Temnothorax sp. (Blue) V&O

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Hier kan je eventueel kritiek, tips of opmerkingen achterlaten over mijn Temnothorax blogje :D

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=9875
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door GvG »

Leuk! Dit is een heel rustige soort. Ze zijn weinig actief, maar toch heel leuk en interessant. Je kunt niet veel fout doen. Ze kunnen goed tegen droogte en voedselgebrek. Ze hebben hun nestruimte graag zo klein mogelijk. Misschien blijven ze wel het liefst in hun kurk!

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Bedankt! Ik heb gehoord dat ze erg interessant zijn, heel sociaal en slim. Toen ik voor het laatst keek zag ik wel een aantal werksters rondlopen met larven of niks. Ik zag geloof één het buisje ingaan maar daar ben ik niet zeker van (misschien ook wel alleen om water te halen). Dat ze zo goed tot het uiterste kunnen gaan maakt ze inderdaad koppige verhuizers.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door GvG »

Het onverduisterde buisje is erg ruim. Het heeft voor deze mieren geen voordelen boven de kurk. De kurk heeft allemaal kleine hoekjes en spleetjes. Dat lijkt erg op de natuurlijke nestruimtes van deze mieren; bijvoorbeeld holle eikels en stengels, en spleten in rots of schors. Deze ruimtes zijn vaak smal (1 mm) en kurkdroog (pun not intended). Het waterreservoir zal dus misschien geen reden voor ze zijn om hun kurk te verlaten.

Kijk hier eens:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 08&p=54720
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Daar ben ik het helemaal mee eens en ik heb ook ideeën voor een kurknest. Maar ik heb nu geen materialen tot mijn beschikking en dit is het beste waar ik mee kon komen. Ik had dat topic al uitgebreid doorgelezen, erg leuk en creatief gedaan!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door GvG »

Dankje! En het was geen kritiek hoor, meer bedoeld als tip. Ik had trouwens onderzetters van kurk gekocht bij de Blokker. Die waren naar mijn mening eigenlijk te dik. Op school heb ik laatst nestjes gemaakt van een paar laagjes dik papier (of dun karton?) dat werkt ook prima.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Ik heb nog wel dik papier liggen thuis, eerst had ik het idee om van aliexpress kurk te kopen (daar vind je van die saxophone kurk plaatjes) maar ik denk dat papier ook wel wil werken. Hoe hou jij al het papier en glas dan bij mekaar?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door GvG »

Met een plakbandje, of een beugel-elastiekje.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door neverbeam »

je kan ook van die stroken karton gebruiken. Daar zitten van die ribbels in en daar zouden ze ook tussen kunnen gaan zitten. Als je dan een stukje afknipt en een kant van het karton erafhaalt en daar een stukje glas tegen aan zet moet het ook lukken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door GvG »

die ribbels hebben ook openingen waar ze ín kunnen kruipen, toch? Dan zie je ze nooit meer, vrees ik! :)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Wat ik nu heb gemaakt is een heel simpel nestje, ik heb een sambal bakje van de chinees genomen en daar heb ik karton in opgerold. In het dekseltje heb ik dan een gaatje gemaakt waar ze in kunnen. Ik kan ze zo nog wel zien want de ribbels die staan naar boven. Het nestje wil ik na het weekend pas gaan introduceren want anders word het een stress bombardement.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door neverbeam »

Ja die ribbels zitten er inderaad in, maar als je een beetje slim monteerd kun je het karton zo op een plexiglasje lijmen dat een kant zichtbaar is en de andere kant zich in de openlucht bevind. Het idee zit in mijn hoofd en het uitleggen is nogal lastig ;P
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door neverbeam »

Dat er schimmel is het zakje zat en op de kurk komt waarschijnlijk doordat ze te lang in een afgesloten ruimte hebben gezeten. nu ze in de buitenwereld liggen zou dat wel langzaam verdwijnen.
De stukjes waarvan jij zegt dat ze misschien de larve zijn, zijn denk ik fruitvliegjes die ik erin had gestopt indien ze erg lang onderwerg zouden zijn. Ik zou me daar dus niet heel druk om maken.

De kurk is ongeveer 3/4 uitgehold of iets minder, dus nog redelijk diep.
Je zegt dat dit nest niet ideaal is, Ik denk dat het juist ideaal is voor de mieren maar niet voor jezelf om ze te bekijken :P
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Voor de mieren is het nest prachtig (behalve de erg grote opening). Maar voor de houder is het inderdaad toch minder. Hoeveel fruitvliegjes had je gegeven want er zaten behoorlijk wat stukjes in. De schimmel heeft zich over het weekend trouwens ontwikkeld en was er nog niet toen ik voor het eerst keek.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door neverbeam »

Uhmm een stuk of vijf vliegjes.
Heb je de stukken met schimmel er niet uitgevist dan?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Ik heb alles eruitgehaald behalve de stukjes op het kurk. Dan moest ik het nest helemaal omgooien om een paar puntjes eraf te plooien.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door GvG »

Ik zie dat je een deksel op de buitenwereld hebt. Dat bevordert schimmelgroei.

