Atta sexdens (GvG) - V&O

Vragen en opmerkingen over de blogs
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ik merkte bij mij vorige opstelling dat de mieren de flexibele buizen kapot knaagden op plaatsen waar "overlap" was. Daardoor ontstonden gaatjes en ontsnappingen.

Ik gebruik nu twee harde buizen van doorzichtig plastic. Deze heb ik uit waterpistolen gesloopt. Deze vormen de hoofdgang in het midden tot aan de buitenwereld. Met behulp van een verfbrander heb ik deze gebogen, en aan elkaar vast gemaakt.

Voor de verbindingen tussen de schimmeltuinen en de hoofdgang gebruik ik plastic reageerbuisjes, of beter gezegd, monsterbuisjes. Deze zijn zachter dan plastic reageerbuisjes maar harder dan flexibele slang. Ook hebben ze een schroefdop aan één kant, waardoor ze een dikke rand met schroefdraad hebben op de plaats waar voorheen de meeste vraat plaats vond. Uiteindelijk zullen ze het misschien wel kapot knagen maar dat zal niet snel gaan.

Het belangrijkste voordeel is dat ik nu de schimmeltuinen makkelijk kan loskoppelen en opnieuw bevestigen.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door pjpj001 »

Dat is pas creativiteit! Waterpistolen kunnen gebruiken voor je mieren :D
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Westdijk »

GvG schreef:Een mooi project voor de winter.
Ook iets voor ons als lezers om naar uit te kijken. Ik ben heel erg benieuwd naar wat je allemaal van plan bent en hoe je het wilt gaan realiseren. Succes.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Dankjewel Westdijk!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Other »

Ben benieuwd! Veel foto`s maken van je vooruitgang wil je ;)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ik denk altijd pas achteraf aan de foto's. Ik ga mijn best doen!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Other »

nog een beetje aan je project toegekomen? Ben wel een klein beetje benieuwd! :D
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ze zitten inmiddels in de kast, wat zeer goed bevalt. Ik heb al heel lang geen uitbraak meer gehad. Ben nog niet veel verder met de buizen. Ze hebben nu een buis van een meter die naar hun buitenwereld loopt, de rest moet nog gemonteerd worden.

Ik heb een beetje weinig tijd, merk ik. Kan je niet eens komen helpen? :)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Hessel »

Ik kan wel eens komen helpen ;)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Antsps »

Alles om de Atta's te mogen zien :lol:
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Hessel »

Hehe ;) ik heb ze al eens gezien in het echt hoor!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ja, Hessel was laatst op bezoek. Ik heb nog een Atta werkster in zijn vinger laten bijten! The full experience! Antsps is ook eens bij mij thuis geweest, maar toen had ik de Atta's nog niet geloof ik.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Westdijk »

Ik keek al uit naar de update. :cry: Ik zie helaas alleen geen opnamen in je laatste post.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door RJ »

Ik kan helaas niet de fotos bekijken! Hopelijk laden ze straks wel :), ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Oei. Zien jullie wel icoontjes waar de fotos moeten staan?
nils622
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 februari 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door nils622 »

Ja ik wel
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Antboy »

Ik zie een tekst met "afbeelding" en dan een grote X. Geen mieren dus
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ok, ik ga vanmiddag even kijken wat ik fout heb gedaan.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Als het goed is zijn ze nu wél zichtbaar.

Terug naar de blog
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door KoenTheAnt »

ze doen het. gaaf hoor!
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Westdijk »

Duidelijke opnamen van je opstelling. Heel mooi om te zien hoe je het hebt aangepakt. Hoe gebruiken de mieren eigenlijk de doodlopende stukken buis waarop je later nog meer nestgedeelten kan aansluiten?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Dankjewel.

