Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Vragen en opmerkingen.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Leksz »

van? :) ( misschien is de link handig?)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door ProXi »

Haha grappig dat je de koningin naar je vriendin vernoemd hebt.
Mooi dat mensen elkaar kunnen helpen hier met zo te lezen ook positieve gevolgen voor de kolonie.

Welke soorten heb je nog meer allemaal?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door GvG »

Wat leuk om te lezen! Leuk dat mijn hersenspinsel je geïnspireerd heeft en dat het zo een goede uitwerking heeft gehad. Hoeveel werksters heeft de kolonie nu denk je?

Grappig dat jouw gyne al helemaal bruin is. De mijne is nog groen. Ik heb begrepen dat ze naarmate ze ouder wordt (of als de kolonie groter wordt?), bruiner wordt.

Gebruik je helemaal geen buisjes met waterreservoir? Hoe deed je dat in je vorige opstelling?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Sneeuwuil »

Als jullie zo door gaan moet ik binnenkort ook zo'n kolonie hebben :-P
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door GvG »

Ik zou er een jaarje of wat mee wachten als ik jou was! Ik heb geluk gehad dat ik ze niet heb hoeven kopen, en geluk dat ze de stichtingsfase doorgekomen zijn.

Daarnaast lopen ze om de haverklap op plaatsen waar ze niet horen te lopen. Ze zijn mooi maar het zijn ontzettende lastpakken!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

GvG schreef:Wat leuk om te lezen! Leuk dat mijn hersenspinsel je geïnspireerd heeft en dat het zo een goede uitwerking heeft gehad. Hoeveel werksters heeft de kolonie nu denk je?

Grappig dat jouw gyne al helemaal bruin is. De mijne is nog groen. Ik heb begrepen dat ze naarmate ze ouder wordt (of als de kolonie groter wordt?), bruiner wordt.

Gebruik je helemaal geen buisjes met waterreservoir? Hoe deed je dat in je vorige opstelling?
Hoeveel werksters weet ik niet precies maar een stuk of 300 denk ik? Het probleem is dat er erg veel werksters in de poten van de bovenste PVC constructie zitten (er zijn kleine openingen waar ik het aan de onderste constructie gelijmd heb) en tot eergisteren de gyne ook, dus is het moeilijk een goede schatting te maken. Het zijn er in ieder geval veel meer dan eerst! Er sterven ook wel snel werksters af door te verdrinken. Het water van de bakken waar de poten in staan verdampt vrij snel, zeker degene recht onder de warmtelamp en telkens als het waterniveau zakt lopen er veel mieren naar beneden en markeren de poten van de constructie daar met feromonen. Wanneer ik het water aanvul staat een groot gedeelte weer onder water maar proberen de mieren het spoor toch nog ongeveer een halve dag te volgen, met als gevolg dat er een paar verdrinken. Ik vraag me wel af hoe ik het nest uit kan breiden. Ik heb nu toch een gigantisch grote bak over waar niks in zit en denk eraan deze te gebruiken voor de Oecophylla kolonie, misschien zelfs door er een plant bij te zetten maar dit levert allerlei problemen op qua schoonmaak en onderhoud, dus ik weet het nog niet goed. Een opstelling zoals antmc heeft gepost lijkt me zo, zó mooi om te hebben maar lijkt me erg moeilijk te realiseren qua onderhoud.
Buisjes met waterreservoir gebruik ik bijna niet nee, ik heb er 3 in de constructie staan maar die gebruiken ze helemaal niet. De luchtvuchtigheid is altijd goed in de bak en bovenop hebben ze water ter beschikking om te drinken. Vroeger gebruikte ik een simpele buisjesopstelling (met buisjes met waterreservoir natuurlijk) maar dit was blijkbaar niet toereikend voor deze soort. Deze opstelling werkt veel, veel beter. Wat de kleur van de gyne betreft, ze was al ongeveer helemaal bruin toen ik deze kreeg dus ik denk niet dat het veel met de leeftijd te maken heeft. Ik heb deze destijds van Kalytta gekocht met een stuk of 20 werksters en van Kalytta vertrouw ik erop dat het geen erg oude gyne is.

En ProXi ik heb nu een kleine Lasius niger van 2013, een Pogonomyrmex barbatus, een Oecophylla smaragdina, een Camponotus substitutus (dit is mijn oudste kolonie momenteel) en Pheidologeton affinis. Nu is de Pheidologeton kolonie nog maar 0.1% van wat het eerst was (of misschien nog minder), ik heb de koningin en een paar honderd minoren in een andere bak gedaan en wel laten leven. Als deze wat meer gestabiliseerd zijn is het mijn intentie deze te verkopen hier aan iemand die deze soort graag wil hebben, maar ik wil eerst een paar maanden kijken of de kolonie het overleeft. Deze soort is erg kwetsbaar met een kleine hoeveelheid minor werksters door de extreem lange ontwikkelingstijd relatief t.o.v. de levensduur van de minors (de ontwikkelingstijd is ongeveer de helft van de levensduur).
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door GvG »