Wat betreft de determinatie:
Determinatie is erg lastig, ook met een microscoop. Je moet kijken naar de "borststukgroeve", een spleetje in de rug. Als deze aanwezig is, kan hij duidelijk of minder duidelijk zijn. Dat is erg lastig te zien, heb ik gemerkt. Als je twee soorten naast elkaar ziet is het misschien beter te zien, maar als je maar één mier bekijkt is het moeilijk te zeggen of het een "duidelijke" of "onduidelijke" borststukgroeve is. Daarnaast is de kleur van het achterlijf belangrijk. Ook dat is moeilijker dan je denkt.

Themnothorax nylanderi is verreweg het meest algemeen op de Veluwe (volgens P. Boer, Mieren van de Benelux), dus durf er vanuit te gaan dat het die soort is. Maar zekerheid heb je niet op die manier!

Edit: Probeer het vooral! Dit is een vaardigheid waarbij ervaring erg belangrijk is. Hoe vaker je het doet, hoe beter je erin wordt. Kun je ook een binoculair gebruiken? Dat werkt beter dan een gewone microscoop.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Die deksel op de buitewereld helpt inderdaad niet veel, enig idee waar ik goed gaas kan kopen?

Ik weet niet of ze binoculairs op school hebben. Ik denk het haast wel maar ik zal nog even vragen. Die borststukgroeve zegt dus veel over welke soort het is? Het maakt mij eigenlijk niet veel uit welke soort het precies is maar het is altijd leuk om wat kennis erbij te krijgen en er wat van te leren.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Mika »

Het achter elkaar lopen is tandem running. De leidster stopt even als de volgster niet meer volgt. Er zijn artikels die dit 'onderwijs bij mieren' noemen, dit omdat de leidster rekening houdt met de naiviteit van de volgster... maar dat is natuurlijk onder publicatiedruk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Mika schreef:Het achter elkaar lopen is tandem running. De leidster stopt even als de volgster niet meer volgt. Er zijn artikels die dit 'onderwijs bij mieren' noemen, dit omdat de leidster rekening houdt met de naiviteit van de volgster... maar dat is natuurlijk onder publicatiedruk.
Had al eens eerder wat over tandem running gelezen, erg interessant onderwerp. Wat bedoel je precies met "maar dat is natuurlijk onder publicatiedruk"?

Inmiddelse heb ik trouwens de kolonie naar een reageerbuisje laten verhuizen en viel me op dat het social carrying op een hele andere manier gaat dan dat ik normaal heb gezien.
IMG_20180328_154132791.jpg
Ik heb geen goed idee waarom ze het precies zo doen. Ik denk dat op deze manier het zwaartepunt minder naar voren word verschoven waardoor het makkelijker is om elkaar te tillen maar dat zou niet helemaal verklaren waarom alle mierensoorten het ook niet op deze manier doen. Misschien weet jij er wat meer over Mika?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Mika »

1)Publicatiedruk: een wetenschapper moet publiceren om geld te blijven krijgen. Niet alle artikels die ze schrijven worden aanvaard... Ze worden nagekeken op wetenschappelijk gehalte, fouten, vernieuwing, etc... maar soms helpt het ook om bepaalde dingen een klein beetje te overdrijven... Bij mieren komen er nog al eens vergelijkingen met de mens voor, waarvan ik denk dat de wetenschapper het zo niet bedoelde (of kan menen)... Sex helpt, de klimaatverandering helpt, verwijzingen naar je eigen artikels (over banale zaken ) helpen ook om geciteerd te worden.

2) Ik denk niet dat het met zwaartekracht te maken heeft... Op die grootte is die relatief minder van belang van bij ons. Ze kunnen bijvoorbeeld aan een waterdruppel blijven plakken, dat is me nog nooit overkomen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue) V&O

Bericht door Blue »

Het zou inderdaad wat zijn als iemand in een waterdruppel zou blijven hangen :D Zou het misschien ook kunnen dat social carrying op deze manier gebeurt zodat werksters niet over de grond gesleurt te hoeven worden?

Dat is dus publicatiedruk, had al er eens eerder over gezien door deze video. Jammer dat er soms een conclusie uit resultaten moet worden getoverd om geld te verdienen. Maar ja, iedereen moet aan zijn brood zien te komen.

Trouwens, een ander apart fenomeen dat ik ben tegengekomen bij deze Temnothorax kolonie is dat ze alleen vrouwelijke geslachtsdieren produceerde. Dit had ik geloof ik al eens eerder in een topic genoemd en dacht dat het toeval was maar toen had forumlid Nathan dit ook genoemd in zijn blog. Nu vraag ik me toch echt af wat de reden hiervoor is? Of is het puur toeval?
Plaats reactie