Atta sexdens (GvG) - V&O

Vragen en opmerkingen over de blogs
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Atta sexdens (GvG) - V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Benno schreef:De blog waar we allemaal op zaten te wachten natuurlijk ;-)
Net wat ik nodig had. Groepsdruk! :)
Heb je veel moeite gehad om de juiste voeding te vinden?
In het begin wel. De eerste maanden weigerden ze de doornloze braam die ik in de tuin heb, en ook andere planten werden maar mondjesmaat aangenomen. Wilde braam (blad) en appel (vrucht) namen ze altijd wel aan, maar niet altijd even veel. De schimmel groeide wel, dus blijkbaar was het genoeg. In de winter kregen ze vooral liguster.

Nu nemen ze alles aan wat ik ze geef. Ik let wel op wat ik ze geef. Ik geef ze alleen planten waarvan ik weet dat ze niet schadelijk zijn voor de mieren en de schimmel. Ze krijgen nu eik, beuk, wilg, roos, etc. Ik zal binnenkort een lijstje in de blog plaatsen.
Is het nest bij jou verduisterd?
Nee, ik zorg wel dat er geen direct licht in het nest valt.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Kegge »

Ik vind bladsnijmieren misschien wel de meest fascinerende soort die er is. Ik kan ademloos kijken naar de perfecte machine die deze mieren vormen. Ik hoop dat je de zin en tijd vindt om ons regelmatig te verwennen met updates van deze kolonie.
Laatst gewijzigd door Kegge op 06 jun 2015, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Art747 »

Dit is voor mij een volstrekt onbekende soort. Dus even het een en ander opgezocht op het www. Wiki spreekt van "A mature colony contains 5–8 million workers". :o Opstelling ziet er Top uit. Ben benieuwd naar meer filmpjes en foto's en uiteraard hoe het verder verloopt! Maar ik lees ook dat het nog best een uitdaging is om het klimaat voor deze soort te reguleren "As the ant activity and fungal metabolism heat up the colony, hot air rises through the central passageways. Simultaneously, fresh air is drawn in from the openings at the rim of the colon". Heb je daar iets speciaal voor bedacht?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Mika »

Zulk een kolonie moet je ook wel 80 kg verse bladeren geven per dag, dus dat zal bij ons wel wat tegenvallen om ze zo groot te houden. In de winter lijkt me dat onpraktisch. Zelfs als je zou overschakelen op een soort die monocotylen knipt (bijvoorbeeld Atta vollenweideri, die gras knipt) zal je in de winter in de problemen komen.

Bovendien maken ze dus ook een grote hoeveelheid 'schimmel'compost per dag, en hebben ze honderden tot duizenden kamers ter grootte van een tennisbal tot een voetbal. Kortom, je hebt een huis nodig om dat bij te houden... je kan ze wel iets kleiner houden natuurlijk.

Ik zou ook eens willen zien hoe je de huishouding van de kamers net regelt. In mijn setup (waarvan de foto's nu niet meer bereikbaar zijn) kwam de lucht zijdelings binnen, die werd opgewarmd, en de opgewarmde lucht, die dus ook opgeladen is met CO2 verliet de nestkamers langs boven.

Initieel moet je een hoge luchtvochtigheid voorzien, maar op termijn moet je vochtafvoersystemen voorzien, indien niet voldoende vocht kan afgegeven worden met de lucht. (heeft Kalytta mij gezegd.)
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

@Kegge: Dat ben ik echt met je eens. Het is voor mij een van mooiste voorbeelden waar de evolutie van mieren toe kan leiden. De verschillen in uiterlijk en gedrag tussen de werksters, de co-evolutie tussen de schimmel en de mieren... Wat je zegt, adembenemend. Als je eens in de buurt bent, je bent welkom om te komen kijken.

