Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Vragen en opmerkingen over de blogs
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Klopt, mijn kolonie krijgt al maanden lang met enige regelmaat een paar pollen gras die ik uit een weide steek en deze pollen gras snijden ze helemaal tot de grond af. Ze later er niets van staan. Dit gras wordt dan direct verwerkt in de schimmel. Gras is de gehele winter voorhanden dus dat is een makkelijke voedselbron.

Hé Lone, waarom begin je niet een blog over jou cephalotus kolonie....dan kun je daar mooi je ervaringen met ons allemaal delen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

ANThousiasteling schreef:Klopt, mijn kolonie krijgt al maanden lang met enige regelmaat een paar pollen gras die ik uit een weide steek en deze pollen gras snijden ze helemaal tot de grond af. Ze later er niets van staan. Dit gras wordt dan direct verwerkt in de schimmel. Gras is de gehele winter voorhanden dus dat is een makkelijke voedselbron.

Hé Lone, waarom begin je niet een blog over jou cephalotus kolonie....dan kun je daar mooi je ervaringen met ons allemaal delen.
Ik ben niet zo'n prater, een blog vergt naar mijn mening ook teveel aandacht. Ik loop al heel wat jaartjes mee op dit forum nooit echt de animo gehad om veel te posten.

Een Q&A zou ik nog wel willen doen hier hebben we alleen niet echt een plaats voor op dit forum.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Beste mensen,

Ik heb een vraag die mij al een tijdje bezig houd. Als het gaat om Bladsnijders mieren dan lees je op veel websites dat het onmogelijk en risicovol is om een grote kolonie te handhaven. De indruk wordt gewekt dat alleen dieren -en vlindertuinen succesvol een Bladsnijders kolonie kan (onder)houden. Op veel websites is de toon, als het gaat om het houden van deze soort door een particulier, redelijk negatief.

Mijn grote vraag is, nu mijn kolonie steeds groter wordt:
Wat is het gevaar?
Wat staat mij dan nog te wachten wat ik niet kan overzien?
Wat kan er dan misgaan naarmate de kolonie groeit?
Welke problemen zullen er op den duur ontstaan waardoor de kolonie niet meer houdbaar is?
Is een kolonie van 500.000 werksters zo anders qua onderhoud en het houden ervan dan een kolonie van 50.000 werksters?


Ik zelf kan geen problemen bedenken die niet oplosbaar zijn. Maar misschien zie ik bepaalde problemen over het hoofd.
Als ik mogelijke toekomstige problemen ken dan kan ik mij daarop voorbereiden.

Ik hoor graag wat jullie mening is en welke problemen jullie voorzien. Dan kunnen we eens bespreken welke oplossingen daar voor zijn en dan kan ik mij daarop voorbereiden.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 20 feb 2018, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

ANThousiasteling schreef: Mijn grote vraag is, nu mijn kolonie steeds groter wordt:
Wat is het gevaar?
Wat staat mij dan nog te wachten wat ik niet kan overzien?
Naarmate de kolonie 500.000 werksters heeft moet de gehele setup bestaan uit glas, plexiglas en andere harde materialen. Plastic slangen zullen direct worden "vernietigd".

Ook zal de ptfe onder extreme druk staan, zeker als je geen lange straten naar de voederbakken hebt gemaakt. Ik kan me voorstellen dat een uitgebroken kolonie een gevaar is voor kleine huisdieren.

Overigens ben ik nu zelf bezig met de setup volledig van glas en acrylglazen buizen te maken. Ik ga ze op een gegeven moment minder voedsel aanbieden, en hoop dat ze dan op een gegeven moment een constant aantal werksters krijgen. Hierbij neem ik dus aan (lees: hoop ik) dat de gyne niet meer eitjes legt dan dat de schimmel kan ondersteunen.

