condens, en weet niet wat doen...

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

condens, en weet niet wat doen...

Bericht door robbygey »

hallo allemaal,

ik weet het jullie zullen denken, weer iemand die problemen heeft met condens... maar nu ik heb al veel forums gelezen en en er een paar tips van opgestoken, maar nu ja heb ik een ander probleempje. :oops:
in het begin verwarmde ik men gipsnest voor messor barbarus langs onder, dit bracht condens, toen ben ik gaan opzoeken en dingen lezen en zeiden mensen om de warmte er boven op te doen. -> dit werkte :D tot de volgende dag zag ik dat de andere helft van het nest condens had... wat kan ik hier doen?
want je mag maar half het nest verwarmen zo dat de mieren zelf kunnen kiezen waar ze zitten, maar als de ene helft dan condens krijgt is niet oke. zodus heeft iemand tips? :roll: :|

alvast bedankt voor de antwoorden!!!
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 juni 2017
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: condens, en weet niet wat doen...

Bericht door Adriaan »

even een overzicht foto plaatsen van je setup geeft meer inzicht van de situatie
de temperatuur die je hebt gemeten vermelden, en een foto van de ventilatie
waar bevochtig je het nest en hoeveel?
gebruik je een hydrometertje?
hydro.jpg
wat geeft deze aan?

het lijken veel vraagen maar zo kan je gericht worden geholpen door de ervaren mierenhouders (ben ik dus absoluut niet :roll: )


gr Adriaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: condens, en weet niet wat doen...

Bericht door Sneeuwuil »

Condens op zich is niet zo erg. Het is wel een teken dat het erg vochtig is in het nest. Voor Messor is dat het meestal niet optimaal. Zorg wel dat ze te drinken hebben en dan het nest een week of twee of zo niet bevochtigen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: condens, en weet niet wat doen...

Bericht door Floris »

Condens onstaat doordat er water in het nest warmer is dan glas. Doordat het warmere water verdampt, zal het z'n weg naar het koelere glas vinden.

De oplossing is, in het algemeen, om het water(reservoir) minder warm te laten worden dan het glas, bijvoorbeeld door het waterreservoir helemaal niet te verwarmen.


Overigens is voor grotere kolonies Messor barbarus bevochtiging van het nest inderdaad minder belangrijk.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie