Koningin is dood wat nu?

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Koningin is dood wat nu?

Bericht door antsutopia »

Goedenavond

Mijn naam is Ray en ik ben nu z'n 2 jaar bezig met het houden van mieren!

Ik heb onderandere de Messor Barbarus/Pheidole pallidula en Lasius Niger.

Nu is afgelopen zaterdag mijn koningin gestorven van de Lasius Niger wat nu?

Is er een kans dat ze al een nieuwe koningin hebben gekweekt of is er iets wat ik kan doen! Kan ik bijvoorbeeld een Queen kopen en die toevoegen?

Ik baal hier namelijk best wel heel erg van want dit was mijn eerste kolonie (400+ werksters) hoop dat jullie mij kunnen helpen vriendelijke groet RayAnt
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door nathan »

Wat vervelend! :(

Het enige dat ik zou kunnen bedenken is het toevoegen van een parasitaire koningin zoals L. umbratus die de kolonie dan overneemt. Je zult dan nog wel even moeten wachten tot die soort bruidsvluchten heeft maar dat zou de kolonie nog wel overleven gok ik.

Ze kunnen zelf in ieder geval geen vervangende koningin kweken zoals je zegt, en het toevoegen van een nieuwe koningin is ook niet echt mogelijk (die zal aangevallen worden).
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door BjornAnts »

Sterkte RayAnt,
Je kan de werksters gebruiken die leven als slaven voor mieren als de formica sanguina maar is wel een wat lastigere soort om te houden
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door nathan »

BjornAnts schreef:Sterkte RayAnt,
Je kan de werksters gebruiken die leven als slaven voor mieren als de formica sanguina maar is wel een wat lastigere soort om te houden
Formica sanguinea gebruikt bij mijn weten alleen slaven van de serviformica soorten waar Lasius niger niet onder valt en deze soort steelt geen werksters maar broed van andere kolonies, dus dat gaat helaas niet werken.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door BjornAnts »

Ow sorry ik dacht het alleen omdat de lasius umbratus wel als slaaf kan worden gehouden (formica soorten trouwens ook)
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door antsutopia »

Super bedankt voor jullie snelle reactie! Nu luid de vraag natuurlijk hoe ga ik snel aan een L. umbratus Queen komen aangezien de bruitsvluchten nog wel even opzich laten wacht en ik ervan uit ga dat dat pas plaats zal vinden tussen juli en augustus (en dan maar hopen dat ik er 1 vind en me kolonie nog niet uitgestorven is) weten jullie waar ik deze (L. umbratus) Queen kan kopen?
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door nathan »

http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html

Volgens deze tabel vlieg Lasius umbratus eind april al, dat zou je kolonie nog wel moeten overleven denk ik. Ik vraag me af hoe lang de kolonie overleeft zonder gyne. In principe zouden de werksters zelf nog wel maanden moeten kunnen overleven ook zonder nieuwe geboortes, maar ik denk dat het grootste probleem zou zijn dat de werksters niks meer te doen hebben zodra al het broed grootgebracht is.

Ik zal in ieder geval kijken of ik er eentje tegen kom.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door BjornAnts »

Ze zijn wel lastig om te vangen omdat ze niet overal in Nederland leven, ze leven vooral in bossen
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door BjornAnts »

Verkoop jij trouwens ook mieren?
BjornAnts
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 april 2017
Gender:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door BjornAnts »

[img]
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door GvG »

Lasius umbratus kun je beter niet kopen/verkopen omdat de slagingskans zeer klein is.
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door antsutopia »

Oké dan ga ik dit weekend maar een tentje opzetten ik het bos hahaha en hopen dat ik wat vind en anders Is het heel spijtig voor deze kolonie maar dat Is dan niet anders
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door GvG »

Die werksters zijn niet binnen een week dood hoor. Die gaan nog wel een paar maandjes door. Zorg dat ze niet te warm staan, dan leven ze langer.
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door antsutopia »

Bedankt voor de zeer bruikbare tips mannen! Hier kan ik wat mee thnx
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door iasimov »

Ik weet van imkers dat ze foefjes hebben om een nieuwe koningin geadopteerd te krijgen door middel van geleidelijk wennen aan de geur onder meer door een krant als barrière te gebruiken die langzaam doorgeknaagd wordt..
Ik denk dat de bereidheid om een gyne te accepteren na een paar maanden zonder te hebben gezeten sterk toegenomen zal zijn en verder zou je de kolonie mét de gyne een nachtje in de koelkast kunnen bewaren..
Gelet op mijn eigen ervaringen is het moeilijk om een (startende) umbratuskolonie te voeden en ik heb nog geen verslag gelezen van iemand die het met succes gelukt is. Daarom zou ik het met een Lasius niger-koningin proberen..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Koningin is dood wat nu?

Bericht door Daisy »

Hier zaten ze vorig jaar met de hopen, ik heb in de zomer genoeg lasius niger gevangen om toch zo een kolonie te krijgen van deze soort, en hoop dat het dan gaat lukken, ze waren idd wat vroeger ik hou het in het oog voor je en laat je een seintje wanneer ze er weer zitten :) als de temp nu wat gaat mee zitten zouden ze wel wat vroeger kunnen uit vliegen.
Plaats reactie