Edit: en een grote kolonie die uitbreekt zou schade kunnen toebrengen aan het ecosysteem, hoewel dat in Nederland minder snel gebeurd dan een warmer land dunkt me.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Duidelijk, klinkt heel logisch dat er geen sprake maar kan zijn van plastic slangen. Ik heb in mijn gehele (nieuwe) set-up, die jullie nog niet hebben gezien, nog 1 stukje slang als verbinding maar die kan makkelijk worden vervangen door acryl pijpen. De rest is allemaal glas (glas op glas, dus geen kit randen die doorgebeten kunnen worden). Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen enkel spoor van vraat aan die ene slang heb kunnen ontdekken. De wanden daarvan zijn 3 mm dik. maar ik begrijp dat dat een zwakke plek zou kunnen worden als er steeds meer soldaten verschijnen met van die onbenullig grote koppen vol spieren voor de vlijmscherpe kaken.

Ik maak in de nieuwe set-up gebruik van ptfe randen van minimaal 4 cm tot wel zo'n 15 cm breed waarbij mijn kolonie wel relatief lange looppaden heeft (van nest naar voederplek is bijna 5 meter). Het mooie van ptfe is dat het makkelijk te zien is of een plek waar ptfe zit beschadigd is. Even met een kleine kwast weer wat ptfe smeren en het probleem is volgens mij weer opgelost.

Uitbraak is het grootste gevaar maar als de kolonie in een set-up zit waar sprake is van rondom zware randen van ptfe in een droge omgeving (dus geen last van condens want condens is fataal voor ptfe randen) die makkelijk onderhouden kunnen worden dan lijkt mij uitbraak uitgesloten.

Minder voedsel aanbieden is volgens mij, net zoals bij elke andere mierensoort, de manier om een kolonie qua grote in toom te houden. De schimmel wordt dan, volgens mij, alleen in grote gehandhaaft (dus geen groei) en zal maar een bepaalde hoeveelheid voedsel kunnen genereren waardoor de aangroei van nieuwe werksters ook in toom wordt gehouden. Mocht de gyne meer eieren leggen dan er aan larven gevoed kunnen worden dan zullen deze overtollige larven toch gewoon sterven?

Dus ik zie geen reden waarom een Atta kolonie niet op een bepaalde grote gehouden kan worden. Ze zullen naarstig opzoek gaan naar andere plekken om groen te vinden maar als ze niet uit de set-up kunnen ontsnappen dan is er volgens mij geen gevaar.

Ik hoor graag wat jullie van die redenatie vinden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Hertcerf schreef:
ANThousiasteling schreef: Mijn grote vraag is, nu mijn kolonie steeds groter wordt:
Wat is het gevaar?
Wat staat mij dan nog te wachten wat ik niet kan overzien?
Naarmate de kolonie 500.000 werksters heeft moet de gehele setup bestaan uit glas, plexiglas en andere harde materialen. Plastic slangen zullen direct worden "vernietigd".

Ook zal de ptfe onder extreme druk staan, zeker als je geen lange straten naar de voederbakken hebt gemaakt. Ik kan me voorstellen dat een uitgebroken kolonie een gevaar is voor kleine huisdieren.

Overigens ben ik nu zelf bezig met de setup volledig van glas en acrylglazen buizen te maken. Ik ga ze op een gegeven moment minder voedsel aanbieden, en hoop dat ze dan op een gegeven moment een constant aantal werksters krijgen. Hierbij neem ik dus aan (lees: hoop ik) dat de gyne niet meer eitjes legt dan dat de schimmel kan ondersteunen.

Edit: en een grote kolonie die uitbreekt zou schade kunnen toebrengen aan het ecosysteem, hoewel dat in Nederland minder snel gebeurd dan een warmer land dunkt me.
Even over die laatste opmerking over het ecosysteem. Gvg heeft een vrij kleine kolonie en die is op een zomeravond vrolijk de heg een verdieping lager leeg komen knippen. Dit klinkt natuurlijk nog onschuldig, maar als een kolonie 500.000 werksters telt gaan deze met alle liefde je hele straat door op een warme zomeravond als ze een plant vinden die ze heel smakelijk vinden, of stel je voor dat ze zich buiten beginnen te nestelen.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Hessel schreef: Even over die laatste opmerking over het ecosysteem. Gvg heeft een vrij kleine kolonie en die is op een zomeravond vrolijk de heg een verdieping lager leeg komen knippen. Dit klinkt natuurlijk nog onschuldig, maar als een kolonie 500.000 werksters telt gaan deze met alle liefde je hele straat door op een warme zomeravond als ze een plant vinden die ze heel smakelijk vinden, of stel je voor dat ze zich buiten beginnen te nestelen.
Het zou natuurlijk vervelend zijn als je schade toebrengt aan de tuin van de buren, maar niet direct een ramp qua gevolgen voor het ecosysteem. Ook als ze proberen te nestelen in de grond voorzie ik geen groot probleem: hoewel de lokale mieren, wormen en andere aardebeestjes hier wel onder zullen lijden.

