Lasius Niger (Twist)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Lasius Niger (Twist)

Bericht door Twist »

Hier kunnen eventuele vragen en opmerkingen bij mijn Lasius Niger kolonie gepost worden!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Sneeuwuil »

Zier er mooi uit ook zonder macro lens. Lasius niger is inderdaad zeer 'vergevingsgezind'. Kijk er zo goed als elke dag bij en zo lang je direct (zon)licht voorkomt, lijken ze zich er niet aan te storen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Kegge »

Nette arena!

Ik heb gekozen om nu helemaal geen arena aan te bieden. De mieren maakten er helemaal geen gebruik van ... zelfs niet op eten aan te nemen. Nu ik het eten heel voorzichtig in het buisje aanbied eten ze volop en de stress was binnen een minuut helemaal weg. Ik wacht rustig af totdat de kolonie gegroeid is en meer mieren, normaal gesproken, zouden gaan foerageren.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Twist »

Bij ons maken ze voluit gebruik van de Arena, halen netjes honing en vliegjes op.
De eerste plasticbeker arena maakte ze geen gebruik van.
Heb het idee dat het ook gewoon te koud was, zodra de temperatuur boven de 20 komt zijn ze allemaal lekker actief.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Kegge »

Bedankt voor de update. Geinig om het buisje op deze manier op de arena aan te sluiten.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Manimaner »

Eerst een rand olie aanbrengen onder de de talk rand, daarna de oude talk weghalen en misschien nieuwe talk, maak je hem niet te dik ofzo?
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Twist »

Bedankt, we gaan straks een rand olijfolie aanbrengen. De talk is momenteel zo dun mogelijk aangebracht omdat we dachten dat het te dik zou zijn.
Kan zijn dat het gewoon een eigenwijze mier is en de rest braaf binnen blijft maar toch.
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Twist »

Kegge, ja vonden wij ook ;) knijpers hielden ze precies op de juiste hoogte en langere slang betekende dat de lichte buisjes schuin kwam te hangen.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Manimaner »

Ik heb verder geen eigen ervaring met talk, maar de olijfolie werkt onmiddellijk. Kijk wel uit voor druppels want daar kunnen ze in verdrinken.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Tristan »

Welke talk gebruik je? Want ik had ooit hetzelfde probleem met mijn lasius nigers omdat de talk van switsal was en daar zit parfum in en andere toevoegingen. Ik heb het opgelost door zuivere talk van de apotheker te gebruiken. ;)
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Twist »

Talk van de mierenboerderij.. Zou denken dat dat goed is? haha
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door iasimov »

Ziet er erg goed uit, Twist! Ik zou paraffine olie als uitbraakpreventie gebruiken en geen olijfolie..
Omdat olijfolie (en alle organische olie) gaat oxideren, verharden en uiteindelijk geen barrière meer
vormt tegen uitbraken. Nog even afgezien van de plakkerige troep die het geeft om het te verwijderen.. :x
Niettemin: Een ambitieus en geëngageerd begin van een hobby.. :!:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Plaats reactie