Pheidole Pallidula (Kegge)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

Dit is het topic waar je vragen en opmerkingen kan plaatsen over dit blog:

Blog Pheidole pallidula van Kegge
Laatst gewijzigd door Kegge op 06 feb 2016, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door miel »

Hey Kegge,

Zoals altijd: een leuke blog!

Heb je een warmtematje onder het nest? Hierdoor ontwikkeld het broed veel sneller!

Gr, Miel
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

miel schreef:Hey Kegge,

Zoals altijd: een leuke blog!

Heb je een warmtematje onder het nest? Hierdoor ontwikkeld het broed veel sneller!

Gr, Miel
Dankjewel Miel. Ik heb inderdaad een warmtematje onder het nest.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door SimonT »

Hallo kegge, alhoewel ik dit nog niet meegemaakt heb kan ik me voorstellen hoe enthousiast je was toen je de eitjes zag na bijna een jaar.
Ik hoop dat de kolonie zich nog goed ontwikkeld tot een grote kolonie en dat je geen problemen meer hebt :D
Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

SimonT schreef:Hallo kegge, alhoewel ik dit nog niet meegemaakt heb kan ik me voorstellen hoe enthousiast je was toen je de eitjes zag na bijna een jaar.
Ik hoop dat de kolonie zich nog goed ontwikkeld tot een grote kolonie en dat je geen problemen meer hebt :D
Ik was inderdaad heel blij Simon. Gelukkig duurde het geen jaar tot er eitjes waren maar een paar maanden. Het voelde wel aan alsof het een jaar had geduurd!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Mooi om te lezen over de "comeback" hopelijk blijft het vanaf nu voorspoedig gaan!

SimonT schreef:na bijna een jaar.
Kegge schreef: Na enig aarzelen heb ik besloten toch een blog te starten over de kolonie Pheidole Pallidula die ik begin oktober 2015 van Gortello heb ontvangen.
Ietsje minder dan een jaar dus ;)
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door SimonT »

Ja sorry, ik ben niet zo goed met tijd :oops:
Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

SimonT schreef:Ja sorry, ik ben niet zo goed met tijd :oops:
Geen probleem.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidokle pallidula (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Dat maakt niets uit hoor, maar ik wilde er toch even op wijzen :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door GvG »

Ik heb ook twee Pheidole pallidula kolonies overgenomen van Gortello, die eveneens een slechte start hadden. Ik weet niet wat ik fout deed, maar beide kolonies verloren bijna al de werksters en al het broed. Bij één kolonie stierf de gyne, de andere heb ik er weer bovenop gekregen en heeft nu weer ongeveer 10 werksters en flink wat broed.

Al met al geen makkelijke mieren. :)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Ik heb ook twee Pheidole pallidula kolonies overgenomen van Gortello, die eveneens een slechte start hadden. Ik weet niet wat ik fout deed, maar beide kolonies verloren bijna al de werksters en al het broed. Bij één kolonie stierf de gyne, de andere heb ik er weer bovenop gekregen en heeft nu weer ongeveer 10 werksters en flink wat broed.

Al met al geen makkelijke mieren. :)
Ze zijn zeker niet makkelijk, maar ik heb wel een zwak voor deze piepkleine beestjes gekregen.

Ik had bijvoorbeeld eerst een buitenverblijf voor ze geregeld met een talkpoederbarrière ... ze liepen over de barrière heen alsof het er niet was :D Ik heb dus gauw een volledig afgesloten arena gemaakt (reageerbuisje).

Ik heb goede hoop dat deze kolonie er helemaal bovenop komt. Dat betekent wel dat ik goed moet nadenken over een beter buitenverblijf. En daar is dit forum een perfecte bron van inspiratie voor.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door GvG »

Ik had een buitenwereld waarbij ik de wanden had ingewreven met talk, gewoon droog dus. Daar kwamen ze niet over heen. Echter, toen ze bijna allemaal dood waren heb ik ze in het buisje gehouden, zonder buitenwereld, en ze heel af en toe wat eten gegeven. Vooral met rust gelaten. Nu hebben ze een buitenwereld afgesloten met fijn gaas. Niet ideaal, maar voor nu werkt het. Als de kolonie groter wordt zal ik iets anders moeten bedenken, maar dat zie ik dan wel.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Mika »

Het binnenhouden van deze werksters kan inderdaad nogal een klus zijn. Bij mij werkte 'plafluon' wel, maar dan moet je ook een los deksel hebben, waarbij ze niet tussen de kieren van het deksel en de doos kunnen, genre 'Ferrero rocher'. In dat deksel moet je een gat smelten, en dan er fluon erop.

Naar het schijnt kunnen kolonies van deze soort enorme aantallenwerksters ontwikkelen in gevangenschap, hetgeen ze dus blijkbaar niet doen in de vrije natuur, mogelijk omwille van competitie of predatie. Ik heb ooit gelezen (in een boek, very pre-internettijdperk) over 200.000 werksters, en een gyne zoals een termietenkoningin, maar hoe je die allemaal binnen kan houden...
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door GvG »

Mika schreef: hetgeen ze dus blijkbaar niet doen in de vrije natuur
Bedoel je dat de kolonies in het wild nooit zo groot worden?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Mika »

Naar wat ik toen gelezen heb niet, in een boek waarvan ik mij de titel niet meer herinner. Je moet mij maar op mijn woord vertrouwen of zo...dat is niet veel hulp natuurlijk... Ik meen mij te herinneren dat ik dat boekje even had uitgeleend van Prof Billen in Leuven, dus dat zal ongeveer 1998 geweest zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

200.000 ... Dat zijn enorme aantallen! Ik heb er geen moeite mee je op je woord te geloven want je bent één van de best geïnformeerde mierenhouders die ik tot nu toe ben tegengekomen. En dat het inderklopt blijk t ui: hieronder staat een link naar een artikel uit 1997 dat ik zojuist gevonden heb. Het artikel gaat over het vinden van voedsel waarbij de Pheidole pallidula als onderzoekssoort is gebruikt. In het artikel wordt gezegd dat een kolonie uit zo'n 6000 individuen bestaat.

"Pheidole pallidula is widespread in the Mediterranean. Nests are often dug under stones in arid areas on sunny slopes facing south or west. Up to 6000 individuals can be found per nest. This opportunistic ant feeds upon dead insects, seeds, fruit or even flower nectar. It occasionally hunts larvae or imagoes f small living insects."


http://www.ulb.ac.be/sciences/use/publi ... LD/125.pdf
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door GvG »

200.000 vs 6000 is inderdaad wel een heel groot verschil. Lasius niger kolonies worden aanmerkelijk groter dan 6000 individuen, toch?

Ik heb het idee dat de werksters van Pheidole pallidula erg kort leven. De sterfte zal in het wild veel groter zijn dan in gevangenschap. Misschien dat het daar mee te maken heeft.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Floris »

Het kan ook te maken hebben met concurrentie voor voedsel. In het wild zullen er andere kolonies van dezelfde soort in de directe omgeving nestelen. Dat beperkt de maximale grootte van een kolonie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Mika »

De minors zijn inderdaad 'wegwerpwerksters', die maar kort leven in de vrije natuur, door predatie, oorlogen etc.

