Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Hallo hier kunnen jullie al je vragen tips of hulp aanbieden.

Betreffende mijn blog over mijn Camponotus barbaricus ;) .

Blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=7430
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door GvG »

Ik hoop dat het je lukt om de gyne een kolonie te laten starten, het lijkt me een mooie soort. Ik wil je wel een paar opmerkingen meegeven.

Camponotus soorten zijn geen beginnerssoorten omdat ze HEEL veel rust nodig hebben in de eerste fase. Het allermoeilijkste voor een beginner is om de mieren met rust te laten, we willen elke dag kijken (ik ook!). Dat kan bij Lasius niger, maar andere soorten zoals Messor sp. kunnen daar minder goed tegen. Camponotus sp. kunnen hier absoluut niet tegen. Daar zal je dus echt je best voor moeten gaan doen.
Ze zou nu eigenlijk al een paar werksters moeten hebben, dat is blijkbaar niet gelukt. De afgelopen maanden hebben een hoop kostbare energie gekost. Ze moet nu dus vooral veel rust hebben. Niet meer kijken.

Ik vind weinig informatie over het houden van C. barbaricus, er zijn ook maar weinig blogs over. Wat ik wél lees is dat deze soort een winterslaap nodig heeft. Ze heeft nu dus GÉÉN verwarming nodig. Ze moet zo snel mogelijk in winterslaap. Dat ze aan het watje aan het plukken is is inderdaad geen goed teken.

Ik zou er niet op rekenen dat ze binnen twee weken werksters heeft. Ik heb ook een C. barbaricus gyne van bz12 overgenomen. Deze is nog onderweg. Zodra ze aankomt krijgt ze misschien wat suikerwater, maar daarna gaat ze zo snel mogelijk voor 5 maanden de koelkast in. Na de winterslaap leg ik haar op een heel rustig, donker plekje. Daar laat ik haar twee maanden liggen. Dan pas kijk ik of ze werksters heeft. Dat wordt heel moeilijk, ik ben ook nog geen heel ervaren mierenhouder, en ik wil ook het liefste elke dag even gluren. Maar ik denk dat de enige manier om succesvol een kolonie te stichten met deze gynes is om ze absolute rust te geven. En zelfs dan denk ik dat er een aanzienlijke kans bestaat dat het helemaal niet lukt.

Het is sowieso véél te vroeg om na te denken over wat voor nest ze nodig hebben.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Camponotus soorten zijn geen beginnerssoorten omdat ze HEEL veel rust nodig hebben in de eerste fase. Het allermoeilijkste voor een beginner is om de mieren met rust te laten, we willen elke dag kijken (ik ook!).
Dit vindt ik niet echt moeilijk ik kijk er niet naar ik haal enkel soms het watje er uit voor een mugje te geven dit is nog maar 1x gebeurd mag ze in winterslaap met broed?

Ik weet dat ik indderdaad niet echt geschikt ben om deze soort te houden bz12 was zelf een beginner en zei dat het wel zou lukken. Tot nu toe gaat het goed ik heb ze nog op het warmte matje liggen tot ik weet of ze met broed in winterslaap kan ze heeft ongeveer 4 larven ze plakken aan elkaar maar ik denk 4.

EDIT: als ik toch wil spieken naar de gyne ga ik naar mijn Myrmica rubra en bekijk ik hun even en zo lukt het me om ze "te negeren" maar de gyne is echt gigantisch ongeveer 23mm ! en lees op antstore 18mm maximum :o (er zijn natuurlijk altijd grotere maar 5mm is HUGE?)
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door GvG »

Ja, ze mag met broed in winterslaap.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Wist ik niet bedankt morgen kijken waar meest geschikte plaats is en dan denk ik 4-5 maanden rust.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Het broed wordt dus niet gekwetst ofso , uit welke bron weet je dat ze met broed in winterslaap gaat/mag gewoon nieuwsgierigheid.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door GvG »

De meeste Europese mierensoorten overwinteren met larven. Er zijn uitzonderingen. Messor koninginnen vliegen uit in de herfst en beginnen pas met eitjes leggen in de lente. Lasius mixtus overwintert (de 1e winter) ook alleen. Soorten van het geslacht Formica gaan pas in winterslaap als de laatste larve is verpopt.

