Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Vragen en opmerkingen over de blogs
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb besloten om naar mijn beste kunnen te proberen een Atta kolonie zolang mogelijk succesvol in het leven te houden. Dat besluit staat vast dus die gehele discusie of ik nu wel of niet een beginneling ben en of ik er nu wel of niet aan moet beginnen, kunnen we overslaan ;) :D

De eerste voorbereidingen zijn al getroffen. Sommige materialen zijn al besteld, maar goed als het nodig is kan ik ze altijd nog retour doen. Maar inplaats van een blog te beginnen op het moment dat de gehele set-up al gekocht/zelf gemaakt is wil ik juist in de voorbereidende fase een blog beginnen zodat ik de gegeven tips en trucs al van te voren, voordat de kolonie arriveert, kan toepassen in mijn set-up. Ik weet ook zeker dat het delen van de ideeen mbt. de set-up anderen nuttige informatie vooraf kan verschaffen mochten ze besluiten deze soort ook te willen houden.

Natuurlijk begin ik niet nu pas na te denken over de set-up. Om die reden zal ik een schema uitwerken waarop mijn huidige visie mbt de set-up staat uitgewerkt. Ik wil jullie dus van te voren betrekken in het denkwerk mbt. de set-up. Ik hoop dan ook dat vooral degenen die al eens Atta hebben gehad of nu hebben flink meedenken en zowel positieve als negatieve commentaren zullen geven. Ik werk de tekening van de huidige idee even uit en dan zal ik deze posten.

Terug naar de Blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=67&t=9664
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 20 mar 2017, 14:29, 9 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Atta

Bericht door Blue »

Volgens mij hoor je deze informatie juist in het blog te stoppen
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta

Bericht door ANThousiasteling »

Dat ga ik zeker doen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Atta

Bericht door Other »

Gaaf! Ga je blog zeker volgen, geweldig om naar te kijken deze mieren!
Kan je geen advies geven, wil er zelf ooit ook nog eens aan beginnen :roll:

GvG zou deze winter ook aan zijn opstelling werken van zijn Atta sexdens, ben ook erg benieuwd hoe dat er momenteel voorstaat!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: V&O Atta

Bericht door Westdijk »

Ik heb geen ervaring met een soort uit de tropische regionen, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar hoe zich dit gaat ontwikkelen. Het plan is mij grotendeels duidelijk. Leuk dat je op deze wijze er mensen bij wilt betrekken om adviezen in te winnen en je opties te vergroten. Dat alleen al maakt het voor mij de moeite waard om het blog te blijven volgen. Ik leer graag van anderen.

Ik las dat je alles goed gaat isoleren en zag de platen tempex in de kast. Heb je ook een mogelijkheid om de warmte in de kast af te voeren als we een reeks hele warme zomerdagen krijgen? Ik denk dan aan een kleine ventilator in dit geval waarmee je lucht uit de kast kan blazen. Misschien een probleem dat helemaal geen rol speelt, maar de warmtetolerantie van deze soort is mij onbekend en ik zag ook geen caresheet op het forum.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: V&O Atta

Bericht door ANThousiasteling »

Veel lees plezier toegewenst.

Zover ik weet is de ideale temp voor de schimmel tussen de 24 en 27 graden. Op deze kamer wordt het zelfs in de zomer nooit heter dan een graad of 25. Ik kan de deur van de kast gewoon openzetten en de ruit ervoor weghalen. Daarnaast is het warmte matje gekoppeld aan een thermostaat dus die schakelt uit als de temp al uit zichzelf rond de 25 a 26 graden is. Ik plaats voor een gelijke warmteverdeling wel een kleine ventilator in de kast zodat alle lucht in de kast op gelijke temp. wordt gebracht en condens in het nest geen kans krijgt.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb dit weekend alle aanwezige blogs over atta gelezen incl. de V&O die daaraan gekoppeld zijn. Uit deze artikelen heb ik veel waardevolle info kunnen destileren maar er blijven een aantal vragen staan waar ik graag antwoord op zou willen hebben. Ik hoop dat er veel mensen met mij mee willen denken want elk commentaar en gedachte is waardevol. Vooral de leden die al eens zo'n kolonie hebben gehad en verzorgt worden hierbij uitgenodigd de onderstaande vragen te beantwoorden:

1. Is het een probleem als de jonge startende kolonie 40 tot 50 cm moet lopen om bij de afvalkamer/voederbak te komen of moeten deze faciliteiten echt maar op een paar cm afstand worden gecreëerd?
2. Is het voor een startende kolonie geen probleem dat de voeder/afval bak buiten de verwarmde ruimte staat waar de temperatuur ongeveer 20 graden is met een luchtvochtigheid van 25%?
3. Is het mogelijk om een 2de en 3de nest (en de nesten die daarna gekoppeld moeten worden) gewoon telkens door te linken (dus in serie aan en achter elkaar te verbinden) of moet ieder nest apart worden aangesloten op een hoofdweg/slang/pijp (dus parallel aan elkaar verbonden)? Zie schema onder aan dit artikel.
4. Welke minimum slang/pijp binnenmaat is gewenst? Een slang van Antstore heeft 28 mm buitenmaat en 22 mm binnenmaat maar de koppeling waarmee deze slang aan het nest wordt gekoppeld heeft een buitenmaat van 20 mm (zit dus best los) maar een binnenmaat van maar 12 mm. Ik vraag mij af of dat niet te klein is.
5. Is een flexibele slang met een wanddikte van 3 mm dik genoeg of gaan ze hier doorheen?
6. Ik kan nog kiezen of ik slangen/pijpen onder of bovenin op een nest aansluit. Wat is beter (en waarom) of maakt het niets uit? Bij Antstore zitten nestingangen namelijk altijd bovenin
7. Moet er altijd 2 in en uitgangen zijn aan een nest of mag er ook 1 aansluiting zijn die als in en uitgang dient?
8. Is het nodig om een ventialtie opening aan te brengen aan de bovenzijde van elke nest of is er voldoende ventilatie door de slangen?
9. Is het voldoende om een nest te koppelen aan een ruime grote buitenwereld waarin zowel wordt gevoerd alswel waar ze hun afval kwijt kunnen, of moet er altijd een aparte bak zijn voor waarin ze hun afval deponeren. Met andere woorden, deponeren ze hun afval ook in de buitenwereld /arena als er geen aparte afval kamer is?
10. Is bodemsubstraat in het nest nodig? Is zag namelijk dat ze bijv. Seramis korrels weghalen uit het nest en de schimmel rechtstreeks op de bodem legden. Kleikorrels kunnen ze niet verplaatsen.
11. Als substraat nodig is, welke zouden jullie dan nu adviseren? Kleikorrels, Seramis, zand of een laagje gips.
12. Kan het substraat gewoon vochtig zijn of moet er een laagje water staan?
13. Moet er een mogelijkheid zijn om naast een vochtig substraat ook daadwerkelijk extra vocht toe te voegen en af te voeren uit het nest of hebben jullie in de praktijk weinig tot niets daaraan hoeven te doen en kwam dat vanzelf goed?
14. Ik wil een warmte matje aangesloten op een thermostaat gebruiken om de lucht te verwarmen. Is dat voldoende of moet een waterbuffer zijn?