De doodlopende stukken worden eigenlijk helemaal niet gebruikt. Er ligt wel eens wat afval, maar dat is altijd snel weer opgeruimd. Er lopen natuurlijk wel mieren, maar die blijven niet hangen en doen verder daar verder niets.
In de verticale buis naar de buitenwereld houden de mieren zich wel op, als er niets te halen is in de buitenwereld. De mieren lijken dan te "relaxen". Ik zie dan vaak hoe sommige grotere werksters zich oprichten op zich te laten poetsen door de kleinere werksters. Heel facinerend om te zien. Als ik dan bladeren in de buitenwereld gooi is in enkele minuten de buis gevuld met fouragerende werksters. De "relaxende" mieren zijn dan weer actief geworden.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Antario »

Stuk compacter dan ik had verwacht eigenlijk, een opstelling als deze is best praktisch te doen.
zal in de toekomst eens overwegen de TV weg te doen en zoiets als dit er voor in de plaats te zetten, gebruik dat ding toch bijna niet meer.

Wat doe je om hun populatie binnen de perken te houden? wat ik lees is dat het vrij hard gaat als ze de kans krijgen.

En heb je als iets om mee te koelen? Daar zou ik het bangst voor zijn, dat het weer eens 35 graden word in de zomer.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen schreef ik bij de blog van ANThousiasteling:
Ik geef ze niet zoveel als ze kunnen aannemen, daardoor is de groei niet explosief. In de zomervakantie is het volume van de schimmel enigszins geslonken, door sub-optimale voeding. Ik heb ook wel eens een deel van de schimmel weggegooid om de groei te beperken. Dat kan alleen als je zeker weet waar de gyne zit. Momenteel heb ik geen idee waar ze is, dus dat is nu geen optie voor mij.
Oververhitting is inderdaad een reëel gevaar. Ik heb geen manier om de kolonie te koelen.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Hessel »

Wat een prachtige foto's! Ze lijken er wel nog mooier uit te zien in het zonlicht inplaats van het licht van een lamp :)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door ANThousiasteling »

Hallo GvG,

Een paar vraagjes naar aanleiding van jou set-up. Trouwens, deze set-up is een enorme verbetering tov de vorige constructie. Mooi gedaan.

-Als ik 2 buitenwerelden zou koppelen en in de ene doe ik blad en in de andere helemaal niets, lopen er dan toch werksters in de bak waar niets te halen valt? met andere woorden, verlaten de werksters de ruimte waar alleen nog maar kaalgevreten afval is zodra er goed blad in de andere ruimte ligt?

Zo niet, hoe maak je dan in hemelsnaam de voederbak schoon als er honderden zo niet duizenden werksters over de compleet kaalgevreten takjes lopen?

- Kun jij een lijst opstellen van planten die door jou kolonie goed worden aangenomen? Graag speciale aandacht voor planten die wintergroen zijn en dus ook in de winter voor voedsel kunnen zorgen.

- Is PTFE beter dan talk? Hoe breed moet de anti-uitbraakmiddel minstens gesmeerd zijn?

- Fourageren deze werksters ook 's nachts of alleen overdag met daglicht?

- Hoe reageert de kolonie als je ze een paar dagen niets te eten geeft? (of is dat nog nooit voorgekomen?) Gaan ze dan proberen uit te breken?

- Hoe komen die Seramis korrels (foto's van toen de nestbakken nog in je grote aquarium stonden) bovenop je nestbakken (bij de gaas opening) terwijl er geen werksters buiten op de bakken lopen omdat het een gesloten opstelling is?

- Ik snap dat je een startende kolonie onbeperkt blad moet aanbieden zodat ze goed kunnen opstarten maar naarmate de kolonie groter wordt denk ik niet dat je ze onbeperkt blad geeft om de groei in toom te houden. Hoeveel blad geef jij en binnen hoeveel tijd hebben ze dat op?

- Ik zie meerdere drinkbakjes in je voorgaande opstelling. Wat gaf je de kolonie allemaal te drinken?

