Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

Hertcerf schreef:
4&5&6) Meteen maar to the point: een grote, hongerige kolonie komt door die flexibele slang van 3mm heen. De vraag is alleen wanneer, het zou namelijk 10 jaar kunnen duren, maar het kan ook al als de kolonie nog maar 1000 werksters heeft kunnen gebeuren. Als je echt op safe wilt spelen raad ik plexiglazen buizen aan. Wel weer duur, en moeilijk bewerkbaar, maar hier komen ze niet doorheen. Qua formaat zou ik de buizen naar de voederwereld zo groot mogelijk doen (25mm+).
Acryl is vrij gemakkelijk te bewerken met een afkortzaag, hiermee kan ook onder een hoek worden gezaagd, zodat je b.v. ook 45 graden hoeken van acryl kunt maken, ook t-stukken en kruis-stukken zijn hiermee te maken.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Paarsemier »

Kan je misschien foto's van de laatste ontwikkelingen bijvoegen?
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

De foto's die horen bij de laatste post zijn net geplaatst. Dit zijn foto's genomen op 25-5. Natuurlijk heb ik veel meer foto's, ook van hoe de kolonie er nu bij zit maar die plaats ik pas als ik ook het bijbehorende verhaal klaar heb. Dus voor de allerlaatste foto's van deze week zul je nog even moeten wachten :) . Er is nog genoeg te melden over de voorgaande periode.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Paarsemier »

Paarsemier schreef:Kan je misschien foto's van de laatste ontwikkelingen bijvoegen?
Ik bedoelde van de laatste post :D
Dankjewel!
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Westdijk »

Ik heb het graag gelezen en samen met de opnamen is het weer een mooie uitbreiding van je blog, Kenneth.

Het hele bestaan van de kolonie hangt af van deze schimmel, maar het is één stuk. Doen mieren ook aan risicospreiding door nog een stukje schimmel in een ander deel van het nest te onderhouden?
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Paarsemier »

Als de kolonie groter wordt zullen ze meerdere kamers met schimmel gaan maken. Wanneer en hoe dat gebeurt hangt van Kenneth af denk ik :lol:
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Als het nest zich in de aarde zou bevinden dan kan ik mij voorstellen dat zo'n eerste schimmelkamer steeds groter wordt uitgegraven naarmate de schimmel groeid. Gezien het feit dat de kolonies over vele honderden of zelfs duizenden kamers gevuld met schimmel beschikken is het ook logisch om aan te nemen dat deze schimmelkamers niet eindeloos groter worden gemaakt maar dat op een gegeven moment de schimmel een grote heeft bereikt dat er begonnen wordt aan een 2de kamer enz. enz.

Of er pas aan een 2de kamer wordt begonnen op het moment dat de eerste kamer zijn maximale grote heeft bereikt of dat zo'n 2de kamer al eerder wordt opgestart voordat de eerste kamer zijn maximale grote heeft bereikt is mij onbekend.

Er zijn filmpjes te vinden dat ze zo'n Atta nest vol laten lopen met beton waarna ze het nest uitgraven. Te zien is dat alle grote kamers allemaal zo'n beetje dezelfde maximale grote hebben.

In een kunstmatige opzet zoals ik die heb is de groei van de eerste schimmelkamer beperkt door het formaat van de pot waar de schimmel zich in bevind. Bij mij is dat een pot met een maximale inhoud van 500 ml. Toen deze geheel gevuld was heb ik 2 extra potten aangeboden (1 x 200 ml en 1 x 425 ml). In beide potten zijn ze direct begonnen met het opbouwen van een schimmel, echter pas toen ik deze potten voorzien had van een stukje eigen schimmel dat ik uit de eerste pot had genomen. Daarover later meer.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Wie kan mij zeggen hoe ik er achter kan komen of gegeven bladeren van WINTERGROENE planten aan mijn kolonie goed zijn of dat ze giftig zijn? Snapt de kolonie dat zelf wel en kan ik gewoon alles aanbieden wat ik kan vinden of moet ik uitzoeken welke bladeren giftig zijn of niet?

