Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Ik zie nog wat mooie wit/grijze brokjes schimmel, dat gaat vast goedkomen! Nu lekker laten bijkomen van de reis :)
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door RJ »

Ziet er goed uit ben heel erg benieuwd! Succes!!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

Tja, zul je altijd zien. Ze vinden altijd iets waar je niet op gerekend had. Vandaar dat de simpelste optie eigenlijk altijd de beste is.

Die 2 literbak inderdaad kleiner dan die van 4 liter, maar ze zijn allebei zoveel te groot, dat het geen verschil maakt. Of je een peuter nou schoenen geeft van maat 35 of 45, dat is allebei belachelijk groot. Hij kan op beiden niet lopen.

Weet je nog dat ik het had over een sausbakje? Heb je het bakje nog waar de schimmel inzat? Dat is ongeveer hetzelfde soort bakje wat ik gebruikte in de beginperiode. Ik heb het bakje ondersteboven over de schimmel gezet, met een hoekje eruit geknipt als ingang. Dan hebben ze een mooie kleine nestruimte.
Zorg voor een vlakke ondergrond, leg de schimmel daar op, met het sausbakje er ondersteboven overheen.

Edit:
Ligt de schimmel nu op de kleikorrels, of in het bakje zonder deksel zoals op de laatste foto?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Maar wat ik niet begrijp is als de 2 liter bak al niet goed is waarom kiezen ze dan in hemelsnaam voor de 4,5 liter bak.

Wat is daar wat hun beter bevalt dan de 2 liter bak? Dus als ik het goed begrijp adviseer jij om alle schimmel en werksters die nog in de 2 liter bak zitten handmatig over te zetten naar de 4,5 liter bak (of juist zelf laten overlopen?), een klein beetje vochtig zand eromheen op de bodem en dan het bakje op de kop eroverheen zetten? .
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

ANThousiasteling schreef:Vochtig zand eromheen op de bodem en dan het bakje op de kop eroverheen zetten?
Dit zou ik inderdaad doen.

Edit: en handmatig (met een pincet) alle schimmel onder dit bakje plaatsen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Dat ga ik zeker snel doen maar nog steeds snap ik niet wat er nou precies mis was met het nestgedeelte. Er was geen luchtstroming want ik had alle ventilatie gaten afgeplakt, de temperatuur was exact goed en de luchtvochtigheid ook. Wat is er in de 4,5 liter bak nu beter dan in de 2 liter bak. Ik blijf maar zitten met die vraag.

1. Wie kan mij inzicht geven?
2. Wat is jullie ervaring met het de lichtgevoeligheid van deze soort, met andere woorden verdragen ze licht als er naar de kolonie wordt gekeken?
3. Hoe goed kan deze soort tegen verbouwwerkzaamheden, bijv. bij het veranderen of uitbreiden van de set-up? Moet dat allemaal razendsnel omdat de schimmel dan kapot kan gaan of kun je rustig bezig gaan omdat de schimmel een temp daling kan verdragen?
4. Kan deze soort een beetje tegen verstoring door welke werkzaamheden dan maar ook of zijn ze dan dagen/weken van slag? Hoe pakken jullie dat aan? Is er sprake van een enorme tijdsdruk?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

Zoals ik al zei is de 4 literbak niet beter dan de 2 literbak. Ze zijn allebei ongeschikt. Daarom raadden zowel Hertcerf en ik je eerder al aan een bakje of bekertje over de schimmel te zetten.
Waarom ze naar de andere bak zijn verhuist is niet te zeggen, maar de inhoud van de bak zal geen factor geweest zijn.

Ik vroeg je vanmiddag of de schimmel op de kleikorrels ligt. Misschien is dat de reden van de verhuizing? Ik zou inderdaad zorgen dat er zo snel mogelijk een bakje over de schimmel heen ligt. Daar hoeft naar mijn mening geen zand bij, maar dat is secundair. Het hoeft ook niet in de grotere bak, maar dat ligt aan je antwoord op mijn eerdere vraag.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Nog voordat je je antwoord had geschreven heb ik de set-up al veranderd. Daar wilde ik geen kostbare tijd op verliezen, zeker niet bij deze soort. Hard groeien hoeft niet wat mij betreft, het in leven houden van deze kolonie is de eerste prioriteit. Ik zal zsm wat foto's plaatsen van kolonie in de 'oude' set-up en de kolonie in de nieuwe opstelling.

De kolonie was in de 2 liter Mepal bak gezet omdat ik de intentie had om een nestruimte aan te bieden die mee kon groeien met de schimmel door het schotje steeds hoger op te trekken. Maar goed, dat schotje deed niet echt zijn werk waardoor de kolonie direct 2 liter inhoud ter beschikking had en dat was eigenlijk nooit de bedoeling.