De laatste vraag heeft wat uitleg nodig. Een van de 5 punten waaraan mijn set-up moet voldoen is dat ik de gyne altijd wil kunnen zien. Toch heb ik begrepen dat de gyne uiteindelijk in de schimmel verdwijnt (in wordt gebouwd).

Ik had dit willen oplossen door de kolonie in een formicarium de plaatsen met de afmeting 30 br. x 20 hoog x 6 cm diep. Dat is een ruimte van 3,6 liter. Deze ruimte had ik echter met een stuk acryl in het midden willen verdelen in 2 ruimtes van ieders ongeveer 3 cm breed. De werksters kunnen door deze acrylplaat heen lopen omdat ik er zo groot mogelijke gaten in zal boren waarbij de gaten te klein zijn om de gyne door te laten. De gyne kan dus maar aan 1 zijde van de plaat blijven terwijl de werksters en de schimmel zich aan beide zijden kunnen bevinden ( ik kan de constructie zo maken dat ik ruimte 2 pas later, als de schimmel groter wordt, beschikbaar stel). De ruimte van 3 a 4 cm diep, 20 cm hoog en 30 cm breed is (net) voldoende om de gyne de kans te geven horizontaal rond haar as te draaien. Boven, onder, voor en achter heeft ze alle ruimte. De zijde van het nest waar de gyne zit is dan natuurlijk de voorzijde van de bak. De inhoud van de ruimte voor haar en de schimmel is dan minimaal 1,8 liter (of kleiner indien ik nog een extra schotje toevoeg). De gyne is dus altijd zichtbaar en de schimmel en de kolonie hebben uiteindelijk een ruimte ter beschikking die begint met 1,8 liter (of desnoods door een extra schotje een deel daarvan bijv. 0,9 liter) tot maximaal 3,6 liter als alle ruimte beschikbaar wordt gesteld.
15. Denken jullie dat mijn idee van deze gouden kooi voor de gyne haalbare kaart is?

Het is misschien even wat werk om mijn vragen te beantwoorden, dat realiseer ik mij ook wel maar jullie zouden mij er enorm mee helpen zodat ik mijn set-up op voorhand kan optimaliseren en beginners fouten kan voorkomen. Alvast bedankt voor jullie genomen moeite.
IMG_8649.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 12 mar 2017, 18:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Lees dit maar even door, Staan wel wat antwoorden op je vragen http://www.leafcuttingants.com/article01.html ;)

Ze hebben trouwens ook een forum
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Bedankt Hessel, dit artikel ga ik zeker lezen maar ik ben nog steeds erg benieuwd naar de mening en ervaringen van iedereen van dit forum, vooral degenen die deze soort ook hebben (gehad).
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Dag ANThousiasteling,

mooi dat je je zo goed aan het voorbereiden bent! Dit gaat de toekomstige kolonie zeker goed doen.


Ik zal mijn best doen jouw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, deze mogen natuurlijk worden aangevuld of verbeterd door mensen met andere ervaringen :).

1&2) In het begin zal 50 cm te ver zijn. De werksters van Atta sps. kunnen veel temperaturen hebben, echter is het voor de activiteit beter om ook de voederbak verwarmd te hebben staan. Zeker als de kolonie nog klein is is een verwarmde voederbak op een kleine afstand van het nest belangrijk. De afvalbak zou op zich onverwarmd kunnen zijn.

Iets wat je wel kunt tegenkomen met afvalverwerking is het volgende: stel je hebt de kolonie met 50 werksters in een cilinder bak met een diameter van 30 cm. Dit is natuurlijk te groot voor de kleine kolonie, dus je hebt er een plastic beker overheen gezet zodat de omstandigheden voor de schimmel optimaal blijven. Wat dan kan gaan gebeuren is dat ze de dode schimmel, en ander afval, in diezelfde cilinder gaan dumpen, buiten hun plastic bekertje. Dit is lastig tegen te gaan vond ik, en je moet dit wel opruimen. Punt is dus een beetje dat je dingen gaat tegenkomen die je liever anders had gezien/verwacht.