Van welke planten is op voorhand al bekend dat ze de kolonie omzeep kunnen helpen?
Graag jullie input.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Beffie »

Qua planten weet ik het niet. Ikzelf gaf mijn Acromyrmex Chinese kool uit de supermarkt.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Wintergroen word waarschijnlijk geen insectide op gebruikt. Dit is omdat het in de WINTER natuurlijk nou niet echt stikt van dat soort dieren.. je zou ook zelf wat wintergroen kunnen kweken of binnen's huis op een zonnige plek wat sla of snijbiet, dit groeit beide heel snel. Als je mosterdzaad zaad of boekwijt, per zaadje in een potje doet is het een extreem snelgroeiend plantje.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Ps spruitjes zijn 99% veilig omdat insecten het voor de bladeren doen en niet voor de spruitjes zelf.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Westdijk »

ANThousiasteling schreef:kan ik gewoon alles aanbieden wat ik kan vinden of moet ik uitzoeken welke bladeren giftig zijn of niet?
Persoonlijk zou ik niet alles zo maar aan bieden. Ik betwijfel of mieren zelf in staat zijn het onderscheid te maken tussen wat slecht kan zijn voor de schimmel of juist niet.
ANThousiasteling schreef:Van welke planten is op voorhand al bekend dat ze de kolonie omzeep kunnen helpen?
Graag jullie input.
Ik weet helaas niet of het de kolonie om zeep helpt, want de bladeren worden omgezet in een schimmel en dan kan ik niet zeggen of de giftige bestandsdelen actief zijn. Wel zijn er twee soorten die me te binnen schieten.
Laurierkers (Prunus laurocerasus), bladeren rijk aan blauwzuur
Taxus (Taxus baccata), hele plant giftig, alleen het vlezige omhulsel van de giftige pit is wel goed eetbaar
Als ik er nog meer kan bedenken dan zal ik het je laten weten.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

@hertcerf voert gewoon taxus aan zijn atta leavigata kolonie. Ook al is deze soort op naaldbomen en grassen gemaakt zal het voor andere soorten vast niet giftig zijn. Ook word Monstera zeer actief door bepaalde soorten geknipt en een paar happen van dat blad legt een kat om. Al bij al denk ik dat je niet hoeft te vrezen over gif die de plant van nature heeft maar alleen pesticide zoals insectide en fungide.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Westdijk schreef: Taxus (Taxus baccata), hele plant giftig, alleen het vlezige omhulsel van de giftige pit is wel goed eetbaar
Als ik er nog meer kan bedenken dan zal ik het je laten weten.
Zoals Hessel al aangaf: ik geef mijn Atta's inderdaad gewoon Taxus, en dat zal deze winter zeker te pas komen :). Andere planten die deze winter mijn schaar zullen voelen zijn de bramen en dennen.
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

ANThousiasteling schreef:Wie kan mij zeggen hoe ik er achter kan komen of gegeven bladeren van WINTERGROENE planten aan mijn kolonie goed zijn of dat ze giftig zijn? Snapt de kolonie dat zelf wel en kan ik gewoon alles aanbieden wat ik kan vinden of moet ik uitzoeken welke bladeren giftig zijn of niet?

Van welke planten is op voorhand al bekend dat ze de kolonie omzeep kunnen helpen?
Graag jullie input.
Ik heb een lijst samengesteld voor wanneer ik mijn kolonie krijg, deze heb ik samengesteld van o.a. het forum van "leafcuttingants". Dit zijn planten die door mensen daar zijn getest. Er is ook nog het youtube kanaal van "british ants" hij geeft ook een behoorlijk aanbod aan planten zonder enig probleem. Ik heb een aantal soorten uit mijn lijst gelaten, omdat ik deze zelf niet gemakkelijk voorhanden heb of er zijn andere nadelen aan verbonden.

