Camponotus barbaricus

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door ProXi »

Ten eerste welkom op het forum!
Je hebt een leuk kerstcadeau gekregen.

Dit is niet echt de makkelijkste soort op mee te beginnen. Zoals je zelf al gemerkt hebt houdt dit soort er niet van om gestoord te worden.
Als je dit wel vaak doet eten ze de eitjes op door de stress en zal het heel lastig worden een kolonie te stichten. Ze hebben dus veel rust nodig en moeten in het donker gehouden worden. Ik zou ze in het begin een paar fruitvliegjes aanbieden. Je moet ze wel dood maken want levende fruitvliegen zorgen voor te veel stress. Ook zou ik ze wat honingdauw geven en dan een winterslaap laten houden.

In het voorjaar kan je ze dan uit te winterslaap halen en weet wat voedsel aanbieden. Als je de kolonie ook dan weer veel rust geeft en in het donker houdt zal de koningin hopelijk nieuwe eitjes gaan leggen. Bij Camponotus soorten gaat het vaak fout in het begin. Je moet dus veel geduld hebben, rekening houden met tegenslagen en de mieren dus zeker als kolonie klein is zelden storen. Daarom is dit eigenlijk niet echt een soort om mee te beginnen, omdat dit allemaal lastig is als je er voor het eerst mee begint. Bij dit soort zie je namelijk niet snel resultaten, waardoor de lol voor veel mensen er snel af gaat. Mensen worden dan ongeduldig, waardoor ze de kolonie meer gaan storen, waardoor het alleen maar slechter gaat. Het gevolg is dat de kolonie vervolgens sterft, men dan baalt, men veel geld voor niets heeft uitgeven, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat de leukigheid weg is en de hobby stopt. Dus houdt dit in je achterhoofd.

Lasius niger is zeer geschikt om mee te beginnen. Die kan je wel vaak storen, je kan weinig fout doen (makkelijker te houden), ze kunnen goed tegen een stootje en de kolonie groeit veel sneller. Je kan (naar mijn mening) de eerste winterslaap bij een beginnende kolonie van Lasius niger ook overslaan.

Het Acrylnest is voor de Camponotus kolonie niet geschikt. Dit staat ook op de website vermeld van mierenboerderij, omdat dit vrij grote mieren zijn. Voor Lasius niger is het wel geschikt. Enkel raad ik aan de Lasius niger eerst zo lang mogelijk te houden in een reageerbuisje. Als je de kolonie vroegtijdig verhuisd naar een te groot nest, gaan ze de lege kamers mogelijk gebruiken als afvaldump-plaatsen met mogelijk schimmel, bacteriën en mijten als gevolg wat schadelijk kan zijn voor je kolonie.

Succes en veel plezier!
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Bedankt ProXi voor je antwoord.
Ik weet inderdaad dat het een lastige soort is om te houden, ik denk er aan om begin maart ook een andere soort aan te kopen om daar mijn 'enthousiasme' op uit te werken zodat deze kolonie zo weinig mogelijk verstoord wordt, ik vind lasius flavus en myrmica rubra ook zeer interessant en mooi. En aangezien er nog een maand of twee over is om op onderzoek te gaan op het internet zal ik nog veel bijleren. Zelf weet ik niet precies hoe ik een fruitvlieg moet geven zonder te veel stress en ontsnapping. Het buisje zit in aluminium-folie gewikkeld dus het zou duister genoeg moeten zijn.
En nogmaals bedankt voor de tips en de verwelkoming.
Camponotus Barbaricus
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door Manimaner »

Welkom op het forum Simon!

Ik wens je veel succes met je eerste kolonie. Makkelijk zal deze soort in ieder geval niet worden. Rust is vaak de sleutel :)

Lasius flavus is ook geen heel gemakkelijke mier. Ze groeien meestal niet zo snel en je moet ze ook wel regelmatig rust geven. Verder komen ze weinig buiten het nest en zijn het zeker geen vechtersbazen. Ze zijn wel heel mooi en interessant, maar als eerste kolonie erbij zou ik inderdaad voor Lasius niger gaan. Waarbij ik toch, in tegenstelling tot Proxi, ook een winterslaap in jaar 1 zou aanraden.

Myrmica rubra is naar mijn mening een betere keuze. Deze soort is lekker actief, agressief naar prooien en kunnen ook wel iets hebben. Een opmerking bij deze soort is wel dat ze kunnen steken en let op dat ze erg vochtig moeten zitten.
SimonT schreef: En aangezien er nog een maand of twee over is om op onderzoek te gaan op het internet zal ik nog veel bijleren.
Inderdaad! Dit forum geeft al zeer veel informatie over het houden van mieren. Als je deze vakantie en de rest van de winter een beetje onderzoek doet en dingen leest kom je al een heel eind. Vragen stellen mag natuurlijk ook altijd!
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Bedankt Manimaner
Ik zal begin maart dan eens rondvragen naar een myrmica rubra koningin met wat broed, zover ik weet groeit die soort ook een heel stuk sneller dan de camponotus soorten dus dat zal ook leuk zijn. Over die eerste winterslaap bij lasius Niger heb ik al gemerkt dat de meningen verschillen. Ik denk dat ik in de komende zomer zal proberen zelf een lasius Niger koningin te vangen.
En dat myrmica rubra kan steken vind ik niet zo erg alleen zeggen aan mijn kleine zus dat ze haar hand niet in de buitenwereld mag steken.
Camponotus Barbaricus
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door Manimaner »

Een gyne met werksters is beter. Myrmica rubra is een semi-claustrale soort wat betekent dat ze zelf eten gaan zoeken tijdens de koloniestichting. Myrmica rubra een kolonie laten stichten is dus nog niet zo makkelijk. Een kleine kolonie met een aantal werksters lijkt me daarom geschikter.

Ben je overigens van plan om een blog te maken over camponotus barbaricus of had je alleen vragen?

Anders kan dit topic misschien verplaatst worden.
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Bedankt Manimaner voor de tips, over dat myrmica rubra semiclaustraal is heb ik al gelezen op antstore.
En ja ik ben van plan om hier een blog te beginnen die ik hopelijk wekelijks ga kunnen updaten.
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Camponotus barbaricus

Bericht door SimonT »

Hier zijn de Vragen en opmerkingen van deze blog http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=8546
Camponotus Barbaricus
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Manimaner »

In de winterslaap hebben ze geen voedsel nodig. Als het goed is gaan de larven na de winterslaap inderdaad weer door met ontwikkelen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door GvG »

Voedsel is nu inderdaad niet belangrijk. Ze hebben nu alleen rust nodig. Wees niet bang om ze een of twee weken totaal met rust te laten, dus ook niet kijken. Ook oppassen dat je ze niet aanstoot in de koelkast, of dat het buisje omrolt. Na de winterslaap hebben ze weer voedsel nodig, maar ook dan is de rust nog belangrijker.
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door SimonT »

Bedankt voor de reacties, ze staan eerder op een kastje waar we vroeger een winkel hadden (niet meer verwarmd) ik bekijk ze ook maximaal een keer per week
Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door miel »

Ik neem aan dat je minimaal bedoeld? ;)
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door SimonT »

Natuurlijk is het minimum voor s'avonds want overdag kan ik zelden kijken naar de temperatuur (school) maar dan is het uiteraard warmer
Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Kegge »

Grappig te zien hoe jullie twee langs elkaar heen praten :D ( Simon en Miel )
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door Freek »

Ik heb sinds vorig jaar ook mijn eerste kolonie componotus barbaricus gekozen. Heb tot nu toe alle beginners fouten gemaakt. Maar ze doen het nu erg goed ik heb me laten inlezen dat deze mieren uit zuid europa en noord afrika komen. Dus dat je ze begin februari uit hun winterslaap mag halen. Heb 5 werksters en nu 6 poppen die ergens volgende week wel uit kunnen komen. Ik geef ze 1 huiskrekel om de 3 dagen die ze helemaal opeten en heb een buisje met honingwater die ik om de 2 dagen vervang. Heb vorig jaar ook lasius nigra aangeschaft deze heb ik gister uit hun winterslaap gehaald.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Antsps »

Hey Simon,

Met beginnende kolonies is rust en niet kijken in het nest het belangrijkste. Dus als je ze op een manier weg zet dat je makkelijk (lees; zonder te veel trillingen ect) water, suikerwater en voedsel kan aanbieden in een klein buitenwereldje komt het vast goed. Ik gaf mijn (beginnende) Camponotus soorten eens per week vers water, suikerwater en voedsel in de vorm van ingevroren vliegen die ik gevangen had. Maar qua voedsel en hoeveelheid is het toch echt zelf uitproberen om erachter te komen wat ze accepteren. Er is niet een perfecte methode die voor alle kolonies werkt ;)

Je kan het trouwens ook positief bekijken; er is tenminste nog een larve over na de winter! Hoe zal ik het zeggen; als er nog broed is geeft dat in ieder geval hoop :)

Wat bedoel je met "honingdauwsurrogaat blijft verdwijnen in het watje"?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door MorbidMike »

Camponotus barbaricus is een claustrale soort, wat betekent dat de gyne niet gevoederd hoeft te worden tijdens de koloniestichting. Het beste wat je kan doen is de gyne met rust laten. De mogelijkheid bestaat dat de larve is opgegeten door stress, Camponotus soorten doen dit nog al eens. Geen eten geven, er niet naar kijken, volledig met rust laten tot de eerste werkster uitgekomen is. Ik zou zeggen dat dat nog wel een maandje duurt dus kijk over een week of 3-4 eens of de larve al verpopt is en misschien zelfs al is uitgekomen.
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door SimonT »

Dag morbidmike ik heb eigenlijk al 3 werksters maar toch bedankt dat je wil helpen. :D
Camponotus Barbaricus
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door Freek »

Heel veel rust simon geef je eten in het reageerbuisje of heb je een buiten arena of iets dergelijks? Vaak eten gynes hun broed op omdat ze gestrest zijn of om proteïne te kort. Dat honingdauw kun je eigenlijk wel links laten liggen suikerwater en fruitvliegjes is genoeg voorlopig. Bij mij zijn er in de afgelopen 2 maanden 4 mieren geboren ik geef ze een dieet van kleine huis krekels en suikerwater.
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Dag freek,
Ik geef ze te eten in het reageerbuisje, ik heb er nog geen buitenwereld voor wat het moeilijker maakt om krekels en dergelijke te voederen, is het al een goed idee om ze een buitenwereld te geven met nog maar 3 werksters? Het zou wel het voederen vergemakkelijken. :?
Camponotus Barbaricus
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door Freek »

Ik ben zelf ook een beginner maar het is denk ik teveel stress als je ze in het reageerbuisje te eten geeft je haalt ze uit het donker je beweegt het buisje allemaal stress. Je kan heel makkelijk een klein bakje nemen en ze daar in leggen en ze op die manier eten geven. En insecten voer je een beginnende kolonie dood. Ik heb een bakje waar ik.me krekeltjes voer en water geef zodat ze gezond blijven. Ik leg ze in de vriezer voor een kwartier en dan leg ik ze voor de ingang van het nest. Maar fruitvliegjes zijn voorlopig genoeg voor jou. Die kan je bestellen bij mierenboerderij maar een beetje dierenzaak verkoopt ook kweeksetjes
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door Freek »

Hey Simon

Ik zou het suikerwater in een watje aanbieden simon deze soort verdrinkt makkelijk is mij ook overkomen. Verder ziet het er goed uit ik denk dat dit veel minder stress geeft. Dan het voeren in het buisje zelf. Je zou het ook kunnen verwarmen met een warmte matje zodat de broed sneller ontwikkeld. Ze houden ervan dat het rond de 25 graden is in het nest gedeelte. Zal ook een foto maken hoe het er bij mij uit ziet. Ze zijn in aantal verdubbelt sinds de ze uit de winterslaap zijn. Hou me op de hoogte van je kolonie niet veel mensen hebben deze soort eens leuk om het te zien bij andere.
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Bedankt freek voor de tips :)
Camponotus Barbaricus
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Freek »

Hey simon hoe gaat het nu met je kolonie?
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Freek »

Deze soort is overdag en in de nacht actief. En het is een eigenschap van de camponotus soort dat een jonge kolonie weinig doet ze doen veel rusten. Bij mij zijn ze vaak in de nacht actief. Dus zie ze vaak pas in het weekend of als ik in ochtend opsta. Voor mij is dit het 2e jaar dat ik ze heb ze doen het bij mij heel erg goed van 6 werksters naar 23 en groeiende verwacht dat ik aan het einde van dit jaar 40 werksters heb. Dus heb geduld het komt goed bij de goede verzorging. Ze zijn heel sterk maar kunnen slecht tegen stres maar dat weet je al.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Freek »

Heb je het buisje eigenlijk al vervangen Simon?
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door SimonT »

Neen nog niet Freek :oops: ik heb mn ouders gevraagd om wat buisjes te bestellen bij gerhard kalytta maar ze vragen of er geen betere opties in België of zo zijn.

P.S. wil je aub je vragen in de v&o stellen Freek, dankjewel.
Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Floris »

SimonT schreef:P.S. wil je aub je vragen in de v&o stellen Freek, dankjewel.
Als je een link naar dat onderwerp plaatst in het eerste bericht, zal ik de berichten daarnaar verplaatsen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door miel »

Je kunt ook reageerglazen kopen bij mierenboerderij.nl
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus barbaricus

Bericht door Manimaner »

voor €1,79 :shock:
Echt gewoon waanzin...

Komt er binnenkort overigens nog eens update van deze kolonie?
Plaats reactie