3) Je zou de verschillende schimmeltuinen in serie aan elkaar kunnen koppelen. Echter zou een opstelling zoals je bij 4 hebt getekend voor een grote kolonie beter zijn. Dit lijkt me zelf lastig te maken (groot, duur), maar neemt wel bepaalde voordelen mee. Zodra de schimmeltuinen meerdere cilinders in beslag nemen is de bladertoevoer enorm. Als de achterste tuin alleen te bereiken is via alle voorliggende tuinen (serie geschakeld dus) zal dit problemen op gaan leveren, en kan deze tuin op den duur verwaarloosd worden. Ook biedt de 4e opstelling de mieren de mogelijkheid de luchtstroom beter te beheren. Grote schimmeltuinen produceren op den duur veel water en co2, en dat moet ergens heen.

4&5&6) Meteen maar to the point: een grote, hongerige kolonie komt door die flexibele slang van 3mm heen. De vraag is alleen wanneer, het zou namelijk 10 jaar kunnen duren, maar het kan ook al als de kolonie nog maar 1000 werksters heeft kunnen gebeuren. Als je echt op safe wilt spelen raad ik plexiglazen buizen aan. Wel weer duur, en moeilijk bewerkbaar, maar hier komen ze niet doorheen. Qua formaat zou ik de buizen naar de voederwereld zo groot mogelijk doen (25mm+).

De locatie van de nestingang zou ik voor een kleine kolonie onderaan doen (toch iets minder loopafstand). Voor een grote kolonie maakt het niet veel uit denk ik. Ik kan me voorstellen dat het hebben van hogere nestingangen de stroom van werksters en lucht kan bevoordelen.

7) Voor de luchtstroom is het hebben van 2 nestingangen noodzakelijk. Maar je zou natuurlijk ook een gaasje in het deksel kunnen verwerken.

8) Alleen via de slangen lijkt me voldoende. Het plaatsen van gaasjes heeft natuurlijk niet veel zin als dit uitkomt in de piepschuimen bak/kast waar ze in staan.

9) Zoals gezegd kan het dumpen van afval anders lopen dan gehoopt, maar ik denk dat je wel beter als doel kunt stellen een bak te maken puur voor het dumpen van afval. Je gaat grote stapels bruine schimmeltroep tegenkomen, en hierop groeien soms paddenstoelen en weet ik wat meer. Voor de gezondheid van de kolonie is het beter dit gescheiden te houden van alle gezonde werksters en de bladeren.

10) Hier denk ik dat de meningen verschillen. Ikzelf heb bij jonge kolonies altijd vrolijk gebruik gemaakt van "cocos peat", een soort van turf. Hier hebben wel eens witte wormpjes en springstaartjes in gezeten, dus er zouden ook kwaadaardige mijten in kunnen zitten. Echter vonden de mieren het spul dermate geweldig, en deed de schimmel het zo goed, dat ik het ben blijven gebruiken. Seramis e.d. zijn echter ook prima, hiermee kunnen ze ook de luchtstroom regelen en de luchtvochtigheid beheren. Ik heb ook Atta kolonies gezien zonder substraat, en dan met een laagje super hard gips (waterstone? zoiets?). Erg mooi, geen gesmeer met substraat, maar het is mij nooit gelukt. Antstore gebruikt voor de jonge kolonies fijn geel zand (zandbak/speelzand).

12) Geen laagje water! Als de schimmel in contact komt met water is het al gauw einde oefeningen (zelfs grote druppels condens kunnen al flinke schade veroorzaken). Als de schimmel slechts een beetje word aangetast kan er nog wel iets anders gebeuren: ik heb helaas mogen meemaken dat een schimmeltuin aan het schimmelen was. Een andere soort schimmel dan wenselijk natuurlijk.

13) Bij kleine kolonies moet je af en toe voor wat extra vocht zorgen, dat zul je t.z.t. wel merken. Bij grote kolonies moet er juist veel vocht worden afgevoerd, maar met een ideale setup gaat dat dus via de lucht.

14) Als je de bak waarin ze staan niet, of niet vaak, opent is een waterbuffer niet noodzakelijk. Echter moet je er wel voor zorgen dat de straling van het warmtematje niet direct de schimmel verwarmd. Dan droogt de schimmel uit, en sterft.

15) Ik begrijp dat je de gyne wil blijven zien. Het is een prachtig beest, indrukwekkende kop, en het is geweldig om te zien hoe haar ini-mini dochters haar verzorgen. Echter denk ik dat je, voor haar welzijn, dit idee niet moet uitvoeren. De gyne is natuurlijk net zo belangrijk als de schimmel. Geen gyne, geen kolonie. Als je de gyne in een kooitje stopt voorkom je dat de werksters haar optimaal kunnen verzorgen. Denk hierbij aan de optimale temperatuur, voor de optimale eileg. Ook kan ik me voorstellen dat dit enorme hoeveelheden stress kan veroorzaken, bijvoorbeeld als de werksters haar willen verhuizen en maar aan haar blijven trekken!




Zo, een heel verhaal. Hopelijk heb je er wat aan. Veel plezier met de voorbereidingen! En houd ons op de hoogte hé ;)




Edit: in het begin zal 24 graden aan de koude kant zijn, dit zul je merken in de activiteit van de werksters. Ik probeerde de kleine kolonie tussen de 27 en 28 graden te houden.

Edit 2: wat me opeens te binnen schoot met betrekking tot substraat: de mieren gingen vaak onder de schimmel graven tot de schimmel op het plastic of glas lag. Ik weet niet of ze de schimmel zo diep mogelijk wouden hebben, of dat ze de schimmel liever niet op het vochtige substraat lieten liggen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Hallo Hertcerf,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Deze ga ik goed bestuderen en kom dan met een reactie. Ik ben ook heel erg benieuwd wat de ervaringen van de anderen zijn.

