Messor Barbarus (danieldewoeste)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Hier kunnen jullie posten voor tips en vragen

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=8444 deze link is om blog te zien
Laatst gewijzigd door Danieldewoeste op 14 sep 2015, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Kegge »

Hallo Daniel,

Prachtig nest om te zien. Het is voor mij een droom en vooral toekomstmuziek om mieren op deze manier te houden. Het is daarom voor mij altijd heel interessant om te zien hoe de ervaren mierenhouders te werk gaan.

Je schrijft dat je de paardenbloemen invriest. Is dat echt nodig? Ik dacht altijd dat je zaden, droog en donker, heel lang kon bewaren.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Hallo Kegge,


Ik neem geen risico meer,
Maar twee grote nesten verloren,aan mijten die zitten echt over al.

Martin antstore.de had toen de tip om de koningin te vangen en vrij te maken van mijten met paar werkers maar is eigenlijk onbegonnen werk,
veel nesten gaan dood aan mijten, je kunt ook mijten killer kopen roofmijten, maar weet niet of dat werkt, alles wat ik aan m.n mieren geef is bevroren zelf de zaden, vaak zie je ook dat nesten na twee drie jaar in eens dood gaan, vaak betreft het dan mijten die je haast niet ziet, zou je een mier pakken en onder loep doen zie je hele kleine witte stipjes bewegen dat zijn mijten, dit nest moet eigenlijk minimaal 15 jaar oud worden,
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Kegge »

Ik snap het. Ik had er niet bij stil gestaan dat mijten zelfs op de zaden van de bloemen kunnen voorkomen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

zelfs taken hoog in de boom vind je ze
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Kegge »

Tot nu geeft ik alleen fruitvliegjes te eten en die zijn diepgevroren. Ik heb op meer plaatsen gelezen dat het gebruiken van zelf gevangen "wild" risico's van ziektes, gif en parasieten met zich meebrengt. Ik vraag af hoe de kolonies in het wild hiermee omgaan. Hebben zij afweermechanismes om mijten te stoppen e.d.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Er zijn in het wild roofmijten, te krijgen, die mijten eten, bij messor mieren is de kans groot dat ze in het wild gewoon niet terug keren naar hun nest soort zelfmoord dat kan in gevangen schap niet, ook kans dat ze de hitte opzoeken omdat daar mijten niet van houden
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Danieldewoeste

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je snelle reactie op mijn vragen. Ik heb er nu een beter beeld bij gekregen als ik zo weer eens naar de foto van je formicarium kijk.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Kegge »

Danieldewoeste schreef:Er zijn in het wild roofmijten, te krijgen, die mijten eten, bij messor mieren is de kans groot dat ze in het wild gewoon niet terug keren naar hun nest soort zelfmoord dat kan in gevangen schap niet, ook kans dat ze de hitte opzoeken omdat daar mijten niet van houden
Zoiets als deze begrijp ik:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Phytoseiulus_persimilis

Boeiend toch hoe de natuur overal een oplossing voor heeft.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Benno »

Prachtig nest om te zien! Dank voor het delen van je ervaringen.

Hoe ga je om met ontsnappings gevaar?
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Ik heb in buitenland gezien hoe een messor colonie werd aangevallen, door soort slaven drijvers mieren, messor gooien meteen zo snel mogelijk de kamers dicht, zodat ze weinig schade konden toe brengen, werd niet veel gevochten, de hele aanval duurde nog geen 20 min wel heel veel mieren die de aanval uitvoerde, was erg mooi om te zien,
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Ik heb met dit nest nooit een ontsnapping gehad is pot dicht
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

nest is dikke maand waker en is erg groot en erg agressief veel super mayors, ga er nog een bak bij doen omdat ze meer ruimte nodig hebben,heb wel nooit meer super super super mayor gezien was wel erg groot jammer dat die dood is
foto,s volgen
Gerben
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2016
Gender:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Gerben »

Ik heb nog totaal geen ervaring met het houden van mieren, het lijkt me een leuke hobby in ieder geval. Maar voordat ik er überhaupt aan begin wil ik me zoveel mogelijk inlezen over verschillende soorten en de dos and don'ts. Mocht ik er binnekort aan beginnen dan lijkt het me leuk om de Messor Barburus te gaan houden.

Prachtig om te zien hoe je nest vorderd! Ik heb nog een paar vragen (waarvan het antwoord hoogstwaarschijnlijk wel ergens te vinden is, maar die ik nog niet heb kunnen vinden). Is het aan te bevelen om het hele nest te verwarmen of alleen een deel ervan (in het geval van een ytong of een gips nest)?

