Formica fusca (ProXi)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Formica fusca (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hallo,

Hier kunnen jullie je vragen en opmerkingen kwijt over deze blog
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door GvG »

Mooie beelden! Ook bij je andere blogs. Mijn F. fusca waren ook wat actiever de afgelopen week. Ik heb al mijn inheemse mieren vandaag ik de schuur gezet om af te koelen. Als de nachtvorst komt gaan ze in de koelkast.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dankje wel :D
Het zijn wel erg bange miertjes heb ik gemerkt.
Bij de minste trilling rennen ze al rond.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door GvG »

Ja, het zijn vreselijke stresskippen :D
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Tristan »

Leuk dat aquarium! Mooi filmpje ook. Wat gebruik je als anti-uitbraak?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door ProXi »

Eigenlijk niets.
Ik heb er momenteel een deksel op.
Ze zijn niet super actief nog in de buitenwereld, dus ik kan rustig suikerwater verversen, prooidieren aanbieden en beetje opruimen.
Soms lopen er dan 1 of 2 werksters over de rand en die zet ik voorzichtig dan terug :D
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Manimaner »

Mooie kolonie! en zo te zien komen er flink wat mieren bij dit jaar!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Manimaner »

Ik heb zelf ook enkele formica kolonies en die hebben regelmatig naaktpoppen ertussen waar gewoon goed functionerende werkster uitkomen.
Erg gek inderdaad voor een kleinere kolonie om geslachtsdelen te produceren vind ik.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door ProXi »

Oke, dus die naaktpoppen staan los van de geslachtsdieren.
Daar ben ik blij om, anders was ik bang dat een hele productieronde verloren zou gaan.
Dan hoop ik maar dat het hierbij blijft, want dat gaat wel ten koste van de groei van de kolonie.
Ook al is het wel een bijzonder gezicht.

Wel enig idee waarom er opeens zoveel naaktpoppen zijn? Heeft dat een oorzaak?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Manimaner »

Hey, ik hoop het ook voor je en heb geen idee of het normaal is voor een kleine kolonie.

Ik weet niet precies waarom ze in naaktpoppen veranderen, maar het kan te maken hebben met het ontbreken van zand\watten. Dit word gebruikt om de larven te helpen een cocon te spinnen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Floris »

ProXi schreef: Het normaal is dat dit soort ook veel naaktpoppen heeft?
Of uit naaktpoppen geslachtsdieren komen bij dit soort?
Of het normaal is dat een kleine kolonie van dit soort ook geslachtsdieren voortbrengt?
Ik weet niet of in de natuur ook gebeurt, maar bij mijn (grote) kolonie zeker wel.
IMG_20150726_104610.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door dvd »

Bij mijn formica fusca heb ik ook al veel naaktpoppen gezien.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Manimaner »

In de natuur heb ik het ook al gezien.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door GvG »

Ja, ik ook. Zowel in de natuur al in gevangenschap. Ik zag het laatst ook in een wild Formica sanguinea nest.
Ik denk dat het een goed teken is dat er geslachtsdieren worden geproduceerd. Mijn kolonie is groter, en ik dacht laatst 1 gevleugeld vrouwtje te zien, maar die heb ik daarna nooit meer gespot.

@Floris: Wow!
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door iasimov »

Bij mijn Formica cinerea kolonie zijn bijna alle poppen naaktpoppen. Ik vermoed dat er wat 'armslag' nodig is om een cocon te spinnen.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door ProXi »

Bedankt voor jullie reacties.
Dan is het dus schijnbaar normaal van de naaktpoppen.
De nieuwe koninginnen heb ik al een tijdje niet gezien.
In het weekend ga ik wat beter op onderzoek uit!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Manimaner »

Leuk filmpje, ik vraag me wel af waarom je niet hebt gewacht tot de lente met het verhuizen?
Ik heb ook een dergelijk acryl nest gekocht inderdaad. Volgend jaar wil ik mijn Lasius niger kolonie erin huisvesten. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Je laat trouwens geen totaal beeld zien van het nest. Uit hoeveel kamers bestaat het nest? Gebruiken ze alle kamers met die 200 werksters?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door GvG »

Was er ergens een aanbieding o.i.d., dat jullie allemaal ineens zo'n nest gekocht hebben? :)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door ProXi »

Manimaner schreef:Leuk filmpje, ik vraag me wel af waarom je niet hebt gewacht tot de lente met het verhuizen?
Ik heb ook een dergelijk acryl nest gekocht inderdaad. Volgend jaar wil ik mijn Lasius niger kolonie erin huisvesten. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Je laat trouwens geen totaal beeld zien van het nest. Uit hoeveel kamers bestaat het nest? Gebruiken ze alle kamers met die 200 werksters?
De hoofdreden was eigenlijk dat ik weinig te doen had, de mieren gewoon actief waren en ik nieuwsgierig was naar het gebruik van het nest en zodoende was de verhuizing het gevolg.

