Messor barbarus (Loesje)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Hier vragen, opmerkingen, tips wat jullie willen over mijn blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 101#p64101
Laatst gewijzigd door Loesje op 08 jun 2016, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Manor »

Je blog is zeker leuk om te lezen, veel succes met je kolonie :)
Formica cunicularia
Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Bedankt Manor! Altijd fijn om te horen:D
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Tristan »

Leuke blog! De Messor barbarus is een super leuke soort om te houden. Hoe groter je kolonie, hoe agressiever ze zullen worden!
Scheffel
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2016

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Scheffel »

Leuke blog!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door GvG »

Ze hebben beide keren als eerste het meest volgroeide gebroed naar binnen gebracht, de eitjes pas op het laatst.
Dat vind ik ook altijd zo mooi om te zien. Het is ook goed verklaarbaar: in de poppen hebben ze het meeste energie gestoken. Ze zijn helemaal volgroeid en hoeven dus niet meer gevoed te worden. Ze hoeven alleen nog uit te komen. De larven en eitjes hebben minder energie gekost en zijn dus minder "duur" als ze verloren gaan. In geval van nood brengen ze dus eerst de poppen en grote larven in veiligheid, daarna pas de kleine larven en eitjes.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door RJ »

Inderdaad zie ik dit ook bij mijn Wasmanni kolonie, ik stoor ze dan wel niet en ik stoot ze niet aan, maar op het moment dat ik mijn warmtematje aanzet wordt het broed naar buiten gebracht op t moment dat ik het weer uitzet gaan ze 30min erna eerst de naaktpoppen en grote larven naar binnen verplaatsen en erna pas de kleine larven en eitjes. Ik vind het nog steeds indrukwekkend om te zien en kijk er dan ook graag naar.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Darsstar »

Erg leuke blog om te volgen! Ik heb een vraagje over de warmte mat die je gebruikt, hoe ver ligt deze onder het buisje? Want het lijkt mij niet de bedoeling om het water te verwarmen? En is het nodig om deze de hele dag aan te hebben? Ben erg benieuwd!
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Dankjewel Darsstar! Het is altijd fijn om te horen dat je blog leuk is :D
Over het warmtematje: ik heb die inderdaad niet onder het waterreservoir liggen, het matje komt net iets verder dan dat de stop in het reageerbuisje zit.
20160620_200214.jpg
Ik weet ook nog niet of de koningin momenteel baat heeft bij het warmtematje aangezien het reageerbuisje in een houten houdertje staat en het gebroed telkens buiten word gelegd als ik het matje aanzet. Als het reageerbuisje ook verwarmd werd zouden de werksters het gebroed denk ik wel in het nest houden dus dat ga ik deze week nog proberen uit te vogelen. Morgen even langs de dierenwinkel sowieso, ik wil toch nog maden of iets halen en ga dan gelijk kijken of ze een thermometer en dimmer hebben en anders even door naar de volgende winkels. Volgende blogupdate hopelijk hier meer over op welke manier ik het uit ga testen en foto's er uiteraard bij.
Qua hoelang het matje aanstaat verschilt bij mij nogal. Tot nu toe heb ik hem meestal bij het opstaan rond een uur of 7 aangezet, het ligt aan het weer wanneer ik hem uitzet. De laatste paar dagen was dat tussen 6 en 8 's avonds en heb ik hem echt de hele dag aangehad. Bij warm weer zoals we een week of 2 a 3 terug hadden zet ik hem helemaal niet aan en op dagen dat het 's ochtends fris is en tegen de middag warm begint te worden (als in warm ik hoef geen jas aan te trekken en ik ben een behoorlijke koukleum)dan zet ik hem eind ochtend begin van de middag uit. Als ik niet thuis ben en het word warm dan staat het matje dus wel nog tot eind van de dag aan maar daar maak ik me geen zorgen over. Ik heb een extra verduisterd proefbuisje aan het buitenverblijf gekoppeld dus als het niet goed gaat kunnen ze altijd daarheen verhuizen.
Vanaf het weekend word het gelukkig warmer, vrijdag gaan wij een week op vakantie en laat ik het matje uitstaan dus ik ben wel blij dat het warmer word! Ik heb in veel berichten en blogs gelezen het warmtematje 's nachts uit te hebben (ik neem aan om dag/nacht het beste als de natuur na te bootsen), als het ook om andere redenen is hoor ik dat graag van iemand!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Darsstar »

