Schimmel

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Schimmel

Bericht door Gewoondion »

Het watje van mijn lasius niger testbuis setup zat vol met schimmel, ik heb de mieren verhuis naar een nieuw buisje maar er zijn wel eitjes verloren gegaan, zal mijn koningin nieuwe eitjes leggen?
Hoi
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Schimmel

Bericht door Martijnk »

Ja ze zal nieuwe eitjes gaan leggen, afhankelijk van de hoeveelheid stress. Ik hoop dat jij je koningin op eigen gelegenheid hebt laten verhuizen. Wanneer je haar bijvoorbeeld uit het reageerbuisje tikt, dan kan ze stress opbouwen. Veel stress zorgt ervoor dat ze (tijdelijk) geen nieuwe eitjes legt of haar eigen broed opeet.

Overigens kan schimmel niet zo heel veel kwaad hoor...
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Schimmel

Bericht door Gewoondion »

Martijnk schreef:Ja ze zal nieuwe eitjes gaan leggen, afhankelijk van de hoeveelheid stress. Ik hoop dat jij je koningin op eigen gelegenheid hebt laten verhuizen. Wanneer je haar bijvoorbeeld uit het reageerbuisje tikt, dan kan ze stress opbouwen. Veel stress zorgt ervoor dat ze (tijdelijk) geen nieuwe eitjes legt of haar eigen broed opeet.

Overigens kan schimmel niet zo heel veel kwaad hoor...
Ik had haar uit het buisje getikt maar ik laat haar nu een paar weken met rust, maar er is constant wel 1 mier buiten, het lijkt wel als ze zoeken naar iets, wat kan dit zijn?
Hoi
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Schimmel

Bericht door ianvlug »

die zijn op zoek naar bronnen van suiker en proteïne, dit kun je in de vorm van suiker water of honingdauw geven en natuurlijk een fruitvliegje maar dat is pas nodig als er meerdere larven te zien zijn.
het tikken was niet zo slim dit heft als gevolg dat je kolonie nu al een achterstand gaat krijgen dit omdat er eitjes verloren zijn gegaan en omdat de koningin geen eitjes legt door de stress, ook kan het zijn dat je koningin gewond is geraakt (inwendig) wat zelfs dood tot gevolg kan hebben.

voor de volgende keer als je wilt dat ze verhuizen dan maak je het nieuwe buisje vast aan het oude en maak je het nieuwe buisje donker en op het oude buisje zet je licht zodat ze daar weg willen. let wel op dat het licht niet te veel warmte af geeft want dat is ook heel slecht voor de mieren.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Schimmel

Bericht door Gewoondion »

ianvlug schreef:die zijn op zoek naar bronnen van suiker en proteïne, dit kun je in de vorm van suiker water of honingdauw geven en natuurlijk een fruitvliegje maar dat is pas nodig als er meerdere larven te zien zijn.
het tikken was niet zo slim dit heft als gevolg dat je kolonie nu al een achterstand gaat krijgen dit omdat er eitjes verloren zijn gegaan en omdat de koningin geen eitjes legt door de stress, ook kan het zijn dat je koningin gewond is geraakt (inwendig) wat zelfs dood tot gevolg kan hebben.

voor de volgende keer als je wilt dat ze verhuizen dan maak je het nieuwe buisje vast aan het oude en maak je het nieuwe buisje donker en op het oude buisje zet je licht zodat ze daar weg willen. let wel op dat het licht niet te veel warmte af geeft want dat is ook heel slecht voor de mieren.
Dat zal ik volgende keer doen. Maar er ligt gewoon een buisje met suikerwater en een met honingdauw in de arena.
Hoi
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Schimmel

Bericht door Gewoondion »

De koningin is gekukkig nog in staat om eitjes te leggen want ze heeft er 3 gelegd.
Hoi
Plaats reactie