Messor barbarus (Tristan)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Hier zijn vragen en opmerkingen welkom over mijn messor barbarus kolonie :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door GvG »

Tristan schreef:GvG raadde me aan om ze twee weken volledig met rust te laten (...) En het heeft geholpen.

Hey! Goed nieuws! Fijn als een plan ook werkt. Ook complimenten voor je geduld. Niet bij de mieren kijken vind ik ook nog steeds moeilijk.
Ik legde het in het buisje dat het nest met de buitenwereld verbindt en zij gooien het steeds weer naar buiten.
Leg voedsel gewoon in de buitenwereld. Dat geeft de minste trilling en storing. Als de larven eiwitten nodig hebben komen de werksters vanzelf wel zoeken in de buitenwereld. Kleine kolonies doe dat vooral 's nachts, merk ik. Je ziet ze bijna nooit in de buitenwereld, maar ze komen er wel.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Floris »

Dat is een mooie stapel broed. De larfjes zien er behoorlijk goed gevoed uit. Ga zo door. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door ProXi »

Leuke foto's! Je bent zo te zien ook lekker aan het bouwen ;)
Dat is eigenlijk ook wel een leuk onderdeel van de hobby.
De miertjes blijven je bezig houden.

Gaat zo te zien erg goed met de kolonie.
Waar haal je eigenlijk die zaden? kan je die gewoon in de winkel kopen?
Verwarm jij ze constant? Of hou je ze op kamertemperatuur.
Ga je ze een winterslaap geven? Omdat ik begrepen had, dat dat niet perse hoefde bij dit soort, maar het wel kan.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door reinoud »

Knap nest! (en knappe kolonie) Ik moet toch ook eens een Messor sp. gaan houden. Hoe bevochtig je het nest?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door ProXi »

reinoud schreef:Knap nest! (en knappe kolonie) Ik moet toch ook eens een Messor sp. gaan houden. Hoe bevochtig je het nest?
Volgens mij hoef je het nest van dit soort niet te bevochtigen, zolang je ze maar voldoende water aanbied in de buitenwereld.
Maar dat weet ik niet zeker. Wil binnenkort zelf ook gaan starten met een Messor soort. Ben al beetje bezig met informatie inwinnen en ruimte maken :P
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

ProXi schreef:Leuke foto's! Je bent zo te zien ook lekker aan het bouwen ;)
Dat is eigenlijk ook wel een leuk onderdeel van de hobby.
De miertjes blijven je bezig houden.

Gaat zo te zien erg goed met de kolonie.
Waar haal je eigenlijk die zaden? kan je die gewoon in de winkel kopen?
Verwarm jij ze constant? Of hou je ze op kamertemperatuur.
Ga je ze een winterslaap geven? Omdat ik begrepen had, dat dat niet perse hoefde bij dit soort, maar het wel kan.
Bedankt! Het maken van een nestje kan voor mij zeer frustrerend zijn als het mislukt maar eenmaal het gelukt is en de mieren erin zitten, geeft dat wel een zalig gevoel. :)

De graszaden komen van een grote tuinwinkel. De paardenbloemzaden kan je gewoon zelf gaan plukken.

Momenteel verwarm ik de helft van het nest (het niet vochtige deel) elke dag van 8.00u tot 20.00u met deze elektronische timer die ik voor 2 euro op de rommelmarkt vond! Ik heb toevallig vandaag gelijkaardige timers in de aldi zien liggen voor 5 eurotjes btw. :)
Afbeelding

Ik ben wel vanplan om ze een winterslaap te geven van 6 weken. Ik vind het nogal onnatuurlijk om dat niet te doen, ookal weet ik dat het niet persé moet.
reinoud schreef:Knap nest! (en knappe kolonie) Ik moet toch ook eens een Messor sp. gaan houden. Hoe bevochtig je het nest?
Ook bedankt! Messor sp. is zeker een aanrader!
Er zit een klein putje bovenaan in het ytong waarin ik een klein beetje water zal gieten en de rest zal opvullen met watjes. Momenteel is het nog vochtig genoeg door het vocht van het gips dat in het ytong getrokken is.
Het is naar het schijnt inderdaad niet nodig om het nest te bevochtigen. Ze hebben sowieso in de buitenwereld een proefbuisje met drinkwater ter beschikking maar ik ga toch ook het nestje een beetje bevochtigen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Antsps »

