Formica cinerea

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica cinerea

Bericht door Mika »

Ik heb ze ooit ook gehad. Dat was een polygyne kolonie op dat moment. Het leken me ook erg actieve mieren. Hoe groot zijn ze bij jou?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

Slaan ze niet meteen op hol zoals fusca?Ik wou deze soort ook aankopen,maar bij kalytta zijn ze zeer prijzig!En bij antstore is het al 20 euro via DHL om het thuis te laten leveren.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Formica cinerea

Bericht door Benno »

Wat maakt deze soort een goede beginners soort?
Even vlug gegoogled en ik kan niet heel veel informatie vinden over deze soort, dat maakt voor mij als beginner de drempel wel wat hoger. Ze zien er wel erg mooi uit en ik zie graag foto's van je!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica cinerea

Bericht door Mika »

Ik denk dat ik deze soort in Frankrijk ben tegengekomen: ze maakten toen gebruik van muizengangetjes om te fourageren: Het was zo goed als onmogelijk om een nest te lokaliseren: als ik een werkster volgde kroop ze snel in sulk een muizengang, en was het snel einde verhaal. Bovendien was het daar redelijk 'stevige' grond, die een kolonie opgraven sowieso al onmogelik was.( Opgraven zou gaan, maar de brokken in de grond zouden de hele kolonie gedood hebben.)
DUCKDUCKGO!
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door blitz »

Ik had kalytta eens een e-mail gestuurd vorig jaar eind zomer dacht ik,als hij een klein kolonie Formica cinerea verkocht om de prijs wat te drukken.En ook als hij sanguinea met meerdere gynes verkocht,ik heb nooit geen feedback terug gehad.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

In ieder geval vind ik het leuke mieren :D Veel succes ermee ;)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

Leuke nest.Legt de gyne nog eitjes?
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Vragen en opmerkingen over mijn blog zijn welkom! 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

@dvd: de gyne legt volop eieren, alleen heb ik haar al weer maanden niet meer gespot als gevolg
van:
1) De compacte opzet, waardoor zij plenty verschuilmogelijkheid heeft voor hinderlijk licht dat ik nodig heb.. :x
2) De werksters zijn wat slordig wat betreft hun excrementen waardoor de ruiten voor 50% ondoorzichtig zijn.. :oops:
Ik heb geprobeerd springstaartjes te introduceren om de boel schoon te krijgen, misschien dat dat iets helpt..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door Venator »

Leuk dat je een blog bijhoudt van je Formica cinerea.Ik had eens via een website gelezen dat deze mieren vrij agressief kunnen zijn.Jammer dat ze nogal duur zijn bij kalytta,een ander webshop heb ik nog geen ervaring mee.Succes met je Formica cinerea,deze blog ga ik zeker in de gaten houden! :D
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Formica cinerea

Bericht door Benno »

Ze zijn erg mooi!
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

@Venator: Agressief zou ik ze echt niet willen noemen; weerbaar is een betere beschrijving.
Slavenrovers kunnen op forse tegenstand rekenen. Een vrij rondlopende werkster zal
confrontatie met een veel grotere tegenstander uit de weg gaan. Het wordt een andere
zaak als zo'n tegenstander het nest bedreigt (en zo ervaren zij mij als ik werkzaamheden verricht
in hun territorium).. ;)
Bij Antstore heb ik voor de gyne en 3 werksters met een paar poppen all in €29,95 betaald.
Ik had al geschreven dat er een adult werkster was geboost die goud waard was voor de startende
kolonie.. ;)
@Benno: De Formica cinerea (Asgrijze Renmier) is inderdaad mooi! :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Nog even over dit type nest:
Deze verticale bouw met diepe horizontale sleuven eigent zich vooral om een grote broed- en mieren-
massa op een klein grondoppervlak en in beperkte volumeruimte te huisvesten. Bij analyse van de foto's
kun je ook zien dat het broed op de vloer van de sleuven ligt; veel mieren parkeren zich echter aan het
plafond ervan, terwijl verzorgsters en 'doorgaand verkeer' de middenzone benutten.

Nadeel is natuurlijk dat je de gyne nauwelijks meer kunt spotten en de besmeuring van de ruit blijkt
vooral op vloerniveau op te treden, zodat ook veel details van wat met het broed gebeurt onzichtbaar blijft.

Overigens is er de hele dag een druk verkeer van cocons, naaktpoppen en grote larven van en naar
de buitenwereld (met name van en naar de ruimte onder de bolling van de kartonnen bodemplaat)..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
marcel
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 juni 2015
Leeftijd: 42

Re: Formica cinerea

Bericht door marcel »

Welke temperatuur en luchtvochtigheid houd jij aan voor je cinerea's?
Houder van:

Lasius niger
Formica cinerea
Solenopsis fugax
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica cinerea

Bericht door Manimaner »

behandelen als formica fusca zou ik zeggen. Iets meer warmte minnend.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

@marcel: Ik meet en regel niets; ik ga er van uit dat kamertemperatuur die goed
voor mij is ook goed is voor mijn mieren. Ik merk wel dat bij temperaturen boven
26 graden Celsius ze aanmerkelijk drukker zijn, maar dan heb ik ook last van de hitte
en zet ik alle zeilen bij om mijn hut leefbaar te houden. Volgens Antstore zouden ze
'thermofiel' zijn, maar pogingen om ze daarin te plezieren met extra warmte werkten
averechts.
Wat vochtigheid betreft: ze willen het graag wat droger dan de meeste mieren;
om uitbraak beter te bestrijden heb ik sinds begin juni een glazen plaat op de
buitenwereld gelegd en ik merk nu dat het honingdauwsurrogaat niet meer uitdroogt
en schoon op wordt gedronken. Voor die tijd checkte ik vaker of ze of ze nog
behoefte hadden aan extra water bij warmte; dat is nu aanmerkelijk minder geworden.
Dat ze de cocons graag in de buitenwereld leggen heeft denk ik met de vochtigheid in
het ytong nest te maken, niet met temperatuur die in de buitenwereld immers gelijk is.

