Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door nathan »

Vragen en opmerkingen bij mijn Temnothorax blog
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door nathan »

Alvast mijn eigen vragen voor jullie :)

* Is het nest idee van een halve walnoot tegen de wand van een bakje aan iets wat goed zou zijn om ze in te houden?

* Wat kan ik gebruiken als anti-ontsnapping? Ik las dat ze erg snel ontsnappen. Zou los talkpoeder (zonder aan te maken met alcohol) tegen het plafond van een deksel werken? Dan maak ik namelijk een deksel met een gat er in zodat ik er makkelijk bij kan.

* Wat voor insecten kan je ze voeren? Zelfs de fruitvliegjes die ik heb lijken me al erg groot voor ze.

* Is er iets anders dat ik zeker moet weten om ze goed te kunnen verzorgen?
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door Blue »

Leuk dat je deze mierensoort hebt gevonden, ze zijn erg leuk! Ik heb ze zelf ook (nog niet zolang) en ik heb er veel plezier van. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
* Ik neem aan dat je het dan over de buitenkant van een walnoot hebt of ook de walnoot er nog in? Dat zou in principe kunnen maar het heeft niet echt die natuurlijke kieren en gaatjes van een eikel. Maar ik denk dat ze er wel naartoe zouden verhuizen. Ik heb zelf gebruik gemaakt van karton en een sambal bakje van de chinees (zijn ze alleen nog niet in verhuist.
* Ze ontsnappen inderdaad erg snel omdat ze zo klein zijn. Je kan talk heel licht proberen aan te brengen maar dan is het nog niet zeker of ze niet ontsnappen. Ik heb zelf de buitenwereld dicht omdat ik het niet aandurf om talk erop te brengen vanwege de kans dat ze kunnen ontsnappen.
* Ik voer ze nu fruitvliegjes en dat werkt prima, ze zijn er helemaal niet te groot ik vind ze zelfs de perfecte grootte hebben. Want wat Temnothorax doet is dat ze in de buitenwereld het voedsel al "opeten" om ruimte te besparen in het nest (super slim toch!). Ze gaan dan met 3-7 om een fruitvliegje zitten en na een tijdje is die dan weg!
* Er zijn verder niet veel dingen die je hoeft te weten want het is een relatief makkelijke soort maar onthoud dat ze in de natuur erg droog leven. Dus je kan ze gewoon een watje aanbieden met water en een met suikerwater. Dat zijn meestal genoeg voedings stoffen (en fruitvliegjes dan).

Veel succes met deze kolonie en met je blog! Ik heb zelf ook een blog aangemaakt, misschien kom je daar nog wat dingen tegen die kunnen helpen. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=9875
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door Elan »

nathan schreef:* Wat kan ik gebruiken als anti-ontsnapping? Ik las dat ze erg snel ontsnappen. Zou los talkpoeder (zonder aan te maken met alcohol) tegen het plafond van een deksel werken? Dan maak ik namelijk een deksel met een gat er in zodat ik er makkelijk bij kan.
ik heb nooit last gehad van ontsnappingen, en ik gebruikte een open bakje met een talk-via-alcohol laag. Naja, ik heb wel een keer mannetjes uit laten vliegen, per ongeluk ;)

nathan schreef:* Wat voor insecten kan je ze voeren? Zelfs de fruitvliegjes die ik heb lijken me al erg groot voor ze.
Zoals hierboven al aangegeven gaan fruitvliegen prima. Soms werkt verdoofd of net dood toch beter, want te zijn maar klein en hebben soms last van die snelle springende beesten. Ook met een grote bromvlieg heb ik geen last gehad. Die was dood, en hebben ze compleet uitgehold.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door Other »

Ziet er gaaf uit! In wat voor opstelling zitten ze momenteel?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door nathan »

Late reactie maar ze zitten nog steeds in een buisje zoals dit, maar dan 1 met water er in ;)
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door Blue »

Hmmm... apart maar ook interessant dat je kolonie alleen maar vrouwelijke geslachtsdieren produceert! Ik zie namelijk hetzelfde bij mijn Temnothorax kolonie. Produceren kolonies van dit genus alleen maar mannelijke of vrouwelijke geslachtsdieren?
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door Paarsemier »

Zou kunnen. Mijn kolonie had alleen maar mannetjes
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door wardvander »

Ook hier. Alleen mannetjes.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door nathan »

uit nieuwsgierigheid, hoe warm staan jullie kolonies?
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Temnothorax sp. (Nathan) Vragen en Opmerkingen

Bericht door Paarsemier »

De mijne staat op kamertemperatuur. De afgelopen weken was dat dus bijna 30 graden. Normaal gesproken 21-23 graden.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie