Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Vragen en opmerking voor topic : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=9982

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door MorbidMike »

Veel succes met deze mooie soort!
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door ricardovdh »

wat een pracht mieren, en die gyne :o . zo vet.
veel succes ermee ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Elan »

Spannend hoor! (Transport uit Thailand ook, hoe legaal was dat?)

Maar eigenlijk geef ik nu alleen commentaar om te vragen of de typfout in dit topictitel expres was?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Ow niet gezien, bedankt !

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door blackbalfur »

Persoonlijk vind ik dit de gaafste miersoort.

Leuk dat het allemaal bij je lukt Aljosha.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Westdijk »

Er wordt steeds meer met terrariums gewerkt en bijna niemand brengt helaas het proces van inrichting in beeld in zijn blog. :cry: Je kan er een heel verhaal om heen schrijven over de drainage, het substraat, de keuze van beplanting, de temperatuur, luchtvochtigheid en hoe je dit bereikt, ventilatie, etc. Kortom, ik ben hier heel nieuwsgierig naar en zou het zeer op prijs stellen als je er wat over wil delen. :)

Je maakt me nieuwsgierig naar op welke wijze je de koninginnen bij de kolonie hebt geïntroduceerd? Heb je het op dezelfde wijze gedaan als in de post van 12 juni?
Ik vind het jammer voor jou, maar tegelijk ook goed dat je deze tegenslag in beeld brengt. Het maakt wel duidelijk dat niet alles lukt in deze hobby.

Ik heb voor de rest met interesse je post gelezen en de opnamen bekeken. De terrariums trekken toch wel in het bijzonder mijn aandacht, omdat het er zo veel natuurlijker komt uit te zien. Ga zo door.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Bedankt allemaal !
De reden waarom ik het process van de terrariumbouw niet bij de blog zet is omdat ik er niet echt "trots" op ben aangezien de fotos heel slechy en onduidelijk zijn.
Westdijk ik heb je het process van het eerste Terrarium doorgestuurd en wil je ook het process van het 2de terrarium doorsturen als je dat graag zou willen.
Schiet me net te binnen, je vroeg me over een community bak. Ik heb een volwassen Temnothorax kolonie geïntroduceerd en deze leeft nu ongeveer een maand in het terrarium. Soms zie ik ze zelf samen van hetzelfde stukje cake eten, nee dat is geen uitdrukking.. ze eten beide heel graag cake :)
Ik heb 0 keer aggresief gedrag gezien bij beide soorten en hoop dat dit zo blijft.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Westdijk »

Aljosha schreef:Westdijk ik heb je het process van het eerste Terrarium doorgestuurd en wil je ook het process van het 2de terrarium doorsturen als je dat graag zou willen.
Ja, maar natuurlijk.
Aljosha schreef:Schiet me net te binnen, je vroeg me over een community bak. Ik heb een volwassen Temnothorax kolonie geïntroduceerd en deze leeft nu ongeveer een maand in het terrarium. Soms zie ik ze zelf samen van hetzelfde stukje cake eten, nee dat is geen uitdrukking.. ze eten beide heel graag cake :)
Ik heb 0 keer aggresief gedrag gezien bij beide soorten en hoop dat dit zo blijft.
Ik hoop ook voor je dat het laatste zo blijft. Kan je mij vertellen hoe je deze kolonie hebt toegevoegd? Heb je nog bepaalde maatregelen genomen voor de introductie? De overige mieren eerst gevoerd tot er geen interesse meer was, juist zoetigheid gegeven als afleiding, gewacht tot het rustig was in de buitenwereld, etc. Gebruik zoiets voor in je blog, in plaats van het zo even te melden. Er zijn vast meer mensen die zoiets heel interessant vinden, want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Stender
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 augustus 2010
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Stender »

Westdijk schreef:...want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Dat klopt :) Mijn "droom" is om uiteindelijk ook een colony te plaatsen in een aquarium of terrarium (nu nog bewoond door een wimper gekko).
Messor Barbarus +/- 20 werksters
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Ik heb eigenlijk geen maatregels genomen, ik prop mijn Carebara toch altijd vol met voedsel, en het lijkt alsof Carebara een heel aggresieve soort is maar ze valt geen andere mierensoorten aan en zal eerder competitief zijn met voedsel en zo de kolonie proberen te "verdrijven" op die manier, in het begin toen ik de Temnothorax in de bak deed: heb ik ze in de hoogte geïntroduceerd en een uitgeholde kurk tegen het glas gezet maar deze vonden ze niet aantrekkelijk dus zijn ze maar in aarde van een plant genest, allesinds denk ik toch.. Kan ook zijn in een stuk drijfhout met gaatjes dat er een klein beetje onder zit. De Carebara heeft wel de hele tijd voor het nest van de Temnothorax staan patrouilleren maar daarna heb ik geen aggresief gedrag gezien.
Ik ging het Temnothorax gedeelte wel melden in mijn blog maar schoot me pas te binnen toen je over het terrarium begon.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Vragen en Opmerking Carebeara diversa (Aljosha)

Bericht door Antlucky »

Ziet er echt super gaaf uit man!
Ik ben wel jaloers hoor!
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Elan »

Ziet er weer goed uit! Kun je misschien delen hoe je de verwarming etc hebt geregeld in deze nest(en)? :)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

De warmte regel ik met een warmtematje langs 1 kant van het terrarium. Bij het andere nest (7gyne kolonie) ligt het warmtematje onder het buisje. Voor de rest in het terrarium geeft de lamp ook redelijk wat warmte af.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Elan »

Cool, thanks
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Dahubster »

Hey, ik heb een vraagje over de voeding : wat geef jij eigenlijk van zoetigheid? Ik heb gemerkt dat ze bij mij geen suikers aannemen. Geen honingwater, geen suikerwater, geen enkele andere zoetstof. Ze nemen enkel insecten aan (dood en levend) en eigen voedingsresten, voornamelijk vlees (charcuterie etc.)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Van suikers neemt deze soort niet extreem veel aan, soms merk ik dat ze een aantal keren op een maand een klein beetje jelly eten en suikerwater drinken, maar als ze het niet aannemen zullen ze er natuurlijk ook geen baat bij hebben.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Dahubster »

Klopt... Ik vind het persoonlijk nogal vreemd, want mieren hebben normaal suikers nodig om actief te blijven. Zo heb ik het toch altijd begrepen: volwassen mieren nemen zoveel mogelijk suikers in, terwijl larven eiwitten nodig hebben om te groeien.
Daarom dat ik het heel raar vind dat ze absoluut geen suikers nemen.... Of misschien lijkt het alleen maar zo. Want, wanneer ik een suikeroplossing aanbied in een testtube, komen er wel wat miertjes op af, maar ze "begraven" het al snel.
mierenzijnleuk123
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2018

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door mierenzijnleuk123 »

Ik zou graag wat moeilerijke soorten houden.Heeft iemand een tip voor een soort om mee te beginnen?
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en Opmerking Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door KC »

mierenzijnleuk123 schreef:Ik zou graag wat moeilerijke soorten houden.Heeft iemand een tip voor een soort om mee te beginnen?
Dit is niet de plek om ziets te vragen ;)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Plaats reactie