En mocht je bijvoorbeeld een bij (of een ander insect) vangen buiten, zou je deze dan na een periode in de diepvries gehad te hebben kunnen voeren? Zonder dat je bang hoeft te zijn voor mijten?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Manimaner »

Je kunt beter met Lasius niger beginnen. Dit is gewoon dé beginnerssoort. Over een tijdje kun je zo enkele gynes vangen en die een kolonie laten stichten. (juli/augustus) Lasius niger kan een hoop hebben en vragen weinig kwa verzorging. Het is beter om met deze soort te beginnen dan met Messor barbarus. Als je eenmaal wat ervaring op hebt gedaan dan kun je alsnog een Messor barbarus kolonie kopen.
Gerben schreef:prachtig om te zien hoe je nest vorderd! Ik heb nog een paar vragen (waarvan het antwoord hoogstwaarschijnlijk wel ergens te vinden is, maar die ik nog niet heb kunnen vinden). Is het aan te bevelen om het hele nest te verwarmen of alleen een deel ervan (in het geval van een ytong of een gips nest)?
Een deel van het nest verwarmen is voldoende en bovendien veiliger. Als de temperatuur per ongeluk te heet word dan kunnen ze nog aan de warmte ontkomen. Als je het hele nest verwarmd dan kan een dergelijk "ongelukje" fataal zijn. Je kunt het warmtematje dan bovenop een deel van het glas leggen.
Gerben schreef:En mocht je bijvoorbeeld een bij (of een ander insect) vangen buiten, zou je deze dan na een periode in de diepvries gehad te hebben kunnen voeren? Zonder dat je bang hoeft te zijn voor mijten?
Dat kan, maar dat geeft altijd risico op pesticiden. Dode insecten dus sowieso niet voeren. Levende vliegjes of spinnetjes kun je proberen, maar ook dat is een groter risico dan kopen van een kweker.

Bijen moet je nooit vangen. Die hebben het al zwaar genoeg en hebben we ook hard nodig ;)
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Hallo herben,alles wat manimaner zegt klopt, ik vries alle insecten in,ook die van de kweker, zelfs de zaden, ik heb meerdere colonies, soorten mieren gehad, ook hele vreemde exotische soorten, messor is 1 van de leukste,
Lasius niger is een makelijker soort, maar is een mier van zoetigheid, en messor niet, als je dit forum goed zou lezen zou het je lukken, bron van informatie op te vinden, als je messor begint ik heb binnenkort weer zending thuis, ik heb ook de perfecte warmte apparatuur te koop,

Laat de gyne vooral in het reageer buisje zitten, ze moet er niet uit kunnen komen, geef ze bij begin geen insecten, omdat verschonen moelijk is in buisje, zodra er 15 plus werkster zijn aansluiten op buiten wereld zonder dat koning uit reageer buisje kan, ben je jaartje verder, daarna
Zou ik persoonlijk z,on nest doen van zand en leem, leem stort het nest niet mee in en is erg hard, ik maak m.n nest schoon in november als ze haast in winterslaap zijn kan ik stofzuiger er boven houden, omdat leem zo hard is zuig ik alle rotzooi er zo af, ideaal, plus heb ik halfe kokosnoot, waar ik nest rotzooi in gooi, doen de mieren bij mij de rest ze vullen hem tot de nok, water geef ik via vogel drink bakje met daaronder watten want ze verdrinken anders,
In maart na de schoonmaak, maak ik m.n nest voorzichtig nat, grote mok water verdeel ik met spuitje, zodat elk gebied even nat word, paar dagen later weer, beetje natuurlijk verdelen daarna is het nest bij mij zo goed als droog, ik pas bericht later ff aan kijken of ik foto kan toevoegen
Gerben
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2016
Gender:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Gerben »

@Manimaner Zal je tip in overweging nemen, misschien is het inderdaad beter om te beginnen met Lasius niger om ervaring op te doen. Misschien was de Bij niet zo geschikt als voorbeeld van een insect, deze beestjes zijn in deze tijden erg schaars in de natuur. Zal ze geen vlieg kwaad doen ;)

@Danieldewoeste Zat er zelf aan te denken om deze arena/nest aan te schaffen > https://www.antstore.net/shop/en/starte ... -1318.html en hier het reageerbuisje in te plaatsen nadat er minstens 15 werksters zijn. Het nest in eerste instantie dicht laten zodat ze alleen de arena kunnen gebruiken om aan voeding/water te komen & om afval te lozen. En zodra de koningin naar buiten kan, buiten het reageerbuisje, het nest gedeelte van zand/leem (wat in de achterwand van het formicarium zit) te openen zodat ze daar een nest kunnen maken. Natuurlijk ben ik me er van bewust dat dit wel even duurt voordat het zover is ;)