- Wat zijn volgens jou de moeilijke punten mbt het houden van deze soort? met andere woorden: wat valt jou het meeste tegen wat betreft het houden van deze soort?
- Tegen welke problemen loop je het meest op?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

ANThousiasteling schreef: -Als ik 2 buitenwerelden zou koppelen en in de ene doe ik blad en in de andere helemaal niets, lopen er dan toch werksters in de bak waar niets te halen valt? met andere woorden, verlaten de werksters de ruimte waar alleen nog maar kaalgevreten afval is zodra er goed blad in de andere ruimte ligt?
Nee. Het zullen er wel minder worden, maar de bak zal nooit helemaal leeg zijn.
Zo niet, hoe maak je dan in hemelsnaam de voederbak schoon als er honderden zo niet duizenden werksters over de compleet kaalgevreten takjes lopen?
Dat is inderdaad lastig. Meestal doe ik dat door middel van bloed, zweet en tranen. Letterlijk.
- Kun jij een lijst opstellen van planten die door jou kolonie goed worden aangenomen? Graag speciale aandacht voor planten die wintergroen zijn en dus ook in de winter voor voedsel kunnen zorgen.
Daar zal ik binnenkort een begin mee maken. Vandaag is de grote dag, niet waar? De rozenstruiken lopen al uit, dat wordt altijd goed aangenomen. Verder kun je liguster en "spotted laurel" proberen. Die ken jij vast wel, gezien je beroep.
- Is PTFE beter dan talk? Hoe breed moet de anti-uitbraakmiddel minstens gesmeerd zijn?
Ik gebruik momenteel talk, omdat je dat makkelijker kunt bijwerken als dat nodig blijkt. Dat werkt prima. Hoe breder hoe beter, maar 2cm lijkt me het minimum. Ik heb op de voerbak en de afvalbak een overhangende rand met talk. Dat werkt nu goed, maar omdat de mieren constant een uitweg zoeken, wordt de talklaag langzamerhand steeds smaller. Als deze te smal wordt zal ik het moeten bijwerken. De termijn is dus niet zozeer afhankelijk van de kwaliteit van de talk, maar de breedte van de barrière.
- Fourageren deze werksters ook 's nachts of alleen overdag met daglicht?
Vooral overdag, dan zijn er duidelijk meer werksters aanwezig in de buitenwereld. Echter, als ik ze 's nachts bladeren geef komen ze er ook massaal op af.
- Hoe reageert de kolonie als je ze een paar dagen niets te eten geeft? (of is dat nog nooit voorgekomen?) Gaan ze dan proberen uit te breken?
Ja, dat komt wel voor. Een gezonde kolonie kan best een paar dagen zonder voedsel. In de beginfase beslist niet! Je ziet wel dat het gedrag veranderd als ze minder bladeren krijgen. De kans op uitbraken neemt zeker toe!
- Hoe komen die Seramis korrels (foto's van toen de nestbakken nog in je grote aquarium stonden) bovenop je nestbakken (bij de gaas opening) terwijl er geen werksters buiten op de bakken lopen omdat het een gesloten opstelling is
Goede vraag! Dat is inderdaad zeer opvallend. Dat is gebeurd tijdens een (of meerdere) van de vele uitbraken die hebben plaatsgevonden bij deze opstelling. Deze opstelling was niet goed "dicht" te houden. Als er ergens een klein kiertje was, deed ik er niet eens wat aan, omdat een kleine reparatie vaak elders een groter gat veroorzaakte. Door een klein gaatje konden alleen kleine werksters ontsnappen. Deze gingen niet op zoek naar voedsel (als ze niet teveel "honger" hadden), en bleven in de buurt van de nestkamers. Deze kleine werksters hielden zich vaak vooral bezig met opruimen en "nestonderhoud". Zo verzamelden ze de lijkjes van eerdere "voortvluchtigen" en legden deze op een hoopje, en probeerden ze de ventilatieopeningen van de nestkamers dicht te stoppen. Daarvoor gebruikten ze alles wat ze voorhanden hadden. Dat waren vooral de Seramiskorrels. Het is fascinerend om te zien hoe doelgericht de werksters te werk gaan bij het dichtmaken van de openingen.