Ik lees veel over mieren. Bijvoorbeeld:

Mieren van de Benelux, Peter Boer.

The ants, E.O. Wilson en B. Hölldobler (Hierin wordt mooi omschreven hoe de winterslaap werkt, o.a. bij Camponotus sp. zoals C. Herculeanus.)

Als je de verschillende blogs over Camponotus soorten leest (bijv. die van ProXi over zijn C. ligniperda) lees je ook dat deze mieren overwinteren mét larven, net zoals andere Europese Camponotus spp. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit voor Camponotus barbaricus anders is. Deze soort komt voor in Zuid-Europa, min of meer naast de bovengenoemde soorten. In het gebied waar jouw gyne gevonden is, Noord-Afrika, is het 's winters gemiddeld 5 tot 10 graden. Soms vriest het zelfs.

Ik raad je dan ook aan om veel blogs te lezen over andere Camponotus soorten. De verzorging van C. barbaricus zal vergelijkbaar zijn.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Mijn gyne komt uit marroko zei Bz12
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door GvG »

Goed zo. Noord-Afrika dus.
GvG schreef:In het gebied waar jouw gyne gevonden is, Noord-Afrika...
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door ProXi »

GvG schreef:De meeste Europese mierensoorten overwinteren met larven. Er zijn uitzonderingen. Messor koninginnen vliegen uit in de herfst en beginnen pas met eitjes leggen in de lente. Lasius mixtus overwintert (de 1e winter) ook alleen. Soorten van het geslacht Formica gaan pas in winterslaap als de laatste larve is verpopt.

Ik lees veel over mieren. Bijvoorbeeld:

Mieren van de Benelux, Peter Boer.

The ants, E.O. Wilson en B. Hölldobler (Hierin wordt mooi omschreven hoe de winterslaap werkt, o.a. bij Camponotus sp. zoals C. Herculeanus.)

Als je de verschillende blogs over Camponotus soorten leest (bijv. die van ProXi over zijn C. ligniperda) lees je ook dat deze mieren overwinteren mét larven, net zoals andere Europese Camponotus spp. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit voor Camponotus barbaricus anders is. Deze soort komt voor in Zuid-Europa, min of meer naast de bovengenoemde soorten. In het gebied waar jouw gyne gevonden is, Noord-Afrika, is het 's winters gemiddeld 5 tot 10 graden. Soms vriest het zelfs.

Ik raad je dan ook aan om veel blogs te lezen over andere Camponotus soorten. De verzorging van C. barbaricus zal vergelijkbaar zijn.
Geldt ook voor mijn C. cruentatus kolonie ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door GvG »

Zucht. 27 graden? Wat zegt de informatie van Antstore over de winterslaap?

Misschien moet je de informatie in de voorgaande reacties nog eens lezen.

Het is zonde, maar het lag in de lijn der verwachting.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Ik moest haar uit winterslaap halen omdat er schimmel in haar buisje stond ook al zat er niets in het buisje! Enkel de gyne zat in het buisje!
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door MichaelB »

Wat ik niet snap eigelijk is dat het al meerdere malen met je warmte kabel misgaat en ook met de camponotus zoals je schrijft in je blog en je dan nog ze zo dicht op de warmte kabel laat.
Daarbij zeg je dat het buisje vochtig genoeg was?? Dat is al een zin die niet klopt. En dan bedoel ik dat omdat het enige vocht wat er moet zijn aan de andere kant van het watje moet zitten en niet aan de kant waar de gyne zit.
Als dat bij jou het geval is, dan houdt je haar dus veel te warm net als de tetramorium, dan komt het vocht door het watje heen.
Daarbij zeg je in december dat ze in winterslaap gaat en dan zeg je nu dat ze op 27 graden zit??
Zo'n schommeling is helemaal niet goed.
En ook schimmel geeft duidelijk aan dat de temperatuur en de condities waarin je jouw mieren houdt niet goed zijn en dan moet je haar niet in verstikkende en dodende schimmel laten zitten maar een schoon nieuw buisje geven.