Ik kan alvast wel zeggen dat de schimmel niet rechtstreeks op de kleikorrels lag. Ik had daar, omdat de schimmel zo in brokjes was uiteengevallen, een plastic plaatje op gelegt met kleine gleufjes erin waardoor er ook een goede luchtvochtigheid van onderen kon zijn maar de samengeraapte schimmel niet tussen de kleikorrels zou vallen. Anders was de schimmel zelf verloren gegaan.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

ANThousiasteling schreef:Ik had daar, omdat de schimmel zo in brokjes was uiteengevallen, een plastic plaatje op gelegt met kleine gleufjes erin waardoor er ook een goede luchtvochtigheid van onderen kon zijn maar de samengeraapte schimmel niet tussen de kleikorrels zou vallen. Anders was de schimmel zelf verloren gegaan.
Dat klinkt inderdaad als de beste optie. Inmiddels ligt er dus een klein bakje over de schimmel heen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

ANThousiasteling schreef:
2. Wat is jullie ervaring met het de lichtgevoeligheid van deze soort, met andere woorden verdragen ze licht als er naar de kolonie wordt gekeken?
Ik merk aan de mieren geen verschil als ik ze kort blootstel aan licht. Ik heb wel het idee dat langdurige blootstelling aan licht schadelijk is voor de schimmel. Ik hou ze dus verduisterd, maar als ik de opstelling open zie ik geen verschil.
3. Hoe goed kan deze soort tegen verbouwwerkzaamheden, bijv. bij het veranderen of uitbreiden van de set-up? Moet dat allemaal razendsnel omdat de schimmel dan kapot kan gaan of kun je rustig bezig gaan omdat de schimmel een temp daling kan verdragen?
Ik zorg dat het lekker warm is in mijn mierenkamer voordat ik de setup open, maar vooral om condensvorming te verminderen. Je hoeft je niet te haasten. De schimmel gaat niet dood door een beetje afkoeling, de groei is alleen wat minder. Uitdroging is natuurlijk een veel groter gevaar, maar ook dat gebeurt niet in een uurtje.
4. Kan deze soort een beetje tegen verstoring door welke werkzaamheden dan maar ook of zijn ze dan dagen/weken van slag? Hoe pakken jullie dat aan? Is er sprake van een enorme tijdsdruk?
Ik probeer het natuurlijk zo snel mogelijk te doen, door alles zo goed mogelijk voor te bereiden en klaar te zetten. Na de laatste grote verbouwing waren ze een uur later alweer druk bladeren aan het snijden.

Snijden ze al bij jou?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

secondenlijm is extreem agresief spul. Het bleef heel lang nog een zeer agresieve geur afgeven
Misschien is dat wel de reden dat ze gingen verhuizen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ja, dat kan mogelijk de oorzaak zijn geweest. Maar het kan ook zijn dat het aan de loslatende kit lag, wie weet welke chemicaliën er uit zulke producten vrij komen. Ik kan mij voorstellen dat deze insecten vele malen gevoeliger zijn voor chemische stoffen dan dat wij dat zijn.

Of was het misschien het 2 mm diepe laagje water wat onder de kleikorrels lag. Op een gegeven moment lag daar dode schimmel en wat andere rotzooi in. Toen ik deze bak onmatelde en de kleikorrels eruit gooiden rook ik een lichte geur van verrotting. Heel licht, maar het was aanwezig. Ook zag ik dat er kleine stukjes rommel waren die bedekt waren met een zwarte schimmel.

Wie zal het zeggen wat de reden is, waarschijnlijk komen we het nooit te weten. Feit is dat ze er weg wilden. Ik kan jullie alvast wel verklappen dat hun nieuwe verblijf hen uitermate goed bevalt en dat er vollop gesneden wordt. Het hoe en wat leg ik in mijn Blog nog uit.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Manor »

Heel interessant blog om te volgen :)
Formica cunicularia
Lasius niger
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door robinsegers »

Ik heb een paar vragen niet omdat ik deze soort wil houden misschien later.
Maar ik weet dat ze de schimmel gebruiken als bron van proteïne maar gebruiken ze de schimmel ook als bron van suiker een vocht ?
Of geef je een buisje met water voor vocht een honing of suiker water voor hun suiker bron?
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Antboy »

Ik hoop dat je "later" nog wel 10 jaar duurt... Tenzij je graag een dode kolonie wil ofzo? Ik zou er nog maar even mee wachten..
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Manor »

Antboy schreef:Ik hoop dat je "later" nog wel 10 jaar duurt... Tenzij je graag een dode kolonie wil ofzo? Ik zou er nog maar even mee wachten..
Hopelijk inderdaad :)
Ikzelf zou ook graag een meer tropische soort houden, maar weet van mezelf dat ik totaal nog niet genoeg ervaring heb om zo'n soort als Atta te houden, puur om wat er allemaal kan foutlopen en hoeveel tijd ze toch in beslag nemen, dus daar wacht ik zelf toch ook nog een aantal jaren mee :)
Formica cunicularia
Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

Ik vind de schimmel er niet optimaal uitzien. Ik zie weinig nieuwe aanwas. Ik heb het al eerder gevraagd, maar heb je nu een klein bakje over de schimmel heen gezet of niet?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Manor: Bedankt... zolang er iets interessants te melden is zal ik het blijven vermelden.