Wat me altijk heeft aangesproken bij deze soort is de enorme retrievel die ze kunnen vertonen, namelijk hoe snel dat ze de kolonie kunnen activeren om grote prooien binnen te halen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Luke
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 april 2016
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Luke »

Hey ik heb ook een kolonie pheidole pallidula maar ik heb ze rond de 22 graden maar dat is wel voldoende toch?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Ze overleven wel, maar hoger is beter.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Dat is balen. Deze hobby gaat vaak inderdaad gepaard met vallen en opstaan. Zou je het bij een eventuele volgende keer anders aanpakken?
Je andere kolonies doen het tot nu toe in ieder geval wel goed. Misschien dat een Messor sp. een volgende stap is? Die zijn een stuk makkelijker te houden dan Pheidole sp en groeien ook erg snel. Daarbij zijn de majors echt indrukwekkend en zijn ze ook gewoon leuk om bezig te zien!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:Dat is balen. Deze hobby gaat vaak inderdaad gepaard met vallen en opstaan. Zou je het bij een eventuele volgende keer anders aanpakken?
Je andere kolonies doen het tot nu toe in ieder geval wel goed. Misschien dat een Messor sp. een volgende stap is? Die zijn een stuk makkelijker te houden dan Pheidole sp en groeien ook erg snel. Daarbij zijn de majors echt indrukwekkend en zijn ze ook gewoon leuk om bezig te zien!
Ik denk dat ik te lang gewacht heb met het gedwongen verhuizen van de kolonie nadat het nest was uitgedroogd. De reserves van de gyne en de werksters zijn daardoor volledig opgegaan. De gyne is niet in staat geweest om op tijd nieuwe werksters te genereren.

Het kan natuurlijk ook een andere reden zijn geweest.

Een Messor sp. staat zeker op mijn verlanglijstje. Ik heb echter vorige week toegegeven aan mijn wens voor een Lasius flavus en heb een kolonie gekocht. Ze doet het goed tot nu toe, al vind ik het lastig om voedsel direct in het nest te geven omdat ik bang ben uiteindelijk het nest te veel te vervuilen. Ik start ongetwijfeld binnenkort een blog over deze kolonie.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door GvG »

Jammer! Ik had twee kolonies. Ze gingen allebei erg slecht in het begin, zonder duidelijke reden gingen bijna alle werksters dood. Slechts 1 kolonie heeft het gered. Die heeft nu een explosieve bevolkingsgroei. Het lijkt er op dat de kleine kolonietjes erg kwetsbaar zijn, en zomaar opeens kunnen instorten.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Jammer! Ik had twee kolonies. Ze gingen allebei erg slecht in het begin, zonder duidelijke reden gingen bijna alle werksters dood. Slechts 1 kolonie heeft het gered. Die heeft nu een explosieve bevolkingsgroei. Het lijkt er op dat de kleine kolonietjes erg kwetsbaar zijn, en zomaar opeens kunnen instorten.
Het is jammer inderdaad want het zijn hele leuke kleine miertjes. Maar niet te lang getreurd want ik ga gewoon een nieuwe poging wagen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Westdijk »

Het is spijtig dat het zo is verlopen. Soms zal je met de vraag blijven zitten van wat had ik beter of anders kunnen doen, zonder ooit het echte antwoord te weten.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door tempant »

Dat is balen, Kegge! Jouw ervaring had me er wel toe aangezet mijn niger kolonie onder lichte dwang te verhuizen toen ze na een maand nog steeds niet uit eigen beweging de stap waagden. Het mooie aan dit forum is dat we kunnen leren uit elkaars ervaringen. Hopelijk volgende keer beter!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Luke
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 april 2016
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Luke »

Hoe hebben ze kunnen uit drogen was het water op of was het watje te doog?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

Luke schreef:Hoe hebben ze kunnen uit drogen was het water op of was het watje te doog?
Het water in hun nest was op en ze weigerden te verhuizen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Dat is jammer, maar op het einde zeker wel te verwachten... Als je later een grote kolonie hebt ben je misschien blij als je er vanaf bent ;)

Het is precies zoals Mika laatst zei: initieel moet je ze vooral in leven houden. Later mogen ze niet ontsnappen.

Ik wens je in ieder geval succes met je volgende poging. Hopelijk loopt die beter uit.
Plaats reactie