Ik geloof dat Formica sanguinea meer behoefte aan warmte heeft als ik de verslagen lees..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

Leuk,ik was al op het nieuwe verslag aant wachten :D Waar heb je de sanguinea besteld?
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Bij Antstore; ik verwacht ze morgen binnen te krijgen. :)
GLS kost tegenwoordig €14,90 :(
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

Ja,via GLS is echt wel duur.Daarom dat ik nooit iets via antstore koop.Kalytta is ook wel duur maar kan wel geleverd worden via gewone post.
marcel
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 juni 2015
Leeftijd: 42

Re: Formica cinerea

Bericht door marcel »

iasimov schreef:@marcel: Ik meet en regel niets; ik ga er van uit dat kamertemperatuur die goed
voor mij is ook goed is voor mijn mieren. Ik merk wel dat bij temperaturen boven
26 graden Celsius ze aanmerkelijk drukker zijn, maar dan heb ik ook last van de hitte
en zet ik alle zeilen bij om mijn hut leefbaar te houden. Volgens Antstore zouden ze
'thermofiel' zijn, maar pogingen om ze daarin te plezieren met extra warmte werkten
averechts.
Wat vochtigheid betreft: ze willen het graag wat droger dan de meeste mieren;
om uitbraak beter te bestrijden heb ik sinds begin juni een glazen plaat op de
buitenwereld gelegd en ik merk nu dat het honingdauwsurrogaat niet meer uitdroogt
en schoon op wordt gedronken. Voor die tijd checkte ik vaker of ze of ze nog
behoefte hadden aan extra water bij warmte; dat is nu aanmerkelijk minder geworden.
Dat ze de cocons graag in de buitenwereld leggen heeft denk ik met de vochtigheid in
het ytong nest te maken, niet met temperatuur die in de buitenwereld immers gelijk is.

Ik geloof dat Formica sanguinea meer behoefte aan warmte heeft als ik de verslagen lees..
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Houder van:

Lasius niger
Formica cinerea
Solenopsis fugax
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

@dvd: Bij Kalytta kun je een kleine kolonie met 15-30 werksters kopen voor €24,- Bij Antstore
koop je voor €19.80 2 gynes. Dan is voor mij de keuze eenvoudig: ik wil graag zelf bepalen
hoe veel gynes de kolonie gaat bevatten en ik wil zeker de beginfase (het aanbieden van de
eerste poppen, het ontluiken van de eerste slaven, het leggen van de eerste eieren en zo
voort) niet missen! ;)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica cinerea

Bericht door Manimaner »

ik wil graag zelf bepalen
hoe veel gynes de kolonie gaat bevatten
Blijkbaar gaan ook polygyne formica soorten door een monogyne fase heen. Dan zal er maar 1 gyne overblijven. Het hoeft niet altijd zo te zijn,maar is niet ongebruikelijk.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Van Formica sanguinea is bekend dat stichtende gynes een pact sluiten om samen cocons te roven.
Hoe dit bij andere (polygyne) Formica soorten gaat is mij niet bekend..
Manimaner schreef:Blijkbaar gaan ook polygyne formica soorten door een monogyne fase heen. Dan zal er maar 1 gyne overblijven. Het hoeft niet altijd zo te zijn,maar is niet ongebruikelijk.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica cinerea

Bericht door Manimaner »

Van Formica sanguinea is bekend dat stichtende gynes een pact sluiten om samen cocons te roven.
Hoe dit bij andere (polygyne) Formica soorten gaat is mij niet bekend.
Dat kan. Veel gynes doen aan pleometrose, maar ook formica gaat vaak door een monogyne fase heen waarin er maar 1 gyne overblijft.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Ik wil hier de discussie over Formica sanguinea afsluiten, aangezien die hier off topic is.
Zo gauw ik de gynes in huis heb (waarschijnlijk morgen) start ik een relevant blog.. 8-)
Offtopic: @Manimaner: Zoals alles in het leven is het opzetten van een kolonie een experiment;
ik heb echter alle vertrouwen dat mijn opzet gaat lukken. ;)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

Ik ben alvast benieuwd na je Formica sanguinea blog :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

Als ik poppen wil roven van mijn formica fusca dan zet ik simpel het warmte matje aan dat tegen de zijkant van de buitenwereld geplakt is.Ze brengen de poppen naar het warmste deel.Met een klein proefbuisje pak ik zo de poppen op.De werksters zullen schrikken,de mieren in het nest zelf merkt er niets van;)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Ik heb dus geen warmtematje, maar heb het zó opgelost: een halogeenspotlampje tegen het glas geplakt
vlak boven de bodem. Met dimmer zo geregeld dat het niet té warm werd en een paar uur laten verzamelen.
Dan met één zuigbeweging naar schatting 100 poppen opgezogen; even scheiden en klaar! :lol:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door dvd »

Eitjes moet je ook niet meer verwachten denk ik.Mijn formica fusca,sanguinea leggen ook geen eitjes meer.Alleen mijn rubra legt nog redelijk veel nieuwe eitjes.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica cinerea

Bericht door blitz »

Hoe gebeurt het bevochtiging bij je Formica cinerea nest?Een leuke nest trouwens.
Plaats reactie