Ik zou ook niet gaan testen met planten waarvan niet bekend is of deze slecht zou zijn voor de kolonie tot de kolonie een zekere grote heeft bereikt. Als bladsnijdmieren alleen maar specifieke planten zou pakken en er zelf niet iets op heeft gevonden om planten te testen dan zouden de in wild levende kolonies veel te afhankelijk zijn van een beperkt aantal planten en dan zouden ze naar mijn mening lang niet zo succesvol zijn als dat ze nu zijn. Het zou ook niet logisch zijn want dan zou elk willekeurig giftige plant die in hun natuurlijke omgeving voorkomt de kolonies laten doen onder gaan.

Hetzelfde geldt voor giftige dieren voor miersoorten die hoofdzakelijk van dierlijk materiaal leven.

De "fire ant" staat er ook om bekend dat deze mens gemaakte giftige stoffen herkend en deze of vermijd of naar de afvalhoop brengt.

Dus naar mijn mening zullen ze er wel iets op hebben gevonden om zelf te weten welk blad ze moeten hebben en welke niet.

Maar je kent de uitdrukking vast wel "better safe than sorry". Dus ik zelf zal alleen planten pakken die al getest zijn door derden.

Planten:
Ailanthus Hemelboom
Begonia Begonia
Buddleja Vlinderstruik
Buxus Buxus
Chamaenerion Wilgenroosje
Crataegus Meidoorn
Euonymus Kardinaalsmuts
Eupatorium Koninginnekruid
Forsythia Chinees klokje
Hedera Hedra
Hibiscus Hibiscus
Ilex Hulst
Laurus Laurier, gevlekte laurus
Ligustrum Liguster
Lonicera Kamperfoelie
Morus Moerbei
Oenothera Teunisbloem
Prunus Kers
Quercus Eik
Rhododendron Rhododendron
Rosa Roos
Rubus Braam, Framboos
Salix Wilg
Taraxacum Paardenbloem
Viburnum Viburnum
Vinca Maagdenpalm
Vitis Druif

Groentes
Andijvie
Bloemkool
Brocoli
Pompoen, komkommer, courgette, kalebas
Sla
Spinazie
Spruiten
Witte Kool
Wortel

Ik heb niet gespecificeerd of ze van bepaalde planten alleen de bladeren gebruiken of ook de vruchten. En als het van de supermarkt komt altijd heeeeeel goed wassen ook al is het "biologisch".

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor enige problemen het beste is altijd om zelf onderzoek te doen naar de planten die geschikt zijn.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Beffie en Hessel: Bedankt voor het idee dat je gewoon allerlei bladgroente zoals Chinese kool, Sla, Snijbieten en Spruitjes kunt geven. Uiteraard pas nadat het bladmateriaal waanzinnig goed is schoongemaakt zodat het vrij is van pesticide en insecticide.

Hessel: Met Wintergroen bedoel ik niet Winter Groente. Met Wintergroen bedoel ik alle planten die in de winter in ons klimaat ook nog steeds groene bladeren hebben.

Westdijk, Hertcerf en Lone: Hmmm, tegenstrijdige berichten/meningen. Kan ik er nu wel of niet volledig op vertrouwen dat de Atta werksters zelf kunnen bepalen of aangeboden blad afkomstig is van planten die zo giftig zijn dat het de kolonie of de schimmel zal aantasten? Ik vind zelf de redenatie van Lone wel logisch klinken. Daarnaast zegt het wel wat als deze plantlijst van hem uitvoerig getest is door andere Atta houders. Ik zie daar Hedera en Laurier tussen staan.

Westdijk: ik hoop dat je geen gelijk hebt ;) want een paar uur voordat ik mijn vraag had gepost had ik de kolonie net 4 grote jonge verse bladeren van de Laurierkers (Prunus laurocerasus) gegeven en volgens jou zitten die vol met Blauwzuur. Ik ben direct wezen kijken maar alle bladeren waren al versneden en verwerkt. Ik kon er dus niets meer aan doen.