Mooie kolonie! :) Ik heb een vraagje over het waterverbruik, zie je ze vaak drinken?
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt! Ik zie ze veel suikerwater drinken maar ik heb ze nog nooit gewoon water zien drinken. Ik denk dat ze daarvan genoeg hebben in het nest zelf. Het proefbuisje is enkel een back up. :)
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Antsps »

Oke, dankje. Ik observeer hetzelfde bij mijn messors, toch een beetje vreemd ;)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Sneeuwuil »

Volgens Antstore halen ze hun vocht noornamelijk uit de zaden en insecten. Ze impliceren ook dat deze soort eigenlijk geen suikerwater hoort aan te nemen:
"Honigwasser wird nur bei Flüssigkeitsmangel angenommen." Voor wie geen duits kan, het betekent zoveel als: Honignwater wordt alleen bij uitdroging/vochttekort aangenomen.

Mijn MB hebben altijd water liggen, maar het is de enige kolonie die ik geen suiker/honingwater geef. Voor de gein heb ik ze nu een druppel gegeven.

Wel bevochtig ik het nest, waarom zou je dat niet doen? Veel hebben ze misschien niet nodig, maar toch wel meer dan normale huisluchtvochtigheid lijkt me.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door GvG »

Tristan schreef:Een tijd geleden ging het heel slecht met de kolonie. Het begon met een vijftal mieren die doelloos rondliepen in de buitenwereld totdat ze zodanig verzwakt waren dat ze niet meer konden lopen en stierven. Het werden er elke dag meer en ik kon de oorzaak maar niet vinden. Het ging pas beter sinds ik begonnen ben met hun nestje meer te bevochtigen. Ze hadden nochtans altijd water ter beschikking in een proefbuisje in de buitenwereld maar dit was niet voldoende! Ik las in een aantal blogs dat je de messor barbarus in een volledig droog nest kan houden maar ik kan alvast met zekerheid zeggen dat dit voor beginnende kolonies niet geldt! Ik ben hierdoor een twintigtal mieren verloren.
In maart zei ik, elders op dit forum al het volgende:
GvG schreef:Er zijn mensen die hun Messor sp. in vrij droge of zelfs in heel droge nesten houden of hebben gehouden, en soms met succes. Er zijn echter meer mensen bij wie het niet goed gaat, en waar de mieren sterven, of niet goed aangroeien. Naar mijn mening zijn er genoeg aanwijzingen om aan te nemen dat Messor spp. het beter doen in een nest dat deels bevochtigd is, zoals ook staat beschreven in de caresheet.

Ik denk dat grotere kolonies beter tegen een droog nest kunnen dan kleine, omdat ze meer water kunnen binnenhalen, en door middel van verdamping het nest bevochtigen. Dit kan een kleine kolonie niet. Ik heb volgens mij nog niet gelezen over beginnende kolonies die succesvol gehouden worden in geheel droge Ytong-nesten. Sowieso is een ytong-nest niet ideaal voor een beginnende kolonie, maar dat terzijde.

Met andere woorden, als je op vakantie gaat kan je je Messor kolonie met een gerust hart achterlaten, als ze maar een voorraadje water hebben in de buitenwereld. Als je thuis bent, gooi er dan gewoon af en toe wat water in. Eens per week ofzo. Hoeveel moeite is dat nou werkelijk?
Jij was er inmiddels zelf al achter, maar ik herhaal het nog maar eens.

Wat betreft de winterslaap: Ik heb mijn jonge Messor gynes nu al in de koelkast, mijn Messor kolonie(s) doe ik er over een paar weken in. Ik hou ze dan vrij koud, omdat mn andere mieren er ook bij staan. Ik haal de Zuid-Europesche soorten er wel eerder uit dan de inheemse soorten.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Sneeuwuil »

Wat is het voordeel om het nes tniet te bevochtigen? Kost ongeveer 1 minuut in de week of zo om er wat water bij te doen, right? Aan mijn kleine kolonie kan ik toch wel verschil zien, ze leggen een gedeelte van het broed zo dicht mogelijk bij het vocht en een ander gedeelte juist zo ver mogelijk weg. Zo lijkt het in elk geval.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door GvG »

Eitjes en larven worden op vochtige plaatsen gelegd, poppen leggen ze op drogere plekken. Dat zie ik bij veel verschillende soorten.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Sneeuwuil »

GvG schreef:Eitjes en larven worden op vochtige plaatsen gelegd, poppen leggen ze op drogere plekken. Dat zie ik bij veel verschillende soorten.
Hmm, dat komt niet helemaal overeen met wat ik zie. L. niger heeft 3 stadia larven asl ik het goed heb, en volgens mij leggen ze één van die stadia wat grager bij de poppen dan andere. Temperatuur speelt mischien ook een rol. Bij M barbarus kan ik het niet zo goed zien, die houden er niet echt van als je in hun nest loopt te turen. Maar daar kan ik geen goede scheiding zien in elk geval. Ze hebben nu wel de zaden opgesplitst. Keinere zaden liggen ineens in een kleinere kamer en over heen week is het misschien weer anders.