- Ik snap dat je een startende kolonie onbeperkt blad moet aanbieden zodat ze goed kunnen opstarten maar naarmate de kolonie groter wordt denk ik niet dat je ze onbeperkt blad geeft om de groei in toom te houden. Hoeveel blad geef jij en binnen hoeveel tijd hebben ze dat op?
Kleine kolonies hebben nogal eens de neiging om heel veel bladfragmenten bij het schimmelnest te dumpen, terwijl deze niet verwerkt worden in de schimmel. Deze fragmenten kunnen bederven wat natuurlijk niet bevorderlijk is. Je kan dus ook teveel aanbieden. Het zou mooi zijn als je meerdere malen per dag een klein beetje kan geven, en in de gaten houdt of ze alles dat gesneden wordt, ook daadwerkelijk verwerkt wordt.
Ik geef ze inderdaad lang niet zoveel als ze kunnen verwerken. Het komt maar zelden voor dat ik ze zoveel geef dat ze iets laten liggen. Ze nemen bijna alles aan, al hebben ze wel een voorkeur. Braam is sneller weg dan liguster, appel is aantrekkelijker dan bloemkool. Dit is echter niet te vergelijken met de beginfase. Toen waren ze veel kieskeuriger. Oude bladeren van de braam werden geweigerd, jonge bladeren werden wel aangenomen. Een bepaalde periode wilden ze enkel bloemblaadjes van de (wilde) roos.
Als ik ze nu twee flinke takken liguster geef (van 50cm ofzo) is dat binnen een uurtje kaal. In de beginfase deden ze soms een hele dag over een blaadje.
- Ik zie meerdere drinkbakjes in je voorgaande opstelling. Wat gaf je de kolonie allemaal te drinken?
Alleen water.
- Wat zijn volgens jou de moeilijke punten mbt het houden van deze soort? met andere woorden: wat valt jou het meeste tegen wat betreft het houden van deze soort?
- De uitbraken. Op een dag liepen ze in tot de keuken (1 verdieping lager) en waren ze de brokjes van de kat de trap op aan het slepen. Leg dat je vrouw maar eens uit! :) Bij mijn huidige opstelling heeft er nog geen uitbraak plaatsgevonden. Nóg niet. De zwakke plek zit in de koppelingen, dus ik moet er wel nog iets aan doen voordat ik helemaal zeker ben.
- Vakanties. Die uitbraken gebeuren natuurlijk altijd als je op vakantie bent. Misschien kun je iemand vinden die af en toe bladeren aan je mieren geeft, maar om iemand te vinden die adequaat kan optreden tijdens een uitbraak, of ander noodgeval, is nog veel moeilijker.
- schoonmaken en opruimen is moeilijk en pijnlijk. De grotere werksters bijten soms tot bloedens toe. Maar dat is het waard!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Westdijk »

Kan het ook zijn geweest dat de vrouw niet mocht weten dat je het Atta wegennet aan het uitbreiden bent tot het gerealiseerd was. ;) Het lijkt me fantastisch om al de mieren er door heen te zien lopen met stukjes blad. Hoeveel strekkende meter moeten de mieren nu afleggen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ssst! ;)

Ze moeten nu ongeveer 5 meter lopen.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Elan »

Mooi werk met de buizen!
GvG schreef:De uitbraken. Op een dag liepen ze in tot de keuken (1 verdieping lager) en waren ze de brokjes van de kat de trap op aan het slepen. Leg dat je vrouw maar eens uit! :)
Achja. Ik had laatst een paar vingerlange bloedrode wilgenhoutrupsen die waren ontsnapt uit de hobbykamer, onder de dichte deur door en van de trap af richting woonkamer.

Maar dat weet mijn lief niet... :roll:
Plaats reactie