Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door MorbidMike »

Vragen en opmerkingen hier.
Laatst gewijzigd door MorbidMike op 29 jan 2014, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: optie voor uitbraakpreventie

Bericht door Westdijk »

Zo te lezen een kolonie waar jij je handen aan vol hebt. Lijkt me boeiend om over een dergelijke actieve kolonie te beschikken.
MorbidMike schreef: ..of jullie een betere uitbraakpreventie in gedachten hebben?
Een vraag die me aan het denken zette. Is het een optie om juist de vochtigheid als barrière te gebruiken? Ik denk dan aan de binnenkant van de bak, helemaal rond, een L-profiel te lijmen, waardoor er een kunstmatige gracht ontstaat en deze op te vullen met water? Een paar druppels zeep toevoegen en dan lijkt het me lastig voor de mieren om deze hindernis te kunnen nemen. Denk er maar over na en negeer het gewoon als het je niet aan staat.

Veel plezier met de kolonie en ik hoop er nog veel over te lezen.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door ricardovdh »

Ziet er goed uit :) .
Ik ga dit zeker volgen ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door MichaelB »

Vind het echt een mooie kolonie!
Lees ook graag je blog wat dat betreft.

Wel heb ik nog 2 vragen:
Ik lees dat je doormiddel van besproeien eigenlijk de natuur hebt nagebootst en de gynes en mannetjes naar boven komen.
Maar dat je eigenlijk liever zou willen uitwisselen om incest te voorkomen.
Maar zover ik weet vind er bij mieren in veel gevallen toch altijd incest plaats?
Ook in de natuur zwermen mannetjes en gynes gelijk uit en paren dan in de lucht.
Maar alleen als er een ander nest op een paar meter zit dan zou het door een andere kolonie zijn maar in 9 van de 10 gevallen is dat toch hun eigen kolonie of zit ik dan fout?
Daarbij wordt bij de pheidologeton na het eerste jaar al geslachtsdieren geproduceerd die in gevangenschap IN het nest bevrucht worden door de mannetjes en het nest gaan uitbreiden toch?

Ik zou denk ik es de gynes en mannetjes in een aparte bak zetten en als de mannetjes dood zijn de gynes in een reageerbuisje plaatsen en kijken wat er gebeurd.
Wellicht als het zou mislukken zou ik de gynes eruit laten om de kolonie voor de zekerheid niet nog exponentiëler te laten groeien, mits dat je bedoeling juist is natuurlijk.

Daarbij zag ik dat je het vuil eruit wilde scheppen en het daar een beetje te laten opdrogen.
Is er wellicht een mogelijkheid om via een buisje een afgesloten bak aan te sluiten?
Zodat je net als bij de atta's een vuilkamer maakt?
Ik denk dat als je dat op een uitbraak veilige wijze kan doen en dan het vuil van het nest daar in schept dat de mieren dit al snel zullen oppakken.
Zo houden ze dan zelf het nest schoon en is het voor jou makkelijk te verschonen.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door GvG »

Maar zover ik weet vind er bij mieren in veel gevallen toch altijd incest plaats?
Ook in de natuur zwermen mannetjes en gynes gelijk uit en paren dan in de lucht.
Maar alleen als er een ander nest op een paar meter zit dan zou het door een andere kolonie zijn maar in 9 van de 10 gevallen is dat toch hun eigen kolonie of zit ik dan fout?
De bedoeling van bruidsvluchten is juist er voor te zorgen dat de jonge gynes met mannetjes uit andere kolonies paren, en zo inteelt te voorkomen. Gynes van Lasius niger bijvoorbeeld worden pas paringsbereid als ze tot een bepaalde hoogte zijn gevlogen. Stel je voor dat een gyne paart op 50 meter hoogte (sommige mieren komen veel hoger dan dat) dan zou ze dus kunnen paren met mannetjes uit een gebied van 50x50 meter. Dat is dus 2,5 vierkante kilometer. De wiskunde klopt vast niet helemaal, maar je begrijpt het idee. Dat zijn mannetjes van een heleboel verschillende kolonies.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door MichaelB »

OK! Dat wist ik niet.
Qua uiterlijk zien ze er zo lomp uit.
Ook als je ze ziet vliegen denk je: Nou dat komt ook niet ver.
Wist wel dat dat de bedoeling is om met andere kolonies te paren maar dacht inderdaad dat het veel vaker niet voorkwam dan wel.
Bedankt!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door MorbidMike »

MichaelB schreef:Vind het echt een mooie kolonie!
Lees ook graag je blog wat dat betreft.

Wel heb ik nog 2 vragen:
Ik lees dat je doormiddel van besproeien eigenlijk de natuur hebt nagebootst en de gynes en mannetjes naar boven komen.
Maar dat je eigenlijk liever zou willen uitwisselen om incest te voorkomen.
Maar zover ik weet vind er bij mieren in veel gevallen toch altijd incest plaats?
Ook in de natuur zwermen mannetjes en gynes gelijk uit en paren dan in de lucht.
Maar alleen als er een ander nest op een paar meter zit dan zou het door een andere kolonie zijn maar in 9 van de 10 gevallen is dat toch hun eigen kolonie of zit ik dan fout?
Daarbij wordt bij de pheidologeton na het eerste jaar al geslachtsdieren geproduceerd die in gevangenschap IN het nest bevrucht worden door de mannetjes en het nest gaan uitbreiden toch?

Ik zou denk ik es de gynes en mannetjes in een aparte bak zetten en als de mannetjes dood zijn de gynes in een reageerbuisje plaatsen en kijken wat er gebeurd.
Wellicht als het zou mislukken zou ik de gynes eruit laten om de kolonie voor de zekerheid niet nog exponentiëler te laten groeien, mits dat je bedoeling juist is natuurlijk.

Daarbij zag ik dat je het vuil eruit wilde scheppen en het daar een beetje te laten opdrogen.
Is er wellicht een mogelijkheid om via een buisje een afgesloten bak aan te sluiten?
Zodat je net als bij de atta's een vuilkamer maakt?
Ik denk dat als je dat op een uitbraak veilige wijze kan doen en dan het vuil van het nest daar in schept dat de mieren dit al snel zullen oppakken.
Zo houden ze dan zelf het nest schoon en is het voor jou makkelijk te verschonen.
Bedankt voor je reactie!

Bij Pheidologeton heb ik te weinig kennis over de voortplanting om hier accuraat antwoord op te geven. Ze houden in ieder geval bruidsvluchten, nemen af en toe ook gynes terug op in de kolonie na een bruidsvlucht en stichten ook nesten door afsplitsing maar of gynes ook bevrucht worden in het nest zelf weet ik niet. Volgens blogs en informatie die ik gevonden heb over Pheidologeton soorten houden ze bruidsvluchten bij hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid, en na regen. Dit probeer ik na te bootsen maar tot nu toe is het steeds mislukt. Wie weet ooit!

Ik heb ook al gedacht aan een soort van afvalbak alleen is er geen opening om een bak op aan te sluiten aan de zijkanten. Langs de bovenkant zie ik geen manier om een bak aan te sluiten zonder dat ze zouden kunnen ontsnappen. Een plaat met een slang erdoorheen komt het dichtst in de buurt maar dan kunnen ze zonder problemen ondersteboven tegen die plaat lopen en zo uit de bak komen (als ik olie om de opening aanbreng zouden ze er zand op leggen, talk en fluon werken niet door de hoge luchtvochtigheid en tape zoals ik die nu heb is niet goed aan te brengen op zulk een opstelling). Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door ProXi »

Jeetje zeg. Daar wordt je niet vrolijk van.
Dit is de reden waarom ik deze soorten nooit zal nemen.
De kolonies worden echt massaal en ze zijn extreem goed in ontsnappen.
Dat is niets voor mij.

Ik hoop dat iemand je kan helpen met tips.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door GvG »

Oef... Dat is beroerd thuiskomen zeg...

Wat bedoel je met "ze hebben een stuk tape afgeplakt"?

Voor mijn Oecophylla smaragdina gebruik ik een waterbarrière. Zolang ik het water schoonhoud werkt dat goed. Dat is voor jou natuurlijk lastiger.
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door cerris »

Lol het is maar goed dat mijn vriendin niet mee leest op dit forum. :P
1X Formica fusca
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door MorbidMike »

cerris schreef:Lol het is maar goed dat mijn vriendin niet mee leest op dit forum. :P
En dat die van mij op vakantie is in Afrika.