Het heeft ook met locatie te maken denk ik. Ik zag op Facebook een jonge gevleugelde gyne die ook al vrij bruin was, niet zo bruin als de jouwe, maar veel donkerder dan de mijne. Deze was gevangen in Azië, dus het was geen Oecophylla longinoda. Misschien dat de gynes in het noorden van het verspreidingsgebied donkerder zijn dan in het zuiden, of andersom.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Westdijk »

Het begint met de echte planten steeds meer op een terrarium te lijken in plaats van de gebruikelijke formicariums hier. Een fascinerende soort als ik lees en zie wat jij, GvG en anderen hier op het forum allemaal over posten. Je maakt me nu wel nieuwsgierig of je verder gaat in de richting van een terrarium voor deze kolonie. Voor de vele verschillende soorten reptielen en amfibieën moeten ze immers ook bepaalde temperaturen en luchtvochtigheid hanteren die misschien wel overeenkomen met de voorkeur van deze mieren, waardoor het aantal ontsnappingspogingen zal dalen en het minder problematisch is om ze te houden.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Het is inderdaad een mogelijkheid om misschien kikkers of een hagedis erbij te houden alleen ben ik bang dat een hagedis het nest sterk zou kunnen beschadigen en de gyne doden of verwonden (you never know), terwijl de mieren zelf misschien een gevaar zouden kunnen vormen voor eventuele kikkers als het nest veel groter wordt. Ze zijn erg territoriaal en als ik in de buurt kom met mijn arm of hand heb ik gegarandeerd een paar mieren op me, en een paar pijnlijke beten. Misschien wel iets om te overwegen om de populatie op een natuurlijke manier in te dammen!
Ik heb de keuze gemaakt voor een nest met echte planten omdat een erg groot deel van deze soort hun nestgedrag is. Het zou zonde zijn om net dit meest typerende gedrag niet te kunnen zien! En het is een stuk mooier in de woonkamer dan een glazen bak met een plastic geraamte erin ;) Ze komen een stuk beter tot hun recht op deze manier, en de mieren hebben op de bladeren een veel beter houvast dan op hun oude PVC nest. Dit helpt zeker met het vangen van prooien! Het is ook een erg mooi schouwspel om te zien hoe ze hun nest maken en verbijsterend om te zien hoeveel kracht een nest in zich heeft. Om handmatig een groot blad van de varen een andere kant op te buigen voel ik merkbaar de weerstand, voor zo een klein beestje moet dit een onvoorstelbaar grote kracht zijn en toch kunnen ze met hun samenwerking dit voor elkaar krijgen.
De bonsai ficus laten de mieren volledig met rust, er zit er momenteel geen enkele op, wat me doet geloven dat ze deze plant niet de voorkeur geven. De bonsai verhuist naar een raam in huis en in plaats hiervoor ga ik een andere plant zoeken die grote bladeren heeft, een tolerantie voor hoge temperatuur en luchtvochtigheid en het liefst niet zozeer hoog is maar breed (bijvoorbeeld doordat de bladeren zo zwaar zijn dat ze onder hun gewicht naar beneden vallen). Dit is belangrijk omdat mijn bak niet hoog is, maar wel erg veel ruimte heeft in de lengte (50 cm tov 150 cm). Een soort waar ik momenteel over denk is Medinilla magnifica maar als iemand hier op het forum suggesties heeft, graag! Ik heb niet zo veel kennis over planten. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe goed dit nest het zal doen in deze nieuwe setup. Hier is ook een filmpje van AntsCanada waar ik inspiratie heb opgedaan!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Westdijk »

Ik heb geen idee over welke soorten planten je het beste kan toepassen. Misschien moet je eens gaan verdiepen in planten voor terrariums. Misschien is er wel ergens een lijst voor te vinden op het internet. Is het een optie om kunstplanten te gebruiken?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door GvG »

Oh dat is jammer zeg! Voor zover ik weet was jij nu nog de enige van de actieve forumleden die een kolonie van deze soort had.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Ja dat idee had ik ook. Ik vind het ook echt heel jammer maar dat is met tropische soorten, die leven niet zo lang. Ik ga er tenminste van uit dat ze door ouderdom is overleden, anders had ik ze niet al een paar jaar in leven kunnen houden. Nja het opent wel weer mogelijkheden, ik heb besloten alleen nog mijn Camponotus ligniperda en Pheidologeton diversus te houden en in die grote bak waar de wevers in zaten een Boa constrictor te houden.
Ja, ik heb sinds februari een nieuwe Pheidologeton kolonie, dit keer Pheidologeton diversus, dit genus is veel te leuk en interessant om niet te houden ook al zijn ze zo agressief en uitbraakgevoelig. Ik moet er nog een blog van schrijven, maar deze keer is de uitbraak 100% foolproof, de grote glazen bak staat in een houten bak met ongeveer 10 cm speling aan elke kant, die ik aan de binnenkant waterdicht heb gemaakt met Impermax en waar water in staat. Deze zomer zijn er veel uitbraakpogingen geweest maar nog geen enkele mier is over de waterbarriere heen gekomen. Omdat ik nu ook een perfecte uitbraakbeveiliging heb gevonden (de enige die werkt bij deze soort: olie, PTFE, talk en allerlei plakkende middelen werken niet) ga ik een caresheet voor deze soort schrijven. Ze zijn eigenlijk niet zo moeilijk te houden en kunnen prima een week zonder voedsel of verlichting als ik naar mijn ouders ga, het enige is dat ze dan en masse proberen uit te breken om voedsel te zoeken.
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Antboy »

