vragen en opmerkingen

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

vragen en opmerkingen

Bericht door Hertcerf »

Vragen en opmerkingen over de Anoplolepis gracilipes kolonie
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door RJ »

Nice! Zelf zou ik ze nooit in huis nemen maar interessant om ervarigen van jou te waarnemen en te lezen! Is dit dezelfde soort als die van AntsCanada? Die groeien namelijk explosief snel als ik me niet vergis?
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door Hertcerf »

Mikey Bustos van Ants Canada heeft inderdaad ook een kolonie Anoplolepis gracilipes, echter groeit deze niet zeer explosief. Ik denk dat je deze verward met zijn kolonie Solenopsis geminata (fire ants).

Anoplolepis gracilipes kan echter ook explosief groeien hoor. Die kracht krijgen ze vooral dankzij de extreme hoeveelheid koninginnen binnen een kolonie.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door RJ »

Ik heb idd de 2 soorten door elkaar heen gehaald haha! Ik blijf je blog zeker volgen ben benieuwd hoe deze verder gaat ontwikkelen!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door BasM »

Wat een interessant verhaal over deze vorm van voortplanting! Met name dat de koningin de gave heeft om het mannetje waardoor ze bevrucht is te klonen verrast me. Ga je bronnen wanneer ik tijd heb zeker even lezen. :)

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door Hertcerf »

Het was voor mij ook verrassend :lol:

In de bronnen word niet echt (echt niet) uitgelegd hoe zo'n mannetje word gemaakt. Verschillende bronnen spreken over diploïde mannetjes, echter zou dit dan geen genetisch kopie zijn van het origineel.

In een ander (laboratorsich) onderzoek worden een 20tal monogyne kolonies opgekweekt tot het punt dat ze nieuwe geslachtsdieren maken. Hier komen ze ook tot de conclusie dat er sprake is van klonen. Ik zal dit onderzoek nog eens proberen terug te vinden...
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door Other »

In wat voor een opstelling hou je ze momenteel?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door Hertcerf »

Ze hebben een reageerbuisje als nest, en een medium formaat ferrero rocher bak als buitenwereld. Dit geheel staat in een thermobox op 28 graden
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door robinsegers »

Ik heb enkele vragen.

Waar heb je deze prachtige dames gehaald?
Planten ze zich voor zoals paratrechina longicornis ?(wat je al uitlegde in je blog maar wil toch zeker zijn)

Ik zou graag een kolonie paratrechina longicornis hebben omdat ze kunnen clonen een zo zeer grote kolonies hebben.
Ik wist niet dat Anoplolepis gracilipes dit ook kon.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door GvG »

Beste Robin,

Hou het voorlopig bij Europese mieren. De soort die hier door Hertcerf benoemd wordt, en de soort die jij noemt, zijn allebij soorten die op verschillende plaatsen plagen veroorzaken, waarbij de inheemse mieren verdrongen worden en grote ecologische en economische schade wordt veroorzaakt. Mogelijk met het uitsterven van verschillende soorten (niet alleen mieren) tot gevolg.

Nu ken ik Hertcerf al een jaar of 5, en weet ik dat dat hij ervaren mierenhouder is die weet wat hij doet. Zelfs voor een ervaren mierenhouder is het houden van dit soort mieren een risico. Voor een jongeman als jij, met aanzienlijk minder ervaring, is het zeer onverstandig en onverantwoord om hier aan te beginnen.

Het verspreiden van schadelijke soorten is een probleem waar we steeds meer mee te maken krijgen. Als wij niet voorzichtig zijn met de soorten die wij houden kan dat ernstige gevolgen hebben. Zelfs als we zorgen dat de mieren niet ontsnappen kan onze hobby in een zeer negatief daglicht komen te staan.

Niet doen dus!

Aldus Hertcerf:
Ik wil zeker het houden van potentiële plaagsoorten niet verheerlijken, en raad dan ook aan verstandig om te gaan met het in huis halen van niet-inheemse mieren.
(...)
De A. gracilipes heeft zich op vele plekken gevestigd: China, Australië, Mexico, etc, etc. Deze soort heeft meermaals grote ecologische schade aangericht. Het meest bekende voorbeeld is op het Christmas Island.
Google Christmas Island maar eens. De mieren zijn daar terechtgekomen door toedoen van de mens, met als gevolg dat de unieke krabbenpopulatie daar ernstig bedreigd wordt.
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: vragen en opmerkingen

Bericht door robinsegers »

Ik ken het verhaal van Christmas Island een de krabben een de vogels.
Dan zal ik nog een paar jaartjes wachten.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Plaats reactie