Ik gebruik als anti-ontsnapping tape die ik met de plakkende kant naar beneden over heel de bak verspreid heb. Alle tijd dat ik ze heb heeft dit goed gewerkt, af en toe kwam er eens een miertje overheen maar meer niet. Vannacht waren ze weer massaal uitgebroken terwijl ik sliep dus ik ben nu aan het experimenteren met een laagje water op de tape om ze beter tegen te houden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door GvG »

Komen ze dan niet vast te zitten op het tape? Ik snap dat ze het hebben afgeplakt, met zand of afval ofzo, maar normaal gesproken? Heb je dan niet dagelijks dode mieren op het tape?

Olijfolie geeft ook troep, maar het werkt waarschijnlijk goed genoeg om ze de komende dagen binnen te houden tot je iets beters hebt. Ze kunnen het ook afplakken met troep maar als je de rand breed genoeg maakt hebben ze dat niet zomaar voor elkaar.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door Westdijk »

Jammer om te lezen dat je er de spreekwoordelijke stekker uit trekt. Voor niemand zouden deze ontsnappingen echter acceptabel zijn.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door MichaelB »

Vind het er vervelend om te horen dat je dit besluit hebt genomen.

Heb je wellicht nog andere mogelijkheden bekeken?

Bijvoorbeeld een deel van de kolonie uitscheppen bij voedertijd en deze in voorbehandelde emmers te doen en vervolgens de emmers in de vriezer zetten? Dat je de kolonie redelijk tot zwaar uitdunt?

Of heb je eventueel eens contact op genomen met een dierentuin of museum? Wellicht dat die interesse in de kolonie hebben?


Als laatste zou je ook nog een een grote tupperware bak met klep kunnen kopen en daar de bak (tijdelijk) in zetten.
En daar dan tussen de tupperware en buitenkant van het aquarium gewoon een flinke laag water kunnen doen.
En dan snachts de klep erop.

Wat je ook zou kunnen doen is de behuizing zelf wijzigen.
Ik heb grote vazen zien staan en dan bedoel ik groot! bijvoorbeeld:
Afbeelding
Deze zijn bijvoorbeeld 1,5 meter hoog.
Naast dat het vetter is om te zien hoe ze een stelsel maken zou je een gedeelte met wat koninginnen hierin kunnen scheppen.
De talg of Tape is veel beter te regelen je kunt makkelijkere bredere banden maken.
Of je kunt hier beter een Gaasdeksel maken.
De rest wat nog in de andere bak zit zet je dan in de vriezer en vernietig je.

Misschien heb ik je wat inspiratie gegeven, misschien ook niet.
Ongeacht de keuze wens ik je succes toe!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door MorbidMike »

Ik heb al veel geexperimenteerd met uitbraakbeveiliging voor deze soort en fluon werkt niet goed, paraffine olie werkt niet goed (ze lopen er gewoon overheen), en tape en water werken dus ook niet goed omdat ze er zand tegenaan/in leggen. En GvG ja ik had altijd veel dode mieren aan de tape hangen, maar in vergelijking tot de kolonie zelf was dit verwaarloosbaar (een paar tientallen per dag). Ik verwisselde de tape wel elke twee/drie weken. Overigens zijn ze vandaag nu ik terug ben van het werk opnieuw uitgebroken en zit alles weer vol mieren. De temperatuur heeft ongetwijfeld invloed.

De enige goede oplossing die ik heb gevonden is de kolonie ernstig te verkleinen door opzettelijk mieren te doden. Het is alleen uitstel van executie want het zal dan misschien niet dezelfde week, maar misschien wel dezelfde maand of de maand daarna opnieuw voorkomen. Ik kan het niet riskeren dat dit gebeurt wanneer ik op vakantie ben in Italië, ik wil niet het risico lopen door de verhuurder uit huis gezet te worden (de regels zijn dat ik geen huisdieren mag houden maar "zolang ze niet ontsnappen zal ik het door de vingers zien") of al mijn andere mierenkolonies op te moeten geven.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Pheidologeton affinis (Morbidmike)

Bericht door Antsps »

Heb je al een diepere gracht overwogen? Misschien dat daar ook alles op blijft drijven maar goed, is te proberen. Je zou ook een soort van eiland in een aquarium kunnen maken; in het aquarium een paar hongerige vissen en misschien verhelpt dat het probleem dan?
Plaats reactie