@Art en Mika: zo groot zal de kolonie bij mij inderdaad niet worden! Ik heb nu een redelijk stabiele luchtvochtigheid van 75-80 % rondom de nestkamers. Binnen de nestkamers ligt deze hoger, maar dat kan ik niet meten. De temperatuur kan ik zeer precies regelen, met een marge van 0,5°C. Ze hebben nu 4 nestkamers tot hun beschikking, waarvan ze er nu 3 gebruiken. De lucht rondom de kamers wordt in beweging gehouden maar er wordt weinig verse lucht aangevoerd. Dat zal als de kolonie groter wordt wel een punt van aandacht worden. De kamers zijn elk voorzien van een laagje gips dat ik kan bevochtigen indien nodig. Het gips neemt ook overtollig vocht op, al heb ik nog niet de indruk gehad dat dat nodig was. Misschien is dat omdat het heel goed werkt. :)

Ik zal in mijn volgende update proberen te laten zien hoe de huisvesting is. Het is een opstelling die het maken van goede foto's moeilijk maakt, en ik heb ook geen goede camera. Maar ik zal mijn best doen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Kegge »

GvG schreef:@Kegge: Dat ben ik echt met je eens. Het is voor mij een van mooiste voorbeelden waar de evolutie van mieren toe kan leiden. De verschillen in uiterlijk en gedrag tussen de werksters, de co-evolutie tussen de schimmel en de mieren... Wat je zegt, adembenemend. Als je eens in de buurt bent, je bent welkom om te komen kijken.
An offer I can't refuse! Dat ga ik zeker een keer doen GvG.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door ProXi »

Vallen er nooit mieren naar beneden die vervolgens in de kamer rondlopen? :p
Echt heel erg tof!
Hoop dat je veel kan laten zien de komende tijd :D
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door MorbidMike »

Indrukwekkend! Dit is een soort die ik ook graag zou houden wanneer ik een paar jaar ouder ben, deze spreken echt tot de fantasie. Hoe regel je de temperatuur zo precies? Is de temperatuur in jouw kamer ook zo stabiel? Bij mijn bakken variëert de temperatuur nogal doordat de temperatuur van de kamer waar ze in staan schommelt tussen 18 en 23+ graden Celsius.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

ik gebruik een thermostaat en warmtematjes. Ik hoop dat het niet te warm wordt deze zomer, hogere temperaturen kunnen schadelijk zijn voor de schimmel. ik heb geen manier om het nest te koelen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door ProXi »

Misschien helpt een ventilator dan?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

ProXi schreef:Vallen er nooit mieren naar beneden die vervolgens in de kamer rondlopen?
Nee, dat gebeurt bijna nooit. Alleen als ik dichtbij sta en uitadem schrikken ze wel eens, waardoor ze soms vallen. Maar blijkbaar heeft je vraag iets losgemaakt want ik heb vanavond zeker 100 werksters van de vloer moeten opzuigen (handstofzuiger, ideaal!) omdat ze ontsnapt waren. Ze liepen door de hele zolderkamer, vooral op de vloer. Gelukkig zijn er maar weinig "bij de buren op bezoek" gegaan. Bij mijn Lasius meridionalis (vermoedelijk) lagen een paar dode Atta werksters, en bij de Messor capitatus was een worsteling bezig. Ik bedacht me niet om foto's te maken, ik wilde alle mieren snel weer op hun plek hebben voordat mijn vrouw ze zou tegenkomen op de trap. Ik heb alleen een foto gemaakt van de Messors:
IMG_20150607_230124028.jpg
De oorzaak van de ontsnapping bleek overigens een verschoven brug. Deze stond iets te dicht bij de rand van de buitenwereld waardoor de werksters konden overstappen.
ProXi schreef:Misschien helpt een ventilator dan?
Er zit een ventilator in. Deze houdt de lucht in beweging. Als het in mijn zolderkamer 30°C wordt kan een ventilator deze temperatuur niet verlagen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Manimaner »

Een ventilator zet alleen de lucht in beweging en dat geeft voor de mens een lekker briesje. De daadwerkelijke temperatuur veranderd er niet door.
In het nest word het dus ook niet koeler.

