wat nu??

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

wat nu??

Bericht door robbygey »

hallo,

het is 2 weken gelden dat ik mijn messor kolonie toekreeg, ik heb ze de volle 2 weken laten doen en heb vandaag nog eens gekeken. blijkbaar is er condens ontstaan en was er een ''beetje water'' in de tube, nu is de koningin en al haar spullen in het zwarte koppelstuk gekropen. wat opzich slim is nu heb ik dit terug proper gemaakt enzo.
hierna heb ik het terug aangekoppeld.
maar nu waren er een paar eitjes uitgevallen die heb ik in de buitenwereld gelegd, zullen ze deze op tijd terug vinden?? :oops:
en zal de koningin nog wel terug in het buisje gaan? want ik wou de vooruitgang zien maar ik kon niets zien omdat ze in het koppelstuk zat... :cry:
zal alles terug normaal zijn binnen een paar dagen? :o
iemand die me kan helpen??? :|

Bedankt!!!
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: wat nu??

Bericht door Blue »

Rustig aan, mag ik vragen hoe je dit hebt opgedroogt? Want als je de hele kolonie er uot hebt gehaald kan het nogal veel stress opleveren.
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

Re: wat nu??

Bericht door robbygey »

nee ze zaten in een zwart koppelstuk ik heb met de mieren zelf niets gedaan. ik heb enkel het buisje er af gehaald, proper gemaakt en dan terug aangesloten.
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: wat nu??

Bericht door Aljosha »

Hoeveel mieren zijn er ? als er een 5-10 tal werksters zijn of zelfs minder zullen ze op zoek gaan naar voedsel etc..
Als ze dan de eitjes tegenkomen zullen ze die meenemen naar het buisje.
Geen reden voor paniek.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: wat nu??

Bericht door Sneeuwuil »

Vooral zo min mogelijk doen. Ze gaan in het koppelstuk zitten omdat het daar donkerder is. Dat gebeurt bij bijna alle kolonies in het begin.

Deze soort gaat voornamelijk zitten waar het warm is. Met dit weer moet jewat vooraichtig zijn, maar als het koeler wordt kun je wel een warmtekabel of matje gebruiken. Dat is dan waar ze gaan zitten.
Plaats reactie