Als ik zie dat in de lijst Laurier, Buxus en Hedera staat en Hertcerf ook nog eens Taxus en Den geeft zonder dat de kolonie daar enig nadeel van ondervind dan zegt dat denk ik toch wel wat. Dan lijkt het erop dat Atta kolonies helemaal niet gevoelig zijn voor natuurlijke gifstoffen van de planten zelf en blijkbaar alles wat plantaardig is kunnen gebruiken voor hun schimmel. Ik hoop dat mijn voorlopige conclusie juist is. Als dat zo is dan is het voeren van de kolonie in de winter geen enkel probleem want de genoemde planten zijn binnen een straal van 20 meter van mijn huis rijkelijk voor handen.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 18 sep 2017, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Westdijk »

ANThousiasteling schreef:Westdijk: ik hoop dat je geen gelijk hebt want een paar uur voordat ik mijn vraag had gepost had ik de kolonie net 4 grote jonge verse bladeren van de Laurierkers (Prunus laurocerasus) gegeven en volgens jou zitten die vol met Blauwzuur.
De bladeren bevatten blauwzuur. Het is niet een mening die je met argumenten kan bestrijden, maar een wetenschappelijk bewezen feit. Ik had er echter nog iets anders aan mijn eerdere bericht toegevoegd.
Westdijk schreef:Ik weet helaas niet of het de kolonie om zeep helpt, want de bladeren worden omgezet in een schimmel en dan kan ik niet zeggen of de giftige bestandsdelen actief zijn.
Het lijkt er dus op dat het blauwzuur wordt geneutraliseerd na afbraak door de schimmel.

Ga af op de plantlijst die door andere Atta houders is getest. Het is voor jou de meest veilige route. Het was nooit mijn bedoeling geweest om je aan het twijfelen te brengen, Kenneth. In mijn werk moet ik rekening houden dat bepaalde soorten niet bij kinderspeelplaatsen worden geplant en daarom ken ik er wel meer, maar slechts een klein percentage daarvan is bladhoudend.
Ik betwijfel echter nog altijd of uit tropische oorden afkomstige mieren in staat zijn om met honderd procent zekerheid te bepalen of plantdelen slecht zijn voor de schimmel, als de planten uit een voor hen onbekende werelddeel komen. Dat is wel een mening.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb even een ;) in het bericht geplaatst want mijn opmerking was niet bedoeld om het feit mbt blauwzuur te betwisten maar om aan te geven dat het wel ironisch is dat ik, voordat jij de waarschuwing mbt blauwzuur en Laurier bladeren plaatste, mijn kolonie een 4 tal grote Laurierbladeren heb gegeven die binnen no time waren verwerkt in de schimmel. Als ik jou waarschuwing 4 uurtjes eerder had gelezen had ik Laurierbladeren natuurlijk niet gegeven aan mijn kolonie.

Ik hoopte dat je geen gelijk zou hebben mbt. de eventuele desastreuse gevolgen voor mijn kolonie nu die 'giftige' bladeren waren verwerkt. Of de 'giftige Laurier pulp' die de werksters van de bladeren hebben gemaakt na contact met de schimmel geneutraliseerd worden of de schimmel groei alsnog gaan aantasten waardoor de schimmel rondom de Laurierpulp gaat afsterven moet ik helaas door simpelweg te wachten maar gewoon afwachten. Ik hoop dat de schimmel het Blauwzuur aan kan. De tijd zal het moeten uitwijzen.

Het gif in de bladeren van de Taxus worden blijkbaar ook geneutraliseerd of heeft geen invloed op de schimmel zelf. Ik hoop hetzelfde voor mijn schimmel mbt Blauwzuur!