Konden die kleine gele miertjes die atta werksters aan?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Mika »

Bij mij stonden de Atta bakken waartussen een brug stond over elkaar; de rand van de ene bak stak oven de andere bak uit, en ik gebruikte talk, die redelijk hoog kwam. Met als resultaat dat als er een werkster van de brug viel, belandde ze sowieso terug in 1 van de bakken.

Nu, 1 keer hebben mijn wevers, die ernaast stonden, vanuit een plant een luchtbrug gemaakt naar de brug van de Atta (zoals wevers dat kunnen doen). Dankzij hun militaire vernuft konden enkele tientallen wevers de duizenden Atta stevig op afstand houden...
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Mika schreef:Dankzij hun militaire vernuft konden enkele tientallen wevers de duizenden Atta stevig op afstand houden...
Atta werksters zien er vervaarlijk uit met hun kaken, zeker de grotere werksters. Volgens mij zijn het echter geen echte vechtersbazen. Ze zijn vooral goed in het wegjagen van grote gewervelde dieren, zoals nieuwsgierige biologiestudenten. Ik weet uit ervaring dat ze nagelriemen (maar ook wandelschoenen en regenponcho's) met gemak openknippen. Echt grote majors heeft deze kolonie nog niet. Ik kijk er enerzijds naar uit, hoewel ik anderzijds weet hoeveel pijn ze kunnen veroorzaken! :)
ProXi schreef:Vallen er nooit mieren naar beneden die vervolgens in de kamer rondlopen?
Even hier op terug komen: de brug die de ontsnappingen veroorzaakte (op 7 sec. van de eerste video in mijn eerste post) heb ik verwijderd, hij was nét even te laag, waardoor de grotere werksters op de rand van de buitenwereld konden stappen. Vreemd genoeg ontsnapten er ook kleinere werksters, die liftten blijkbaar mee op rug van de grotere. Hoe dan ook, de "middelste" bak is nu onbereikbaar voor ze, de hoge brug gaat hier overheen. Ik vind dagelijks 3 á 4 wersksters in die bak! Blijkbaar vallen ze dus toch af en toe van de brug.
Manimaner schreef:Konden die kleine gele miertjes die atta werksters aan?
Ja, het verbaast mij ook! Ik heb ze nooit zien vechten, maar ze hebben nu al een paar Atta werksters gedood, die het waagden hun buitenwereld binnen te wandelen. Blijkbaar zonder noemenswaardige verliezen. Ze hebben ook een verdwaalde Camponotus ligniperdus werkster gedood.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Art747 »

Mooi man!. Die warmte is inderdaad iets wat mij ook niet helemaal lekker zit. Jij heb een zolderkamer, bij mij staan (de meeste mieren) in de garage (die nu een kamer is), maar met plat dak uiteraard. Enige logische oplossing is een mobiele airco. Dat werkt wel weet ik uit ervaring in een andere setting, die niets met mieren van doen heeft, maar je moet een afvoer van warmte lucht naar buiten hebben, evt door een zolderraampje, gelijk zoals sommigen hun wasdroger afvoer regelen. Je hebt de zelfde thermostaten als ik, dus die kunnen ook je airco aansturen. Maar ja .....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Airco is duur! En maakt de lucht droog. Hoe warm kan die garage worden denk je? Vorige zomer werd het iets warmer dan 30 graden op mijn zolder. Dat is zeer schadelijk voor Atta-schimmel, maar de mijn andere mieren kunnen er wel tegen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Art747 »

Nou dan moeders maar overtuigen dat ze in de woonkamer moeten staan ..... of een dure airco. Ze heeft zelfs een keuze.... Mijn garage is veel te warm als we een week zeer warm weer hebben. Ik heb nog een uitvlucht naar de woonkamer. Op een kast kunnen wat bakjes staan, veilig genoeg voor de katten (hoop ik).

