Formica Fusca (Feone)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Formica Fusca (Feone)

Bericht door Feone »

Hier graag commentaar of vragen op mijn blog.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=7708
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door Art747 »

Misschien stress, maar misschien ook voedsel?
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door Feone »

Art747 schreef:Misschien stress, maar misschien ook voedsel?
Voedsel lijkt me niet waarschijnlijk. Ik heb ze meerdere keren zowel insecten als suikerwater aangeboden. (Insecten sowieso 15 minuten of meer ingevroren om mijten te voorkomen.)

De Lasius Niger in de tuin vonden beide typen voedsel zeker geschikt want ze rennen er bijna meteen met flinke aantallen op af. (Ik heb zowel kleine spinnetjes als krekels & vliegjes getest.

De Formica Fusca hebben er echter weinig tot niks van geaccepteerd. Ook een symptoon van stress als ik me niet vergis. Ik vond het wel wat raar dat ze zo veel tijd buiten het nest doorbrachten (toen ze zeker nog wel in leven waren.) . Ik weet niet of dat ook iets aangeeft, en zo ja wat precies. Ik heb inmiddels ook wat (volgens de verpakking) natuurlijke honing binnen. Lasius niger (buiten) accepteert die ook zeer graag. Ik heb helaas niet de kans gekregen om dat ook aan te bieden aan de Formica Fusca.
De laatste mogelijke oorzaak die ik kan bedenken is misschien het materiaal van de buitenwereld. Ik had op het moment dat ik deze kolonie binnenkreeg nog geen specifieke buitenwereld dus ik heb ze in een plastic bak gedaan. Misschien dat het specifieke type plastic ongezond voor ze was?

Op dit moment heb ik dus alleen nog de gyne en enkele paketten met eitjes. Weet iemand of het verstandig is om haar voedsel aan te bieden (meteen, of misschien later?) of dat het beter is gewoon niks te doen totdat (als het al gebeurt) er werksters zijn?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door GvG »

Mijn Formica fusca doen het prima op suikerwater en insecten. Meestal krekels of meelwormen. Dat kan het dus niet zijn. De luchtvochtigheid in het reageerbuisje zal ook wel goed zijn. De werksters kunnen goed tegen droogte, ze zitten bij mij ook vaak buiten het buisje.

Ik weet verder niet wat het geweest kan zijn, ik ken de details ook niet goed. Het verhaal over het cd-hoesje is me niet geheel duidelijk, en ik weet bijvoorbeeld ook niet of je de buisjes verduisterd had. Zo zijn er nog meer dingen. Een foto had wel geholpen, misschien.

Het plastic van de buitenwereld zal het niet geweest zijn, stress zou kunnen. Alleen zou je dan ook verwachten dat de eieren opgegeten zouden worden.

Ik zou de gyne met haar eieren wegleggen en met rust laten. Over 1 of 2 weken even kijken en er op rekenen dat ze dood is. Dan kan het alleen maar meevallen.

Misschien heb je geluk en leeft ze nog. Als je het idee hebt dat ze eieren opgegeten heeft kan je haar een fruitvliegje geven. Als de eitjes larven zijn geworden en er worden eitjes bijgelegd zou ik haar de stress van het voeren besparen.

Succes.

PS: honing is altijd natuurlijk. Dat zegt dus niets. Biologische honing komt uit natuurgebieden en niet uit agrarische gebieden. Daardoor is de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen in de honing veel lager.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door Art747 »

Het is natuurlijk wel zo dat er een verschil is tussen een gyne vangen na een bruidsvlucht en haar een kolonie laten stichten en een klein deel van een bestaande (grote) kolonie overbrengen naar een heel andere omgeving. Omdat dit nest bij de camping werd ontruimd was dat natuurlijk de enige optie, maar misschien is de overgang naar een niet natuurlijke omgeving toch ingrijpender dan we denken. Ik las ergens dat het opgraven van bestaande kolonies zelden succesvol is helaas. Waarom weten we denk ik nog niet precies.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica Fusca (Feone)

Bericht door Feone »

Ah, het reageerbuisje was inderdaad verduisterd maar de werksters zaten er bijna nooit in, de buitenwereld varieerde nogal met licht donker. (Ik moet toch regelmatig iets uit mijn berging halen dus het licht aan/uit.)

Ik heb ook de vochtigheid in de buitenwereld wat gevarieerd, maar dat maakte ze ook niet zoveel uit. (één mier zat in een hoekje met wat overgebleven droog zand, een andere bovenop een vochtig watje.)

Het cd hoesje was een tijdelijke nest oplossing voordat ik de reageerbuisjes had, soort van lichtgewicht steentje om in de hele dunne laag zand te gebruiken. Met de kleine mogelijkheid dat ze misschien in het hoesje zouden graven, in plaats van eronder. (Ze gingen er onder, helaas, maar niet onverwacht.)
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door MorbidMike »

Ik heb geen idee hoe het komt dat je werksters zo plots zijn overleden. Hebben ze toegang tot normaal water naast suikerwater? Ik heb in mijn leven één kolonie opgegraven en die is voor zover ik weet nog steeds in leven (de Formica sanguinea die Proxi heeft). Misschien moet je wat kleine dingetjes in de buitenwereld leggen zodat de mieren zich er beter thuis voelen (bij mij zijn de meeste inheemse soorten véél actiever en gezonder als ze wat rommeltjes in hun buitenwereld hebben liggen in plaats van een kale glazen of plastic bodem). Dingetjes zoals takjes en blaadjes en dennennaalden (vooraf gekookt in water tegen eventuele parasieten) maakten de Formica sanguinea die ik toen had opgegraven veel actiever en gewilliger voedsel aan te nemen.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica Fusca (Feone)

Bericht door Feone »

Jup, zowel normaal als suikerwater. Echter maar weinig spul in de omgeving. Ik zal de buitenwereld wat levendiger maken de volgende poging. Voorlopig zit de gyne nog in een verduisterd buisje, binnenkort een verhuizing die vast de nodige stress zal opleveren dus op het moment maar zo min mogelijk.
Plaats reactie