Ik heb 2 kolonies van dit soort. De grotere kolonie waar jij op doelt is niet wakker geworden. Die zou ik nu ook niet zo snel verhuisd hebben. De kleine kolonie heeft ook vooralsnog niet het doel om daar een grote kolonie mee te stichten. Ik wil deze op een gegeven moment gaan gebruiken om wat poppen aan te bieden voor mijn formica sanguinea kolonie en wat dingen mee te proberen. Zoals hoe de mieren het doen in acrylnest en hoe de bevochtiging werkt en kijken wat er gebeurd als ze kamers niet gebruiken. Gaan ze die wel gebruiken voor afval of niet en leggen ze het gewoon in de buitenwereld.
GvG schreef:Was er ergens een aanbieding o.i.d., dat jullie allemaal ineens zo'n nest gekocht hebben? :)
Ik had het zelf al tijdje in mijn hoofd zitten om het een keer te proberen, maar vond het altijd wel best duur.
Aangezien ik wat geld had ontvangen voor mijn verjaardag en ik daar nog geen mooi doel voor had, heb ik besloten het aan te schaffen toen er ook nog een 10% kortingscode voorbij kwam. Heb er meteen 3 gehaald :roll: :p
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Was er ergens een aanbieding o.i.d., dat jullie allemaal ineens zo'n nest gekocht hebben? :)
Nee hoor. Ik heb hem al een half jaar geleden gekocht of zo. Ik had wat goedkope spulletjes nodig en heb deze erbij besteld zodat ik geen portokosten hoefde te betalen, ervan uitgaande dat ik in de toekomst toch zo'n formicarium wilde uitproberen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Manimaner »

Kegge schreef:Maar de Myrmica Rubra die ik heb is sneller gegroeid dan ik eigenlijk had verwacht, dus dat is ook nog een kandidaat.
Let wel op. Het is al vaker fout gegaan met Myrmica rubra in acryl nesten in verleden. Vermoedelijk heeft dit met de vochtigheid te maken. Een gips of ytong nest is dus misschien een betere keuze. Ondanks dat het soms ook wel goed lijkt te gaan, zou ik er dus toch mee oppassen. Mocht je het toch overwegen dan zou ik je aanraden om ze veel te bevochtigen.


Rovvov28 heeft wel een blog waarin hij M.rubra in een acryl nest houd en dat lijkt hier niet te resulteren tot sterfte, echter is er ook vaak sterfte met een onzekere oorzaak (waarschijnlijk dus vochtigheid) in acryl nesten.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=76&t=8214


Ik zou het dus niet erop wagen om Myrmica rubra erin te zetten, maar gewoon, ook al duurt dat misschien iets langer, te wachten tot Lasius niger erin kan :D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:
Kegge schreef:Maar de Myrmica Rubra die ik heb is sneller gegroeid dan ik eigenlijk had verwacht, dus dat is ook nog een kandidaat.
Let wel op. Het is al vaker fout gegaan met Myrmica rubra in acryl nesten in verleden. Vermoedelijk heeft dit met de vochtigheid te maken. Een gips of ytong nest is dus misschien een betere keuze. Ondanks dat het soms ook wel goed lijkt te gaan, zou ik er dus toch mee oppassen. Mocht je het toch overwegen dan zou ik je aanraden om ze veel te bevochtigen.


Rovvov28 heeft wel een blog waarin hij M.rubra in een acryl nest houd en dat lijkt hier niet te resulteren tot sterfte, echter is er ook vaak sterfte met een onzekere oorzaak (waarschijnlijk dus vochtigheid) in acryl nesten.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=76&t=8214


Ik zou het dus niet erop wagen om Myrmica rubra erin te zetten, maar gewoon, ook al duurt dat misschien iets langer, te wachten tot Lasius niger erin kan :D
Bedankt voor de tips. Ik heb gelukkig ook een gips nest beschikbaar en anders wordt het een ytong nest (als ik mijn twee linkerhanden uit de knoop weet te hoduen) voor de Myrmica Rubra.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door dvd »

Met mijn formica fusca gaat het zeer goed,veel broed en zeer actief.
Het leukste is dat de gynes met het broed regelmatig in de buitenwereld vertoeven,bewaakt door verschillende werksters.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door dvd »

Hoe gaat het met je formica fusca proxi?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ze zijn grotendeels overleden afgelopen 2 weken.
Op één of andere manier is er een ziekte ontstaan die schijnbaar besmettelijk is.
In een week tijd zijn 4 kolonies voor 75% overleden. Mieren hebben allemaal verlammingsverschijnselen, spartelen op rug en gaan dood. Ook drinken ze niet meer.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica fusca (ProXi)

Bericht door dvd »

ProXi schreef:Ze zijn grotendeels overleden afgelopen 2 weken.
Op één of andere manier is er een ziekte ontstaan die schijnbaar besmettelijk is.
In een week tijd zijn 4 kolonies voor 75% overleden. Mieren hebben allemaal verlammingsverschijnselen, spartelen op rug en gaan dood. Ook drinken ze niet meer.
Oei dat is balen zeg!
Ga je het nog eens proberen met fusca?
Plaats reactie