Wat is die perfecte anti uitbraakbeveiliging dan? En ga je een blog bij houden?
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Manimaner »

deze zomer zijn er veel uitbraakpogingen geweest maar nog geen enkele mier is over de waterbarriere heen gekomen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door GvG »

maar deze keer is de uitbraak 100% foolproof
Hoogmoed komt voor de val! :)
Grapje hoor. Het klinkt inderdaad als een waterdicht plan (pun intended). Toch ben ik benieuwd of ze een zwakke plek zullen vinden. Lekkage, drijvend afval, een vlot van drijvende mieren... Ik denk maar hardop.

Spannend hoor, het lijkt mij ook heel gaaf om een Pheidologeton sp. kolonie te houden, ik denk echter niet dat ik er snel aan zal beginnen. Ik heb mijn handen vol aan mijn Atta's.

Het verbaast me wel een beetje, had jij niet juist je vorige Pheidologeton kolonie gedecimeerd? Om welke reden was dat dan ook alweer? Even je blog teruglezen ... :)
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Ik ga weer een blog bijhouden Antboy! Ik heb de bak pas een nieuwe inschikking gegeven met één gedeelte weinig zand wat moet dienen als voederruimte en het andere deel veel zand waar het nest in moet zitten.
GvG schreef:
maar deze keer is de uitbraak 100% foolproof
Hoogmoed komt voor de val! :)
Grapje hoor. Het klinkt inderdaad als een waterdicht plan (pun intended). Toch ben ik benieuwd of ze een zwakke plek zullen vinden. Lekkage, drijvend afval, een vlot van drijvende mieren... Ik denk maar hardop.

Spannend hoor, het lijkt mij ook heel gaaf om een Pheidologeton sp. kolonie te houden, ik denk echter niet dat ik er snel aan zal beginnen. Ik heb mijn handen vol aan mijn Atta's.

Het verbaast me wel een beetje, had jij niet juist je vorige Pheidologeton kolonie gedecimeerd? Om welke reden was dat dan ook alweer? Even je blog teruglezen ... :)
Hahaha ik was inderdaad diegene die de vorige kolonie had gedecimeerd, omdat ze continu uitbraken en ik niet op kort genoege termijn een goed uitbraaksysteem kon regelen. Ik ben er als de dood voor dat ik een ontsnapping heb waar mijn omgeving last van heeft, als de buren ineens een zwerm best wel pijnlijk bijtende miertjes in hun keuken zouden hebben lopen zou ik een groot probleem hebben!
Daarom dat ik nu een goede waterbarrière gemaakt heb waar ik bijna zeker van wist dat ze er niet over zouden komen. Ze proberen wel want er drijven altijd dode mieren in het water, vaak tientallen of honderden, maar met wat wasmiddel in het water breekt de oppervlaktespanning en kunnen ze niet op drijvende dingen oversteken. Ze dumpen hun afval trouwens ook niet in de gracht, ik geef ze er ook niet echt de kans toe want ik verwijder elke week al het afval wat ik kan vinden. Het enige wat ik wel fout zou kunnen zien gaan zijn de draden van de warmtelampen. De warmtelampen hangen nu langs boven in de bak, in openingen in het plexiglas, maar als het plexiglas verschuift zodat het de draden aanraakt kunnen de mieren via die draden over de waterbarrière heen. De bak moet een eiland zijn, als er ergens "contact" is met de rest van mijn kamer kunnen ze ontsnappen.
Het blijft me alleen verbazen hoe snel deze soort groeit, als je ze voldoende eten geeft. Eind februari kreeg ik ze aan, een paar honders minors, twee grote majors en wat media. Nu, zo'n 8 maanden later, eten ze per dag 4 amandelen, 2-4 scheppen hondenpaté en 10-20 Moriowormen, en ondanks dat proberen ze nog steeds te ontsnappen omdat ze meer eten willen. Ik weet niet hoeveel het er nu zijn, maar het gaat in ieder geval al in de duizenden. Gelukkig zijn ze helemaal niet kieskeurig en eten ze ook prima overgebleven voedsel van mij zoals stukjes pannenkoek, pasta of chili con carne :p volgens mij is dit de makkelijkst te voeren soort die ik ooit gehad heb, ze eten echt alles dat ik ze geef behalve groenten.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Benno »

Jeetje dat klinkt echt als een wandelende composthoop ja. Ben erg benieuwd naar je blog en setup!
Plaats reactie