Antboy en Manor: Haha... ik kan de quote "later" van mijzelf niet meer vinden en plaatsen...dus ik heb geen idee waar jullie het over hebben.

Robinsegers: Ik heb geen idee of ze er ook suikers uit halen. Wat ik wel weet is dat suikerwater in de eerste week goed werd aangenomen maar dat ze er de afgelopen week helemaal niet naar hebben omgekeken. Ik heb in elk geval altijd een paar druppels suikerwater in de buurt van het nest liggen mochten ze dat wel willen drinken.

GvG: Ik kan je geruststellen. Omdat ik een drukke baan heb heb ik niet altijd direct tijd om te schrijven of foto's te plaatsen op het moment dat zaken zich voordoen. Ik loop in mijn Atta Blog soms dagen of weken achter. De getoonde foto's zijn niet gisteren genomen maar zijn van 2 dagen na aankomst. Ik heb de kolonie op 28 maart ontvangen en deze foto's zijn van 29 maart.

Ik wil natuurlijk niet te veel verklappen en vooruitlopen op mijn blog maar ik kan je alvast zeggen dat de kolonie in een veel kleinere ruimte zit waar de luchtvochtigheid veel beter is en dat de schimmel al bijna verdubbeld is in volume, wel heb ik mijn eigen draai gegeven aan jou advies maar dat licht ik later toe. Er wordt dan ook driftig gesneden door de werksters.

Nogmaals bedankt voor je bezorgdheid en medeleven, dat waardeer ik zeer erg. Dat was ook de reden waarom ik op 1 april 00.32 uur schreef "Ik kan jullie alvast wel verklappen dat hun nieuwe verblijf hen uitermate goed bevalt en dat er vollop gesneden wordt. Het hoe en wat leg ik in mijn Blog nog uit".
Maar nogmaals, ik waardeer je input en commentaar zeer. Ga er vooral mee door. Ik kan alle raad en advies van jou en anderen goed gebruiken en alle vragen zijn ook welkom.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

Gelukkig, dit ziet er al beter uit.

Manor en Antboy hadden het tegen Robinsegers, die zegt "later" misschien ook deze mieren wilt gaan houden.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Elan »

Toen kwam ik op het idee dat als ik deze 425 ml bak op de kop zou zetten de kolonie de schimmel gewoon op de deksel zou kunnen bouwen en dat, zodra de kleine doos vol zou zijn, ik de doos gewoon van de deksel zou kunnen halen (de deksel blijft dan omgekeerd op de grond liggen met daarop de schimmel). Ik hoefde dan alleen maar de volgende doos (1 liter) van die Mepal Modula serie te nemen en deze van bovenaf over de schimmel te schuiven en op de deksel te klikken. Dit zelfde grapje zou ik dan weer kunnen uithalen met de 1.5 liter doos en daarna tenslotte met de 2 liter doos. Allemaal op dezelfde deksel. Zo ben ik instaat om de nestruimte mee te laten groeien met de groei van de schimmel en kolonie, precies zoals ik altijd had gewild.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit moeilijker gaat zijn dan je denkt. Zeker als de bak iets hoger is zou je dan een smalle kolom schimmel hebben. Die kolom is denk ik te broos om het losmaken en herplaatsen van een bak te overleven zonder flink af te brokkelen...
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Hmmm, daar heb je wel een punt. Het zou goed kunnen dat dat problemen oplevert.

Aan de andere kant is de schimmel nog maar 4 cm hoog als hij tegen het plafond zit dus zo zwaar zal ie niet zijn. De volgende doos heeft een inhoud van 1 liter en een hoogte van 9 cm. Laten we eens bekijken hoe die overgang verloopt. Op basis van deze ervaring ga ik beslissen of ik verder ga met deze insteek.

Maar zoals ik al zei... je hebt zeker een punt maar soms moeten we ook gewoon iets proberen om ter zien hoe het uitpakt. Het ergste wat er kan gebeuren is dat een deel van de schimmel afbrokkelt. Ik heb echter gemerkt dat als het goede schimmel is de werksters er als de kippen bij zijn om deze brokstukken weer bij de rest te voegen...dus het zal niet verloren gaan.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Elan »

En nog wat anders. Die hydrokorrels direct bij het nest zijn/waren inderdaad een beetje mwah. Waarschijnlijk heb je het nu weer helemaal anders (ik zag al nat zand op die deksel liggen), maar wat je ook kunt doen is gewoon een laag gips gieten. Niet té vochtig, maar dat reguleert misschien wat beter. Is ook makkelijk te bedruppelen om iets te bevochtigen, en je kunt eventueel afval dat in de nestruimte blijft liggen ook verwijderen (wat tussen korrels niet te doen is).
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

Elan heeft een sterk punt wat betreft het "verwisselen" van de nestkamers. Bij mij ligt de schimmel ook op het deksel van vergelijkbare potten, en als een kamer helemaal vol zit, blijft de schimmel gewoon in de pot zitten als deze van het deksel wordt getild. Ik heb wel eens schimmel overgeplaatst naar een andere kamer, maar dat heb ik met een spatel moeten doen. De schimmel is zeer licht en fragiel, dus als de nestkamer goed gevuld is zal verwisselen zeker niet makkelijk zijn. Als de kamer tot 60-70% gevuld is zal het makkelijker zijn. De eerste keer zal het wel lukken denk ik, een tweede keer betwijfel ik.

Gips werkt inderdaad goed.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik moet zeggen dat ik tot de conclusie gekomen ben dat, zover ik het nu kan overzien, hydrokorrels helemaal niet nodig zijn. Ik heb ze genomen omdat ik in eerder opgestarte Atta blogs gezien en gelezen had dat ze werden gebruikt. Ik nam dus aan dat de positieve berichten niet voor niets geplaatst waren.

Gips klinkt ook heel goed maar toch prevereer ik leem (dat gebruik ik op dit moment) omdat ze dit leem ook gebruiken om de nest ingang te verkleinen en kleine tocht gaten zoals de ventilatieopeningen in het plafond te dichten. Zo regelen ze de luchtvochtigheid zelf.

GvG: Ik begrijp uit jou woorden dat de schimmel als deze eenmaal tegen de wand geplakt zit als het ware ook aan die wand vast zit waardoor de pot verwijderen niet zonder schade aan de schimmel kan worden uitgevoerd? Dan is het verstandig om niet te wachten tot de schimmel vastzit aan alle wanden maar de pot al eerder te verwisselen. We gaan het gewoon proberen en we zien wel wat er gebeurd bij een 2de keer. Als het niet werkt verzinnen we vast wel weer wat nieuws ;)
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door GvG »

ANThousiasteling schreef: GvG: Ik begrijp uit jou woorden dat de schimmel als deze eenmaal tegen de wand geplakt zit als het ware ook aan die wand vast zit waardoor de pot verwijderen niet zonder schade aan de schimmel kan worden uitgevoerd? Dan is het verstandig om niet te wachten tot de schimmel vastzit aan alle wanden maar de pot al eerder te verwisselen.
Precies!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik was vandaag op de Terrarium Beurs in Houten en daar liep ik tegen een aantal webshops aan die opgezette vlinders, torren en spinnen en andere insecten verkochten. Bij 1 stand hadden ze een stolp met een scene met opgezette Campanotus gigas a € 160,- maar ook een scene met opgezette Atta sexdens Major werksters. Gaaf om te zien hoe groot ze zouden worden. De prijs was mij echter iets te hoog om deze mooie stolp te kopen, namelijk € 145,- maar ik wilde jullie deze mooie kunstwerken niet onthouden. Om zo goed mogelijke foto's te maken was de stolp eraf gehaald.
IMG_9088.jpg
IMG_9101.jpg
IMG_9095.jpg
IMG_9103.jpg
IMG_9104.jpg
IMG_9094.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Westdijk »

Het ziet er geweldig uit. Mooie opnamen.

Ik las dat slechts een deel van de bladeren meteen naar binnen worden gedragen en de rest tijdelijk rond de ingang wordt gedeponeerd. Heb je de indruk dat het bladeren van bepaalde soorten planten zijn waarmee gewacht wordt voor de uiteindelijke verwerking?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door Hessel »

Ziet er niet verkeerd uit zeg!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Vragen en opmerkingen: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Westdijk: Alle soorten bladeren die ik heb aangeboden liggen soms 1 a 2 dagen voor de nest ingang. Het is dus niet een specifieke plant waarbij ze dat doen.

Hierbij een vraag aan alle leden die succesvol een Atta kolonie hebben gehouden. Ik wil dat de kolonie in een 2de pot een schimmel gaat opbouwen, hoe krijg ik dat voor elkaar? Hoef ik alleen maar een pot te koppelen en beginnen ze vanzelf een schimmel te bouwen of met ik de pot enten met een stukje schimmel waarop ze dan verder gaan bouwen?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
KieronimoAnts
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 juli 2017
Gender:

Bericht door KieronimoAnts »

Kenneth ik heb het buisje in de bak gedaan met een rietje.
Plaats reactie