Nog wel even een aanvulling op vraag 15 zodat mijn bedoeling wat duidelijker wordt.
De ruimte waar de gyne zit is met een plexiglas plaat waar gaten inzitten, of beter nog, met grof mazig gaas gescheiden van een naastliggende ruimte die net zo groot is. Ik denk dat de schimmel gewoon door deze mazen heen uitgebouwd wordt. De schimmel heeft dan een ruimte ter beschikking van 30x20x6 cm. Alleen de gyne kan de andere helft niet bereiken, alle werksters wel. Als je kijkt naar de formicariums die in de dierentuin van Berlijn worden gebruikt door Antstore dan zijn dat nesten met een diepte van 6 cm binnenruimte en 40 cm. breedt en 30 cm hoog (voorste bak, zie foto in de Blog).
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

Ik ben het in de grote lijnen eens met Hertcerf. Op een paar punten wil ik reageren of hem aanvullen, dus ik vind ik het handiger om op zijn bericht te reageren.
Hertcerf schreef: 1&2) In het begin zal 50 cm te ver zijn.
Klopt. In het begin heb ik twee tupperwarebakjes aan elkaar gekoppeld met een stukje buis. De ene fungeerde als nestkamer, de andere als buitenwereld (deze hield ik overigens gesloten met een deksel met gaasje). Een kleine kolonie neemt maar kleine beetjes blad aan, en is erg kieskeurig. Ik gaf ze bij voorkeur 2 maal per dag vers blad/fruit. Ik zou de afstand in het begin klein houden. Misschien dat 50 cm wel kan, maar ik zou het risico niet nemen.
De afvalbak zou op zich onverwarmd kunnen zijn.
(...)
Iets wat je wel kunt tegenkomen met afvalverwerking is het volgende: stel je hebt de kolonie met 50 werksters in een cilinder bak met een diameter van 30 cm. Dit is natuurlijk te groot voor de kleine kolonie, dus je hebt er een plastic beker overheen gezet zodat de omstandigheden voor de schimmel optimaal blijven. Wat dan kan gaan gebeuren is dat ze de dode schimmel, en ander afval, in diezelfde cilinder gaan dumpen, buiten hun plastic bekertje.
Een belangrijk punt! Zorg dat de ruimte om de schimmel klein is. Ik gebruikte een klein plastic sausbakje van 100 ml. waar een hoekje uit was geknipt. Dat zette ik over de schimmel (zo groot als een golfbal) en de gyne heen, dus ín het Tupperware-bakje ( 1,4 Liter). Toen de schimmel eenmaal groter werd heb ik het bakje verwijderd. Het afval werd inderdaad een klein stukje buiten het sausbakje gedeponeerd. Toen de schimmel meer dan de helft van het nestbakje innam werd de afvalhoop naar de buitenwereld verplaatst. In dit stadium was zowel de nestkamer als de buitenwereld verwarmd.
3) Je zou de verschillende schimmeltuinen in serie aan elkaar kunnen koppelen. Echter zou een opstelling zoals je bij 4 hebt getekend voor een grote kolonie beter zijn.
Ik had in het begin de kamers geschakeld zoals bij tekening 1. Het grootste nadeel was dat de buizen tussen de nesten losraakten als ik een kamer wilde aan- of afkoppelen, of bij andere werkzaamheden. Het was gewoon onhandig. Mijn opstelling lijkt nu heel erg op tekening twee. Ik gebruik pvc-buizen en koppelstukken. Dat werkt (tot nog toe) prima.
4&5&6) een grote, hongerige kolonie komt door die flexibele slang van 3mm heen. (...)Als je echt op safe wilt spelen raad ik plexiglazen buizen aan. Qua formaat zou ik de buizen naar de voederwereld zo groot mogelijk doen (25mm+).
Vooral de uitstekende randjes worden afgeknaagd. Ik gebruik reageerbuisjes van stevig maar enigszins flexibel plastic als koppelstukken. Op deze buisjes zit schroefdraad, waardoor het een brede rand heeft. M=Als ik de bodem eraf snijd, kan ik het buisje met die rand in de nestkamer vastzetten. Deze randen zijn inmiddels (na ongeveer een jaar) ernstig aangevreten, waardoor ik binnenkort een alternatief moet gaan bedenken. Dit wordt waarschijnlijk acryl. Dat al langer meegaan. De buisjes zijn 12 mm breed van binnen. Dat is nu genoeg. Ik heb nu 5 volle schimmelkamers in gebruik, gemiddeld 1,5 liter per stuk. De "midden-tunnel" heeft een binnendiameter van 25mm, de buis naar de buitenwereld is 30 mm geloof ik.
7) Voor de luchtstroom is het hebben van 2 nestingangen noodzakelijk. Maar je zou natuurlijk ook een gaasje in het deksel kunnen verwerken.
Mijn nestkamers hebben 1 ingang, en een kleine opening van 1 cm doorsnede waarover ik metaalgaas heb bevestigd. Zodra er mieren uitbreken (al lang niet meer gebeurd!) proberen ze dat gaas blokkeren met afval en wat ze maar kunnen vinden. De mieren vinden dit gaasje duidelijk niet prettig, maar ik ben erg bang voor te hoge concentraties CO2, dus ik hou ze open.
9) ik denk dat je wel beter als doel kunt stellen een bak te maken puur voor het dumpen van afval. Je gaat grote stapels bruine schimmeltroep tegenkomen
In mijn vorige opstelling werd het meeste afval in een lege kamer (of tussen/onder kamers) gedumpt. Als dat afval nat wordt gaat het ontbinden, wat een vieze bende geeft. Dit moet regelmatig opgeruimd worden. Dat was in mijn vorige opstelling erg moeilijk. In mijn huidige opstelling zijn de kamers beter schoon te maken, maar beter nog, het afval wordt netjes in één van de twee buitenwerelden gedumpt. Dit afval droogt op en geeft geen stank, schimmel of ongedierte. Dit is ideaal. In het begin was deze kolonie erg "high maintenance". Kamers moesten bevochtigd worden, afval moest worden opgeruimd, etc. Inmiddels heb ik er veel minder werk aan. Dat komt door de nieuwe opstelling, maar ook omdat de kolonie veel groter is. Ik hoef niet meer te bevochtigen, en het opruimen van het afval is zeer eenvoudig. Even de buitenwereld leegzuigen met de stofzuiger is voldoende. Dat kost een paar werksters, maar met de grootte van mijn kolonie is het geen probleem als ik enkele tientallen werksters verlies in de stofzuiger.
Als ik een kamer toevoeg als uitbreiding terwijl dat nog niet nodig is nemen ze die direct in gebruik als afvalkamer. Als ik de kamer dan weer afkoppel brengen ze het afval weer naar de buitenwereld. Soms zie ik een hoopje afval in één van de buizen, maar dat is meestal binnen enkel dagen weer weg.
10)Ik heb ook Atta kolonies gezien zonder substraat, en dan met een laagje super hard gips
Ik gebruik inderdaad een laagje hard gips. Dat is goed te bevochtigen, goed voor de beginfase. Nu is het bevochtigen niet meer nodig. Het gips neemt het vocht op. In de bodem (onder het gips) heb ik gaatjes gemaakt zodat het overtollige water weg kan vloeien. Dat werkt echter niet zo goed als gehoopt. Als ik zie dat het gips in de kamer te nat wordt geef ik de kolonie geen extra water meer, en minder appel en meer havermout. Dit werkt niet meteen, ik zie meestal resultaat na een week of twee. Dit vereist dus een vooruitziende blik en een beetje "feeling". In de kamers die ik als laatste heb toegevoegd heb ik Seramiskorrels verwerkt in het gips, om zo het wegvloeien van overtollig water te bevorderen. Dit kwam de stevigheid van het gips echter niet ten goede, en die mieren hebben in enkele weken tijd nagenoeg al het gips uit de kamers verwijderd, waardoor de schimmel nu op het plastic ligt. Ik hou het in de gaten, maar vooralsnog zie ik geen problemen.
15) Ik begrijp dat je de gyne wil blijven zien. (...) Echter denk ik dat je, voor haar welzijn, dit idee niet moet uitvoeren. (...) Ook kan ik me voorstellen dat dit enorme hoeveelheden stress kan veroorzaken, bijvoorbeeld als de werksters haar willen verhuizen en maar aan haar blijven trekken!
Ik heb eens een horrorverhaal gelezen over een Atta kolonie in een Amerikaanse dierentuin. De verzorgers hadden de doorgang van bepaalde kamers zo klein gemaakt dat werkster er wel doorheen konden maar de gyne niet. Zo wisten de verzorgers altijd waar de gyne zat. Echter, op een dag bleek de gyne ernstig in de problemen geraakt te zijn, doordat de werksters haar door de (veel te kleine) opening probeerden te trekken. Ik weet nu niet in welke kamer mijn gyne zit en ik heb haar al maanden niet gezien. Dat is jammer. Dus geniet van haar als de kolonie nog klein is. Observeer en maak foto's zolang het kan. Bij een grotere kolonie zie je de gyne niet vaak, maar ik verzeker je, het blijft een genot om naar te kijken!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