Jou twijfel mbt of Atta's planten uit Europa op giftigheid kunnen inschatten en indien nodig vermijden, klinkt echter ook plausible/logisch. We zullen het moeten afwachten.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Elan »

Bladsnijders kunnen bladeren die giftig zijn voor de schimmel* herkennen (met enige vertraging). Deze bladeren zullen daarna vermeden worden. Op de lange termijn is er dan dus geen risico.
Voor kleine kolonies/schimmels kan het risico natuurlijk alsnog relatief groot zijn...

*) ook als deze daarvoor geschikt waren.


Bron: oa http://journal.frontiersin.org/article/ ... 00084/full (dat was dan wel in Acromyrmex)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Westdijk »

Het is voor mij interessant om de door Lone gepresenteerde lijst door te lopen, omdat er een aantal planten op voorkomen waarvan de bladeren looizuur bevatten. Het middel wordt door de plantenwereld ingezet om zich zelf tegen insectenvraat te beschermen, maar ook tegen bepaalde bacteriën. Opmerkelijk veel anderen op de lijst zijn giftig voor de mens. Ik ben werkzaam bij de buitendienst van een gemeente en let er tijdens renovaties bijvoorbeeld op dat bepaalde soorten niet in de buurt van kinderspeelplaatsen worden toegepast. Het gevaar dat een kind een deel van een plant in zijn of haar mond steekt kan je (als gemeente) niet te licht oppakken.

Ailanthus Hemelboom: het blad bevat gemiddeld meer looizuur dan bij andere bomen het geval is (Voor wat beeldvorming: het veroorzaakt vaak de bruine plekken op de bestrating als de bladeren niet tijdig worden opgeruimd)
Begonia Begonia: geen opmerking
Buddleja Vlinderstruik: geen opmerking
Buxus Palmboompje: alle delen van de plant zijn zwak tot zeer giftig, bladeren zeer giftig
Chamaenerion Wilgenroosje: geen opmerking
Crataegus Meidoorn: de vruchten zijn zwak giftig
Euonymus Kardinaalsmuts: het zaad, blad en bast zijn zeer giftig
Eupatorium Koninginnekruid: geen opmerking
Forsythia Chinees klokje: geen opmerking
Hedera Hedra: vooral het blad en bessen zijn zeer giftig
Hibiscus Hibiscus: passen wij als gemeente niet toe
Ilex Hulst: blad is zwak giftig, vruchten zijn giftig (20 bessen kunnen voor kinderen al dodelijk zijn)
Laurus Laurier, gevlekte laurus: bij de Prunus laurocerasus zijn alle delen giftig
Ligustrum Liguster: wat betreft de Ligustrum vulgare daarvan zijn de blad, bast en vooral bessen dodelijk giftig, zelfs het plantsap kan bij aanraking bij gevoelige mensen tot reacties leiden
Lonicera Kamperfoelie: de bessen zijn zeer giftig
Morus Moerbei: geen opmerking
Oenothera Teunisbloem: geen opmerking
Prunus Kers: in mijn vakgebied tot zover alleen met de Prunus serotina te maken gehad en daarvan zijn de zaden, blad en bast giftig
Quercus Eik: de bladeren bevatten extreem veel looizuur
Rhododendron Rhododendron: de bloem en blad zijn zeer giftig
Rosa Roos: geen opmerking
Rubus Braam, Framboos: geen opmerking
Salix Wilg: geen opmerking
Taraxacum Paardenbloem: het melksap is enigszins giftig
Viburnum Viburnum: bladeren en schors giftig, de Viburnum rhytidophyllum laten sterhaartjes loskomen die ogen en huid irriteren en de bessen van de Viburnum opulus en Viburnum lantana zijn zwak giftig
Vinca Maagdenpalm: giftig, alleen heb ik hier tegenstrijdige berichten over gelezen, dus voor mij een twijfelaar, de exotische maagdenpalmen zijn wel giftig
Vitis Druif: passen wij als gemeente niet toe

Ik deel deze informatie na een vraag van Kenneth met jullie.
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

ANThousiasteling schreef:Ik heb even een ;) in het bericht geplaatst want mijn opmerking was niet bedoeld om het feit mbt blauwzuur te betwisten maar om aan te geven dat het wel ironisch is dat ik, voordat jij de waarschuwing mbt blauwzuur en Laurier bladeren plaatste, mijn kolonie een 4 tal grote Laurierbladeren heb gegeven die binnen no time waren verwerkt in de schimmel. Als ik jou waarschuwing 4 uurtjes eerder had gelezen had ik Laurierbladeren natuurlijk niet gegeven aan mijn kolonie.