(p.s ik weet niet of het toegestaan is om links naar desbetreffende verkoopsites te plaatsen, excuus als dit niet is toegestaan :mrgreen: )
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Is helemaal goed, alleen de koningin mag niet uit het buisje kunnen ook niet in de arena, kans namelijk groot dat ze zich ingraaft, kost veel energie, dus zou ik op de test tube klein buisje op aansluiten, zodat alleen de werksters naar buiten kunnen, bij 15 plus werkster, in het voorjaar de kleine buis verwijderen zodat koningin ook naar buiten kan, kans is dat ze zich ingraaft maar niks mis mee in het voorjaar bestel er altijd 2 gyne kun je met de beste verder, na een jaar, en met de slechte kun je iemand anders terzijne tijd blij maken, kans is groot dat degene die jij op de kast legt met wat paarde bloemen zaadjes na een jaar groter is dan de gene die in arena zit, nog iets belangrijks is rust niet aan zitten elke week, gewoon maanden met rust laten
Gerben
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2016
Gender:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Gerben »

@Danieldewoeste Misschien is de opstelling nog aan de grote kant, maar met het oog op de toemkomst genoeg ruimte om uit te breiden en eventueel meerdere nesten op aan te sluiten. Maar dat kost natuurlijk iets meer tijd. de opening van het reageerbuisje kun je dus ook verkleinen door hier watten in te stoppen en een kleine opening in te laten (of de watten die er natuurlijk al inzitten bij binnekomst iets aan de kant te drukken)?

(Sorry als ik een beetje offtopic aan het raken ben, deze pagina was bedoeld als reactie pagina op jou blog)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Manimaner »

Hallo Gerben,

Nogmaals een Lasius niger kolonie is meer aan te raden.

Je kunt het beste een kleine kolonie Messor barbarus kopen. (van bijvoorbeeld GvG) Deze kolonie kun je wel een jaar in het reageerbuisje laten. Zorg er wel voor dat ze altijd water tot hun beschikking hebben en als het water in hun reageerbuisje opraakt dan dien je een nieuw buisje in de buitenwereld te leggen. Deze kolonie kun je het beste in een simpel bakje (chinees, ijs etc) houden zonder zand of grond. Daarin kun je zaden, insecten en eventueel af en toe wat suikerwater aanbieden. Op de wanden breng je anti-uitbraak middel aan. Onder de buitenwereld kun je een warmtematje leggen, maar zorg ervoor dat maar een deel van het nest verwarmd word. Ze moeten kunnen kiezen. Het waterreservoir moet je ook niet verwarmen want dan ontstaat er condens in het buisje.

Ik verwarm mijn eigen kolonie(s) alleen overdag tot zo'n 26-28 graden celsius in de buitenwereld gemeten.

Zorg dat je de mieren voldoende met rust laat, verduister het buisje met aluminium folie en verklein de ingang van het buisje met een watje en een rietje.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Precies, en natuurlijk kun je geen twee nesten bij elkaar stoppen, maken elkaar af, bakje wat je koopt bij antstore, is goed, zou ik 1 gyne in doen, de andere op de kast, tril vrij, zonder suiker water gewoon in buisje, die in de arena, kun je suiker water aanbieden, in vogel drink bakje,ik heb bij mij thuis meerdere test gedaan met drink bakjes tegelijk, bij mij vinden ze kraan water het lekkerst, spa blauw hebben ze minder voorkeur voor, suiker water, honing water,limonade water etc, liever kraan water, maar nest bepaald dat zelf, die op de kast kun je in Chinees bakje stoppen, de verwarming voor antstore bakje heb ik een perfecte verwarming voor gaat hele tijd aan en uit blijft 27c+-
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Antario »

een kilo in 24u verdwenen? verdwenen als ik opgegeten of verdwenen als in opgeslagen in het nest?
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

Messor kolonie is zo groot dat het voor veiligheid is verhuisd naar zolder ,gelukkig net optijd want ze gaan nu door het staal heen van antstore deksel
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Yvon »

Wauw..!!!!
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Parraicia »

Hoe gaat het numet de kolonie? Ben erg benieuwd hoe ze er nu bij zitten
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

De kolonie is zo groot dat ze naar zolder moesten denk dat ze op max kolonie zitten 30,000 tot 40,000ze hebben het gaas van de bak antstore kapot gebeten nu nog sterker staal er opgeplakt,

Ze hebben ook vliegende konigin heb er stuk of 5 gezien
Ik probeer ze te laten vliegen op zolder maar word moelijk en menigen zijn verdeeld hier over is in iedergeval nog nooit succesvol geweest,mocht het lukken of mocht ik een bevrucht exemplaar hebben meld ik het natuurlijk
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door emier »

hoe oud is de kolonie eigenlijk? en wat voer je ze op het moment?
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Danieldewoeste »

m,n eigen zaden Mix en kikkers die dood op fietsen pad liggen,krekkels kolonie is 5 Jaar oud
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door emier »

waar heb je het leem vandaaan?
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Messor Barbarus (danieldewoeste)

Bericht door Yvon »

:shock: Die kikker!!
Hoe lang doen ze er over?

Ik vind het al sjiek hoe mijn Messor Barbarus op kipfilet af vliegt! :D
Plaats reactie