Bij schade aan het ecosysteem dacht ik meer aan ziektekiemen, parasieten en schimmels die de mieren wel of niet met zich meedragen. Als deze het overleven in dit klimaat, en een geschikte plek of gastheer vinden kan dat wel nare gevolgen met zich meebrengen..
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Dus zorgen dat je set-up uitbraak bestendig is is een must. Dus geen flexibele slangen maar acryl pijpen en geen gaten afgewerkt met kit maar degelijke koppelingen. En daar waar de kolonie in een droge buitenwereld kan lopen brede randen van PTFE die regelmatig gecontroleerd moeten worden.

Is ruim gebruik van Fluon voldoende of is het absoluut nodig om de uitbraak preventie uit te breiden met een gracht/water barriëre? Dat laatste zou de gehele set-up namelijk waanzinnig veel ingewikkelder maken.

Zien jullie nog andere (grote) problemen die zouden kunnen ontstaan bij een grote kolonie?
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 25 feb 2018, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Ik zou zeggen dat als je de kolonie echt héél groot wilt, dat je ze dan echt goed bezig moet houden. Een meter of 20 - 30 of meer wat ze moeten lopen lijkt mij echt een must.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Als een kolonie perse zo ver moet kunnen lopen dan wordt het houden van een grote kolonie qua ruimte bijna onmogelijk. Wie kan zijn kolonie nou 30 of meer meter laten lopen? Ook qua investering in acryl glazen buizen wordt het automatisch een kostbare zaak, voor velen zelfs niet te betalen.

Als ik kijk naar set-up's in Dierentuinen dan zie ik vaak grote tot zeer grote kolonies waarbij de loopafstand vaak maar een 3 tot 5 meter is. Ik vraag mij dus af of zo'n enorme loopafstand wel werkelijk iets toevoegt. Het enige wat je bereikt is dat de groep werksters die het nest verlaten om te snijden wordt verdund vanwege de lange weg die ze moeten gaan. 1000 werksters op 2 meter is veel drukker dan 1000 werksters op 30 meter.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Westdijk »

Even om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik las dat je overweegt om minder voedsel aan te bieden. Kunnen de mieren de schimmel in stand houden als er geen constante stroom van blad voorradig is? Ik heb hier zelf mijn twijfels over. Ik verwacht dat dit het einde van de schimmel betekend. Het klinkt niet goed wat ik ga voorstellen, maar een regelmatige decimatie om de groei van de kolonie binnen de perken te houden lijkt mij het enige alternatief als je de schimmel gezond wilt houden met een constante aanvoer van blad.

Als je de werksters zo ver wilt laten lopen dan kan je ook overwegen om de buizen aan de kant te gooien om een hoge, maar geen brede bak of kast met een glazen voorzijde aan te schaffen waarin je een dik touw aan visdraad hangt. Als je het touw golvend ophangt dan leggen de werksters een langere afstand af dan de werkelijke lengte van de bak. Het lijkt me fascinerend om de mieren met stukken bladeren over het touw te zien lopen.

Ik heb het verslag weer graag gelezen. Succes met wat je ook mocht besluiten.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik zal mijn plan beter uitleggen.

De gebruikte cijfers zijn puur hypothetisch en alleen maar ter illustratie: stel dat de kolonie de voor mij maximale 55 liter schimmel heeft bereikt. Om deze GROEI te realiseren had de kolonie bijvoorbeeld 1 liter blad per dag nodig. Om het natuurlijke afsterven van de schimmel aan de onderzijde van de schimmelklomp te compenseren moet er voldoende nieuw blad worden gegeven zodat er net zoveel aan de bovenzijde kan worden bijgebouwd als dat er aan de onderzijde afsterft en wordt afgevoerd. Stel dat dat 0,5 liter blad is.