Als ik jou was zou ik je aanraden eerst eens goed in te lezen over een soort en te experimenteren met reageerbuisje en tempratuur en dat 100% goed doen en dan pas een kolonie of gyne aanschaffen.
Ook al is het maar een mier, dan nog vind ik zeer kwalijk en treurig dat zoiets gebeurd. Maar mijn mening staat hier geheel los van.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Ik vind het ook treurig dat ze dood is moest je denken dat dit niet zo is. Mijn gyne was 2dagen geleden uit winterslaap gekomen omdat ze een beschimmeld buisje had toen heb ik ze buiten in de serre gelegd op een 12°C en 's avonds binnen gelegd op een 15° de hele nacht 's morgens 20° en vanochtend 27°.

Ik wild haar langer in haar winterslaap laten, maar er stond schimmel vlekje in haar buisje ik weet niet hoe het komt , toen ik haar kreeg was het buisje beschimmeld. Ik heb een aantal buisjes ongeveer een week voor ik haar had gemaakt en op de warmte kabel gelegd. Maar toen de gyne uit winterslaap kwam stond er een vlekje schimmel in.
Als ik jou was zou ik je aanraden eerst eens goed in te lezen over een soort en te experimenteren met reageerbuisje en tempratuur en dat 100%
-Toen ik mijn eerste kolonie aangeschaft heb heb ik eerst ongeveer een 2tal weken of meer hier alle bloggen over Myrmica rubra gelezen omdat ik die wilde houden! Die kolonie doet het perfect en heeft nog maar 2 doden gehad en dat omdat ik voor mijn eerste x een anti uitbraak olie had aangebracht en dat het een beetje te dik was, Hierdoor ontstond een druppel waar 2 werksters in verdronken.
Ik heb de temperatuur op voorhand getest een buisje met aluminium folie er rond op de warmte kabel gelegd en daar een thermometer in omdat ik dacht dat de folie het iets warmer maakte dan zonder folie. Ik heb eerlijk gezegd mij goed voorbereid ook al klinkt/lijkt het misschien niet zo.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door AntF »

Welke kleur/structuur had de 'schimmel'?
Ik ben dan geen gevorderde op mierengebied, maar een temperatuurschommeling van 15 graden, lijkt mij ook niet heel goed...
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Een wit grijsachtige bolletje leek hard op mini haartjes , ben geen expert in het beschrijven van schimmel. :oops:

hoe beoel je juist temperatuurschommeling dit snap ik niet zo goed ik heb het toch traag verhoogd naar een goede temperatuur niet?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door GvG »

Als jij twee dagen geleden had gevraagd wat je het beste kon doen had niemand jou verteld om haar te verwarmen. In plaats daarvan probeer je iemand een zak leem te verkopen. Dat is geen voorbereiding.


Ik snap echt niet waarom jij het een goed idee vindt om haar te verwarmen omdat ze een vlekje in haar buisje heeft.

Maar goed het zijn jouw mieren. Je doet maar. Ik schrijf dit voor andere beginners die dit misschien lezen. Jij luistert toch niet.

Je had haar met rust moeten laten. Een beetje schimmel kan geen kwaad. Daar gaat ze niet dood van. Temperatuurschommelingen en verstoring, daar gaat ze dood van.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door AntF »

Maar goed het zijn jouw mieren. Je doet maar.
Ben ik het mee eens, al heb ik ook wel een beetje medelijden met de beestjes...
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen bij mijn Camponotus barbaricus blog

Bericht door FenixGoesEvil »

Aller eerst ankje voor je vriendelijke bericht , de schimmel stonk en was ongeveer 2 cm² groot.. Ik dacht altijd dat schimmel slecht was..
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Plaats reactie