Mijn Camponotus Ligniperdus (Northbuster)

Vragen en opmerkingen over de blogs
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Mijn Camponotus Ligniperdus (Northbuster)

Bericht door GvG »

Hoi, welkom op het forum. Dit zijn niet de makkelijkste mieren om mee te beginnen, maar dat wist je denk ik al. Ik zie dat je al een tijdje lid bent, dus je zal er goed over nagedacht hebben.

Wat wel een punt van aandacht is:
De bruidsvluchten van C. ligniperda zijn vanaf eind mei, begin juni. De bruidsvluchten van Messor barbarus zijn aan het eind van de zomer, vanaf augustus/september.

Er is dus een grote kans dat de C. ligniperda gyne van vorig jaar is. Als ik naar het watje kijk zie ik dat dat een oud watje is. De Messor barbarus gyne is ook vrijwel zeker van vorig jaar. Er zijn nu simpelweg nog geen bruidsvluchten van Messor sp. geweest.

Deze gynes hadden nu al werksters moeten hebben, ik vraag me af waarom dat nog niet gelukt is. Ze zitten beiden dus al bijna een jaar zonder werksters. Geen goed teken. Misschien heeft de C. ligniperda al haar broed al opgegegeten tijdens de reis.

Het is niet onmogelijk, maar het zal moeilijk voor de gynes worden om een kolonie te stichten, vooral de C. ligniperda. Ik hoop dat je het als een uitdaging ziet, en niet teleurgesteld bent als het mislukt. Des te groter zal de voldoening zijn als het je wél lukt.

Veel plezier en succes!

Misschien kan Floris een opmerkingen-topic voor je aanmaken en deze reactie daarheen verplaatsen?
Plaats reactie