Zal er eens op letten als de tijd nog weer komt :-)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

GvG schreef:Eens per week ofzo. Hoeveel moeite is dat nou werkelijk?
Sneeuwuil schreef:Wat is het voordeel om het nes tniet te bevochtigen? Kost ongeveer 1 minuut in de week of zo om er wat water bij te doen, right?
Nu wil ik wel even benadrukken dat ik het nest wel degelijk wekelijks bevochtigde. Ik had daar dan ook een inkeping voor voorzien in het ytong. Het ging pas beter sinds ik ze tweedagelijks bevochtig.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door GvG »

Tristan schreef:Het ging pas beter sinds ik begonnen ben met hun nestje meer te bevochtigen.
Klopt, ik had zo niet gelezen, maar het staat er inderdaad wel. De opmerking "hoeveel moeite is het nou werkelijk" was toen ook niet naar jou bedoeld, sorry als ik die indruk gewekt heb. Deze was gericht op een onervaren forumlid dat claimde dat Messor spp. geen vocht in het nest nodig hebben. Veel mensen lezen dat ergens en nemen dat over zonder er bij na te denken. Ik vind het eeuwig zonde om een mooie gezonde kolonie weg te zien kwijnen in een te groot, te droog nest.

Ik heb het hier nog maar eens herhaald, niet voor jou Tristan maar voor eventuele nieuwe leden die dit lezen.

Ik ben blij dat het bij jou beter gaat Tristan, de kolonie ziet er gezond uit! Ik hoop dat je er nog lang plezier van hebt.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Antsps »

Mooie kolonie heb je :) Werkt het gebruikt van schroeven om het ytong aan het plexiglas vast te maken goed? (stevig en geen kieren?) Ben ik wel benieuwd naar omdat je nu geen lijm/kit hoeft te gebruiken wat natuurlijk wel een voordeel is ;)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt Antsps en ook GvG!
Het gebruik van schroeven werkt voor mij zeer goed. Ik heb slechte ervaringen gehad met kit. Er was steeds te veel plaats tussen het plexiglas en het nestje. Met de schroeven kan ik het nestje stevig vastschroeven zonder kieren. Ook vind ik het er mooier uitzien. :)
Wel durft er wel eens een schroef 'zot draaien' in het ytong. Bij dit nest was er zo één schroef maar dat maakte geen problemen.
Extra versteviging zoals hier met gips kan helpen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat de schroeven los zouden komen na veelvuldig bevochtigen van het ytong bij bv Myrmica rubra. Hoewel ik dit zelf nog niet meegemaakt heb, lijkt me dit wel mogelijk.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Antsps »

Bedankt voor je snelle antwoord :) Ik denk dat ik bij mijn volgende ytong nest ook maar schroeven ga gebruiken, lijkt me inderdaad erg handig :)

Edit, je zou die witte strepen ook kunnen weghalen denk ik. Volgens mij gebruiken mensen daar magneetjes voor zodat je een doekje via een magneetje kan gebruiken om die strepen weg te halen, in ieder geval zoiets had ik gelezen ;)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Antsps schreef:Volgens mij gebruiken mensen daar magneetjes voor zodat je een doekje via een magneetje kan gebruiken om die strepen weg te halen, in ieder geval zoiets had ik gelezen ;)
Hé dat is een goed idee! Zoals bij een aquarium! Ga ik zeker eens uitproberen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Antsps »

Ja precies, ik kon er niet meer op komen waarvoor dat gebruikt wordt ;p
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Art747 »

Nou goed nieuws dat ze de winterslaap doorgekomen zijn. Die van mij staan nog bij de anderen in een deel van de garage. Daar wordt d.m.v. een verwarming en thermostaat nooit kouder dan 6 graden. Maar dat is misschien wat aan de koude kant voor deze soort. In ieder geval goed te lezen dat ze bij jou aan de leg zijn.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door ProXi »

Mooie foto's.
Het gaat zo te zien erg goed met de kolonie. Ze groeien goed!
Wat voor zaden geef jij ze en waar haal je die?