Erg bedankt voor je uitgebreide reactie op mijn vraag! Ik wil er zelf ook mee gaan experimenteren. Ik heb zelf alleen een het reageerbuisje als nest met een buitenverblijf. Misschien is het inderdaad handig om ze ook een alternatieve vlucht route te geven voor als het mis gaat! Ik kijk uit naar je volgende update, fijne vakantie :)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Martijn »

Mieren zullen hun broed altijd op de plek leggen waar de beste omstandigheden zijn. Het feit dat ze hun broed dus uit het buisje leggen wanneer je de warmtemat aan hebt staan, wil waarschijnlijk zeggen dat het iets te warm voor ze is...
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Other »

Martijn schreef:Mieren zullen hun broed altijd op de plek leggen waar de beste omstandigheden zijn. Het feit dat ze hun broed dus uit het buisje leggen wanneer je de warmtemat aan hebt staan, wil waarschijnlijk zeggen dat het iets te warm voor ze is...
Ze leggen hun broed juist bij het warmte matje ;) Zoals op de foto`s is te zien en te lezen is in haar blog.
Het matje ligt net buiten het reageer buisje. Mijn Messor plakt alle poppen tegen het warmte matje.
De thermostaat staat snachts op 25 Graden en overdag op 30 Graden.
Het matje bedekt niet heel net nest, dus als het te warm word kunnen ze altijd verhuizen!

Zelf zou ik het houdertje weghalen en het warmte matje iets meer onder het buisje schuiven.
Zorg wel dat er ruimte tussen het buisje en het matje blijft, tenzij je Cooking with the ants leuk vind ;)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Other schreef:
Martijn schreef:Mieren zullen hun broed altijd op de plek leggen waar de beste omstandigheden zijn. Het feit dat ze hun broed dus uit het buisje leggen wanneer je de warmtemat aan hebt staan, wil waarschijnlijk zeggen dat het iets te warm voor ze is...
Ze leggen hun broed juist bij het warmte matje ;) Zoals op de foto`s is te zien en te lezen is in haar blog.
Het matje ligt net buiten het reageer buisje. Mijn Messor plakt alle poppen tegen het warmte matje.
De thermostaat staat snachts op 25 Graden en overdag op 30 Graden.
Het matje bedekt niet heel net nest, dus als het te warm word kunnen ze altijd verhuizen!

Zelf zou ik het houdertje weghalen en het warmte matje iets meer onder het buisje schuiven.
Zorg wel dat er ruimte tussen het buisje en het matje blijft, tenzij je Cooking with the ants leuk vind ;)
Dat zijn dus precies de 2 kanten die ik wil kijken welke ervan klopt! Ik denk zelf inderdaad dat ze het broed juist op de warmere plek leggen, maar ik wil niet dat door mijn gebruik van het warmtematje de omstandigheden in het nest juist nadelig zijn (wat ik niet vermoed omdat de kolonie goed groeit).
Tijd voor een klein onderzoekje dus!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Martijn »

Other schreef: Ze leggen hun broed juist bij het warmte matje ;) Zoals op de foto`s is te zien en te lezen is in haar blog.
Je hebt gelijk, te snel gekeken... :roll:
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door RJ »

Ook ik had last van Mijtjes in mijn zakje zaad van de mierenboerderij heb het zakje gelijk in de vriezer gelegd en ik geef ze nu 1x in de week een theelepel zaadjes vanuit de vriezer:)!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Westdijk »

Meestal laat ik pas een bericht achter als iets wat ik heb gelezen een vraag bij me oproept. In dit geval maak ik vanwege een heel lang woord een uitzondering.

plakbandbuitenwereldschoonmaakdingetje :lol: Een omschrijving die me wel zal bij blijven als ik mijn roller er weer eens bij pak.

Nu mijn vraag. ;) Geef je het zaad meteen uit de vriezer aan de mieren of laat je het eerst kamertemperatuur aannemen?

Weer graag je blog gelezen.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door RJ »

Westdijk schreef:Meestal laat ik pas een bericht achter als iets wat ik heb gelezen een vraag bij me oproept. In dit geval maak ik vanwege een heel lang woord een uitzondering.

plakbandbuitenwereldschoonmaakdingetje :lol: Een omschrijving die me wel zal bij blijven als ik mijn roller er weer eens bij pak.