GvG heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga deze goed bestuderen en kom dan met een reactie. Ik wil in mijn Blog echt alles aan bod laten komen, dus ook alle kosten. Deze zal ik dus ook goed in beeld brengen zodat anderen ook wat aan die info hebben.

Ik kan jullie in elk geval al zeggen dat ik een keuze heb gemaakt bij wie ik de kolonie ga bestellen en hoe ik hem in ontvangst ga nemen (via pakketpost of zelf afhalen). Antstore vraagt 230,- voor een kleine kolonie (tot 25 werksters), 260,- voor een middelmaat kolonie (tot 50 werksters) en 290,- voor een grote kolonie (tot 100 werksters). Daarnaast moet ik de kolonie ophalen in Berlijn, daar heb ik al over gebeld maar daar wijken ze niet van af. Dat is incl. rustpauzes en 1 uur in Berlijn 12 uur rijden en dat kost ook nog eens 130,- aan benzine. Een forse investering dus.

Gisteren heb ik Kalytta gebeld, die net terug was gekomen van een reis naar Zuid Amerika, en hij vraagt voor een middelgrote Atta sexdens kolonie 200,-. Hij zegt dat het wel mogelijk is de kolonie te versturen via pakketpost. Ik heb kennissen hier vlak over de grens waardoor het pakket binnen Duitsland binnen 1 dag zal arriveren. Ik pik het dan hier vlak over de grens op. 390,- investeren of 200,- is toch een groot verschil en het kost mij geen 12 uur om de kolonie zelf op te halen.