Heb je geen andere kamer in huis waar ze in het geval van een hittegolf tijdelijk kunnen verblijven? Slaapkamer, in een hoekje op een campingtafeltje of zo?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ja, als het echt moet zet ik ze op de logeerkamer ofzo. Daar blijft het wat koeler.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Sneeuwuil »

Koelen: evt met een simpele ventilator en ijsblokjes. Is een bekende 'ik heb geen airco' truc als het 30 graden is.

Timelapse: ik weet niet hoe je het doet, maar in principe kun je toch het aantal foto's per minuut en later het aantal FPS per seconde instellen? Voor betere kwaliteit moet je 30 FPS hebben, maar weet niet of het haalbaar is voor je.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Kegge »

Ik ben benieuwd in hoeveel "echte" tijd de mieren dit bergje bladeren hebben opgeknipt en afgevoerd. Het ziet er allemaal zo efficiënt uit.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Dit filmpje is iets minder dan een uur in werkelijke tijd. Ze hadden de bladeren in een ruim half uur weggewerkt. Ze zijn inderdaad enorm efficiënt.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Sneeuwuil »

GvG schreef:Airco is duur! En maakt de lucht droog. Hoe warm kan die garage worden denk je? Vorige zomer werd het iets warmer dan 30 graden op mijn zolder. Dat is zeer schadelijk voor Atta-schimmel, maar de mijn andere mieren kunnen er wel tegen.
Succes deze week!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ja, wordt spannend. :?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Hertcerf »

Alles goed gegaan de afgelopen week/weken?
Was wel erg warm buiten :roll:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Ik ben nog tot maandag in Limburg (NL), dus ik heb het nog niet met eigen ogen gezien, maar mijn mierenoppas laat me weten dat "alles in orde" is. Hij heeft wel een flinke ontsnapping moeten indammen. Ik had hem alleen gevraagd voor mijn Atta's te zorgen, de overige mieren kunnen wel een weekje zonder, hoop ik.

Ik heb voor mijn vertrek de gehele opstelling naar een slaapkamer verplaatst, deze blijft zeker 2 á 3 graden koeler dan de zolder. Ik denk dat het goed komt, ik zal het laten weten.

Heb jij moeite om de temperatuur onder de 30 graden te houden?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Hertcerf »

Ik heb het wel erg spannend gehad. De temperatuur is meermaals de 29°C voorbij gegaan. Ik heb op die momenten een klein diepvrieselement in de isothermo doos gedaan, erg effectief. Maar zowel de mieren als de schimmel leken te genieten van de hoge temperatuur. Het is natuurlijk heel anders dan 29°C van een warmtematje..

Klinkt wel spannend, ik hoop dat je een goede oppas hebt :lol:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Kegge »

Ik ben natuurlijk nog een newb op mierengebied, dus vergeef me mijn onwetendheid. De Atta is een tropische soort ... toch? Zouden ze dan niet juist goed tegen temperaturen boven 30°C bestand moeten zijn. Het wordt in de jungle toch ook regelmatig zeer warm?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door Hertcerf »

De mieren kunnen inderdaad wel tegen hoge temperaturen, en de schimmel doet het rond de 30°C (blijkbaar) ook nog wel goed. Alleen de gyne wordt bij deze temperaturen onvruchtbaar. Waarom precies weet ik niet, maar ik gok erop dat dan de spermacellen die ze heeft opgeslagen kapot gaan.

In de tropen is het natuurlijk regelmatig boven de 30°C, maar onder de grond is het altijd een stuk koeler. Op hele hete dagen kan de koningin naar een van de diepere kamers worden gebracht.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG) - V&O

Bericht door GvG »

Dat de koningin onvruchtbaar wordt bij deze temperaturen is volgens mij gebaseerd op de ervaring van één Engelsman op het forum van Antstore, en vind ik eerlijk gezegd twijfelachtig. Wat wel duidelijk is beschreven is dat de schimmel boven de 30 begint af te sterven.
Plaats reactie