Binnenkort ga ik ook starten met een messor soort :D
Heb al wat tips gehad over het verzamelen van bepaalde zaden in de natuur.
Dan kan je lekker buiten bezig zijn.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door GvG »

Geweldig dat ze het zo goed doen, na de zware start die ze gehad hebben. Na het gedoe met het Ytongnest en het verlies van werksters en broed dacht ik dat de gyne weinig kans had. Maar blijkbaar doe je het goed, want ze hebben zich geweldig hersteld!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

ProXi schreef:Mooie foto's.
Het gaat zo te zien erg goed met de kolonie. Ze groeien goed!
Wat voor zaden geef jij ze en waar haal je die?
Bedankt, Proxi! Ik geef ze paardenbloemzaden uit de natuur en fijn vogelzaad en graszaad uit de tuinwinkel. Ik ben ook wel van plan om deze zomer wat meer te experimenteren met zaden uit de natuur.
GvG schreef:Geweldig dat ze het zo goed doen, na de zware start die ze gehad hebben. Na het gedoe met het Ytongnest en het verlies van werksters en broed dacht ik dat de gyne weinig kans had. Maar blijkbaar doe je het goed, want ze hebben zich geweldig hersteld!
Ook bedankt, GvG! De Gyne heeft inderdaad een zware start gehad door mijn beginnersfouten. Gelukkig kwam het helemaal goed dankzij jouw goede raad. ;)
Michiel
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2015
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 57

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Michiel »

Hoi tristan,

Ik heb ook deze mieren en bij mij zijn na plotselinge opleving veel aktieviteit, er plotsing helemaal geen lopende mieren meer te zien heleboel dood en geen idee waardoor, erg vervelend en verontrustend!
Ik denk dat een te droog nest de oorzaak is, zoals je al aangeeft in je blog is een te droog nest geen goed idee.
Nu begonnen met deel van het volledige zandnest weer te bevochtigen, rare is dat mieren niet meer kwamen drinken bij suikerwater? In oplevings fase juist wel snap het helaas niet.
Enige suggesties van leden?
Bied fruit vliegjes uit vriezer aan, ook nog fructose buisje van mierenboerderij ( schudden) en zaden. Wel allemaal in aparte buiten ruimte, ik denk dat de plek te warm was? Warmte matje onder deel van zandruimte andere deel bevochtigt maar wel s'ochtends uurtje schuin zon op het zandterrarium, maar omdat dat vrij groot was dacht ik dat dat geen kwaad kon... Nu staan ze weer op tafel zonder zon en ook zonder warmhoud matje omdat ik denk dat het warm genoeg is zonder?

Groeten,

Michiel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Manimaner »

Hoi Michiel,

Hier kun je misschien beter een nieuw topic voor openen. ik vind het ook een vrij onduidelijk verhaal, maar zal proberen te antwoorden op de vragen die ik kan ontcijferen.

-Dat ze geen suikerwater drinken is niet zo een probleem, als ze het nodig hebben halen ze het wel en mijn messor barbarus kolonie drinkt nagenoeg nooit suikerwater, Uit zaden kunnen ze ook suiker halen en ik heb bij meerdere leden al gelezen dat ze helemaal geen suikerwater aanbieden.

-hoe warm was het dan? heb je een thermometer o.i.d.? hoe groot is je kolonie trouwens?
warm genoeg zal het wel zijn om te overleven. Alleen het broed ontwikkelt zich minder snel zonder warmtematje bij deze soort.

als je nog meer vragen hebt open dan een nieuw topic.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door ProXi »

Leuke en mooie foto's en filmpje.
De kolonie is heel groot geworden.
Zo te zien hebben ze het wel erg naar hun zin :D
Jammer van het acrylnest.
Kan je dat nest nog gebruiken, zonder dat je het vochtig maakt voor dit soort?
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt, Proxi!
Ik ben momenteel een nieuw acrylnest aan het ontwerpen met een nog betere barrière tegen het oaseschuim. Voorlopig denk ik dat ze met het proefbuisje wel genoeg vocht ter beschikking hebben. Het is dan ook rechtstreeks verbonden met het nest. (Als iemand het hier oneens mee is: zeker zeggen!) Als het nieuwe nest klaar is, ga ik ze waarschijnlijk naar daar verhuizen en dan zorg ik er wel voor dat ook dit nest nog bruikbaar is. Gewoon een nieuwe barrière maken en het zou weer perfect in orde moeten zijn. :)
Plaats reactie