Voorlopig zal ik de kolonie nog niet laten verzenden want de set-up is bijna klaar (en aangepast naar aanleiding van jullie opmerkingen) maar moet nog uitvoerig getest worden. De test voor luchtvochtigheid bij kamertemperatuur is geslaagd maar moet nog uitgevoerd worden bij 26 graden. De temperatuur regeling heb ik nog niet getest. Ik zal zsm. foto's posten met de set-up zodat jullie daar nog commentaar op kunnen geven.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Hertcerf en GvG, nogmaals dank voor jullie info. Op basis van jullie opmerkingen heb ik het volgende besloten en opgenomen in de bouw van mijn set-up:
- De afstand van het nest naar de voederbak en een aparte afvalbak heb ik zo kort mogelijk gemaakt waarbij beide op dit moment ook in de verwarmde ruimte staan.
- Ik heb de constructie van de slangen zo uitgedacht dat ik nieuwe nesten naast elkaar (niet achter elkaar) kan koppelen.
- Vanwege de kosten en beschikbare ruimte heb ik toch gekozen voor de flexibele slang met een wand dikte van 3 mm en een binnenmaat van 22 mm. Ik heb er wel voor gezorgt dat er geen slanguiteinden in het nest of de voederbak zitten. In eerste instantie zijn alle nest ingangen en uitgangen onder in de bakken aangebracht voor een zo kort mogelijke looproute.
- Ik heb er ook voor gekozen om in de bak waar het nest nu komt en in de 2de bak waar het nest zal komen, een ventilatie opening te realiseren van ongeveer 1 cm doorsnede want ook ik vrees een ophoping van CO2 als de ventilatie door de slangen toch niet zo goed werkt als ik had gewild.
- Ik ga als bodemsubstraat kleikorrels gebruiken omdat de tussenruimte tussen deze korrels zo groot is dat er onder de schimmel door gelopen kan worden door de kleine werksters. In de wand van het nest heb ik een mogelijkheid gemaakt om vocht aan te voeren (kleine kolonie) of af te zuigen (grote kolonie bij slecht werkende ventilatie). Deze korrels zijn licht vochtig maar er zal geen zichtbaar water zijn, zelfs geen condens.
- Ik maak geen gebruik van een waterbuffer maar van een warmte kabel die aangesloten zal zijn op een thermostaat die op 26 graden staat afgesteld.
- Ik kan het idee om de gyne wat minder bewegings vrijheid te geven zodat ze in de kleinere ruimte (4 cm diep, 21 cm hoog en 21 cm breed) beter zichtbaar zal blijven, niet goed loslaten. Via een verplaatsbare schuif kan ik de beschikbare ruimte voor de kleine kolonie zelf groter of kleiner maken (kan naar boven bewegen). De drang om haar ten alle tijde te kunnen zien is erg groot bij mij. De gyne zal zeker niet worden opgesloten in een kooitje alleen kan zij vanuit dit eerste nest niet zomaar naar een ander nest overstappen om dan in het hart van een schimmel te verdwijnen.

Op basis van deze besluiten heb ik toch nog een vraag. In welke volgorde moeten de bakken staan? Of is de volgorde onbelangrijk? Een nest met links een voederbak gekoppeld en rechts een afvalbak gekoppeld OF... een nest met links daarvan een afvalbak met daar weer links daarvan een voederbak (dus in serie gekoppeld, werkster lopen vanuit het nest door de afvalbak om bij de voederbak te kunnen komen). Wat is jullie idee?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Klinkt goed!

Ik zou in het begin de kolonie in de middelste bak houden, met dus een buitenwereld aan beide zijden. Het bereiken van een voederbak door een afvalbak is af te raden. Afval verwerking word niet voor niets door de oudste werksters in de kolonie gedaan.

Ik ben erg benieuwd naar de foto's! :)

Edit: ben je van plan de mieren een substraat te geven (naast de kleikorrels, bouwmateriaal dus)?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb de set-up gemaakt zoals jij aanbeveelde namelijk het nest in het midden en links en rechts 2 buitenwerelden (voeren en afval).

Foto's van de set-up staan er vandaag aan het eind van de dag op in de blog.

Nee, ik was niet van plan om extra bouwmateriaal aan te bieden. Heeft het volgens jou (jullie) voordelen om dat wel te doen dan? :) Indien nodig kan ik het nu nog toevoegen.

Ik zie daar op dit moment het voordeel niet van in maar wel nadelen zoals dat ze dit materiaal gaan gebruiken om tegen eventueel vochtige ramen aan te plakken. Daarnaast zal extra bouwmateriaal (bijv. zand) tussen de kleikorrels gaan zitten waardoor de loopruimte voor de werksters om onder de schimmel te kunnen komen, vol zal lopen met zand en dus niet meer bereikbaar is. Het zand zal ook verhinderen dat ik vocht kan afzuigen.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 19 mar 2017, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Het toevoegen van substraat heeft zeker een boel nadelen, ik vroeg het zonder onderliggende toon :)

Zelf vond ik het geruststellend, omdat ik de luchtvochtigheid/doorstroming volledig aan de mieren kon overlaten.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door MorbidMike »

Erg interessante blog! Zeker de materialen en kosten erbij, en het out of the box denken over normaal huishoudmateriaal. Ben benieuwd hoe je setup eruit komt te zien!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ja, ik dacht...laat ik iedereen nou eens vanaf het allereerste begin meedenken inplaats van iets laten zien als het al helemaal kant en klaar is. Zo ben ik instaat om gegeven adviezen nog in de set-up te verwerken inplaats van dat ze mosterd na de maaltijd zijn oftewel niet meer te verwerken/implementeren.

Het leuke is dat de Blog ook de allereerste aankomst en start van de kolonie zal laten zien. Met andere woorden...jullie gaan het allemaal meemaken.

Nou maar hopen dat het ook een succes is en blijft!

Terug naar de Blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=67&t=9664
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door nathan »

Krijg je met die acrylplaat in de kast niet gewoon alsnog condensvorming maar dan op je acrylplaat ipv aan de binnenkant van het nest? Is natuurlijk nog altijd beter dan de condens in het nest maar schiet dan niet heel veel op qua in het nest kunnen kijken.

Ik gebruik de kaasdoos van dat type als buitenwereld voor mijn Lasius niger trouwens. Het is inderdaad mooi spul maar ik ben er helaas wel achter gekomen dat het snel krast ;)
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Mijn Blog verslag loopt een flink aantal dagen achter op de werkelijke stand van zaken dus ik weet wat het antwoord is op je vraag. Ik ben in de afgelopen dagen bezig geweest de gehele set-up in praktijk te testen en ondanks dat de luchtvochtigheid in het nest 85% is (terwijl er een ventilatie opening in zit van 1 cm2) en de temperatuur 27 graden is in de kast terwijl het in de kamer 21 graden is is de lucht in de kast droog genoeg om geen condens te vormen.