Nu mijn vraag. ;) Geef je het zaad meteen uit de vriezer aan de mieren of laat je het eerst kamertemperatuur aannemen?

Weer graag je blog gelezen.
Ik leg de thee lepel met zaadjes even 5a10 minuutjes naast de bak neer daarna doe ik ze in de buitenwereld..
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Westdijk schreef:Meestal laat ik pas een bericht achter als iets wat ik heb gelezen een vraag bij me oproept. In dit geval maak ik vanwege een heel lang woord een uitzondering.

plakbandbuitenwereldschoonmaakdingetje :lol: Een omschrijving die me wel zal bij blijven als ik mijn roller er weer eens bij pak.

Nu mijn vraag. ;) Geef je het zaad meteen uit de vriezer aan de mieren of laat je het eerst kamertemperatuur aannemen?

Weer graag je blog gelezen.
Een roller... Je brengt me op ideen voor een plakbandbuitenwereldschoonmaakrollertje! Van de week maar eens aan de knutsel ;)

Ik heb ze sinds de ontdekking van de mijten even geen zaad meer gegeven, nu wel de zaden uit de vriezer gehaald.
Iemand ervaring met zaden in de vriezer en of ze dan gaan schimmelen of niet als er wat vocht bij is gekomen?
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Westdijk »

Jammer dat je de koningin elke keer een paniekaanval bezorgd als je eens wilt kijken. Is het een optie om onder het zilverpapier iets neer te leggen dat enigszins doorzichtig is, zodat de mieren wel merken dat de omgeving lichter word als het zilverpapier word verwijderd, maar de overgang wat geleidelijker is door na een paar minuten ook het andere weg te halen?

Weer graag gelezen. Zoals altijd een helder verhaal en foto's die het completeren.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Other »

In de begin fase heb ik veel met een rood lampje in het donker gekeken. Voor zover ik kan merken heeft mijn M. barbarus daar geen last van. Kan het ook liggen aan de trillingen die je veroorzaakt als je het weghaal?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door GvG »

Van 9 naar 100 werksters in 3 maanden. Goed bezig!
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Antario »

let er wel op dat ze een waterbuisje beschikbaar hebben voor een nest, als ik het goed zie ligt er water in de buitenwereld maar is daar geen ruimte voor broed?

vreemd dat ze niet verdronken zijn trouwens, wat hij al leeg?

messors verdrinken zichzelf nog in het kleinste druppeltje als ze de kans krijgen.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

In de buitenwereld is inderdaad geen plaats voor broed, die word altijd van het buisje naar de buitenwereld naar het nest zelf geplaatst. Ze hebben afgezien van een keer een eigenwijze werkster nog nooit het broed naar de buitenwereld gebracht.
Ze hebben in de buitenwereld nu een buisje (waar mierenboerderij suikerwater en anti-uitbraak in levert) liggen met water. Die stop ik uiteraard altijd dicht met een watje, vandaar dat ze niet verdrinken. Dit buisje moet ik wel goed in de gaten houden of hij niet leeg is. Met warm weer doen ze een week met dit waterbuisje. Gelukkig kijk ik toch even dagelijks naar de werksters en gaan we verder niet meer op vakantie dit jaar, water tekort zullen ze niet snel hebben.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Yvon »

Hi Loesje,
Ik ben eigenlijk benieuwd naar Maggie en haar kolonie :D
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Het is helaas nog even afwachten of Maggie het gaat halen... Wilde haar van de week uit haar slaap halen (ze stond op een koude kamer waar wij nooit komen). Nou liep ik binnen was het ineens een sauna op die kamer! Had mn vriend er niet aan gedacht dat Maggie daar stond en had de verwarming een eind opengedraait! Bleek hij al een paar weken daarvoor te hebben gedaan dus te warm, water op en de halve kolonie uitgestorven... Maggie leeft nog dus ik hoop maar dat ze hier goed van bijkomt!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Yvon »

:shock: Dat moet schrikken zijn geweest!
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Paarsemier »

Hoe gaat het nu met ze dan?
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
King4457
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 juni 2018
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door King4457 »

Ja inderdaad, want er staat nog in je signature 200+ werksters. Dus zal het dan goedgekomen zijn, of is het nog niet aangepast?
Plaats reactie