Door niet meer dan 0,5 liter te geven zal er geen groei plaatsvinden die groter is dan wat er tegelijkertijd afsterft van de schimmel. Zo hou je de schimmel en de kolonie in stand maar heb je het minimum aan werk qua verzamelen van blad. Je verzameld en geeft zoveel blad dat minimaal nodig is om de schimmel op een stabiele grote in stand te houden.

Blijf je veel blad geven dan moet je veel werk verzetten om al die groei via blad mogelijk te maken om daarna een deel van de schimmel met werksters te vernietigen. Zonde van al je werk en moeite (en die van de kolonie) zou ik zeggen.

Hoe kijken jullie tegen deze redenatie aan?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

ANThousiasteling schreef:Als een kolonie perse zo ver moet kunnen lopen dan wordt het houden van een grote kolonie qua ruimte bijna onmogelijk. Wie kan zijn kolonie nou 30 of meer meter laten lopen? Ook qua investering in acryl glazen buizen wordt het automatisch een kostbare zaak, voor velen zelfs niet te betalen.

Als ik kijk naar set-up's in Dierentuinen dan zie ik vaak grote tot zeer grote kolonies waarbij de loopafstand vaak maar een 3 tot 5 meter is. Ik vraag mij dus af of zo'n enorme loopafstand wel werkelijk iets toevoegt. Het enige wat je bereikt is dat de groep werksters die het nest verlaten om te snijden wordt verdund vanwege de lange weg die ze moeten gaan. 1000 werksters op 2 meter is veel drukker dan 1000 werksters op 30 meter.
@westdijk legt t al heel haalbaar uit en exact zoals ik het zelf ook zou doen. Stel je hebt een bak van 60x50x100, je zou kunnen zeggen dat een deel touw steeds 90 cm recht naar beneden zou kunnen gaan tot de bocht, als er op iedere 10 cm een touw zou zitten zou je op minstens 27 meter uitkomen die de mieren moeten afleggen. Als je deze buitenwereld flink verwarmd zal de stroom werksters stukken groter blijven, want als ze zo ver moeten lopen koelen ze nogal af.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor deze onderbouwing met fictieve cijfers. Ik had wel gelezen dat je het geheel in stand wilde houden, maar het voorstel riep wat doembeelden bij me op. Nu je het zo onderbouwd lijkt het me een goede theorie. Ik heb er voor nu geen vragen of opmerkingen over.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik snap dat er een oplossing is om in een relatief beperkte ruimte mieren een lange route te laten lopen. Maar daar gaat het mij even niet om. Afgezien van het feit of ik het een mooi gezicht vindt om zo'n kolonie over zo'n touw te laten lopen die aan allerlei vislijnen hangt (ziet er volgens mij erg onnatuurlijk uit) vraag ik mij, met de voorbeelden van dierentuinen in gedachte, nog steeds af wat het nut ervan is om ze zover te laten lopen. In veel dierentuinen waar ze grote kolonies houden doen ze dat ook niet. Leg dat nog eens uit aub.

Snappen jullie mijn aanpak mbt het in toom houden van de kolonie? Wat vinden jullie daarvan?

Van de week had ik contact met Gerhard Kalytta en die bevestigde mijn ervaring dat de werksters van Atta zelfs bij veel lagere temperaturen gewoon doorgaan met snijden (hij kwam met zelfs 13 graden aan). In mijn mieren kamer heb ik de temperaturen wel eens zien zakken (natuurlijk niet die van het nest en schimmel) naar 15 graden gedurende een koude nacht en, hoewel niet meer zo snel bewegend, ging het snijden van groen gewoon door. De werksters liepen alleen niet meer zo hard maar ze gingen gewoon op een lager tempo door. Naarmate de temp overdag weer toenam liepen ze ook weer harder.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Westdijk, het meedenken en praten wordt altijd zeer gewaardeerd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Je kunt natuurlijk touwen er ook als zeer natuurlijke lianen uit laten zien, dat moet niet al te moeilijk zijn. Ik weet dat t vaak in de terrariumhobby wel eens word gedaan, en dat ziet er altijd erg mooi uit, zijn ook genoeg handleidingen voor.
Ik weet vooral dat er dierentuinen zijn met kolonies die echt gigantisch ver moeten lopen. Zo zijn er set ups van In Duitsland, in Engeland en vele andere dierentuinen. De meerwaarde van ver lopen is, zover ik weet, dat het een kolonie enorm bezig houd, wat fijn is bij een grote kolonie.
Ik denk dat je aanpak heus wel haalbaar zal zijn maar dat het aardig wat vakmanschap vraagt en je enorm op de proef kan stellen!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