Ik hoopte dat je geen gelijk zou hebben mbt. de eventuele desastreuse gevolgen voor mijn kolonie nu die 'giftige' bladeren waren verwerkt. Of de 'giftige Laurier pulp' die de werksters van de bladeren hebben gemaakt na contact met de schimmel geneutraliseerd worden of de schimmel groei alsnog gaan aantasten waardoor de schimmel rondom de Laurierpulp gaat afsterven moet ik helaas door simpelweg te wachten maar gewoon afwachten. Ik hoop dat de schimmel het Blauwzuur aan kan. De tijd zal het moeten uitwijzen.

Het gif in de bladeren van de Taxus worden blijkbaar ook geneutraliseerd of heeft geen invloed op de schimmel zelf. Ik hoop hetzelfde voor mijn schimmel mbt Blauwzuur!

Jou twijfel mbt of Atta's planten uit Europa op giftigheid kunnen inschatten en indien nodig vermijden, klinkt echter ook plausible/logisch. We zullen het moeten afwachten.
Blauwzuur oftewel cyanide zou niet giftig moeten zijn voor de schimmel een schimmel zal bij de meeste gevallen niks merken van een gif die door planten wordt gemaakt het zijn de mieren die met de bladeren omgaan waar naar gekeken moet worden of deze er tegen kunnen. Waarom zijn planten giftig? Zodat ze niet worden opgegeten door herbivoren. Maar er zijn altijd dieren die het gif kunnen afbreken en in heel veel situaties zelfs kunnen gebruiken om zichzelf giftig te maken. Er is een rups bv. die jakobskruiskruid helemaal kaal vreet terwijl dit een plant is die zeer giftig is voor zoogdieren. Laurier is niet schadelijk voor Atta's geloof ik.

Ik ben geen toxicoloog, maar als je een indruk wilt krijgen of een gif giftig is voor een bepaalde groep organismen dan moet je kijken naar de werking van het gif. Gif op eiwit basis zal in de meeste gevallen alleen giftig zijn met directe injectie in de huid in de maag wordt het gewoon afgebroken. Gif dat de wanden aantast van het spijsvertering systeem zal voor de meeste dieren giftig zijn. Maar goed dan heb je het voorbeeldje van chocolade waar wij mensen gek op zijn en vele dieren er al bij geringe inname het loodje leggen. Kortom je kunt de mens als leidraad gebruiken wat voor ons niet giftig is dan is er de kans dat het ook niet giftig is voor de mieren helemaal zeker kun je het niet weten.

Ik denk dat looizuur houdende bladeren wel een negatief effect heeft op de schimmel ookal worden er looizuur houdende bladeren als goed blad bestempeld door de meeste Atta houders. Ik heb zo mijn twijfels Mika had geloof ik wel eens Eik aangeboden en de Atta's waren er niet heel blij mee als ik me goed herinner. Ik zou er ook niet van opkijken dat de PH waarde van de schimmel erg belangrijk is.

Liguster en de Japanse broodboom oftewel gevlekte Laurus schijnen zo'n beetje het top blad wat je kan aanbieden. In mijn lijst staan denk ik wel genoeg groen blijvende planten waar je de winter mee kan doorkomen, maar zoals ik al zei het is het beste als je zelf de namen ook na loopt kan altijd zijn dat ik een fout heb gemaakt. En "beter safe then sorry".

