier graag vragen, opmerkingen en tips omtrend giftige planten!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door GvG »

Fijn dat ze goed zijn aangekomen. Succes!

Heb je ze per pakketpost vanuit Duitsland laten versturen?

Is 24 graden niet een beetje te koud voor ze? Wat voor thermostaat gebruik je?

Edit: Oh wacht, nu zie ik wat dat is... een aquariumverwarming in een waterfles. Het zou mij keuze niet zijn, maar ik ben benieuwd of het werkt.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Ja, idd met pakketpost in DE(binnen 1dag en ook geen kapotte schimmel :))
Die fles met dompelaar is als buffer( deze staat op 25oC)tegen de achterwand staat een warmte matje met thermostaat, deze staat op 24oC...
Maar ik denk dat ik het wat warmer ga zetten..
Optimum voor de schimmel is 25-27oC en ik heb zelf de mieren liever iets te koud dan te warm, misschien beïnvloed dit wel de activiteit.. We zullen zien.

Bedankt voor de reactie!

Mvg
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door Mika »

Ik zou zeggen; geef stukjes appel (geen schil). De gyne die rondloopt is geen goed teken. Geef maar 1 soort blad: bijvoorbeeld enkel roos. Bloemblaadjes werken ook goed in het begin. Zet de temperatuur toch iets hoger: bijvoorbeeld 27°C. Zorg dat de luchtvochtigheid hoog genoeg is.

maak ook eens een foto van de schimmel.
DUCKDUCKGO!
Jordi
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door Jordi »

Ik was gisteravond een documentaire aan het kijken over de Atta's, en wat ik wel erg interessant vond met betrekking tot de aanname van voedselbladeren dat is dat de werksters precies in de gaten hebben wanneer ze verse en goede bladeren hebben gevonden. Wat ze dan vervolgens doen, dat is dat ze beginnen te snijden en tegelijkertijd met 2 sigmenten van het gaster overal elkaar beginnen te wrijven. De trillingen van dit geluid worden via de kaken doorgegeven aan het blad en zo aan de andere werksters om deze aan te sporen ook te gaan snijden. Ze weten dus precies wat de kwaliteit van een blad is, en ze lieten ook zien dat een werkster dit geluid dus niet meer maakt wanneer ze voedselbladeren ongeschikt vinden. Het zou dan dus van belang moeten zijn om dit gedrag erin te houden, en de werksters niet de kans te geven een bepaald voedselblad af te keuren, want dan zullen ze de bladeren lijkt mij een tijd negeren totdat ze vergeten zijn dat een bepaalde voedselplant niet naar wens is? Het is maar een gedachte ;) wie weet kan je er iets mee :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door Mika »

KLopt, maar dat geldt volgens mij vooral bij het aantrekken van andere werksters in een massale kniptocht van grotere kolonies. Ze lokken dan andere werksters naar de betere bladeren van de tak neem ik aan.

Bovendien maakt de werkster een 'persoonlijke beslissing', dat is nu net heel moeilijk te sturen, behalve dan door goede blaadjes te geven, hetgeen je best altijd doet.

Bovendien heb je nog het gegeven van het 'koloniegeheugen' voor schimmeltoxische planten: dat is belangrijker lijkt mij.
DUCKDUCKGO!
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door moese »

Is er nog nieuws over deze kolonie?
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: V&O Atta cephalotes (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Nee, deze staan op het moment bij hun nieuwe eigenaar, in Duitsland.
Plaats reactie