Naar mijn idee lijkt het erop dat er een algemeen discussie topic over Atta's gewenst is. Ik heb de mods alleen al een tijdje niet echt actief gezien om iets dergelijks goed te keuren. Wellicht is het zelfs een idee dat we een skype groep maken met geïnteresseerde ofzo dan is een wat actievere discussie mogelijk. Ik wil ook best foto's van mijn setup delen en tot nu toe ben ik erg content mee.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

En Hessel, die uitdaging gaan we dan ook maar gewoon aan ;) . Afgezien van dat ik het niet mooi vind staan om een glazen bak of kast te hebben met daarin touwen die om de 10 cm naar boven of beneden lopen, moet je er ook nog rekening mee houden dat er met regelmaat een werkster vanaf kan vallen. Het gebeurd best vaak dat een werkster op een ruwe ondergrond loopt en dan toch ineens naar beneden valt. De set-up moet dan zo zijn dat deze werksters niet vrij in de kamer kunnen lopen maar in een soort bak vallen die op de een of andere manier weer verbonden is met het nest of de touwen.

Het klopt, je houd de kolonie zo langer bezig maar ik vind de gehele constructie niet mooi en vooralsnog onnodig. Als ik iets met touwen die op lianen lijken zou willen doen dan zou ik willen dat deze 'lianen' door de hele kamer zouden lopen en niet in een kleine glazen ruimte.

Samenvattend kan ik denk ik wel zeggen dat ik uit alle berichten heb opgemaakt dat de uitbraak preventie absoluut top moet zijn (zowel buitenwereld/arena als de nesten) en dat de kolonie via regulering van het beschikbare groen op het juiste maximale formaat moet worden gehouden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Ik ben zeker voor een 'bladsnijders whats app groep'
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik vind zelf dat alle vragen en antwoorden daarop via het forum moeten verlopen. Alle Atta houders, maar ook alle niet Atta houders, kunnen dan reageren wanneer ze willen en alle informatie blijft behouden voor andere lezers. Anders staat deze (belangrijke) informatie in een aparte Whatsapp groep waar buitenstaanders niets aan hebben. Als er iets dringends is dan kan je altijd nog een pm sturen naar alle mensen tegelijk die je belangrijk vindt.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Wie kent er een goede en zo betrouwbaar mogelijke manier om te schatten hoeveel werksters zich bevinden in 40 liter schimmel?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Lone »

Foto maken van foerageer plaats, tel alle mieren hier. Het totaal dat je hier hebt is ongeveer 10% van de totale kolonie.

Je zou ook een foto kunnen maken van een gevulde kamer. Alle mieren tellen die ongeveer op hetzelfde plane zitten, dus niet de mieren die je ziet in de holtes van de schimmel. Nu kun je dus aantal mieren per cm2 uitrekenen en dan dus ook het totaal per cm3.

Zorg er voor dat in beide gevallen de kolonie tevreden is met de hoeveelheid blad en water die ze tot hun beschikking hebben anders zal het % actieve werksters hoger of lager zijn en dus zal een berekening niet accuraat zijn.

De andere maar iets accurate methodes zijn wat destructief.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Miguel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 maart 2018

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Miguel »

Hoi iedereen.
Kenneth.. van waar kan ik die atta cephlotes in NL voor welke prijs halen?