Over het feit van herkenning van Europese planten, de meeste in die lijst zijn exoten daarnaast zijn ook de inlandse soorten vaak familie van een exoot waar Atta's wel in aanraking mee komen. Er is aangetoond dat mieren niet alles weten via het dna geïmpregneerde principe, maar dat ze ook instaat zijn om te leren volgens mij staat dat zelfs hier op het forum. Hoe Atta's weten wat "blad" is geen idee, met plastic gaan ze dan wel de mist in, hetzelfde kan gezegd worden over graanoogst mieren ookal komen de zaden die wij ze aanbieden over het algemeen niet voor in hun gebied toch herkennen ze onze zaden.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

Blijkbaar kunnen er ook bepaalde zaden/noten worden aangeboden. Volgens de site admin op leafcuttingants .com zijn tamme kastanjes geschikt voor atta's.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Erg gaaf om te zien dat je kolonie nu serieuze vormen aan begint te nemen! Congratz
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Bedankt voor je reactie.
Het verslag geeft niet eens weer wat de huidige situatie is van de kolonie want in het verslag zit ik ergens in augustus maar ondertussen zitten we al in december. Een klein tipje van de sluier mbt tot de huidige situatie kan ik wel oplichten. De hoeveelheid schimmel is nu aangegroeid tot 5 liter. Ik heb sinds een paar weken mijn eigen mierenkamer waardoor ook deze kolonie moet verhuizen vanuit de kast naar een nieuw onderkomen. Mijn nieuwe ideeën mbt een mooiere en natuurlijkere setup (waarvan de ruwe vorm al gestalte krijgt) zal ik binnenkort uit de doeken doen als ik met mijn verslag aangekomen ben op die datum.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

5 Liter in nog geen jaar tijd is wel erg opmerkelijk. Dacht dat ik met mijn 20 liter setup voorlopig wel snor zou gaan zitten.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb de kolonie nu 8,5 maand. Van die 8,5 maand heb ik de kolonie tussen 1-9 en 15-11 (2,5 maand dus) maar zeer matig tot slecht onderhouden. Ze kregen maar weinig nieuw blad zodat de schimmel, die vanwege het versmeerde nest op een verkeerde plek was uitgebreid, niet te hard zou groeien. Ik weet zeker dat als de kolonie in de 2,5 maand ook goed was verzorgt de schimmel nog groter zou zijn geweest. Misschien wel richting de 7 of 8 liter.

Met 5 liter schimmel (die onderweg is naar de 9,5 liter) heb ik nu al duizenden werksters rondlopen. Een tipje van de sluier mbt mijn nieuwe plannen kan ik wel oplichten.
Ik wil uiteindelijk, mits de kolonie bij deze hoeveelheid schimmel nog te handhaven is, naar een kolonie obv 55 liter schimmel. Mijn nieuwe set-up in aanbouw is daarop ingericht. Daarover later meer.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 19 dec 2017, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

Ik heb nu eindelijk mijn eigen kolonie die is vandaag aangekomen. Thermostaat op 27.7 graden luchtvochtigheid 90%-99% zijn na 5 min al aan het snijden, dus ik neem aan dat ik voor de goede omstandigheden heb gezorgd.

Beetje offtopic misschien maarja.

Ben wel benieuwd hoe ver je tot zover bent gekomen met jou kolonie.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door AntLove4Ever »

Wat gek,
Die doos van de blokker kost daar 20- en hier maar 10,95.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Heb je al eens het "wiskundige" inschattingsvermogen van deze soort opgemerkt? Ze schijnen hoeken en zelfs bogen in te kunnen schatten
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

Mijn Atta cephalotes neemt trouwens ook grassen aan, dus ik denk dat Atta sexdens het ook wel aanneemt. Het gras wat ik ze heb gegeven is witbol. Ze nemen het zelfs liever aan dan liguster wat eigenlijk volgens vele houders als hét blad is voor vele bladnsijmieren.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Plaats reactie