Mocht er veel vocht opgehoopt raken in de bakken waar de schimmel groeit dan heb ik op voorhand in elke bak onderin een gaatje geboord waar precies een injectiespuit in past waardoor ik het overtollige vocht handmatig kan afzuigen zonder de nesten te hoeven open te maken. Zo kan ik van buiten af vocht afzuigen en toevoegen naar gelang de schimmel/kolonie dit nodig heeft.

Al het heldere plastic zal erg krassen als je er met andere harde voorwerpen op krast, gewoon niet doen dus zou ik zeggen ;)
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

De volgende adviezen werden mij nog door Mika gegeven:

"Er moet een uitbreidmogelijkheid bestaan voor de bakken. Ik had een bak van antstore van 30 x 20 x 20 cm (12 liter dus), en die zat relatief snel 'vol'.

Er was een grote strip gaas aan de bovenkant, en dat is noodzakelijk. Denk eraan dat bijna 95 % van de planten die je geeft bestaan uit vocht, en dat vocht moet dagelijks weg kunnen. Enkel de buizen lijken met daarvoor niet te volstaan.

Bij mij stond 1 bak op een waterreservoir, met nog een luchtspleet boven. Het water hield de temperatuur in de isomodoos constant, en zorgde ervoor dat de schimmel niet rechtstreeks verwarmd kon worden. In een andere bak was dat systeem er niet, en die schimmel is op een gegeven moment 'ingestort', omdat hij vanonder uitdroogde.

Werksters kunnen tegen 5°C en 0% vochtigheid. De voedingsbak mag buiten. De afval bak best onderaan"

Deze adviezen ga ik zeker proberen zoveel mogelijk toe te passen en te implementeren in mijn set-up.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Mika, hier mijn reactie;

De inhoud van de kast en de positie van de grote bakken laat de mogelijkheid open om alleen al in deze kast 4 bakken van 4,5 liter elk op te stapelen. In totaal kan ik dus 18 liter schimmel huisvesten. Indien nodig kan ik altijd het linkgelegen vak in de kast gebruiken om daarin uit te breiden.

Ik moet wel zo eerlijk zijn dat ik niet de illusie heb dat ik deze kolonie jaren zal hebben. Als de kolonie veel te groot wordt houd ik er rekening mee dat ik er toch op den duur afscheid van moet nemen. Hopelijk zijn we dan een aantal jaren verder.

Elk nest is voorzien van een piep klein gaatje waar precies een naald van een injectiespuit doorheen past. De bodem is bedekt met gebakken kleikorrels waardoor de injectienaald helemaal tot op de bodem kan komen. Indien er zich teveel vocht ophoopt in de ruimte tussen de kleikorrels dan kan ik dit overtollige vocht afzuigen voordat het de onderzijde van de schimmel bereikt.

Uiteindelijk als de kolonie zo groot is dat ze geen verwarmde voederbak meer nodig heeft, zal de voederbak naar de bovenkant van de kast worden verplaatst. Deze ruimte heeft een temp. van 20/21 graden en een luchtvochtigheid van 25%. De afvalbak onder het nest plaatsen zal echter voorlopig niet te realiseren zijn. Deze zal zich op het zelfde nivo bevinden als de nesten.

Bedankt voor je adviezen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Beste lezers, ik zou graag op de volgende vragen nog een antwoord willen hebben:

-Ik heb gelezen dat je een Atta kolonie elke dag een ander soort blad moet geven. Klopt dit? Of is het best wel mogelijk hetzelfde blad een aantal dagen achter elkaar te geven?
- Is het mogelijk om een kolonie qua groei in te perken door het geven van minder blad of is er voor deze kolonie geen andere benadering mogelijk dan alleen maar steeds meer blad te geven en de kolonie alleen maar explosief te laten groeien?
- Ik heb gelezen dat Atta niet tegen visdraad op kan lopen. Weten jullie daar iets van?
- Het zou mooi zijn dat ik kan experimenteren met allerlei soorten makkelijk verkrijgbaar blad, vooral planten die in de winter bladhoudend zijn. Hoe kan ik voorkomen dat de kolonie giftige bladeren gaat snijden. Detecteren ze zelf welk blad wel of niet giftig/ongeschikt is of kennen ze de europesche planten niet goed en snijden ze alles wat ze voor de voeten komt ongeacht of het goed is of niet?
- Is het mogelijk om een lijst op te stellen van bladeren en andere voedzame zaken die deze kolonies graag eten?
- Is het mogelijk om een goede uitgebreide care sheet te maken voor alle Atta soorten waarin we al onze kennis bundelen die we door ervaring en input van wat we hebben gehoord of gelezen, in de loop van de tijd hebben verzameld?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

ANThousiasteling schreef: -Ik heb gelezen dat je een Atta kolonie elke dag een ander soort blad moet geven. Klopt dit? Of is het best wel mogelijk hetzelfde blad een aantal dagen achter elkaar te geven?
Ja hoor. Ik probeer wel af te wisselen, en ze meerdere soorten tegelijk aan te bieden, maar het komt regelmatig voor dat ze meerder dagen achtereen maar één soort krijgen. Dat is bij mij nooit een probleem geweest.
- Is het mogelijk om een kolonie qua groei in te perken door het geven van minder blad of is er voor deze kolonie geen andere benadering mogelijk dan alleen maar steeds meer blad te geven en de kolonie alleen maar explosief te laten groeien?
Mijn kolonie heb ik nu ruim twee jaar, en in mijn blog zie je hoe groot hij is. Ik geef ze niet zoveel als ze kunnen aannemen, daardoor is de groei niet explosief. In de zomervakantie is het volume van de schimmel enigszins geslonken, door sub-optimale voeding. Ik heb ook wel eens een deel van de schimmel weggegooid om de groei te beperken. Dat kan alleen als je zeker weet waar de gyne zit. Momenteel heb ik geen idee waar ze is, dus dat is nu geen optie voor mij.
- Ik heb gelezen dat Atta niet tegen visdraad op kan lopen. Weten jullie daar iets van?
Ik weet het niet, maar ik zou er niet op rekenen. Als je dat visdraad met PTFE behandelt misschien wel.
- Het zou mooi zijn dat ik kan experimenteren met allerlei soorten makkelijk verkrijgbaar blad, vooral planten die in de winter bladhoudend zijn. Hoe kan ik voorkomen dat de kolonie giftige bladeren gaat snijden. Detecteren ze zelf welk blad wel of niet giftig/ongeschikt is of kennen ze de europesche planten niet goed en snijden ze alles wat ze voor de voeten komt ongeacht of het goed is of niet?
Ik geef ze alleen soorten blad waarvan ik weet dat het geen kwaad kan, doordat ik gelezen heb dat een andere mierenhouder het gaf. Ze schijnen wel manieren te hebben om het blad te "testen".