Grijs Mig
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Geen idee Mig, ik heb zelf geen Atta cephalotus maar A. sexdens. Ants-Kalytta.com (daar heb ik mijn kolonie van) heeft ze met enige regelmaat en ook Antstore.net (zelf ophalen in Berlijn). Kijk ook eens op ameisen-boutique.de of google eens op 'leafcutter ants for sale' en kijk welke website in Engeland ze kan aanbieden. Goedkoop zijn ze niet en heb je wel uitvoerige ervaring met andere soorten mieren die je succesvol jaren hebt gehouden?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Leeuwenlever »

Hessel schreef:Ik zou zeggen dat als je de kolonie echt héél groot wilt, dat je ze dan echt goed bezig moet houden. Een meter of 20 - 30 of meer wat ze moeten lopen lijkt mij echt een must.
Heb je hier een bron van of ervaring mee? lijkt mij grote onzin die hier verteld wordt
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Vooral gehoord van dierentuinen en een wetenschapper die ik gesproken heb erover. Op leafcutterants.com staat het soortgelijk, deze mensen verkopen puur bladsnijders en bouwen ook gróte set-ups voor bladsnijmieren.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

En waarom lijkt het jou dan 'grote onzin'? Mag ook wel een onderbouwing krijgen vind ik
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Leeuwenlever schreef:
Hessel schreef:Ik zou zeggen dat als je de kolonie echt héél groot wilt, dat je ze dan echt goed bezig moet houden. Een meter of 20 - 30 of meer wat ze moeten lopen lijkt mij echt een must.
Heb je hier een bron van of ervaring mee? lijkt mij grote onzin die hier verteld wordt

Ten eerste kan het hebben van te weinig loopruimte negatieve gevolgen voor de activiteit van de kolonie. Als foeragerende werksters keer op keer in contact komen met een andere foeragerende zuster zal het feromonen spoor verzwakken, en de activiteit op dit spoor afnemen (1). Sowieso word het lastig zodra er 20.000 mieren wat blaadjes proberen te verzamelen, omdat er gewoon geen loopruimte is..

Ook kan het handig zijn een afvalplaats ver weg van het nest te hebben. De afstand tussen het nest en de afvalplaats heeft positieve gevolgen op de gezondheid van de kolonie. Ongeveer 10% van de werksters boven de grond zal bezig zijn met het dumpen van afval, en het zijn altijd dezelfde werksters die deze "smerige" taak op zich nemen (2). Hier zit overigens wel wat verschil tussen soorten/situaties, omdat het afval niet altijd boven de grond word gedumpt. Ook afhankelijk van de gehele setup dus.


Tegelijkertijd kan het voor een kleine kolonie negatieve gevolgen hebben als ze te ver moeten lopen. Werksters die elkaar tegemoet komen geven elkaar informatie over eventueel gevonden voedsel. Ergens moet er dus een balans gecreëerd worden tussen koloniegrootte en loopafstand (3.)


1. Head-on encounter rates and walking speed of foragers in leaf-cutting ant traffic (M. Burd, N. Aranwela)
1. Negative feedback in ants: crowding results in less trail pheromone deposition (Tomer J. Czaczkes, Christoph Grüter, Francis L. W. Ratnieks)

2.Waste management in the leaf-cutting ant Atta colombica (A. Hart, F. Ratnieks)

3. Head-on encounter rates and walking speed of foragers in leaf-cutting ant traffic (M. Burd, N. Aranwela)
3. Information transfer in head-on encounters between leaf-cutting ant workers (A. Farji-Brener, S.Amador-Vargas, F. Chinchillac, S.Escobard, S.Cabrerae, M.I.Herreraf, C.Sandovalg)
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Leeuwenlever »

Hmmm, was te verwachten dat dit kon gebeuren. ik ben er alleen overtuigd van dat dit niet bij Kenneth het geval zou kunnen zijn. Afgelope week was ik bij hem thuis voor mijn schimmel boost die Kenneth voor mij had, zijn set up (waar ik nog niks over mocht zeggen op het forum in details) heeft zeker genoeg loopruimte voor een flinkekolonie zonder dat ze elkaar in de weg lopen.

Ik zou je niet te druk maken kenneth, als het klopt wat ik in de bron van Hertcerf lees moet dit het geval bij jou niet kunnen zijn.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Plaats reactie