In de winter is het lastig, maar niet onmogelijk. Ik geef ze nu braam (nog maar enkele groene blaadjes te vinden), liguster, gevlekte laurus, en spruitjes en appel uit de supermarkt. De bomen worden alweer groen, dus het wordt weer makkelijker.
- Is het mogelijk om een lijst op te stellen van bladeren en andere voedzame zaken die deze kolonies graag eten?
Ja, goed idee.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Antario »

spruitjes? serieus?

die is leuk, bladgroente uit de supermarkt is echt super makkelijk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Spruitjes kunnen inderdaad erg goed, maar ook wortel word goed gebruikt. Ik sneed het wel eerst in dunne plakjes, anders was het erg veel werk voor ze :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

@ANThousiasteling:
Ik heb een paar bedenkingen bij je opstelling. Het verstelbare "plafond" is bedoeld om de nestruimte te verkleinen. Dat is nodig om de luchtvochtigheid hoog, maar vooral stabiel te houden rondom de beginnende schimmel. Ik gebruikte hier in de beginfase een sausbakje voor, zoals dit:
Afbeelding
Jouw plafond sluit de bovenzijde van de ruimte nauwelijks af, en houdt dus geen lucht vast. Het doel van het verhogen en stabiliseren van de luchtvochtigheid wordt hiermee dus niet bereikt vrees ik. Bovendien vermoed ik dat de touwtjes, die het geheel omhoog houden, binnen de kortste keren doorgeknipt worden.

Ik denk ook dat je de wens om de gyne te allen tijde te kunnen zien, los moet laten (hoewel ik weet dat je het hier niet mee eens bent). Door deze ingewikkelde constructie creëer je een aantal risicofactoren waarvan je niet weet welke gevolgen ze gaan hebben. Het is gewoon erg onvoorspelbaar. Misschien gaat de gyne wel in één van die zwarte koppelstukken zitten, en zie je haar alsnog niet. Hou het simpel.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Beste GvG, heel erg bedankt voor je kritische blik, daar heb ik zeker wat aan.

Omdat de gehele pvc pijp vol vochtige kleikorrels zit evenals de bodem heb ik kunnen meten dat de luchtvochtigheid in het gehele nest van boven tot onder rond de 85% ligt. De 2 literbak is, op een gaatje van 1 cm2 in de bovenzijde, geheel dicht dus veel vocht zal er niet uit ontsnappen.Als in het gehele nest de LV rond die 85% ligt is dan jou punt mbt de LV opgelost?

Indien de nestruimte alleen maar klein hoeft te worden gehouden ivm de LV rond de schimmel dan kan ik dat schotje ook wel compleet weghalen want die heeft dan totaal geen zin of ik zou voor de zekerheid dat schotje zo kunnen dichtplakken dat er wel een redelijk afgesloten ruimte onder dat schotje ontstaat. Ik zal eens kijken of dat mogelijk is.

Die touwtjes moeten, indien ik het schotje blijf handhaven, inderdaad anders. Bijten die mieren dan in alles en nog wat zonder dat het eetbaar is?

Hmmm, je hebt zeker een punt mbt mijn wens om de gyne ten alle tijde te kunnen zien. Ik ga het nog eens her overwegen. Het klopt dat ik misschien onbekend terrein betreed en zo'n kolonie is niet goedkoop. Aan de andere kant zit de gyne in de set-up van Antstore in de dierentuin van Berlijn ook in een formicarium die niet dieper is dan 6 cm. Zoals ik al zei, ik ga het nog eens overdenken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

Als in het gehele nest de LV rond die 85% ligt is dan jou punt mbt de LV opgelost?
Nee, ik denk het niet. De schimmel was zo groot als een golfballetje toen ik hem kreeg. 1 vierkante centimeter is dan een relatief groot gat. Het gaat erom dat de lucht niet teveel stroomt, rondom de schimmel.
Bijten die mieren dan in alles en nog wat zonder dat het eetbaar is?
Volgens mij is dat touwtje gemaakt van plantaardig materiaal, en dus wel degelijk eetbaar. De rubberbanden van de speelgoedauto van mijn zoon zijn ook kapotgeknipt en verwerkt in de schimmel. Ik vond de stukjes later weer onveranderd terug op de afvalhoop, dus blijkbaar nemen ze het niet zo nauw. Ik denk dat je de volgende vuistregel moet hanteren: Als het stuk kan, maken ze het stuk.
Aan de andere kant zit de gyne in de set-up van Antstore in de dierentuin van Berlijn ook in een formicarium die niet dieper is dan 6 cm.
Niet lullig bedoeld, maar:
- 6 cm is beduidend meer dan 4cm.
- Is bij de opstelling in Berlijn de gyne te allen tijde zichtbaar?
- Heeft deze opstelling ook een PVC-buis met kleikorrels en een beweegbaar plafond?
Plaats reactie